Pohjois-Karjalan kylille perustetaan turvallisuusryhmiä

Tvälups kirjoitti:
Lisää uusia organisaatioita, lisää uusia virkoja, lisää rahanhaaskuuta...

Byrokratia kasvaa kunnes se on kuristanut maksajansa hengiltä.

Eiköhän tämäkin idea painune työryhmiin ja unohtuu kätevästi.
 
baikal kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Lisää uusia organisaatioita, lisää uusia virkoja, lisää rahanhaaskuuta...

Byrokratia kasvaa kunnes se on kuristanut maksajansa hengiltä.

Eiköhän tämäkin idea painune työryhmiin ja unohtuu kätevästi.

Näin siinä tulee kuitenkin käymään...ikävä kyllä!
 
yle 7.4.2014 klo 18:37
Viranomaisten ja kylien yhteistyöllä turvallisempaan elämään
Suomen syrjäseuduilla pelätään usein, että hätätilanteessa apu ei ehdi perille ajoissa. Sisäministeriön julkaisema raportti kertoo, että viranomaiset pyrkivät täyttämään turvallisuustyhjiötä tiivistämällä yhteistyötä viranomaisten ja vapaaehtoisjärjestöjen kesken. Myös valtoiden välistä yhteistyötä pyritään parantamaan poliisin, rajavartioston ja pelastustoimen rankkojen leikkausten jälkeen. Raportin vastaanotti sisäministeri Päivi Räsänen Rovaniemellä.

Lapin poliisilaitoksen päällikkö Martti Kallio. Lapin aluehallintoviraston pelastustoiminta ja varautumisvastuualueen johtaja Jari Aalto ja Lapin rajavartioston komentaja Jarmo Vainikka Kuva: Raimo Torikka/Yle
Raportin mukaan harvaan asutuilla alueilla turvallisuus koetaan ristiriitaisena kokemuksena. Syrjäseuduilla ei pelätä, mutta eniten kylien asukkaita askarruttaa se, että saadaanko apua silloin kun jotain tapahtuu.

Poliisi, Rajavartiosto, Hätäkeskuslaitos ja pelastustoimi ovat olleet ja ovat osin edelleen rankkojen muutosten kohteena. Sisäministeri Päivi Räsäsen mukaan mukaan turvallisuustilanne ei ole vielä huono, mutta uhka sen heikkenemisestä on olemassa.

- Itse olisin hyvin luottavaisena jos tämän enempää ei tarvitsi lähteä nyt taloutta sopeuttamaan, mutta jos sitä joudutaan sopeuttamaan enemmän myös näiden sisäisen turvallisuuden viranomaisten kannalta, niin silloin se tarkoittaa myös operatiivisten henkilöiden määrän jonkin asteista vähenemistä.

Kyläläiset mukaan turvallisuustyöhön
Tosiasia kuitenkin, että syrjäseuduilla viranomaisia näkyy yhä harvemmin. Tilannetta pyritään parantamaan lisäämällä viranomaisten keskinäistä yhteistyötä yhteispartioin sekä yhteistyötä valtioiden välillä. Lisäksi turvallisuustyöhön pyritään saamaan mukaan myös syrjäkylien asukkaat ja yhteisöt.

- Missään nimessä ei ole tarkoitus, että kansalaiset itse tai järjestöt ryhtyisivät hoitamaan niitä viranomaisille ihan perustuslainkin mukaan kuuluvia viranomaistehtäviä. Mutta, kyllä kansalaiset voivat monella tavoin itse edistää omaa turvallisuuttaan esimerkiksi hyvällä varautumisella ja osaamisella, selittää sisäministeri Päivi Räsänen raportin ehdotusta.

VPK:n kiinnostus palutettava
Varsinkin Lapissa vapaaehtoistoimintaan perustuvat turvallisuuspalvelut kuten Vapepa ja VPK -toiminta ovat olleet hyvin tärkeässä asemassa. Tilanne on kuitenkin hälyttävä, koska VPK-toiminta on kuihtumassa osassa Lappia vapaaehtoisten puutteeseen. Sisäministeri Päivi Räsäsen mukaan ongellma on huomioitu myös ministeriössä.

- Meillä ministeriössä myöskin kannamme huolta siitä, että millä tavalla tätä sopimuspalokuntatoimintaa pystyttäisiin uudestaan puhaltamaan henkiin ja nyt etsitään niitä keinoja joilla pystytään rohkaisemaan mukaan toimintaan.
 
Olisi Suojeluskuntien perustamisen paikka. Tässä maassa on jo viranomaisten käsi kaukana syrjäseuduilta, kaupungeissa vierasperäinen aines mellastaa ja itärajan takana karhu heräilee unestaan. Vieläkö enempiä syitä tarvittaisiin häh?
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Poliisissa on enää johtajia ja projektityöntekijöitä, niin että voisko kansalaiset hoitaa poliisityön itse vapaaehtoisvoimin? Näin säästyy fyrkat tähdellisiin virkoihin.
 
Poliisissa on enää johtajia ja projektityöntekijöitä, niin että voisko kansalaiset hoitaa poliisityön itse vapaaehtoisvoimin? Näin säästyy fyrkat tähdellisiin virkoihin.

Tässä maassa lusit, jos estät pakkokeinoin jotain rykälesakkia puuhaamasta chi chi:tä perälaudan takana.

Vartiointiliikkeet kiittävät....ja rikolliset rytkät.
 
Poliisissa on enää johtajia ja projektityöntekijöitä, niin että voisko kansalaiset hoitaa poliisityön itse vapaaehtoisvoimin? Näin säästyy fyrkat tähdellisiin virkoihin.

Ei sellaista voi tehdä, loppuisi rikolliset kesken ja vanginvartijat jäisivät työttömäksi. Sakinhivutus tai saunan taakse ei oikein tee virkauraa, tekee enemmänkin virkamiehestä tarpeettoman.

Edit: En laittanut sitä yhtä videota. On se täällä jo ollut.
 
Back
Top