Pikku-uutisia Suomesta


Uusi sijaintipaikka Moskova vai Terijoki?

Vapaaehtoistyössä meistä voi tulla korvaamattomia prosesseille, joten irtautuakseni hallitsevasta mielentilasta, minun on yksinkertaisesti keskeytettävä Verkkomedian tuottaminen. Hiljentymisemme tapahtuu nyt siksi, että minun on pakko vapauttaa koko työpanokseni uusien ja entistä vaativimpien mediatyön haasteiden takia sekä kohdatakseni samalla lähestyvän kokonaisvaltainen elämänmuutoksen, jonka uudelleen järjestelyt aiheuttavat.

Olen pahoillani, etten voi - myöhemmin hyvin ymmärrettävistä syistä - vielä vastata kaikkiin oleellisiin kysymyksiinne: Mitä, milloin, kuka, missä ja miksi! Voin siis vain ilmoittaa, että uutiskatko on nyt pakollinen, jotta jotain aivan uutta saa parhaan mahdollisen alkunsa.
 
Niin sinä esität nyt toisen osapuolen näkemystä ja kuten on muiden toimesta esitetty, se ei välttämättä ole se koko totuus.
Poliisin tiedoista, esim ip osoitteista, tai vast. todisteista ei ole mainittu. Poliisin tiedot ovat kuitenkin se olennainen osa miksi kotietsintä on tehty/sallittu/päädytty.
Junesin video, jossa soittaa asiasta poliisille ja juttelee jne. ja tuosta käy ilmi kertomani asiat.

En äkkiseltään löytänyt minne Junes on papereita asiasta postannut, jossain ne ovat kanssa varmasti löydettävissä.
 
R.I.P

11013327_855833351176194_7827303020618083092_n.jpg
 
Möh, ihme nillittämistä. On se kesä vaikkei olekaan niin kuumaa. Hyvin tarkenee ulkona olla t-paidassa. Itse asiassa alkaa olla liian kuumaa jos lämpö nousee +20;een ja yli.
Olen suomalainen, en asu tropiikissa enkä en kaipaa hellettä. Eilenkin istuin ulkona sateessa (ilman sadevaatteita) koska pieni sade vain virkistää.
 
Möh, ihme nillittämistä. On se kesä vaikkei olekaan niin kuumaa. Hyvin tarkenee ulkona olla t-paidassa. Itse asiassa alkaa olla liian kuumaa jos lämpö nousee +20;een ja yli.
Olen suomalainen, en asu tropiikissa enkä en kaipaa hellettä. Eilenkin istuin ulkona sateessa (ilman sadevaatteita) koska pieni sade vain virkistää.

Sama täällä. Iho ei vaan siedä liiallista kuumuutta. Yöllä olisi myös mukava jos olisi pilvistä, niin on pimeämmät yöt.
 
Uimaan, mikä se on? Jaa, taisin itse kokeilla tuoa juttua joskus vuosikymmen sitten. Eipä oikein sytyttänyt, ei ole mun juttuja.
 
@vlad oletko huomannut tälläistä ilmiötä?

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/83181-karu-arvio-suomen-terveyspalveluista-professori-ei-huvita

Mahdollisuus miljardisäästöihin – Professori: ”ei huvita”

  • Professori Paul Lillrankin mukaan tuottavuuserot julkisessa terveydenhuollot ovat liian suuret. Jos hyvät käytännöt otettaisiin käyttöön kaikkialla, veronmaksajille koituisi miljardiluokan säästöt.

KOTIMAA
– Terveyspalveluita ei turvata veroja nostamalla. Lisäraha ei turvaa mitään, vaan se tekee ne itse asiassa huonommaksi.

Näin toteaa professori Paul Lillrank. Hän toimii Aalto-yliopiston HEMA-instituutissa, jossa tutkitaan terveyspalveluita tuotantotalouden ja palvelututkimuksen näkökulmasta.

Kovan lausuntonsa Lillrank perustaa terveyspalveluiden tuottavuuseroihin eri puolella Suomea. Hän viittaa muun muassa tutkimukseen, jonka mukaan yhtenäistämällä eri sairaanhoitopiirien käytäntöjä, olisi saavutettavissa miljardiluokan säästöt.




– Julkisessa terveydenhuollossa on ihan hirveä hajonta parhaiden, keskitason ja huonojen välillä. Jos kaikki huonoimmat sairaanhoitopiirit nousisivat tuottavuudeltaan nykyisen keskiarvon tasolle, se merkitsisi noin 1,5 miljardin euron säästöjä. Että ei siinä sen kummempaa!

