Perustamme Suojeluskunnan

Tvälups

Ylipäällikkö
http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=2017&page=4

Poliisiylijohtaja Taaperon keskustelua herättänyt blogi pohjalla.

Tällä foorumilla vaikuttaa monta henkilöä, joilla on osaamista sekä kokemusta erinäisistä valtion virallisista sekä vapaaehtoisorganisaatioista.
Käytetään tätä hyväksi ja toki kentälle mahtuu myös uusia ideanikkareita!

Mietitäänpäs ensin tuon pumpun ydintehtävät?
Löytyykö näihin tehtäviin osaamista pystymetsästä vai tarvitaanko koulutusorganisaatio?
Rahoitus on ehken helpoin ratkaistava (rahansiirto lakkautettavilta lafkoilta sekä valtionapu)

Sana on vapaa:
 
Toistan varmaan itseäni, mutta minusta maakuntajoukot, vapaaehtoiset kodinturvajoukot, vapaaehtoiset poliisit etc. järjestöjen voimat pitäisi yhdistää.

Nuita edellä mainittuja ei kaikkia ole olemassa edes, mutta ajatuksena, jokainen varmaan ymmärtää synergian.

Tehtävä heillä olisi juurikin valvoa ja tarvittaessa puolustaa toimialueellaan erikseen määrättyjä kohteita ja tietysti yleistä kansalais tottelevaisuutta ja toimia virallisen käsky- ja oikaisuvallan vasempana kätenä tarvittaessa.

Organisaation pitäisi olla kevyt mutta kuitenkin jämäkkä: Tämä ehkä saavutettaisiin siten, että päävastuu asiasta olisi nykyisen kaltaisella maakuntajoukoilla ja sen esikunnilla: PV:t ja sisäasian ministeriö ohjaisi sitten tarkemmalla tasolla hommaa ja osoittaisi sille rahoituksen.

Liian raskasta organisaatiota pitää välttää; muuten jumiudutaan taasen liian isoon byrokratiaan ja herra keskeisyyteen: Tällöin ei homma toimi/etene ja jää vain budjettimomentti jollekin hallinnonhaaralle.

Ei muuten, mutta Paatero pääsisi aikaisemmin eläkkeelle :angel:
 
Olen pahoillani, Suojeluskunta on kuollut eikä se enää koskaan nouse kuolleista.

Suojeluskunta syntyi, kuten miliisit aina, seurauksena keskusvallan heikkouteen. Yhtenäisellä kansalla ei olisi ollut tarvetta suojeluskuntiin enää 1918 jälkeen, muuta se haluttiin pitää vakuutuksena punaista vaaraa vastaan, siltä varalta että asevelvollisiin ei voitu luottaa.

Suojeluskunta veti viimeisiä henkosiaan 1930-luvulla kun se muuttuui käytännössä PV:n aluejärjestöksi. Sota antoi suojeluskunnalle lisäaikaa nostoväkenä ja kotirintamaorganisaationa, mutta liittoutuneiden valvontakomission mahtikäskystä huolimatta oli aika ajanut jo SK:n ohi. Verratkaapa esim. Ruotsin Hemvärmetin asemaa ja organisaatiota Suojeluskuntiin. HV on integroitu osa Ruotsin armeijaa ei erillinen järjestö.

Vaikka HV:n mukaan kootuilla kodinturvajoukoilla olisi oma roolinsa maanpuolustuksessa, antaa nykyinen poliittinen järjestelmä mieluummin vapaaehtoiselle kansalaiselle niskalaukauksen, kuin merkittävän roolin aseellisessa maanpuolustuksessa. On sama onko vallankahvassa "oikeisto" tai "vasemmisto".

Täysimittaisen aseellisen konfliktin vaara on euroopassa pieni eikä ole kasvamassa lähitulevaisuudessa (Creidikin Turvallisuuspoliittinen Analyysi Vuodelle 2013, julistettu salaiseksi). Toisaalta poliittinen ja sotilaallinen epävakaus kasvaa euroopan reuna-alueilla jolla on vaikutuksensa meillekin.

