Pekkarinen ihmettelee Huoltovarmuuskeskuksen ja Ilmarisen tankkerikauppoja

Tvälups

Ylipäällikkö
9.12.2013 klo 18:10
Pekkarinen ihmettelee Huoltovarmuuskeskuksen ja Ilmarisen tankkerikauppoja
Neste Oil on myynyt öljytankkerinsa ja hinaajansa Ilmariselle. Entinen kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) hämmästelee kauppaa.

Neste Oilin tankkeri. Kuva: www.nesteoil.com
Neste Oil ilmoitti syyskuussa luopuvansa huonosti kannattavasta varustamotoiminnastaan. Samalla tuotiin julki, että valtion Huoltovarmuuskeskus (HVK) ja työeläkeyhtiö Ilmarinen olivat päässeet Neste Oilin kanssa yhteisymmärrykseen viiden öljytankkerin ja kolmen hinaajan ostamisesta Neste Shippingiltä.

Mauri Pekkarisen (kesk.) mukaan Neste Oil on yrittänyt vastaavanlaista kauppaa jo useasti aiemmin. Sama yritys myydä alukset oli noussut esille Pekkarisen ollessa omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä sekä myöhemmin elinkeinoministerinä.

– Silloin me torjuimme sen niissä käänteissä ja näimme tärkeänä, että Neste Oil itse pitäisi tämän laivaston itsellään. Suomen huoltovarmuuden kannalta se on tärkeä laivasto, Pekkarinen kertoo.

Työeläkeyhtiön rooli ihmetyttää
Mauri Pekkarinen pitää erikoisena työeläkeyhtiö Ilmarisen mukanaoloa aluskaupassa. Ilmarisen johtaja Esko Torsti vakuuttaa kuitenkin sijoituksen olevan turvallinen ja voitoltaan kilpailukykyinen. Hänen mukaansa Ilmarinen on kaupassa mukana puhtaasti sijoittajana, eikä siis osallistu laivojen operointiin. Alukset on määrä vuokrata 5-10 vuoden sopimuksilla kokonaan Neste Oilin käyttöön.

Mauri Pekkarinen kuitenkin ihmettelee, miten Ilmarinen ja Huoltovarmuuskeskus voisivat pärjätä vaikeassa tilanteessa olevalla alalla Neste Oilia paremmin.

– Väistämättä tulee mieleen, että onko sitten näihin laivoihin liittyvän rahoituksen ja pääomahuollon keventäminen ollut semmonen tärkeä asia, joka tällä ratkaisulla ja rakenteella on voitu hoitaa, Pekkarinen sanoo.

Valtion enemmistöomisteinen Neste Oil haluaa toimitusjohtajansa Matti Lievosen mukaan karsia varustamotoiminnan lakkauttamisella ylimääräisiä rönsyjä liiketoiminnastaan. Neste Oil haluaa tulevaisuudessa keskittyä yhtiön ydinosaamiseen eli jalostamotoimintaan, uusiutuviin tuotteisiin ja huoltamobisnekseen.

– Tämän sopimuksen kautta me tullaan saamaan se noin 60 miljoonaa pääomia vapautettua ja noin 10 miljoonaa kiinteitä kustannuksia vuodessa pienemmiksi, Lievonen kertoo.

Pekkarinen on aiemmin katsonut, että alusten omistus on ollut hyvä säilyttää Neste Oililla, jossa valtiolla on strateginen enemmistöomistus. Omistajaa vaihtavat alukset ovat HVK:n hallintojohtajan Asko Harjulan mukaan Suomen huoltovarmuuden kannalta kriittisiä.

– Nyt sitten se kysymys on siitä, että onko jalostamisen kylkeen liittyvä tankkeritoiminta osa sitä öljybisnestä vai ei. Minun tulkintani on, että Neste Oil katsoo, että se ei ole sitä strategista. Minä olen tähän asti ainakin katsonut, että se on osa sitä strategista, Pekkarinen sanoo.

Alusten on määrä vaihtaa omistajaa ensi vuoden alkupuolella. Osapuolet eivät paljasta sopimukseen liitettyjä ehtoja tai kaupan hintaa.
 