– Sitten jos kaikki siirtyisivät nykyisten parhaiden tasolle, jotka alasta riippuen ovat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriä ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, niin puhuttaisiin jo kokonaan erilaisista luvuista. 20 prosenttia lähtisi niin, että heilahtaa ja se olisi jo noin 3 miljardia euroa.

– Jos tästä halutaan parantaa, niin sitten vasta pitäisi kehittää jotain uutta.

Eri alueiden parhaita käytäntöjä on käyty tarkkaan läpi ja niitä on raportoitu eri selvityksissä ja tutkimuksissa. Tehokkuutta on saatu parannettua innovaatioilla, joita on kehitetty niin yksityisellä kuin julkisella terveydenhuollon puolella.

Asian Lillrank otti esille sunnuntaina Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan. Lillrank mainitsi esimerkkeinä Doctagonin Vaasaan kehittämän palvelun, jossa lääkäri voi olla yhteydessä vanhusten palvelutaloon etänä kautta ja Megaklinikan suunnitteleman toiminnanohjausjärjestelmän, jonka avulla jonot Jyväskylän aikuisten suun perusterveydenhuollossa ovat lyhentyneet kuudesta kuukaudesta yhteen.

Silti menestysreseptejä ei ole saatu laajempaan käyttöön. Tämä kummastuttaa Lillrankia ja hän on tullut asiassa yhteen johtopäätökseen.

– Ihan yksinkertaisesti: ei huvita.

– Kun tieto on olemassa, se on tutkittu ja todettu toimivaksi, eikä sen käyttöönottoon liity merkittävää riskiä, kuten uusissa innovaatioissa yleensä, ja potentiaali lasketaan suurissa rahamäärissä ja sitten sitä ei kuitenkaan tehdä, niin kyllä tässä vaan jää huuli pyöreäksi, että miksei muka.

– Se, ettei huvita on vähän roisisti sanottu, mutta niin asiat voi tällä hetkellä tulkita. Ei huvita, kun ei ole pakko. Ongelma vain työnnetään veronmaksajille, potilasjonot kasvavat ja sitten vain heilutellaan käsiä tai haukutaan hallitusta.

Kun säästöjä on saavutettavissa tiedossa olevilla paremmilla käytännöillä, ei Lillrankin mielestä nyt pidä missään nimessä ryhtyä ”pelastamaan” palveluita veroja korottamalla. Päinvastoin. Lillrank haluaa leikata terveyspalveluiden rahoituksesta, jotta sairaanhoitopiirit joutuisivat ottamaan tehokkaampia palvelumalleja käyttöön. Vastuu käytäntöjen leviämisestä kuuluu Lillrankin mielestä sosiaali- ja terveysministeriölle.

– Lääkärikunnassakin on haikailtu entisen Lääkintöhallituksen perään, joka piti kovaa jöötä terveydenhuoltoalalla. Sosiaali- ja terveysministeriö on tässä ohjaustehtävässä ihan löysäilijä siihen verrattuna.

Lillrankin mielestä ministeriön pitäisi ottaa rooli veronmaksajien edustajina ja varmistaa, ettei verorahoja tuhlata huonoihin käytäntöihin. Sote-uudistuksessa pitäisi hänen mukaansa miettiä palveluiden rahoittamista tarkemmin.

– Tarvitaan järeitä taloudellisen ohjauksen menetelmiä. Sitä marinaa, että nyt loppuvat käsiparit ja resurssit ei pidä kuunnella, vaan katsoa, miten paljon resursseja kuluu potilastyöhön. Suomessa on aika yleistä, että alle puolet työajasta kuluu potilastyöhön. Miten silloin voi olla resurssipula? Oletusarvoisesti ongelmia pitäisi lähestyä palveluprosesseja kehittämällä, Lillrank sanoo.

 
Julkisen terveydenhuollon ongelmana on liiallinen näennäisen tehokkuuden ajattelu. Potilasta kohden on aikaa lääkärillä laskennallisesti todella vähän ja "tehoa" mitataan sillä, montako potilasta lääkäri ehtii ottamaan vastaan päivän aikana. Jokainen selkopäinen tajuaa, että eivät ne potilaat siitä parannu, eikä rahaa säästy yhtään, että potilas joutuu käymään saman vaivan takia esimerkiksi 4 kertaa lääkärissä 15min käynnillä, kun kun sama vaiva voisi hoitua yhdellä 30min käynnillä kuntoon kerralla. Paperilla kuitenkin se 4 kpl 15min käyntejä näyttää oikein pirun hyvältä verrattuna yhteen 30 minuutin käyntiin.