Suomeksi sanottuna: Tarvitsemme entistä vähemmän ihmisiä jotka osaavat ampua, mutta entistä enemmän ihmisiä jotka tietävät itä tehdä, kun ampuminen alkaa. MPK:n tehtävä on siis sitoa SPR, VAPEPA, Meripelastus, HAM, VPK ym. ym. toiminta resursseiksi jotka ihku aikuisten oikeesti parantavat Suomen kriisivalmiutta.

Tästä pitäisi olla muutakin näytettävää kuin tyhjät kahvimukit ja viinerin kannat. Esim HAMssien Turva Harjoitukset ovat loistava esimerkki, teknisesti ja organisaation puolesta ne ovat huippu saavutus. Tietääkö SPR tai Pelastuslaitos että niillä on GSM:n ja VIRVE:n lisäksi kolmas varavaihtoehto, jos esim koko Pohjois-Karjala pimenee yhtäkkiä. MPK:n pitäisi kyetä takomaan se linkki vapaaehtoisresurssien ja viranomaisten välillä.
 
Esimerkkinä nykyisestä toimitamallista voisi olla paikalliset VPK:t/sopimuspalokunnat: Jos nuita ei olisi, ei syrjäseutujen pelastustoimesta tulisi yhtään mitään.

Esimerkkinä vaikka Mikkeli-Anttola. Mikkelin kirkolta on about 26 km Anttolaan. Jos miehistö lähtee tehtävään Mikkelistä, kestää vähintään 0,5 h kun ovat kohteessa vaikka kuinka lujaa ajaisi. Ao. kylässä on onneksi aktiivinen VPK (vielä), joka on velimiehen tietojen mukaan päivystyksessä 24/7 tietyllä joukolla, ja loput puhelimen päässä, about 5min lähtövalmiudessa. Asemalla porukka on on kuulema n. 10 min ja kohteessa jotakuinkin nopeasti sen jälkeen.

Pojat/aktiivit saavat korvausta harjoituksista ja hälytyksistä, mutta suurin tekijä on juurikin tuo motivaatio: Jotain pitää ja halutaan tehdä.

Tämä VPK malli voisi toimia myös laajemmin näiden toivottavasti perustettavien Suojeluskuntien kanssa: Harjoitellaan, harjoitellaan, osallistutaan aktiivisesti tilanteisiin, mutta tästä maksetaan edes jotakuinkin käypä rahallinen korvaus.

Nyt varmaan aletaan vaikertaa homman kustannuksista; ne vain on hyväksyttävä jos rivikansalaisille aletaan jakaa esivallalle kuuluvia tehtäviä ja velvollisuuksia.
 
Uudella tulevalla Suojeluskunnalla ei varmaankaan ole mitään tekemistä vanha 30-luvun järjestön kanssa. Tai osittain on, maakuntajoukkojen roolihan pitää implementoida toiminta-ajatukseen.

Se mikä nimi tällä tulevalla "KaitseLiit"-järjestöllä sitten Suomesa on, on aivan toisarvoinen asia. Ajatuksen taakse pitää koota nykyiset ns. vapaaehtoiset vaikuttajat (VPK, VAPEPA, SPR, Maakuntajoukot etc.) ja rankentaa nuista toimiva, julkista valtaa tukeva organisaatio harjoituksinee ja toimenkuvineen. Rahoitus tälle on saatava; vaikka sitten niin, että lakkautettavien varuskuntien ja poliisilaitosten vanhat vuokrakulut kohdennetaan tälle organisaatiolla. Lisäksi pitää muistaa PV:n, Poliisin ja Pelastustoimen tavoitteet.

Nämä voisivat todellakin yhdistyä uudessa Suojeluskunnassa.

Edit: Kaikkilla ei ole tykkejä matkassa, eikä pidäkään riittää; maakuntajoukko puolelta mukaa tulevilla ne on, mutta so what; näistä ei tehdä isoa numeroa. Osasto MKJ siten huolehtii tulituesta tarvittaessa.
 