Pekkarinen nyt ihmettelee monia muitakin lobbareiden hänelle syöttämiään- tai äänestäjien mielestä oikein olevia asioita. Tällä kertaa Pekkarinen leikkii populistia. Tuo kauppahan on päivänselvää lobbausta. Mitä vittua huoltovarmuuskeskus ja valtio tekee tolla armadalla oikeasti?
 
Se on oikeasti aika hiton tärkeää että meillä on Suomeen liputettuja tankkereita, jos ruskea aine osuu tuulettimeen. Laivanvarustaminen kun ei ole Nesteen ydinliiketoimintaa, näin turvataan että niiden paattien lippuvaltiona on Suomi jolloin niitä voidaan hädän tullen määrätä menemään sinne tai tänne.

Pekkarinen ymmärtää asian varmasti hänkin, kunhan nyt louskuttaa että saa nimensä lehteen.
 
Olen pitkälti samaa mieltä kuin edellinen, mutta tietenkin jos Pekkarisella on näyttöä jostakin muusta, niin hän varmaan tuo todisteet esille.
 
Kauppa vaikuttaa järjettömältä. Tankkereita saa ostettua tarvittaessa. Ellei saa, ei öljyäkään ole kaupan. Ettei vaan olisi Nesteen johdon optiot tämän kaupan kannustimena? En myöskään yllättyisi HVK:n ja Ilmarisen johtajan nimityksestä Nesteen hallitukseen.
 
Tankkereita saa ostettua jos saa. Laivojen ostaminen vain on sellaista, ettei niitä saa käyttöönsä kuin omenoita hyllystä.
Toinen asia on myös se että kaupalla turvataan kotimaista osaamista alalta.

Viidellä tankkerilla ei kuitenkaan rahdata maamme öljyn kulutusta vastaavaa määrää kun öljyä ei haeta Suomenlahden pohjukasta, vaan pidemmältä.

Yhdyn veli Samsesin näkemykseen Pekkarisen julkisuuden kaipuusta.
 
Suomen ohjusveneiden tehtäviksi on sodanajan oloissa merkattu saattuetehtävät... Uskooko joku oikeasti Hamina -luokan ohjusveneen kykenevän suojamaan rahtilaivaa? Ei Suomella ole mitään resursseja suojata sodanajan oloissa tankkereitaan öljynhakumatkoilla.
 
En tyrmää pohdintaa vain siksi, että sen esittää Pekkarinen.

Alukset ovat huoltovarmuuden kannalta kriittisiä ja on olemassa muitakin kriisejä kuin se, että rahtilaivoja tuhotaan sotatoimin.
 
En tyrmää pohdintaa vain siksi, että sen esittää Pekkarinen.

Alukset ovat huoltovarmuuden kannalta kriittisiä ja on olemassa muitakin kriisejä kuin se, että rahtilaivoja tuhotaan sotatoimin.
Erittelisitkö sitten, että millaisiin skenaarioihin mielestäsi Suomen tulisi varautua?
 
Duoda duoda.... homma menee seuraavasti: Fortum myy laivaston jollekkin ulkopuoliselle toimijalla. Tekee kuljetus-sopimuksen esim. kolmeksi vuodeksi ostajan kanssa. Kolmen vuoden päästä sopimus on katkolla ja tietysti uusi sopimus kilpailutetaan. Sopimuksen voittaa joku Panama/Malta/Barbados varustamo. Ja kuinkas ollakkaan... avot meidän työeläkeyhtiöllä onkin laivasto vanhoja ruostuvia hylkyjä odottamassa jostain jotain kuljetettavaa!

Se siitä huoltovarmuudesta. Ja moraalista.
 
Viimeksi muokattu:
Erittelisitkö sitten, että millaisiin skenaarioihin mielestäsi Suomen tulisi varautua?

Moni sotaa alempikin kriisitapahtuma tai - kehitys voi aiheuttaa sen, että tankkerit omassa hoteessa ovat jees. Näitä ratkaisuja tehdään nyt ideologian paljastama takapuoli edellä kohti nenänieluputkea edeten. Valtio purkaa tiettyjä juttuja kiihtyvään tahtiin, nämä pitää panna samaan kehykseen mm. viljan, öljyn, sähköparistojen, akkujen, lääkkeiden jne. varmuusvarastointien pienentämisten kanssa, yksi asia ei kerro mitään, kun alkaa niputtamaan, niin kas, Isämmaan oma Kokomus purkaa varautumista niin ettei siinä edes Y-tunnusta ehditä kysyä yrittäjiltä, joille toimitetaan kiusallinen lätäkkö öljyä.....rahat jäi puuttumaan...onko kyseessä oligarkia armon vuonna 2013 Suomessa vai umpitoopet virkaihmiset? Kumpi on pahempi, en lopultakaan tiedä.

