Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Paljonkohan 6x6 vaunuja tullaan valmistamaan Suomessa kun Uudenkaupungin autotehdas valjastetaan tuotantoon? Saksa tilaa 3500 ja Iso-Britannia 2000, joista osa tuotannosta tulee tänne esiarjan valmistuksena. Norja ja Liettua laittavat tilausket ja osa CAVS-maista lisätilauksia? Tulisiko tästä noin 1000 vaunua valmistettavaksi Uuteenkaupunkiin ja Hämeenlinnaan seuraavaan 6 vuoden aikana? Onko muita maita tulossa? Onko AMV:lle tulossa uusia tilauksia?
Kotimaisen valmistuksen osalta erityisen mielenkiintoisia ovat kotimaiset tilaukset. Sieltä pitäisi jollain aikavälillä olla tuloillaan mittava tilaus sekä pyörä-, että telakalustolle.
 
Viimeksi muokattu:

Ruotsi tekee 94 Patria 6x6 -ajoneuvon lisätilauksen CAVS-hankkeen puitteissa​

Ruotsin puolustusvoimat on antanut Ruotsin puolustusmateriaalivirastolle (FMV) tehtäväksi 94 Patria 6x6 -ajoneuvon lisähankinnan, jotka tunnetaan Ruotsissa nimellä Pansarterrängbil 300. Tilaus kattaa joukkojenkuljetus-, johtamisjärjestelmä (C2) - ja lääkintäevakuointiversiot. Ajoneuvot toimittaa Patria, mutta ruotsalainen teollisuus osallistuu merkittävästi tuotantoon. Sopimuksen kokonaisarvo on noin 1,5 miljardia kruunua eli noin 140 miljoonaa euroa.

"Ruotsin päätös tilata lisää Patria 6x6 -ajoneuvoja on vahva osoitus luottamuksesta ja Common Armoured Vehicle System (CAVS) -hankkeen yhteisestä voimasta. Tämä vahvistaa entisestään liittolaismaiden välistä kaluston yhteentoimivuutta ja toimitusvarmuutta", sanoo Jussi Järvinen, Patrian Protected Mobility -liiketoiminta-alueen johtaja.

Vuonna 2024 FMV tilasi 321 Pansarterrängbil 300 -ajoneuvoa, ja nyt tehdyn lisätilauksen myötä Ruotsin puolustusvoimille toimitetaan yhteensä 415 ajoneuvoa vuosien 2025-2030 aikana. Tilaus tehdään Suomen johtaman monikansallisen CAVS-hankkeen puitteissa, jossa Ruotsi on mukana yhdessä Latvian, Tanskan, Norjan, Saksan ja Yhdistyneen kuningaskunnan kanssa.

Patria johtaa panssaroitujen 6x6-ajoneuvojen järjestelmän kehitystä CAVS-hankkeessa. Patrialla on yli neljän vuosikymmenen kokemus huippuluokan panssaroiduista ajoneuvoista ja järjestelmäintegraatioiden kehittämisestä ja toimittamisesta. Ajoneuvojen toimituksissa hyödynnetään osallistuvien maiden paikallisen teollisuuden osaamista, ja jokainen osallistujamaa vahvistaa koko yhteistyöjärjestelmän toimitusvarmuutta. Patria on saanut tilauksia yhteishankkeen kautta jo yli 1000 Patria 6x6 -ajoneuvosta, ja on toimittanut yli 250. Hanke on avoin maille, joilla on samankaltaiset vaatimukset, muiden osallistuvien maiden hyväksynnällä.
 
Ruotsi on tilannut jo 415 Patria 6*6:ta! Upeata, hyvä Ruotsi!

Keltaristilippu puolitankoon, alas, laske. Tässä käy vielä köpelösti, Ruotsi ja jopa Latvia on edellämme! Nehän tekee meille saman kuin puolalaiset aikanaan AMV:n kanssa??!! :confused:

Mielenkiintoista pohtia, mihin ruotsalaisten Pasit kotiutuvat, jos ne nyt 6X6:lla korvataan. Ukraina tietysti on oikea osoite, jos siellä on vielä tilanne päällä. Mutta jos ei, niin kotiutunevatko Suomeen vai Viroon?
 
