Tvälups
Ylipäällikkö
9.12.2013 klo 18:10
Pekkarinen ihmettelee Huoltovarmuuskeskuksen ja Ilmarisen tankkerikauppoja
Neste Oil on myynyt öljytankkerinsa ja hinaajansa Ilmariselle. Entinen kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) hämmästelee kauppaa.
Neste Oilin tankkeri. Kuva: www.nesteoil.com
Neste Oil ilmoitti syyskuussa luopuvansa huonosti kannattavasta varustamotoiminnastaan. Samalla tuotiin julki, että valtion Huoltovarmuuskeskus (HVK) ja työeläkeyhtiö Ilmarinen olivat päässeet Neste Oilin kanssa yhteisymmärrykseen viiden öljytankkerin ja kolmen hinaajan ostamisesta Neste Shippingiltä.
Mauri Pekkarisen (kesk.) mukaan Neste Oil on yrittänyt vastaavanlaista kauppaa jo useasti aiemmin. Sama yritys myydä alukset oli noussut esille Pekkarisen ollessa omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä sekä myöhemmin elinkeinoministerinä.
– Silloin me torjuimme sen niissä käänteissä ja näimme tärkeänä, että Neste Oil itse pitäisi tämän laivaston itsellään. Suomen huoltovarmuuden kannalta se on tärkeä laivasto, Pekkarinen kertoo.
Työeläkeyhtiön rooli ihmetyttää
Mauri Pekkarinen pitää erikoisena työeläkeyhtiö Ilmarisen mukanaoloa aluskaupassa. Ilmarisen johtaja Esko Torsti vakuuttaa kuitenkin sijoituksen olevan turvallinen ja voitoltaan kilpailukykyinen. Hänen mukaansa Ilmarinen on kaupassa mukana puhtaasti sijoittajana, eikä siis osallistu laivojen operointiin. Alukset on määrä vuokrata 5-10 vuoden sopimuksilla kokonaan Neste Oilin käyttöön.
Mauri Pekkarinen kuitenkin ihmettelee, miten Ilmarinen ja Huoltovarmuuskeskus voisivat pärjätä vaikeassa tilanteessa olevalla alalla Neste Oilia paremmin.
– Väistämättä tulee mieleen, että onko sitten näihin laivoihin liittyvän rahoituksen ja pääomahuollon keventäminen ollut semmonen tärkeä asia, joka tällä ratkaisulla ja rakenteella on voitu hoitaa, Pekkarinen sanoo.
Valtion enemmistöomisteinen Neste Oil haluaa toimitusjohtajansa Matti Lievosen mukaan karsia varustamotoiminnan lakkauttamisella ylimääräisiä rönsyjä liiketoiminnastaan. Neste Oil haluaa tulevaisuudessa keskittyä yhtiön ydinosaamiseen eli jalostamotoimintaan, uusiutuviin tuotteisiin ja huoltamobisnekseen.
– Tämän sopimuksen kautta me tullaan saamaan se noin 60 miljoonaa pääomia vapautettua ja noin 10 miljoonaa kiinteitä kustannuksia vuodessa pienemmiksi, Lievonen kertoo.
Pekkarinen on aiemmin katsonut, että alusten omistus on ollut hyvä säilyttää Neste Oililla, jossa valtiolla on strateginen enemmistöomistus. Omistajaa vaihtavat alukset ovat HVK:n hallintojohtajan Asko Harjulan mukaan Suomen huoltovarmuuden kannalta kriittisiä.
– Nyt sitten se kysymys on siitä, että onko jalostamisen kylkeen liittyvä tankkeritoiminta osa sitä öljybisnestä vai ei. Minun tulkintani on, että Neste Oil katsoo, että se ei ole sitä strategista. Minä olen tähän asti ainakin katsonut, että se on osa sitä strategista, Pekkarinen sanoo.
Alusten on määrä vaihtaa omistajaa ensi vuoden alkupuolella. Osapuolet eivät paljasta sopimukseen liitettyjä ehtoja tai kaupan hintaa.