Olisi kyllä hyvä vetää kaikki nuo pumput yhteen. Saman, kevyen organisaation sisältä löytyisi sitten kykyä niin tulipaloja kuin joukkotuhoaseitakin vastaan taisteluun, metsään kadonneen kuin desantinkin etsintään, sähkökatkojen kuin emp-hyökkäyksenkin aikana avustamiseen, ammunta- ja metsästysharrastuksen parissa kuin kodinturvajoukkonakin toimintaan jne.jne. Sama taho voisi silloin toimittaa ja huoltaa radioita joita käytetään kadonneiden etsinnöissä kuin joka ylläpitää hätäviestintäverkostoa sota-aikaa varten. Sama taho, joka huolehtii sähköhuollon turvaamisesta tai ilman sähköjä toiminnasta, voisi auttaa sitä Pihtiputaan mummoa mökissään sähkökatkon aikana kuin joka varautuu organisoimaan ja ohjeistamaan siviiliväestöä toimimaan sähköjen puuttuessa tai elektroniikan pettäessä. Sama taho, joka harrastaa ammuntaa ja seurailee vähän siinä viihtyviä tyyppejä, voisi myös huolehtia aseiden hajasijoituksesta ja käyttöönotosta yllätyshyökkäyksen tms. tapahtuessa.
 
hessukessu kirjoitti:
Olisi kyllä hyvä vetää kaikki nuo pumput yhteen. Saman, kevyen organisaation sisältä löytyisi sitten kykyä niin tulipaloja kuin joukkotuhoaseitakin vastaan taisteluun, metsään kadonneen kuin desantinkin etsintään, sähkökatkojen kuin emp-hyökkäyksenkin aikana avustamiseen, ammunta- ja metsästysharrastuksen parissa kuin kodinturvajoukkonakin toimintaan jne.jne. Sama taho voisi silloin toimittaa ja huoltaa radioita joita käytetään kadonneiden etsinnöissä kuin joka ylläpitää hätäviestintäverkostoa sota-aikaa varten. Sama taho, joka huolehtii sähköhuollon turvaamisesta tai ilman sähköjä toiminnasta, voisi auttaa sitä Pihtiputaan mummoa mökissään sähkökatkon aikana kuin joka varautuu organisoimaan ja ohjeistamaan siviiliväestöä toimimaan sähköjen puuttuessa tai elektroniikan pettäessä. Sama taho, joka harrastaa ammuntaa ja seurailee vähän siinä viihtyviä tyyppejä, voisi myös huolehtia aseiden hajasijoituksesta ja käyttöönotosta yllätyshyökkäyksen tms. tapahtuessa.

Tuosta (ja jo muidenkin keskustelijoiden esiin nostamasta) olen täysin samaa mieltä.

Miten se sitten tapahtuisi, onkin täysin eri asia. Kun edes maanpuolustusjärjestöt eivät pääse sopuun yhteisestä katto-organisaatiosta, niin kuinka kummassa samaan soppaan voitaisiin ottaa vielä muitakin organisaatioita?

Ne muut eivät nimittäin sulata sitä, että kaikkinainen johto- ja edustusvastuu kaatuisi paikallisen reserviupseerijärjestön tehtäväksi. Kun se ei sovi aliupseereille, niin kuinka se sopisi martoille tai vpk:lle? Mitään nappikaulaista mukaupseeria ei haluta päsmäröimään asioissa, joista hän ei tiedä yhtään mitään. Edelleenkään valtaosa vapepalaisista ei halua nysvätä asento-lepo-asento -rumbaa ennen etsintätehtävään lähtemistä. Uskoakseni myöskään paikallisen resupseerijärjestön napamiehet eivät suostu marttojen alaisiksi.

Niin tai näin, nähdäkseni ainoa mahdollisuus tuollaisen yhteenliittymän toimintaan on se, että se on täysin siviiliorganisaatio ja sotilasarvoja ei sen toimintaan sotketa. Ilmeisesti se vaatisi nappien poistamista kauluksesta.

