Pohditaan joulupöydän (eines)elementtejä

No varmasti on.

Mun kotona ankanmunista leivottiin usein. Kuiva kahvikakkuhan tulee ankanmunista mitä parhain.

Miten muuten baltriber valmistaa kalkkunan kokonaisena? Minä en nimittäin sitä osaa ja tuntemani osaajat ovat jo tuon ilmaisissa ja äitimuorilla on se hassu vanhojen ihmisten muistijuttu.

Samalla reseptillä nimittäin valmistivat kalkkunan, metson ja hanhen. Ne olivat oivallisia. Kalkkunan ruokintaohjeen minä muistan, mutta se ruoaksi valmistus.
 
No varmasti on.

Mun kotona ankanmunista leivottiin usein. Kuiva kahvikakkuhan tulee ankanmunista mitä parhain.

Miten muuten baltriber valmistaa kalkkunan kokonaisena? Minä en nimittäin sitä osaa ja tuntemani osaajat ovat jo tuon ilmaisissa ja äitimuorilla on se hassu vanhojen ihmisten muistijuttu.

Samalla reseptillä nimittäin valmistivat kalkkunan, metson ja hanhen. Ne olivat oivallisia. Kalkkunan ruokintaohjeen minä muistan, mutta se ruoaksi valmistus.

Kalkkuna kokonaisena: tee maustevoi, mieleisistä mausteista siis. Ota lusikka, kupera puoli kohti otavaa ujutat sen nahan ja lihan väliin ja irrottelet nahan lihasta. Sitten maustevoita käteen ja tunget maustevoita nahan alle nii pal ku kehtaat. Vatsaonteloon sopii tunkea mitä käen ulottuvilla sattuu olemaan, sitä maustevoita, omenaa, pekonia tahi jenkkiläinen stuffing jos tykkää. Laitetaan kalkkuna joko paistopussiin tai peitellään folioon ja uuniin. Ei tuu känttyä kun rasvaa on nahan alla.

Hanhesta mä tykkään tehdä pataa, paljon punasipulia, salottisipulia, rosmariinia, valkosipulia, timjamia, loiskaus punkkua ja mooooonta tuntia matalalla lämmöllä muhien, kantarellirisotto kylkeen.

Ankka ja sorsa on mulle vähän bulkkia. Joko jotain kiinalaista, teen makkaraa tai fileet tyrkkään tarjolle salaattipedillä, joskin näissä se marinointi on se juttu.
 
Ankanmunat on muuten parhaita. Toimii parhaiten kaikessa leivonnassa ja maistuu pelkiltäänkin paremmalta. Keitettyinä ykkösiä on kalkkunanmunat.
 
Ankanmunat on muuten parhaita. Toimii parhaiten kaikessa leivonnassa ja maistuu pelkiltäänkin paremmalta. Keitettyinä ykkösiä on kalkkunanmunat.
Joskus kokkikoulussa joku opettaja mainitsikin juuri tuosta leivonnasta.
 
Pöytään tulee savustettua kalkkunaa, laatikot, leikkelelautanen, keitettyjä perunoita ja tietenkin sillikaviaari.
Pöydän pitää olla minimi 6:lle hengelle. Valmistajalla ei niin väliä.
.
 
Jahas, nyt on sitten siirrytty haaveilusta tekoihin. Ensimmäinen kinkku siirtyi ihanassa sinappihunnussaan uuniin, josta se aamulla livautetaan vähän jäähtymään. Illalla vuollaan poikien kanssa isolla puukolla rohkeita lonkareita kitaan. Normisti kauden avaus on ollut Itsenäisyyspäivän tienoilla, tänä vuonna mentiin jo näin lähelle Joulua. Toinen kinkku odottaa sitten tuonnemmas. Hyvälaatuinen potkallinen HKn jalka, paino noin yhdeksän kiloa.

Kyllä se tästä taas Jouluiloksi muuttuu. Naisväki on huolehtinut tänä vuonna erityisellä innolla pankkitilin tyhjentämisestä ja ei meinannut tänään hetkeen henki kulkea, kun kävin Otto-maatilla pari seteliä. Saldo oli romahtanut parin viikon aikana melkoisesti. Itkua pidätellen saa joka vuosi jouluiloa kehitellä.
 
Ensimmäinen kinkku siirtyi ihanassa sinappihunnussaan uuniin, josta se aamulla livautetaan vähän jäähtymään.
Sinappia jo raakaan kinkkuun vai mikä taktiikka?

Huomenna pitäisi aamusta mennä hakemaan kärryllinen halkoja ja laulattaa sahaa, jottei vilu pyhinä yllätä..
 
Mä olen reipastellut sinapit. Tavallista mulle ja konjakkisellaista miehelle. Vähän tyrskähdin kun se taannoin kotiutui litran konjakin kanssa ja pyysi tekemään sinappia, varovasti tiedustelin että ei kai tarvii ihan koko määrästä tehä ku tulee saavillinen. Onneks loppu menee kuulema terapeuttisiin tarkoituksiin.