Samaten julkisella puolella kuvitellaan, että tietokoneet ja ohjelmat tuovat automaattisesti säästöä jostain. Ei ole vieläkään näkynyt missään se säästö, vaikka koneita on jo 20v ollut julkisella puolella. Sen sijaan se näkyy, että nykyään yli puolet lääkärien ja hoitajien työajasta kuuluu tietokoneella naputteluun. Paperien aikaan niiden täyttöön meni vain murto-osa siitä ajasta. Loppuaika voitiin käyttää potilaan tai potilaiden hoitamiseen. Mutta taas kerran, näyttää hyvältä paperilla, kun "ollaan INVESTOITU uusiin tietokoneisiin miljoonia euroja ja PÄIVITETTY ohjelmistoja taas miljoonilla ja miljoonilla". Siinä, missä ennen osastolla oli pari osastosihteeriä hoitamassa papereita ja vauhdittamassa touhua, on nykyään osastolla pari atk-tukihenkilöä jarruttamassa toimintaa.
 
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1436769168604.html

1436769165244.jpg

Milläs me tämä nyt sitten torjutaan?. Idästä tääkin ....


Virkamiehet asialle sakkoja kirjoittamaan jos ei maanomistaja pääse eroon vieraslajeista.... :cool:



http://www.talouselama.fi/uutiset/h...+157+uutta+syyta+antaa+sinulle+sakot/a2314316

Haluaako lainsäätäjä todella poistaa nämä kaikki? Yle: Tarkkaile pihaasi, ensi vuoden alusta on 157 uutta syytä antaa sinulle sakot


EU ajaa lakia vieraslajien hävittämispakosta, kertoo Yle.

Suomessa hävittämispakkoa ajava lakiesitys on parhaillaan lausuntokierroksella. Lakiesityksessä on listattu haitalliseksi peräti 157 vieraslajia.

Lakiesityksen mukaan vieraslajien hävittäminen tulisi tontin omistajan vastuulle sakkorangaistuksen uhalla. Esimerkiksi lupiini tai jättiputki pihalla voi tuoda sakot jo ensi vuoden alusta alkaen, jos lakiesitys menee läpi.

"Kuulostaa aikamoiselta hätiköinniltä. Suomessa on 950 vieraslajia ja ihmiset eivät edes tunne suurinta osaa niistä", Helsingin yliopiston professori Seppo Turunen sanoo Ylelle.

Turunen kummastelee, haluaako lainsäätäjä poistaa kissatkin, koska nekin luetellaan haitallisiksi vieraslajeiksi.

"Vieraslajeista on haittaa vain eristyneillä saarilla, joilla on paljon endeemisiä lajeja, joita ei missään muualla ole. Siellä rotat, kissat ja käärmeet ovat tappaneet lajeja sukupuuttoon. Sieltä tämä häly on levinnyt maailmalle, ja siitä on tullut päähänpinttymä joillekin suojelijoille."

Turunen on sitä mieltä, että laki vain maksaisi ja työllistäisi virkamiehiä.
 
Suomalaiset nyt tarkkana...älkää masentuko, ehkä kreikkalaisilla on vielä jotain ajatuksia suomesta? :D




http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...-ei-suomi-ketaan-maailmalla-kiinnosta/5223752

Konkaridiplomaatti täräyttää: Ei Suomi ketään maailmalla kiinnosta

Kokeneen diplomaatin mukaan Suomessa ollaan liian herkkiä maineen suhteen.

Suomen tiukat Kreikka-linjaukset ja Etyj-kokoukseen liittynyt venäläisten maahantulokielto ovat herättäneet huolta Suomen kansainvälisestä maineesta.

Leif Blomqvist on toiminut Suomen suurlähettiläänä mm. EY:ssä, Lontoossa ja Natossa.

Hänen mukaansa Suomesta ei juurikaan rajojemme ulkopuolella puhuta.

– Yleinen käsitys Suomessa on se, että maailmalla ollaan meistä kovin kiinnostuneita. Asia ei ole näin. Tämä on yleishavainto ainakin.

Blomqvistin mukaan viime päivien kriittisillä Suomi-uutisilla ei ole merkitystä.

– Luultavasti rosvouksia on maailmalla sen verran että Suomi ei pysty kilpailemaan näissä asioissa mitenkään. Nämä puhaltavat ohi aika nopeasti. Meillä on yliherkkyys vanhastaan, ehkä kylmän sodan ajoilta jo, että ollaan hyvin huolissaan mitä maailmalla meistä ajatellaan.

- Se ei ole maailman päähuolia, että mitä Suomessa ajatellaan.