Ilahduttavaa tässä ketjussa oli huomata sekin, että puhuttiin ennemmiin kokonaismaanpuolustuksesta kuin jostakin sotilaskoulutuksesta. Reserviläisten puheissa ollaan aina jakamassa aseita ja harjoittelemassa vyöryttämistä, vaikka todellisuudessa valtaosa kotiseutuamme uhkaavista poikkeusolojen vaaroista taltutetaan nimenomaan muutoin kuin aseilla.
 
Ihan suoraan sanoen en lähde mukaan mihinkään sellaiseen vapaaehtoistoimintaan, jossa mukana saatika johdossa on sotilaita. Evp:t asia erikseen, mutta sotaarmeijaorganisaation byroota ei tarvita MISSÄÄN, OIKEASTI, tokko edes siinä ydintehtävässä nykyisellään. Ammotika vapaaehtoistyössä, ei, ei ei.

Nuorten urheiluhommat pyörivät mallikkaasti hirmuisella määrällä vapaaehtoistyötä, ilman yhtäkään armeijaheppua ko. lafkojen johdossa, hyvin pelaa, vastuuta otetaan ja hommat toimivat. Johan toki Liitot ja Järjestöt sinnekin piirtävät laatikkosirkuksia, mutta paskaakos niistä, kun ei ota niistä harmia. Hommat toimii niistä huolimatta, ei niiden ansiosta.

Hitonko pakko armeijan on ylipäätään häslätä koko virityksessä? Mitä lisäarvoa armeija tuo ko. toimintaan? Lainatelttoja vai kenttäkeittimiä? Pha. Vai jonkun ydinosaajan johonkin väliin hämmentämään? Pha. Pitäkööt armienija aseellisesta hommasta huolen, ei sitä kannata hilata yhteenkään vapaaehtoistoiminnan hituleeseen mukaan, kokemukseni mukaan tuo vain oman mielettömän byroonsa mukaan, laatikkoleikkiydinosaamisensa ja satumaisen koulutusosaamisen....hoitakoot valtakunnan asepuolustuksen vaan, pysykööt lestissään.
 
SPR,n, VAPEPAN,n, ja VPK,n kanssa on sellainen ongelma, ettei yhteiskunnan väkivältakoneiston (poliisi, rajavartiolaitos ja PV) pidä yhdistää periaatteellisella tasolla. Nimittäin aikaisemmin mainittujen asiakkaat usein kaihtavat yhteiskunnan ohjausta, mutta eivät apua. Niinpä esim. palokunta hyötyy auttajan roolista. Tämän vuoksi palokunnat eivät suostu käyttämään/lainaamaan vesitykkejään JOUHA toimintaan. Lisäksi pelastustoiminta on sidottu aluepelastuslaitoksiin.

Yhteistyötä voisi toki tehdä, mutta sen esteenä on paitsi esittämäni kaltaisia periaatteellisia esteitä, myös Skärdiksen mainitsemia valtareviireihin liittyviä ennakkoluuloja, puolin sun toisin.
 
Ettei nyt jää vallan väärä käsitys mielipiteestäni, niin tottahan myös aseellinen maanpuolustus olisi osa kotipitäjän suojeluskuntaa. Se ei kuitenkaan olisi missään ylivertaisessa asemassa vaan oma osastonsa siinä missä palokunta tai Taaperon naapurivahdit. Kokonaisuutena kyse ei olisi sotilaallisesta organisaatiosta.
 
skärdis kirjoitti:
Ettei nyt jää vallan väärä käsitys mielipiteestäni, niin tottahan myös aseellinen maanpuolustus olisi osa kotipitäjän suojeluskuntaa. Se ei kuitenkaan olisi missään ylivertaisessa asemassa vaan oma osastonsa siinä missä palokunta tai Taaperon naapurivahdit. Kokonaisuutena kyse ei olisi sotilaallisesta organisaatiosta.