Kriittisten juttujen varastointia on pienennetty jo vuosia, varastointi on toki hintavaa, kääntöpuoli on sitten se, että varastot ovat pieniä.
 
En nyt ala selittää teille sodan lisäksi ympäristökatastrofeista, kulkutautiepidemioista, maanjäristyksestä, tsunameista tai meteoriiteista... ihan sama, mikä aiheuttaa sen, että kaikki tarvitsevat oman kalustonsa. Sodanhan ei tarvitse edes koskea meitä vaan esimerkiksi muualta pyydettävää kapasiteettia.

Tämäkin puoli on hyvä muistaa. Ehkä se on parempikin argumentti kuin pelkkä "laiva". Kun on laivoja, on omaa ammattiväkeä.

Merimiesten mukaan pelkkä huoltovarmuuslaivaston jättäminen ei edes riitä:



Suomalaisesta merimiehestä on tehty maksumies valtionyhtiöiden kilpailutuksissa: sadat merimiehet ovat jääneet työttömiksi tai ovat työttömyysuhan alla.

Neste Shippingin varustamotoiminta päättyy: Merimies-Unionille ei riitä päätös huoltovarmuuslaivaston perustamisesta, vaan se vaatii päättäjiltä nyt tietoa millä turvataan suomalaisen öljytankkeritonniston tulevaisuus, kun jäljelle jäävät öljytankkerit alkavat olla jo vanhoja.

Lasku valtionyhtiöiden kilpailuttamisista lankeaa suomalaisen merimiehen maksettavaksi. Kuluneen kahden vuoden aikana satoja suomalaisia merimiehiä on jäänyt työttömäksi valtionyhtiöissä tehtyjen kilpailusten seurauksena. Nuoret eivät enää hakeudu alalle epävarman tulevaisuuden johdosta. Maailman paras talviolosuhteissa ja jäissäseilaamisen hallitseva ammattikunta uhkaa kadota maailmankartalta Bermudan kolmioon samaan aikaan, kun suurvallat tavoittelevat arktisten vesien herruutta.

Suomi ei poraa arktisilla alueilla öljyä – vaan avustaa ympäristönhoidossa

Suomen on otettava nyt uusi suunta ja ohjattava karia kohti kulkeva alus takaisin väylälle. Suomalaista merimiestä ja talvimerenkulun osaamista tarvitaan maailmassa nyt suuremmin kuin koskaan. Venäjä on kiinnostunut yhteistyöstä Suomen kanssa jäänmurtajarakentamisen saralla. Ilmastonmuutoksen myötä Koillis- ja Luoteisväylä avautuvat kauppamerenkululle ja rahti- ja öljytankkerit alkavat liikennöidä väyliä säännöllisesti seuraavina vuosikymmeninä osallistuu Suomi kilpailuun tai ei.

Keskinäisen kyräilyn ja itse itseään vastaan tappelemisen sijaan Suomen on nyt ryhdistäydyttävä ja alettava miettiä keinoja, joilla voimme näyttää muille maailman valtioille mallia, kuinka arktisilla vesillä toimitaan ympäristöstä huolehtien. Suomalaiset monitoimimurtajat ovat toimineet arktisilla alueilla, kuten Alaskassa muiden alusten avustustehtävissä ja huolehtineet siitä, että asiat toimivat ja ympäristö säilyy kunnossa. Arctia Shippingin alukset eivät ole osallistuneet öljynporaukseen.