Eikö hurrit nosta pahaillaan RA- ja SA-vahvuuksia, niin varmaan tarve saada myös lisää kalustoa, kun ovat myynneet Suomelle MTLB:t ja luopuneet BMP1:stä.
 
Keltaristilippu puolitankoon, alas, laske. Tässä käy vielä köpelösti, Ruotsi ja jopa Latvia on edellämme! Nehän tekee meille saman kuin puolalaiset aikanaan AMV:n kanssa??!! :confused:

Mielenkiintoista pohtia, mihin ruotsalaisten Pasit kotiutuvat, jos ne nyt 6X6:lla korvataan. Ukraina tietysti on oikea osoite, jos siellä on vielä tilanne päällä. Mutta jos ei, niin kotiutunevatko Suomeen vai Viroon?
Valtaosa Ruotsin Paseista, eli Ptgb202/203 mallit (160+ kpl) on juuri kunnostettu/kunnostettavana. Eivät välttämättä ole niistä luopumassa. Vanhin malli Ptgb180 (30+ kpl) jätettiin kunnostamatta. 30-luvulla Ruotsilla voi olla n. 1000 Patrian ja Sisun sirpalesuojattua ajoneuvoa, meillä TOIVOTTAVASTI enemmän.
 

Nyt se on varmaa: Suomalainen autonvalmistaja laajentaa panssareihin​


Valtion omistukseen suurimmalta osaltaan siirtynyt Valmet Automotive ja valtion enemmistöomistuksessa oleva Patria ovat päässeet sopimukseen panssaroitujen ajoneuvojen teknologiansiirrosta ja ensimmäisten ajoneuvojen valmistuksesta

Yhteistyö teknologiansiirrossa käynnistyy heti. Ensimmäiset Patrian panssaroidut ajoneuvot valmistetaan arviolta vuoden 2026 toisella puoliskolla, Valmet Automotiven tiedotteessa todetaan.


 
Aika kätsyä tämä kyllä, että valtion omistama Valmet Automotive rakentaa valtion hankkimat ajoneuvot, jotka se hankkii Patrialta, josta valtio omistaa puolet :unsure:
 
Miten mahtaa laitteet ja rakenteet taipua kuorma-auto kokoluokkaan kun ollaan pyöritty pienessä henkilöauto kokoluokassa?

Lisäksi kun Suomi ei kuitenkaan tilaa kuin pieniä sarjoja ja ulkomaiset ostajat haluavat rakentaa kotimaassa niin saa nähdä mitä tuolta linjalta oikeasti ulos tulee ja mikä on todellisuudessa työllistävä vaikutus. Valtiolla tietysti motivaatio kun menivät maksamaan maltaita konkurssi kypsästä firmasta jonka olisi konkurssi huutokaupasta saanut murto osalla hinnasta.
 
Todella nopeasti saavat linjaston pystyyn jos ensimmäiset valmistuu ensi vuonna. Toivottavasti osa Iso-Britannian ja Saksan tuhansien 6x6-ajoneuvojen tilauksista valmistuu täällä. Sopimusvalmistus on fiksu veto Patrialta; tuotantoa voi skaalata alaspäin kun toivottavasti sotabisnes jäähtyy 10 vuoden päästä.
 
Miten mahtaa laitteet ja rakenteet taipua kuorma-auto kokoluokkaan kun ollaan pyöritty pienessä henkilöauto kokoluokassa?

Lisäksi kun Suomi ei kuitenkaan tilaa kuin pieniä sarjoja ja ulkomaiset ostajat haluavat rakentaa kotimaassa niin saa nähdä mitä tuolta linjalta oikeasti ulos tulee ja mikä on todellisuudessa työllistävä vaikutus. Valtiolla tietysti motivaatio kun menivät maksamaan maltaita konkurssi kypsästä firmasta jonka olisi konkurssi huutokaupasta saanut murto osalla hinnasta.
Uutisen julkaisusta ehti kulua tasan 2 h 50 minuuttia ja Maanpuolustus.netissä jo tiedetään, että tämä on pelkkää paskaa! Aivan käsittämättömän nopeaa analyysiä, joka varmasti myös perustuu syvälliseen arviointin ja laaja-alaiseen tietoon...
 
