Pienikätiselle mieh. 9mm, joka vaatii mahd. vähän vas. käden käyttöä?

REMF

Alokas
Tervehdys,

Pitäisi löytää meikäläiselle, pienikätiselle miehelle pistooli (9mm), jonka käsittelyssä tarvitsisi mahdollisimman vähän vasenta kättä.

Työtapaturman jäljiltä vasemman käden puristusvoima on hieman heikko, mutta ennen kaikkea vas. käden sormien pintatunto on olematon.

Siksi mahd. varmistimen, mahd. virityksenpoiston, lippaan vapauttamisen jne tekeminen vasemmalla kädellä on hankalaa, kun täytyy silmällä nähdä jotta tietää, missä vas. käden sormet ovat.

Virittäminen vasemmalla kädellä vaatii kitkaisen hanskan tai todella hyvät karhennukset.

Ampumahistoria on sukulaisten kanssa ja kaupallisella radalla plus ilma-aseilla harjoittelua, .22 ja ysimillisillä plus satunnaisesti isommilla kaliipereilla.

Nyt on kiinnostus practicaliin, ressuun jne heräämässä, ja työ- ja perhe-elämässä on rauhallisempaa elämänjaksoa edessä, niin että aikaakin olisi harrastuksille entistä paremmin.

Vaikken kylve rahassa, aseen hintaa täörkeämpi on sopivat ominaisuudet. Käytettykin käy, mutta ostamassa en vielä ole 2-3 vuoteen. (Olen sellaista tyyppiä joka tykkää tutkia eri vaihtoehtoja, ja lupaakaan ei toisaalta vielä ole.)

Olen lueskellut yleisiä ketjuja siellä täällä, Suomessa ja muualla, mutta haluaisin kuulla "omia mielipiteitänne", siis koekemukseen perustuvaa suomalaista hiljaista tietoa nimenomaan tästä "minka kanssa pärjää mahd paljon pelkällä oik kädellä" -hommasta.

Näitä toimintalajeja ajatellen minulla on paljon autuaallista tietämättömyyttä - esim. vasta täällä ketjuja lukiessani tajusin, että sellaisella asialla kuin kotelolla voi olla iso merkitys.

Aseita joita olen netissä katsellut ovat (satunnaisessa järjestyksessä) mm. pidempipiippuiset H&K:t, Glockit, CZ Shadow 2, Sig Sauer 226. Käteen on aika hyvin istunut CZ 75. Sellaisesta aseesta, missä aseen kahvaa kapeampi lippaan alapää työntyy (rumasti) ulos, on helpompi ottaa lipas pois kun joistakin, missä pitää liu'utella luiskahtelevaisia metallilätkiä lippaan irrottamiseksi

Kaliiperi ei saisi olla ysimillistä isompi, kun eläkevuodet ovat alle vuosikymmenen päästä edessä ja jos pitää valita ruoan ja panosten välillä, niin tulee tietekin vallittua panosten ostaminen ja sitten joutuu nälän takia sairaalaan eikä pääse ampumaan. :O)

Punapistetähtäimen ja äänenvaimentimen asentamismahdollisuus olisi hyvä olla, kun ei ole aikomus hyvästä aseesta sen puutteen takia myöhemmin luopua ja lähteä vaihtamaan.

Aseosaamista löytyy suvusta, kun ampujia on ollut ainakin viidessä sukupolvessa, Suomen sotaväen Pietarin manöövereristä lähtien, niin armeija-, harrastus-, aseseppä- kuin poliisipuolellakin, mutta ajattelin että täällä voisi saada paljon laajemman otannan ja näkökulmia joita ei yhdelle tai kahdelle ihmiselle tule mieleen. Ja vastauksia kysymyksiin, joita ei ole älynnyt edes kysyä.

Kiitos kaikista vinkeistä - ja kiinnostavista aiemmista viesteistä näillä sivuilla!
 
@REMF CZ:n lipaskuilussa olevan metalliliuskan saa poistettua nykäisemällä sitä vähän pihdeillä, jonka jälkeen lipas putoaa vapaasti lippaanvapautinnamiskaa painamalla.

Suosittelen kuitenkin Glockia.
 
Jos pitää PP ja vaimennin olla niin Glock. Varisinkin Gen 4 mihin saa kahvapaloja vaihdettua ja luistiin suoraan PP kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Mites sellainen asia, kun tykkään herkästä laukaisusta, ja Glock ei viranomaisaseena liene kovin herkkä?

Liittyykö tähän se, kun muistaakseni jossain toisessa ketjussa filosofoitiin että "Glockilla on helppo ampua mutta vaikea osua"?
 