Valtio-omisteisille merenkulun toimintojen kilpailuttamisille loppu

Talvimerenkulun avustamisesta ja öljykuljetuksista Suomessa vastaa valtio. Jäänmurto, öljykuljetukset ja meriväylien kunnossapitoon liittyvät toiminnot sekä yhteysalusliikenne ovat osa perusinfraamme, joihin ei sovi kilpailutus. Yhtä lailla kuin maantie, on myös meriväylän hyvä kunto tärkeää, jotta tuonti ja vienti maastamme toimivat hyvin. Etenkin talviolosuhteissa seilaus lisää painetta saada kauppa-aluksille esteetön ja turvallinen pääsy maamme satamiin. Mikäli Suomessa ei ole riittävästi hyväkuntoista jäänmurtokalustoa ja ammattitaitoista miehistöä niitä operoimassa saattaa seurauksena olla kaaos tai onnettomuus. Kauppa-alusten rahdit ovat arvokkaita, mutta suurin ja rahassa mittaamattomin jysäys olisi öljytankkerin ajautuminen karille matalalla Suomenlahdella.

Merimies-Unionia huolettaakin suomalaisen öljytankkeritonniston ja jäänmurron tulevaisuus. Neste Shippingin varustamotoiminnan päättyminen hyväksyttiin soraäänittä, eikä horisonttiin katsottu kauemmas. Merimies-Unionille ei riitä päätös huoltovarmuuslaivaston perustamisesta, vaan se vaatii päättäjiltä nyt tietoa millä turvataan suomalaisen öljytankkeritonniston tulevaisuus, kun jäljelle jäävät öljytankkerit alkavat olla jo vanhoja. Suomalainen öljytankkeritonnisto hupenee kesällä vielä yhdestätoista viiteen ja sadat merimiehet menettävät työpaikkansa. Heille on nyt taattava työpaikat, jotta suomalainen merimies ei katoa ulkomaille myytyjen alusten matkassa Bermudaan ja katoa lopullisesti maailmankartalta. Lähivuosina erikoiskoulutetuille talvimerenkulku- ja öljytankkeriosaajillemme olisi töitä arktisilla alueilla enemmän tiedossa kuin meillä on olemassa tällä hetkellä miehistöä ja kapasiteettia.

http://www.smu.fi/viestinta/tiedotteet/?x1567738=3173541
 
Ylipäätään en ymmärrä tätä koko keskustelua lainkaan - tai siis sitä miksi Pekkarinen ylipäätään tästä louskuttaa. Huoltovarmuuskeskus teki työnsä, eli teki sen mitä piti, jotta saatiin turvattua se että Suomen lipun alla on edes muutama tankkeri, mikä on hemmetin hyvä asia eriasteisten markkinahäiriöiden, kriisien tms iskiessä.

Huomata kannattaa myös, että Neste vuokrasi tankkerit takaisin omaan käyttöönsä käyvällä vuokralla, kysehän koko operaatiossa oli vain siitä että Neste halusi laivat pois paisuttamasta tasettaan sillä sen toimiala ei ole laivanvarustus vaan öljynjalostus. Koska mikään suomalainen varustamo ei ole tankkeribisneksessä, Huoltovarmuuskeskus rupesi laivanvarustajaksi.

On aivan turha kenenkään nillittää täällä kyynistä itkuvirttä siitä että tankkereita ei ole tarpeeksi, että tulevat vanhoiksi, tai että niiden kulkua ei sodan syttyessä voida suojata. Tankkereita on enemmän kuin nolla, mikä muuten olisi tilanne; kaikki laivat tulevat aikanaan vanhoiksi, mutta sitä ennen ne ovat käytössä, ja mitä sitten tehdään kun ne vanhenevat on sen ajan murhe; ja täysimittaisen sodan syttyminen on aika epätodennäköistä, eriasteiset energiakriisit sen sijaan hyvinkin todennäköisiä.

Lopettakaa nyt hemmetissä tuo nillitys. Tämä oli oikeasti hyvä uutinen.
 
Olen nähnyt moisen ulkoistamisen ... monta kertaa ja myöskin tuloksen! Naivismi on sairautta! Älkää viitsikö ihan totta!
 
Viimeksi muokattu:
Olen nähnyt moisen ulkoistamisen ... monta kertaa ja myöskin tuloksen! Naivismi on sairautta! Älkää viitsikö ihan totta!

Niin on myös ylikyynisyys.

