patruunat

Kaiken muun melskeen keskellä on unohtunut, että EU lyijydirektiivi etenee kuin mikäkin syöpä, hiljaa mutta vakaasti. Ensimmäisen vaiheen sanotaan astuvan voimaan jo ensi vuoden alussa, ja se koskee melkein koko Suomen aluetta. Tämähän on "kosteikkoa" Brysselistä käsin katsottuna.
 
Paljonko tulee hintaa /patruuna 7,62x39 kaliberissa jos lataa lapuan luodilla? Ite oon latausvehkeet myynyt koska alko tuntumaan ettei näillä ruudin hinnoilla ole enää mitään järkeä itse latailla.
 
Suuntaa antaen: 8 g Lapuan S374 luoti 27 snt. pala, 2,30 g N120-ruutia 25 snt., nalli 8 snt., eli about 0,60 euroa kipale. Jos lataat D-pesä-Pystykorvaan, niin luoti vaihtuu Sako A117-luotiin (.311) hinnan pysyessä samana.
 
Viimeksi muokattu:
2,30 g N120-ruutia 25 snt.

Menikö nyt oikein? Kuulostaa aika rajulta latingilta...

Mä olen ladannut 7.62x39 kaliiperille 8 gramman Sako 134A puolivaippaa ja N120 ruutia laitoin 26 grainia eli melkoisesti vähemmän. Liekkö x39 hylsyyn edes mahdu 2,30 grammaa?

Edit. Sako 134A luodilla tulpatun paukun hinta niillä hinnoilla, joilla komponentteja tuli hamstrattua viime vuonna pää märkänä varastoon tulevaisuuden tarpeita ajatellen on noin 55 senttiä ja nykyisillä hinnoilla ja saatavuuksilla se olisi noin 96 senttiä. Vastaavan patruunan hinta tehtaan lataamana on jossain 1,5-2 euron luokassa saatavuuden ollessa suuri kysymysmerkki.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, sori - luin ”53R”. Ei ollut lukulaseja päässä. Siksi höpötin uskollisena tarinalle Pystykorvan D-pesistäkin. ;)

7,62x39:iin laitan 1,72 g N120:stä. Tämän vuoden RK-hinnaksi tuli siis 50 snt. tsibale.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan on nykymittapuulla edullista patruunaa tuo Geco. Helmikuussa sama patruuna kustansi vähän päälle 40centtiä/kpl. Edullisen patruunan aikaan tuli onneksi kymmenkunta tuliannosta ostettua
 
Onko täällä tietoa missä itse lataamista voisi opetella, tarjotaanko kursseja jossain (PK-seutu)?

Kaappiin on 8,2x53R vinsu ja jo aiemmin vitosen per laukaus hieman närästi, mutta nyt patruunoita ei edes saa...
 
Onko täällä tietoa missä itse lataamista voisi opetella, tarjotaanko kursseja jossain (PK-seutu)?

Kaappiin on 8,2x53R vinsu ja jo aiemmin vitosen per laukaus hieman närästi, mutta nyt patruunoita ei edes saa...
Ei kai siihen mitää isompia kursseja ole olemassa. varmaan vasarasarjalla ja jollain latausoppaalla pääsisi riittävästi alkuun...
 
Onko täällä tietoa missä itse lataamista voisi opetella, tarjotaanko kursseja jossain (PK-seutu)?

Kaappiin on 8,2x53R vinsu ja jo aiemmin vitosen per laukaus hieman närästi, mutta nyt patruunoita ei edes saa...
Ainakin asetarvike.com mainostaa hankkivansa ko. kaliberin latausholkit, tilauksesta, lisäksi kannattaa kysellä käytettyjä holkkeja nettiaseet.fi tai tori.fi tms sivuilta, ehkäpä Erkki Lähdeniemelle esim on jäänyt sellaisia nurkkiin myös. Kursseja ei taideta just nyt oikein missään järjestää, mutta ottamalla yhteyttä paikalliseen res.yhdistykseen tai ampumaseuraan, löytynee opastusta hyvinkin
 
Back
Top