Miksi vedit tuohon aseellisen maanpuolustuksen? Vedättääksesi? Älä viitsi. Maanpuolustuksen aseellinen elementti on visusti pv:n ydinosaamisaluetta, ja vaikka ei olisikaan, se on käytännössä sementoitu. Mitään aseellista mp-toimintaa on turha haaveilla enää Suomeen, älkää enää unta nähkö. Tai sitten on Iso Naapuri viheltänyt pahaääniseen kukkopilliin ja rajut elämän realiteetit posahtavat Onnelan tuulettimeen. Sitä varten ovat valmiuslait, ne takaavat pv:lle sen mitä tarvii.
 
Duoda,duoda tämän meidän uuden MULLISTAVAN järjestön pitäisi myöskin olla seuraavanlainen:

-helppoa tulla mukaan (osallistumis-paine muuta kautta kuin keppi-periaatteella, sosiaalinen kaverit-paine)
-toiminta ja koulutus tapahtuu "kotinurkilla" (peruskoulut hyötykäyttöön iltaisin!)
-juttuun voisi jotenkin sotkea "koko perhe" ajattelu (miten?) tai sitten ei. (taka-ajatuksena kotijoukkojen hyväksyntä)
-ikärasismi pois.
-kouluttajat ja johtajat, ne jotka TODELLAKIN omaavat ne JOUKKOJEN arvostamat ominaisuudet omasta "porukasta" (Koskela komppanian päälliköksi) . Toisaalta myös oma halukkuus ratkaisee (motivaatio tekijä).
-todellista toimintaa ja auttamista, ei mitään "kun te nyt treenaaatte ja treenaatte ja treenaatte. voidaan teidät ehkä joskus sitten kun laki muutetaan pyytää apuun (ehkä)"
 
Eiköhän melko suuri osa noissa mainituissa organisaatioissa kenttätyötä tekevästä väestä ole samoja heppuja joka puljussa. Ainakin oman kokemukseni mukaan on aktiivinen reserviläinen usein aktiivinen jossain muuallakin kuten VPK:Ssa, SPR:ssä, VAPEPA:ssa tms.
Siltä osalta ei yhdistyminen olisikaan vaikeata. Ongelma tulisi siinä, että liian monta titteliä posituisi. Ei olisi enää kaluunoita ja kunniamerkkejä tarpeeksi ajossa. Eri tasoisia johtajia, hallituksia, valtuustoja, edustajistoja, johtoryhmiä ja mitä lie kissankulkustenkiillotuskomiteoita poistuisi ja valtava määrä maailman tärkeimmässä tehtävässä henkselelitään paukuttavista herrosita jäisi tittelittä ja kokouskahveitta ja -munkeitta. Ei tulee onnistumaan.
Sitä paitsi kateus pitäisi huolen siitä, että niiden jotka vielä johtotehtäviä saisivat, lapaluiden välistä löytyisi teräaseita enemmän kun kauhavalisten seppien pajoista yhteensä. Ja varmasti olisi jonkunlainen johtokunta perustettava, jos ei käydyn sotilaskoulun tms perusteella niin sitten poliittisten voimasuhteiden mukaan jaetuin paikkamäärin.
Jos siis suojeluskunta persutetaan uudelleen, niin veikkaan, että aiempien kirjoittajien esittämiä tehtäviä ei sille anneta, mutta sen sijaan perustetaan moniportainen organisaatio, jossa joka tasolla on tärkeä instanssi, johon voidaan valita riittävä määrä kunkin aiemmin kentällä toimineen organisaation edunvalvojia hienoine titteleineen.
 