Mitä Huoltovarmuuskeskuksen olis mielestäsi pitänyt tehdä? Antaa Nesteen alusten, viimeisten ja ainoiden Suomeen liputettujen tankkereiden, mennä esim. Liberian lipun alle?

Ideaalimaailmassa meillä olisi vino pino Suomeen liputettuja tankkereita. Emme elä ideaalimaailmassa. Minun on ainakin hyvin vaikea keksiä, mikä olisi ollut parempi vaihtoehto tilanteessa, jossa Neste oli joka tapauksessa alusten omistuksesta luopumassa.

Eihän tämä mikään pysyvä ratkaisu ole. Mutta mikä tässä maailmassa pysyvää olisi.
 
Suomen ohjusveneiden tehtäviksi on sodanajan oloissa merkattu saattuetehtävät... Uskooko joku oikeasti Hamina -luokan ohjusveneen kykenevän suojamaan rahtilaivaa? Ei Suomella ole mitään resursseja suojata sodanajan oloissa tankkereitaan öljynhakumatkoilla.

No ei pelkkä Hamina- tai Rauma-luokka tietenkään mitään suojaa. Itse ajattelen että meriliikenteen suojauksen on suunniteltu pelittävän suomi-ruotsi yhteistyönä niin että sodan-uhkassa/alueellisessa kriisissä laivaliikenne toimii lähinnä länsi-rannikon ja pohjanlahden satamista käsin. Tärkein liikenne (pa-, lääke-, elintarvike- ja sotatarvikekuljetukset) suojataan meidän vähälukuisilla paateilla ja ilmavoimilla yhteistyössä Svea-mamman kanssa.
Järkevintä olisi ehkä käyttää pieniä saattueita joita suojaamassa voisi olla molemmat miinalaivat joilla on hyvät ilmavalvonta- ja johtamiskyvyt sekä jonkinlainen oma-ilmasuoja + 1-2 Rauma luokan veneitä (pintatorjunta+suto). Miinalaivoilla ei ole käyttöä suomenlahdella sen varsinaisen tehtävän eli miinoittamisen jälkeen koska niistä tulee siellä maalitauluja naapurin ilmavoimille. Sensijaan ne soveltuvat hitaiden kauppalaivojen saattajiksi selustassa/sivummalla koska ne ovat merikelpoisia ja kulkevat hyvin myös jäissä.

Meikäläisten lisäksi ilmasuojasta vastaavat ruotsin ilmavoimat. Omat paatit saattavat sitten laivat ruotsin rannikkoa myötäillen saksan ja euroopan satamiin, jos pääsevät perille. Sukellusveneiltä saattue suojataan miinakentillä saaristo- ja ahvenanmerellä. Siitä eteenpäin olemme ruotsin aluevesillä jossa olemme melko hyvässä suojassa.

Homma toiminee ainakin paperilla sujuvasti koska suomen ja ruotsin laivastot pystyvät jakamaan yhteistä tilannekuvaa keskenään jota on jo harjoiteltukin. Pikapuolin myös ilmatilannekuvaa pystyttäneen jakamaan (kunhan mm.ilma-operaatiokeskus valmistuu keski-suomeen ja lentokalusto on saanut molemmissa maissa Link-16 kyvyn). Pitää muistaa että mikäli alueellinen kriisi syntyy Itämerelle, myös NATO-maa Saksan intressit merellä voimistuvat eikä se jätä suosiolla meri-alueitaan Venäjän valvontaan tai yksin muiden maiden vastuulle. Kyllä me kriisissä saisimme apua/suojaa myös sitäkautta NATOlta vaikkemme jäseniä olisikaan.

Tankkeri-asiassa komppaan Samsesta: suurempi riski meille olisi syntynyt huoltovarmuuteen jos Neste olisi ulosliputtanut aluksensa ja olisimme täysin muiden varassa. Ilmarinen on sentään suurin ja viimeisimpiä suomalaisia finanssi-yhtymiä (OP-Pohjola suur-omistajana) jossa on 900 000 suomalaisen eläkkeet. Varmempaa ei nykymaailmassa enää saa, niin se vain taitaa olla ja siihen on tyytyminen.

Muutama tankkeri ei tietenkään kesää tee mutta senvuoksihan meillä on varmuusvarastot joita nuo paatit kasvattavat ja ylläpitävät.
 
Back
Top