Jos lähdetään vuodesta kivi ja keppi, niin FN-> Glock on todella iso harppaus. Glock valitus että laukaisu on huono, on enemmän kilpa-ampujien itq, vinq ja vonq. Sitä voi parantaa, aftermarket palikoita ja kiillottamista voi tehdä.
Ei siitä mitään Sphinx 3000 saa, mutta on se kyllä halvempikin ja aftermarket osia löytyy paljon. Esim Ronin yms sarjat.
 
Suosittelisin tutustumaan Glock 19 pro malliin, ase on pienikokoinen eli sopii hyvin pienikätiselle, siinä on vaimentimelle kierteet valmiina ja koska siinä ei ole mitään ulkoisia varmistimia niin tukikäden käyttö on minimaalista. Glockin lataaminen onnistuu myös suhteellisen kevyellä voimalla ja tarvittaessa vaikka reittä vasten, ei nyt ehkä ihan perus toimintamalli, mutta onnistuu.
Ainoa huono puoli on että G19 pro saatetaan tulkita taskupistooliksi, joten siihen lupien saaminen voi olla vaikeaa, mutta käsittääkseni 19 pro mallin pidempi piippu tekee aseesta sen verran ison että se ei mahdu taskuase laatikkoon.
 
Suosittelisin tutustumaan Glock 19 pro malliin, ase on pienikokoinen eli sopii hyvin pienikätiselle, siinä on vaimentimelle kierteet valmiina ja koska siinä ei ole mitään ulkoisia varmistimia niin tukikäden käyttö on minimaalista. Glockin lataaminen onnistuu myös suhteellisen kevyellä voimalla ja tarvittaessa vaikka reittä vasten, ei nyt ehkä ihan perus toimintamalli, mutta onnistuu.
Ainoa huono puoli on että G19 pro saatetaan tulkita taskupistooliksi, joten siihen lupien saaminen voi olla vaikeaa, mutta käsittääkseni 19 pro mallin pidempi piippu tekee aseesta sen verran ison että se ei mahdu taskuase laatikkoon.
Olen käsittänyt että normi 19 sujahtaa taskuaseboxiin eli ei käy mutta 19 pro on juuri sen verran pidempi että ei mahdu. Vasemman käden minimointia en keksi kun oikeastaan kaikissa aseissa tarvitset vasemman luistin räkkäämiseen, tämän jälkeen joko yletät niihin oikealla kädellä (varmistin, luistinvapautin, lippaanvapautussalpa) mutta aika monessa nopeampi melkein tökätä vasemmalla kädellä kuin muuttaa otetta että pienikokoisellakin kädellä ylettää. Perus modernit palveluspistoolit on kaikki yhtä vaikeita/helppoja käyttää, eniten vaikuttaa oma makusi. Huollettavuudessa 1911-sukuiset on paljon hankalampia purkaa ja koota rajoitetulla toisella kädellä versus vaikka Beretra 92 tai Glock jotka itselle tutuimpia tuolla saralla noiden lisäksi. Ei minusta oikein muita kuin kiertämään kokeilemassa mikä sopii omaan räpylään (vaikka airsoftina jos et oikeaa pääsw käpistelemään) niin tulee eri vehkeiden mittasuhteet omaan handyyn tutuksi. Edit: itsellä hanskat yleensä kokoa s/m joten isojen kahvojen ongelmat tuttuja mutta silti kisaan ihan sujuvasti suht kookaskahvaisella Taurus 92:lla joten kaikella kyllä oppii vetää kun päättää oppia.
 
Vielä Glockista: kun en muista, niin onko sen lippaanvapautin sellainen hankalasti nyhrättävä lätkä? Jos on, mitä osaa noheva koneistaja-aseseppä asian eteen tehdä?

Ja onko pistoolien piipun pituus viranomaiselle käytännössäkin selkeä mahtuu/ei mahdu -juttu, vai katsooko vallesmanni kieroon eka lupaansa hakevaa, jonka haluama ase vain justi ja justi jää taskuasemitan ulkopuolelle?

Kun näet mikään "melkein taskuase" ei ole hingun kohteena, vaan tavoitteena on harrastusväline, jolla on tarkoitus osuakin tauluun, eikä leikkiä Bondia tms.

Glock tuntuu koko ajan kiinnostavammalta, etenkin jos lippaan vapauttaminen onnistuu hampaat ei-irvessä nyhräten..
 
Käteen on aika hyvin istunut CZ 75.
Itsellä myös pieni käsi ja aikanaan päädyin CZ 75 pistooliin juurikin sopivuuden takia. Asehan on yleishyvä 9mm. Luotettavaa työkalua jos hakee, niin kannattaa katsoa vielä tarkemmin sopiiko CZ noihin muihin vaatimuksiisi.
Aika ei mielestäni ole mitenkään ajanut mallin ohi reserviläispistoolina vaikka se ei uusinta linjaa olekaan.
 