 

Luin taannoin samaisesta aiheesta (oliko jopa postattu palstalle, kyseessä oli juuri Lillrankin ulostulo toisessa yhteydessä) ja kyllähän hän on oikeassa monella tapaa ja huomattavia säästöjä saataisi aikaan jo siinä, että toiminnut yhtenäistettäisi julkisella puolella (puhumattakaan jos mukaan saataisi yksityinen sektori niiltä osin joilla tehdään yhteistyötä julkisen sektorin kanssa). Nyt Suomessa eri kunnilla ja sairaanhoitopiireillä on käytössään satoja erilaisia kirjaamis- ja rekisteröintiohjelmia, joista suurin osa ei "kommunikoi" keskenään - jo tämän toiminnon yhtenäistäminen toisi melkoisia säästöjä vuodessa kuntatasolla.

Mutta olennaisesti suurempia säästöjä saataisi sitten aikaan prof. Lillrankin metodilla eli sairaanhoitopiirien toiminta uudistettaisi kokonaisvaltaisesti ja toiminnan tasoa nostettaisi - eli vähimmäistavoitteena olisi nyt keskitaso tms. Tietty Suomen olosuhteet saavat aikaan sen ettei kaikkialla ole niin helppoa päästä samoihin tavoitteisiin (pinta-ala, väestö tms.) mutta jo nykyinen arviointi osoittaa sen, että kaksi hyvin erilaista aluetta (HUS ja Eksote) voi päästä hyviin suorituksiin eli mikään syy ei mielestäni ole sh-piirin poikkeavat olot - vähintään sinne keskiarvoon pitäisi päästä. Ja siitä sitten ryhtyä "parantamaan suoritusta".

Edelliseen liittyy varmasti olennaisella tapaa hallinnollinen uudistaminen. Muistan kuinka alkuvaiheissa HUS:in suurena ongelmana oli ylisuuri hallinto (mikä on edelleen monella alueella ongelmana) mutta ymmärrykseni mukaan HUS:n kohdalla hallintoa on kyetty keventämään ja ammattilaistamaan. En laisinkaan epäile etteikö edelleen osassa Suomea esim. sh-piirien hallinnossa ole johdossa muita kuin hallinnon ammattilaisia, jokunen vuosi sitten kritisoitiin Eksotea (eli Etelä-Karjalan sh-piiriä) hallinnollisista ongelmista - onko sitten niitä saatu korjattua kun nyt kyseinen sh-piiri on siellä Suomen huipulla vai onko muita osa-alueita kyetty muokkaamaan ja organisoimaan niin paljon, että kokonaisvaltainen tuottavuus on kasvanut (joskin tämän vastapainona on ainakin ollut ongelmia, jotka johtuivat esim. sijaiskiellosta, ylityökiellosta tms. toimista).

On myös syytä miettiä sitä, että missä määrin toimintojen karsiminen saa aikaan sitä, että hoitohenkilökunta joutuu tekemään työtä joka ei suoranaisesti kuulu heille ja johon käytetty aika on sitten pois asiakkaille/potilaille/asukkaille kohdennetusta ajasta. Tämä saattaa olla laajempi ongelma yksityisellä puolella, ei niinkään kunnallisella sektorilla mutta kun kokemukseni kunnalliselta puolelta ovat parin vuoden takaa niin enpä tiedä kuinka se on muuttunut (ja toisaalta kuinka yhtenevä käytäntö on Suomessa).