Pekkarinen ihmettelee Huoltovarmuuskeskuksen ja Ilmarisen tankkerikauppoja
Neste Oil on myynyt öljytankkerinsa ja hinaajansa Ilmariselle. Entinen kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) hämmästelee kauppaa.
Neste Oilin tankkeri. Kuva: www.nesteoil.com
Neste Oil ilmoitti syyskuussa luopuvansa huonosti kannattavasta varustamotoiminnastaan. Samalla tuotiin julki, että valtion Huoltovarmuuskeskus (HVK) ja työeläkeyhtiö Ilmarinen olivat päässeet Neste Oilin kanssa yhteisymmärrykseen viiden öljytankkerin ja kolmen hinaajan ostamisesta Neste Shippingiltä.
Mauri Pekkarisen (kesk.) mukaan Neste Oil on yrittänyt vastaavanlaista kauppaa jo useasti aiemmin. Sama yritys myydä alukset oli noussut esille Pekkarisen ollessa omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä sekä myöhemmin elinkeinoministerinä.
– Silloin me torjuimme sen niissä käänteissä ja näimme tärkeänä, että Neste Oil itse pitäisi tämän laivaston itsellään. Suomen huoltovarmuuden kannalta se on tärkeä laivasto, Pekkarinen kertoo.
Työeläkeyhtiön rooli ihmetyttää
Mauri Pekkarinen pitää erikoisena työeläkeyhtiö Ilmarisen mukanaoloa aluskaupassa. Ilmarisen johtaja Esko Torsti vakuuttaa kuitenkin sijoituksen olevan turvallinen ja voitoltaan kilpailukykyinen. Hänen mukaansa Ilmarinen on kaupassa mukana puhtaasti sijoittajana, eikä siis osallistu laivojen operointiin. Alukset on määrä vuokrata 5-10 vuoden sopimuksilla kokonaan Neste Oilin käyttöön.
Mauri Pekkarinen kuitenkin ihmettelee, miten Ilmarinen ja Huoltovarmuuskeskus voisivat pärjätä vaikeassa tilanteessa olevalla alalla Neste Oilia paremmin.
– Väistämättä tulee mieleen, että onko sitten näihin laivoihin liittyvän rahoituksen ja pääomahuollon keventäminen ollut semmonen tärkeä asia, joka tällä ratkaisulla ja rakenteella on voitu hoitaa, Pekkarinen sanoo.
Valtion enemmistöomisteinen Neste Oil haluaa toimitusjohtajansa Matti Lievosen mukaan karsia varustamotoiminnan lakkauttamisella ylimääräisiä rönsyjä liiketoiminnastaan. Neste Oil haluaa tulevaisuudessa keskittyä yhtiön ydinosaamiseen eli jalostamotoimintaan, uusiutuviin tuotteisiin ja huoltamobisnekseen.
– Tämän sopimuksen kautta me tullaan saamaan se noin 60 miljoonaa pääomia vapautettua ja noin 10 miljoonaa kiinteitä kustannuksia vuodessa pienemmiksi, Lievonen kertoo.
Pekkarinen on aiemmin katsonut, että alusten omistus on ollut hyvä säilyttää Neste Oililla, jossa valtiolla on strateginen enemmistöomistus. Omistajaa vaihtavat alukset ovat HVK:n hallintojohtajan Asko Harjulan mukaan Suomen huoltovarmuuden kannalta kriittisiä.
– Nyt sitten se kysymys on siitä, että onko jalostamisen kylkeen liittyvä tankkeritoiminta osa sitä öljybisnestä vai ei. Minun tulkintani on, että Neste Oil katsoo, että se ei ole sitä strategista. Minä olen tähän asti ainakin katsonut, että se on osa sitä strategista, Pekkarinen sanoo.
Alusten on määrä vaihtaa omistajaa ensi vuoden alkupuolella. Osapuolet eivät paljasta sopimukseen liitettyjä ehtoja tai kaupan hintaa.