Se mikä on hankalakäyttöinen ja mikä ei on vähän subjektiivinen käsite. Lippaanvapauttimia yms. saa vaihdettua isommiksi varsin helposti ihan itsekkin, joten esim. Glockin kohdalla tuo onnistuu tosiaan nätisti kun viripalikkaa yms. on tarjolla vähän joka paikassa.
Lupateknisesti homma menee niin että jos ase on mitoiltaan taskuase niin siihen on suhteellisen vaikea saada lupia, mutta jos se ei ole niin sitten se on vain normaali pistooli ja luvat tulee siihen ihan normaaliin tapaan. Eli haet vain TT3 pistooliin luvat ja ostat hankkimisluvassa määritellyn aseen.
"melkein taskuase" kun ei ole mikään aseluokka :)
Kyllä esim. G19 aseita näkyy mm. SRA puolella jonkin verran eli se on ihan vakavasti otettava harrasteväline, mutta tosiaan kannattaa kokeille sopiiko se omaan käteen, ainakin mulle (käden koko M) G19 kahva oli liian lyhyt.
Kannattaa siis mennä aseliikkeeseen jossa on hyvä valikoima pistooleita tai sitten esim. SRA treeneihin joissa on yleensä aika hyvä otanta pistooleita ja niitä pääsee varmasti myös kysymällä kokeilemaan.
Itse olen ampunut aika monta vuotta Beretan 92:lla ja sen kahva on mun käteen liian paksu, nykyisin käytössä oleva CZ SP-01 Shadow istuu paljon paremmin käteen, samoin kuin G17.
 
Lyhyesti ja ytimekkaasti S&W mp9

Tietysti jos tilanne on se, etta joudut ampuvalla kadella myos lataamaan, itse suosittelisin silloin kaksitoimista asetta.
Henkilokohtaisista syista en itse koske Glockiin, ei vaikka mika olisi. Minun kadessa paska ase. :oops:
 
Kiitos hyvistä vinkeistä!

Vaikka lopulta se käteen istuminen asian ratkaisseekin, on hyödyllistä kuulla näkökantoja.

Esim. oli mulle uutta se, kuinka paljon asetta voi "säätää" vaihto-osin.

Googlesta ei vielä silloin ole iloa, kun ei tiedä mitä kysyä.

Olisi kiintoisaa kuulla mikse Lone soldierin kädessä Glock fekalisoituu käyttökelvottomaksi?

Itselläni niin on käynyt lähinnä silloin kun ote on ollut liian lepsu ja aseena joku kakskakkonen.

Vielä pari asiaa: jos aseessa on vaikka kuusiokoloavaimella kiinnitettävä vaimennin, lasketaanko se aseen mittaan laatikkotestissä? Siis nimenomaan kiinnitys- ja irroitustyökalua vaativa vaimennin.

Ja miten menee mielipiteet punapistetähtäimestä Glockissa - onko se makuasia vai kenties hyvinkin iso etu normitähtäimiin verrattuna. Tulisi siis ostajan ekaan aseeseen.
 
Revolverit tietysti toimivat parhaiten yhdellä kädellä, mutta ovat muuten pistoolia hankalampia ladata tms.
 
Kiitos hyvistä vinkeistä!

Vielä pari asiaa: jos aseessa on vaikka kuusiokoloavaimella kiinnitettävä vaimennin, lasketaanko se aseen mittaan laatikkotestissä? Siis nimenomaan kiinnitys- ja irroitustyökalua vaativa vaimennin.

Ja miten menee mielipiteet punapistetähtäimestä Glockissa - onko se makuasia vai kenties hyvinkin iso etu normitähtäimiin verrattuna. Tulisi siis ostajan ekaan aseeseen.

