Pohjois-Karjalan Prikaati

Muistelujen sijaan varuskuntaan voitaisiin siirtää suomalaisia joukkoja, ennen kuin sinne ilmestyy Karjalan kansantasavallan vihreät miehet oman lippunsa kanssa. Ukrainan opetus ei ole vieraan apuun luottaminen, vaan oman valmiuden ylläpitäminen.

Tuskin varuskuntaa olisi lakkautettu, jos kristallipallossa olisi ollut näkymä venäläisestä ulkopolitiikan hoitotendenssistä?

Sitäpaitsi, vonka, jos tarkkoja ollaan, niin sotilaan kannukseni olen hankkinut kylläkin Kontiorannasta parikymmentä kilometriä etelään. Vasta myöhemmällä, jv-prikaati-urallani olen saanut tuta Kontiorannan miljöön.
 
Tuskin varuskuntaa olisi lakkautettu, jos kristallipallossa olisi ollut näkymä venäläisestä ulkopolitiikan hoitotendenssistä?

Sitäpaitsi, vonka, jos tarkkoja ollaan, niin sotilaan kannukseni olen hankkinut kylläkin Kontiorannasta parikymmentä kilometriä etelään. Vasta myöhemmällä, jv-prikaati-urallani olen saanut tuta Kontiorannan miljöön.

Vastasit tässä JOKOn viestiin, mutta luin sen.

Kontioranta, Ylämylly ja Onttola. Näistä niitä muisteluja kaivataan. Juttuja on tullut linkin mukaan aika vähän. Lisää kaipaavat.
 
Tuskin varuskuntaa olisi lakkautettu, jos kristallipallossa olisi ollut näkymä venäläisestä ulkopolitiikan hoitotendenssistä?

Sitäpaitsi, vonka, jos tarkkoja ollaan, niin sotilaan kannukseni olen hankkinut kylläkin Kontiorannasta parikymmentä kilometriä etelään. Vasta myöhemmällä, jv-prikaati-urallani olen saanut tuta Kontiorannan miljöön.

Putin pelasti Suomen yleisen asevelvollisuuden ja Ilmavoimat. Harmi, ettei toiminut aikaisemmin - Pohjoiskarjalan prikaati olisi pelastunut ja ruotsalaisetkin olisivat säilyttäneet asevelvollisuutensa.

Kontiorannan ja Ylämyllyn varuskunnat ovat siitä erikoisia, että ne perustettiin talvisodan jälkeen, jolloin operatiiviset seikat ja sotilasmaantiede ovat varmasti painavimpina vaikuttaneet joukkojen sijoituksiin. Nythän maavoimien joukot alkavat olla 50-70 -luvuilla rakennetuissa varuskunnissa. Liekö silloin YYA-velvoitteet vaikuttaneet joukkojen ryhmitykseen? Pidemmät perinteet omaavia varuskuntia taitaa olla jatkossa enää Hamina, Santahamina, Riihimäki ja Niinisalo (viimeisin 30-luvulta).

Onttolassa on ollut kasarmi jo 1880-luvulta.
 
Back
Top