Uutisen julkaisusta ehti kulua tasan 2 h 50 minuuttia ja Maanpuolustus.netissä jo tiedetään, että tämä on pelkkää paskaa! Aivan käsittämättömän nopeaa analyysiä, joka varmasti myös perustuu syvälliseen arviointin ja laaja-alaiseen tietoon...
En sanonut että se on paskaa ja onhan tuosta aikaisemminkin juteltu. On hieman eri rakentaa tehdas valmistamaan autoja kuin panssari ajoneuvoja. Tuttava on tuolla töissä ja sanoi jo joku päivä sitten että kun lattiat ei tunnu nytkään kestävän niin miten ne kestävät raskaammat ajoneuvot?

Suomi lisäksi hankkii perinteisesti itse aika vähän panssari ajoneuvoja niin onko jokin muuttunut? Pieniä sarjoja tänne on ostettu mutta ei mitään mullistavaa. Ruotsi ostaa satoja ja joku saksa tuhansia. Suomi kymmeniä. Lisäksi jokainen on varmaan huomannut että maat cetävät mahdollisimman paljon hankinnoissa kotiin päin eli haluavat työtä kotimaihinsa.

Aika näyttää mutta tuo näytti jo alusta asti siltä että joku pohatta pelastettiin tuolla valtion hankinnalla ja nyt hankinnalle on saatava käyttöä millä hyvänsä. Eikös patria aikaisemmin ilmoittanut että heidän oma kapasiteettinsa on riittävä?
 
Miten mahtaa laitteet ja rakenteet taipua kuorma-auto kokoluokkaan kun ollaan pyöritty pienessä henkilöauto kokoluokassa?

Lisäksi kun Suomi ei kuitenkaan tilaa kuin pieniä sarjoja ja ulkomaiset ostajat haluavat rakentaa kotimaassa niin saa nähdä mitä tuolta linjalta oikeasti ulos tulee ja mikä on todellisuudessa työllistävä vaikutus. Valtiolla tietysti motivaatio kun menivät maksamaan maltaita konkurssi kypsästä firmasta jonka olisi konkurssi huutokaupasta saanut murto osalla hinnasta.
Laitteet ainakin viedään varastoon. Tilat ja asentajat voi hyödyntää. Ps-ajoneuvon ja henkilöauton kokoonpanolla on hyvin vähän yhteistä.

Kuten täällä on aiemmin hyvin tuotu esiin, niin raskaat nostot voivat olla ongelma, tai ainakin aiheuttaa muutostöitä, mutta muutoin hommassa ei ole mitään ihmeellistä.
 
En sanonut että se on paskaa ja onhan tuosta aikaisemminkin juteltu. On hieman eri rakentaa tehdas valmistamaan autoja kuin panssari ajoneuvoja. Tuttava on tuolla töissä ja sanoi jo joku päivä sitten että kun lattiat ei tunnu nytkään kestävän niin miten ne kestävät raskaammat ajoneuvot?

Suomi lisäksi hankkii perinteisesti itse aika vähän panssari ajoneuvoja niin onko jokin muuttunut? Pieniä sarjoja tänne on ostettu mutta ei mitään mullistavaa. Ruotsi ostaa satoja ja joku saksa tuhansia. Suomi kymmeniä. Lisäksi jokainen on varmaan huomannut että maat cetävät mahdollisimman paljon hankinnoissa kotiin päin eli haluavat työtä kotimaihinsa.

Aika näyttää mutta tuo näytti jo alusta asti siltä että joku pohatta pelastettiin tuolla valtion hankinnalla ja nyt hankinnalle on saatava käyttöä millä hyvänsä. Eikös patria aikaisemmin ilmoittanut että heidän oma kapasiteettinsa on riittävä?
Onko sattunut tulemaan mieleen, että ehkä Suomi aikoo hankkia panssariajoneuvoja?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top