Tuo mikä menee missäkin läpi vaihtelee laitoksittain enkä itse lähtisi ensimmäistä lupaa hakiessa ihan julmetusti kikkailemaan. Periaatteessa työkalukiinnitteinen vaimennin voisi mennä kokonaismittaan mutta kaikki hyväksytysti kiinteät vaimentimet joita olen nähnyt ovat olleet kiinteiksi tapitettuja sepällä. En halua vähätellä mielenkiintoasi mutta ensi aseeksi osta joku peruspistooli (glock, cz 75/shadow, s&w...) ja ammu pari vuotta että tulee sellainen edes pienitasoinen perusosaaminen asiaan. Itse olen pitänyt omissa aseissa että vasta 1000lks jälkeen alan miettimään voisiko modata tai paremminkin kannattaako jotain muuttaa. Koska tarkoituksenasi on alkaa harrastaa urheiluammuntaa eikä esimerkiksi home defence amerikkalaisittain niin parempi vaan opetella perusasiat avoilla ensin. Valopiste on ihan loistava keksintö mutta näkisin alkuun kun kyse harrastamisesta pitäytyä perusteissa. Lisäksi aseen tulisi soveltua hyvin aiottuun käyttötarkoitukseen joten esim SRA perusteella optiikkaa ei voi perustella koska pislan päällä dotti kielletty. Practicalissa openissa dotti on ok, mutta pelkällä dotilla glockin päällä olet mopolla moottoritiellä kun muut ampuu huippulaukaisuilla olevilla kompatuilla customiaseilla. Parempi vaan liittyä ampumaseuraan/ressuihin, käydä harrastamassa ammuntaa oikeasti ja opetella ensin kävelemään että voi juosta.
 
Jos haluat punapisteen niin practicalin open luokka voisi olla sopiva. Saisit samalla slide rackerin käyttöön.
 
MeriTj, Näätä, Sardaukar,

Taas tuli hyviä kommentteja!

Vas. Kädessä on pintatunnon puutetta, muttei se silti ollenkaan käyttökelvoton ole, kömpelö ja vähävoimainen vain.

Revolvereita ainakin vielä vierastan, alitajunta kai jotenkin yhdistää ja yleistää ne (aiheettomasti) johonkin villinlännen räiskintään ja kieltolaki-Chicagoon.

Jos (ja kaiketi kun) avotähtäinten käyttö opettaa oikeanlaiseen ammuntatekniikkaan, niin hinku hankkia punapiste laimenee huomattavasti.

Etenkin jos osa kiinnostavista lajeista tipahtaisi PP:n käytön myötä lajivalikoimasta pois.

Plus, punapisteen hinnalla saa panoksiakin koko mokoman.

Home defenceä varten mulla on ovessa lukko, plus naapurin koira alkaa äläkän jos käytävällä putoaa joltakulta vaikka hius kaulukselta lattialle.

Asetta en siis kodinturvaksi hanki.

Glock 17 Glock 34 ja Glock 19 PRO pyörivät nyt mielessä.

Niitä ja CZ Shadow 2:ta aion kokeilla kun seur. kerran menen ampumaradalle ja aseen/aseita vuokraan.

Kokeilematta kun ei Glockin eri mallien välillä tiedä, mitkä istuvat parhaiten pienehköön kouraan.

(S&W ei aiemmin ole tuntunut erityisen istuvalta omaan käteen, siksi en sitä nyt ainakaan ekana testaile.)

Kommentit Glockin eri malleista ja ominaisuuksista ompi tervetulleita.

Kiitokset vaan, kaikille tietonsa jakaville!
 
Omiin käsiini menevät koon 9 sormikkaat, joten asia on koskettanut minuakin. Myöhemmin olen todennut, että onnistuu se ampuminen vaikkapa HK USP:lla, joka on hirveä lohmo. Toisaalta millään pistoolilla en ole yltänyt käyttämään lippaanvapautinta asekäden peukalolla siten, että ote ei muuttuisi, mutta tekniikka olisi varma ja toimisi hanskat kädessä tai ilman. Yleensä laina-aseissa ei ole ollut viriosavapautinta, niistä ei ole kokemusta. Perustekniikassani vapautan lippaan tukikäden peukalolla ja vedän sen ulos, en anna pudota vapaasti.

Pienistä ja kevyistä aseista kannattaa huomioida se, että niissä rekyyli tuntuu voimakkaammin kuin painavammissa pistooleissa. Nopeasti ja tarkasti ampumisen oppiminen on niillä vaikeampaa. Toisaalta, oppiipahan pitämään aseesta kiinni.

On ensiase mikä vain, pidän tärkeimpänä sitä, että se on jokin tunnettu ja yleinen merkki. Vaikka se ei olisikaan optimaalinen kaikkeen, saa sellaiseen parhaiten neuvoja ja esim. koteloita. Varsinaisia viriosia ei välttämättä heti edes tarvitse. Pistoolin hinta on kuitenkin pienempi kuin ampumaan oppimisessa kuluvien patruunoiden hinta.
 
Norinco Model 77 B. Siinä on todellinen yhden käden ase. Lataaminen onnistuu vaikka ei olisi ollenkaan toista kättä.
 
Jos otteen saaminen luistista on ongelma, niin todnäk paikallinen aseseppä nohevasti kiinnittää pienet grippiä lisäävät palikat luistin kylkiin.
 
Back
Top