niäämi kirjoitti:
Eiköhän melko suuri osa noissa mainituissa organisaatioissa kenttätyötä tekevästä väestä ole samoja heppuja joka puljussa. Ainakin oman kokemukseni mukaan on aktiivinen reserviläinen usein aktiivinen jossain muuallakin kuten VPK:Ssa, SPR:ssä, VAPEPA:ssa tms.
Siltä osalta ei yhdistyminen olisikaan vaikeata. Ongelma tulisi siinä, että liian monta titteliä posituisi. Ei olisi enää kaluunoita ja kunniamerkkejä tarpeeksi ajossa. Eri tasoisia johtajia, hallituksia, valtuustoja, edustajistoja, johtoryhmiä ja mitä lie kissankulkustenkiillotuskomiteoita poistuisi ja valtava määrä maailman tärkeimmässä tehtävässä henkselelitään paukuttavista herrosita jäisi tittelittä ja kokouskahveitta ja -munkeitta. Ei tulee onnistumaan.
Sitä paitsi kateus pitäisi huolen siitä, että niiden jotka vielä johtotehtäviä saisivat, lapaluiden välistä löytyisi teräaseita enemmän kun kauhavalisten seppien pajoista yhteensä. Ja varmasti olisi jonkunlainen johtokunta perustettava, jos ei käydyn sotilaskoulun tms perusteella niin sitten poliittisten voimasuhteiden mukaan jaetuin paikkamäärin.
Jos siis suojeluskunta persutetaan uudelleen, niin veikkaan, että aiempien kirjoittajien esittämiä tehtäviä ei sille anneta, mutta sen sijaan perustetaan moniportainen organisaatio, jossa joka tasolla on tärkeä instanssi, johon voidaan valita riittävä määrä kunkin aiemmin kentällä toimineen organisaation edunvalvojia hienoine titteleineen.

Vallan jakamisen lisäksi pitää muistaa että noissa järjestöissä pyöriviä ihmisiä ei välttämättä kiinnosta harrastaa kaikkea noita sekaisin.
 
Kun olemme kerran perustamassa Suojeluskuntaa niin kai suurimpia kysymyksiä aloittaessa on toiminnan tavoitteet, millaista toimintaa järjestetään ja jos tarjotaan koulutusta niin kuka kouluttaa.

Onko olemassa joku Suorituskirja jonka mukaan ihmiset käyvät harrastamassa ja harjoittelemassa? Harjoitukset opettavat intin uuteen taistelutapaan?

Entä kuinka motivaatio kestää niillä jotka eivät pääse Suojeluskunnan alipäällystö ja päällystökursseille?

Voinko esimerkiksi minä jonka PV on katsonut kelpaamattomaksi aliupseerikouluun, yletä suojeluskuntakersantiksi?
 
Kaivetaan vaikka hyllystä wanhat SK-oppaat avauksi.

Jälkimmäiseen kysymykseen: Kyllä voit. SK-arvo ei ole sidoksissa sotaväen palvelusarvoihin.
 
baikal kirjoitti:
Hitonko pakko armeijan on ylipäätään häslätä koko virityksessä? Mitä lisäarvoa armeija tuo ko. toimintaan?
Mitäkö? No tietysti valtion virallisen läsnäolon, jota ilman kenkään kansalainen ei saa olla. Missä kansalainen, siellä on oltava myös valtion valvovan silmän.
 
Mutta jos tästä jätettäis alussa valvova silmä pois niin minkään ei estä nyt perustamasta Suojelukunta ry:tä ja siihen alahaarat eri kaupunkeihin. Eikös valtio olisi helpompi saada sitten heräämään kun organisaatio toimii jo jollain tasolla ja sen malli on valmis?

Ei sitä rahaa valtiolta tule ovista ja ikkunoista joten siihen on hyvä totutella jo heti alussa, vaan se pieni rahoitus mitä tarvitaan pitää kerätä jotenkin muuten..
 
Juho.K kirjoitti:
Mutta jos tästä jätettäis alussa valvova silmä pois niin minkään ei estä nyt perustamasta Suojelukunta ry:tä ja siihen alahaarat eri kaupunkeihin. Eikös valtio olisi helpompi saada sitten heräämään kun organisaatio toimii jo jollain tasolla ja sen malli on valmis?

Ei sitä rahaa valtiolta tule ovista ja ikkunoista joten siihen on hyvä totutella jo heti alussa, vaan se pieni rahoitus mitä tarvitaan pitää kerätä jotenkin muuten..

Tuon seurauksena valtiovalta laittaisi poliisit kimppuun.
 
Back
Top