Mutta kuten tuossa yllä viitattiin, kirjaamisen muuttuminen tietokoneille on saanut aikaan suuren muutoksen. Toisaalta jos ohjelmat olisivat yhteneväiset, tiedot olisi helppo jakaa laajalle alalle - mutta kun eivät ole, eivät edes samassa sh-piirissä, mutta jos olisivat, tämä toisi olennaisella tapaa säästöjä, ainakin välillisesti. Toisaalta kirjaaminen tietokoneille on saanut aikaan sen, että kirjaamiseen menee aiempaa kauemmin aikaa (omakohtaista kokemusta ei ole ajalta ennen tietokonekirjausta, mutta kuulemani mukaan ennen tilanne oli toinen) ja ongelmana on monissa yksiköissä vanhentuneet ohjelmat, vanhat koneet, kehnot katkeilevat yhteydet tms. jonka seurauksena kirjaamiseen voi mennä olennaisesti kauemmin aikaa mitä kynällä raapustaen. Lisäksi kirjaaminen tietokoneella on saanut aikaan myös sen muutoksen, että entistä kirjaamisessa on kirjattava havaintoja enemmän, johtuen osaltaan ajatuksesta "mitä ei ole kirjattu - sitä ei ole tehty" ja tämä vie aikaa. En ymmärrä sitä miksei ohjelmia voi tehdä yksiselitteisemmiksi ja normaalit päivittäiset tapahtumat kuitattaisi tyyliin "rasti ruutuun" ja vain poikkeavat tapahtumat kirjataan tarkemmin. Jos henkilö on nukkunut, herännyt, syönyt, juonut, virtsannut, ulostanut, peseytynyt/pesty normaalisti niin miksi käyttää aikaa kirjaamiseen? Kirjaaminen nopeutuisi olennaisesti jos tällöin olisi mahdollista lykätä rasti ruutuun ja sen myötä asia olisi suoritettu ja vain poikkeavat tapahtumat kirjattaisi tarkemmin tai jokin hoitotoimenpide tai muutos hoidossa. Minulla menee joinain päivinä kirjaamiseen aikaa hyvinkin 45 minuuttia, jos tästä saisi karsittua pois parikymmentä minuuttia se olisi mahdollista kohdentaa asukkaille (tai keitä he nyt laitoksessa ovatkaan) ja työpaikallani tämä tarkoittaisi sitä, että aamuvuorossa ja iltavuorossa kummassakin asukkaat saisivat "lisäaikaa" ja huomiota 4x 20 minuuttia mutta tuntiinkin pyöristettynä kyseessä olisi huomattava etu asiakkaille.

Mutta kaikkiaan - myös th ja sos sektorilla on ymmärrettävä se ettei sinne voi lappaa rahaa loputtomia määriä lisää (edes miljardeja) vaan myös sillä sektorilla on käytäntöjä muutettava ja organisaatioita uudistettava ja otettava käyttöön hyviksi havaittuja keinoja kautta Suomen. Alalla on havaittavissa ajoittaista muutosvastarintaa, toisaalta olen myös havainnut sen, että on tehty sen suuntaisia ehdotuksia jotka eivät ole realistisia toteuttaa ja jotka ennemminkin lisäävät ongelmia yksiköissä, nämä ovat enemmän asiakkaiden/potilaiden oikeuksiin vaadittuja muutoksia ja sitten rooleihin liittyviä muutoksia joista hämmentävimmissä joutuisimme toimimaan muistisairaiden vanhusten tahdon mukaisella tavalla kun ihmiset eivät ymmärrä tiettyjen rajoittavien tekijöiden tarpeellisuutta eli suljetut ovet, ulkoilukiellot yksin tms. toimet.

Itse näen eräänä ongelmana myös sen, että eräissä tapauksissa erikoisyksiköihin siirtyminen on viety jo liian pitkälle ja niitä on liian harvassa. Muistisairaiden vanhusten määrä tulee lisääntymään tulevina vuosikymmeninä (kunnes ajastaan pääsemme suurista ikäluokista eroon ja sitten määrä taittuu laskuun - joskin työntekijöitäkin on sitten vähemmin) mutta samalla niinkin tärkeitä osastoja kuin psykogeriatrian osastoja on lakkautettu täysin, mikä tarkoittaa sitä, että vaikeasti psyykkisesti sairaat vanhukset ovat joko "normaaleiden" muistisairaiden joukossa tai sitten psykiatrisilla osastoilla - kummankin ollessa heille täysin väärä paikka. Hekin tarvitsevat erikoishoitoa ja tällöin ainoa oikea paikka on psykogeriatrian osasto jossa osastolääkärinä on psykogeriatrian ammattilainen ja hoitajat erikoiskoulutettuja.

Tästä(kin) aiheesta voisin "saarnata" vaikka kuinka mutta paree nyt jättää tähän. Hyvä, että asia on nostettu pöydälle!

vlad.
 
@vlad ja @hessukessu Mielenkiintoista pohdintaa! Juttuja on vaikea kommentoida kun en alalla työskentele. Voi olla, että olen postannut tuon aijemmin, juttuhan on jo vanha. En muista. Voisiko muutosvastarinta olla suurikin ongelma? Olen ymmärtänyt, että lääkärikunta (jotka eivät toki yksin päätä terveydenhuollon asioista?) on aika konservatiivinen ammattikunta. Onko näin, ja jos on, niin voisiko se hidastaa uusien toimintatapojen käyttöönottoa? Myös "not-invented-here" -ilmiötä varmaan esiintyy jonkin verran. Nämä asiat ei tietenkään ole terveydenhuollon yksinoikeus. Tarvittaisiinko sos- ja th-sektorilla vahvempaa koko Suomen yhtenäistä kontrollia? https://en.wikipedia.org/wiki/Not_invented_here
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top