Kävin tänään paikallisessa marketissa ravinnonhankintamatkalla. Sain kohteliaita silmäyksiä osakseni kun valtasin vaan 5 parkkiruutua (mulla oli se heppakärry matkassa). Tympi ostaa voita, kermaa ja narskujuustoa (koska se lehmä kusi koko homman). Mä meinasin sunnuntaina paistaa laatikot. Kalan laitan graavautumaan huomenna. Mä en jotenkin jaksa vaihkoontua, uhriutua ja stressaantua jouluruokien tekemisestä. Muutenkin kökin ison osan ajastani kyökissä niin ei se jouluruokien tekeminen kiristä niin hermoa. Se vähän kiristää kun labbis söi juuriharjan, saunalle tarttis näyttää vähän mäntysuopaa vielä ennen aattoa.

Budjetti on ollut aika pieni. Mä inhoon sellasta kulutusjuhlaa. Lapsille ostin sen mitä ne toivo (3kersaa ja noin 150€ meni lahjoihin) plus kummilapset. Tutuille, naapureille ja muille en osta ensimmäistäkään tuoksukynttilää enkä sikakallista palmuöljysuklaata. Päiväkodintädit saa taas keväällä kun loma alkaa muutaman viinipönikän ja kehoituksen vetää lärvit (oli esikoisen aikaan niin tykätty lahja että tein perinteen).
 
Meillä on luvassa pieni kinkku, porkkana-, lantulaatikot, perunaa, herneitä, kylmäsavulohta. Sen lisäksi "coctailkurkut, katajasilakkat, marinoidut sienet, **** lupas ottaa mukaan marinoiduja tomaattejakin, kalle kaviaarin raidallisen, ja saadin kans savustettu kalkkunikoipi lahjaksi.. ja marinoiduja pikkusipuleitakin on viel kaapissa.. "

Lainaus sähköpostista.

Niin että kyllä kelpaa ottaa snapsia ja mutustella kylmiä herkkuja silleen venäläiseen tapaan ennenkui siirtyy kinkkuun ja laatikoihin.
Ne marinoidut pienet tomaatit myydään Virossa, pienia n. 2 cm läpimitaltaan tomaatteja etikkaliemessä. Fantastista viinan kanssa. Paukku vatsaan ja perään etikkatomaatti.
 
Viimeksi muokattu:
Sinappia jo raakaan kinkkuun vai mikä taktiikka?

Huomenna pitäisi aamusta mennä hakemaan kärryllinen halkoja ja laulattaa sahaa, jottei vilu pyhinä yllätä..

Joo, raakaan ja päälle perinteinen korppujauho. Ei muuta. Tuollahan toi jäähtyy jo lupaavasti.
 
Noup. Minä paistan miedolla. Pitkään. Hartaasti. Yöllä.
Parhaan uunitetun kinkun olen saanut, kun ensimmäinen tunti kuumassa(joku 175) ja sitten loppuun 100:ssa.
Kovaa hommaa joskus tuo kinkun vahtiminen..

Sous vide kinkku(2.5kg) oli 69 asteisessa vedessä 18h..
 
Joku itäsuomalainen kansanhupi? ;) Meillä korvennetaan sinappi lopuksi päälle.

Tällä minun metodilla tulee pintaan hyvin maukas, vähän tiukka pinta, joka nostaa H2On kielelle heti sillä siunaamalla, kun jykevä puukko iskeytyy lihajöötiin. Noin kahden tunnin kuluttua alkavat eräänlaiset viikinkien pidot, ikäänkuin esijouluruokailu. Todellinen ravintoon liittyvä bakkanaali.

Olen muuten tuota sinappimetodia käyttänyt myös metsoon ja teereen - sopii oivallisesti.
 
No juu. Sinne meni sianjalka uuniin. Maltillinen, ei vanhanliiton rapia kymppinen. Kun nääs ei olla kotosalla koko pyhiä vaan mummuja ja vaareja näytetään mukuloille. On se punainen ukko silleen helpompi järjestää. Nousi laukalle kuitenkin torin kalaukkoa tavatessa. Siian-ja muikunmäti on hinnoissaan ja minä nelssataa rammaa kalojen päälle. Tuo pienimmäinen kun tykkää noista niin kovin. Sitten menin ostamaan puuroriisiä ja punaista maitoa. Sekin on kallista kun viiskymppiä vaati kauppias. Oliko siinä joku kytkykauppa sitten niin ranskalaisten juustojen ja tykötarpeiden kanssa? Kun tuli jo se puolikas poronvasakin Maijalalta Sodankylästä niin tarviihan se carpacciokin jotain...
Pannaan nyt sitten risaseks, ei noita Ertsilässä tarvi kaupoista taas hajeskella.

Hyvää joulunaikaa seurakunnalle. Ja eritoten teille jotka yhteiskunnan muureilla seisotte meidän muiden porsastellessa.
 
Menkööt makuasioiden puolelle mutta lammas aurajuustolla, pippurihöysteellä
ja Bock Aura olusella
suklaa jälkiruualla on aivan eri makuinen kuin se perinteinen puttepossu uunissa.
 
Menkööt makuasioiden puolelle mutta lammas aurajuustolla, pippurihöysteellä
ja Bock Aura olusella
suklaa jälkiruualla on aivan eri makuinen kuin se perinteinen puttepossu uunissa.
Ja sitten pääsiäisenä kinkkua ja juhannuksena pikkujoulut?

Ei vaan. Ei kuullosta lammas pahalta.
 
Back
Top