Poikkeuksellisen kokeneet ilmailijat

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#1
Minun mielestäni Lauri Pekuri on enemmän kuin Chuck Yeager.

314 sotalentoa ja 18½ ilmavoittoa (Brewster, Messerschmitt 109). Vankina Spalernajassa. Painoi Suomeen tullessaan Hangon karanteenileirillä enää alle 50 kiloa, vaikka hänet oli ennen kotiuttamista lähetetty Tserepovetsin leirille "lihomaan". Ylitti yhden machin pystysyöksyssä ensimmäisenä Suomessa Gnatilla 1958. Ylitti ensimmäisenä suomalaisena 2 machia kokeillessaan Mirage III -hävittäjää. Tämä mies jäi eläkkeelle everstinä 52-vuotiaana ja oli nähnyt paljon.

Muita hänen lentämiään koneita olivat ainakin MiG-15, MiG-19 ja tietysti MiG-21, johon hän sai ensimmäisten joukossa tyyppikoulutuksen ja Draken.

 
Viimeksi muokattu:

tulikomento

Ylipäällikkö
#2
Minun mielestäni Lauri Pekuri on enemmän kuin Chuck Yeager.

314 sotalentoa ja 18½ ilmavoittoa (Brewster, Messerschmitt 109). Vankina Spalernajassa. Painoi Suomeen tullessaan Hangon karanteenileirillä enää alle 50 kiloa, vaikka hänet oli ennen kotiuttamista lähetetty Tserepovetsin leirille "lihomaan". Ylitti yhden machin pystysyöksyssä ensimmäisenä Suomessa Gnatilla 1958. Ylitti ensimmäisenä suomalaisena 2 machia kokeillessaan Mirage III -hävittäjää. Tämä mies jäi eläkkeelle everstinä 52-vuotiaana ja oli nähnyt paljon.

Muita hänen lentämiään koneita olivat ainakin MiG-15, MiG-19 ja tietysti MiG-21, johon hän sai ensimmäisten joukossa tyyppikoulutuksen ja Draken.

Olen kuullut tarinaa, että Pekuria pidettiin alaisten näkökulmasta aika v-mäisenä esimiehenä. Mutta ilmailusaavutukset ovat vailla vertaa, tietenkin.

Siviilipuolelta pitäisi varmaan mainita pitkän linjan aviaattori Börje Hielm.

http://ilmailumuseo.fi/kokoelmat-kertovat-11-2015/

Niin, ja sitten näistä vielä keskuudessamme olevista miehistä kuvassa esiintyvä miekkonen on pakko nostaa esiin tällaisessa ketjussa.

4_laukkanen_2.jpg
 

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#3
Olen kuullut tarinaa, että Pekuria pidettiin alaisten näkökulmasta aika v-mäisenä esimiehenä. Mutta ilmailusaavutukset ovat vailla vertaa, tietenkin.

Siviilipuolelta pitäisi varmaan mainita pitkän linjan aviaattori Börje Hielm.

http://ilmailumuseo.fi/kokoelmat-kertovat-11-2015/

Niin, ja sitten näistä vielä keskuudessamme olevista miehistä kuvassa esiintyvä miekkonen on pakko nostaa esiin tällaisessa ketjussa.

View attachment 12453
Jyrki Laukkanen on osunut silmiini Pirkkalassa ja Jämillä. Siellähän sinä juttelit hänen kanssaan? Hän on huolellinen mies. Pirkkalassa ei lentänyt, koska oli paha sivutuuli. Hän on järkimies. Monta koelentäjää tuli tonttiin, Paavo Janhunenkin.

Varmasti elossa olevista ja vielä lentävistä kokenein. 1980-luvulla Laukkanen ja Janhunen saivat kutsun Neuvostoliittoon avaruuslentäjiksi. Pitkän koulutuksen jälkeen toinen lentäjistä olisi päässyt Vostok-aluksen kyytiin. Kolme vuotta politiikan, kielen ja tekniikan opiskelua Venäjällä ei houkutellut herroista kumpaakaan. Kieltäytymisen suurin peruste oli se, etteivät kokeneet siitä olevan hyötyä Ilmavoimille ja siten Suomelle.

Konetyyppien määrä taisi olla aika huikea. Lentotuntien määrä lienee maailmanennätysluokkaa jo.
 

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#4
Olen kuullut tarinaa, että Pekuria pidettiin alaisten näkökulmasta aika v-mäisenä esimiehenä.
View attachment 12453
Yeager taas ei päässyt (tai mennyt) jenkkien avaruusohjelmaan, koska häntä pidettiin vaikeana ja itsepäisenä, tiukkana luonteena.

Hänen mielestään avaruuslentäjän sijalla voisi olla apina. Hän halusi lentää. Tämä leffa tavoittaa hyvin, mistä on kyse.

 

tulikomento

Ylipäällikkö
#6
Yeager taas ei päässyt (tai mennyt) jenkkien avaruusohjelmaan, koska häntä pidettiin vaikeana ja itsepäisenä, tiukkana luonteena.

Hänen mielestään avaruuslentäjän sijalla voisi olla apina. Hän halusi lentää. Tämä leffa tavoittaa hyvin, mistä on kyse.

Valiojoukko on ihan viihdyttävä elokuva ja hyvä ajankuva. Yeagerin roolia ja tekemisiä siinä tosin hieman muokkaillaan tarinaan paremmin sopivaksi. Esim. leffa antaa ymmärtää, että tämä olisi koko ajan palvellut vain ja ainoastaan Edwardsin koelentokoulussa. Näin ei ollut, vaan Yeager oli välillä komennettuna Eurooppaan ja 60-luvun jälkipuoliskolla Vietnamiin.

60-luvun alussa oli kylläkin USAF:n Test Pilot Schoolin pomo. Elokuvassa esitetään tuo Yeagerin ennätyksenrikkomislento Starfighterilla hieman totuutta muokaten. Todellisuudessa miehellä ei todellakaan ollut kovin suuria intohimoja päästä NASA:n astronautiksi, eikä häntä olisi sinne kelpuutettukaan. Yliopistotutkinto näet puuttui. Lentäjänä tämä toki oli ilmiömäinen, mutta enemmän ns. "perstuntumalla" (stick and rudder) operoiva. Tämä tuli esiin juuri tuossa Starfighter -kaputissa.

Kone oli modattu NF-104, joka oli varustettu rakettimoottorilla. Tälle lennettiin inertianousuja niin korkealle, että perinteisillä ohjainpinnoilla ei ollut mitään tehoa. Koneessa oli tyhjiössä lentämisen mahdollistavat ohjausraketit. Ja näiden käyttö vaati osaamista ja aerodynamiikan lakien syvällistä ymmärtämistä. Ks. tarkemmin linkki (klikkaa The Mission ja sen jälkeen luku 16. Yeager's view in review).

http://www.nf104.com/
 

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#7
Jotta emme olisi aivan miessovinistisia, mainitaanpa siviilipuolelta lentokapteenit Orvokki Kuortti ja Kirsi Arve-Inkinen. Arve-Inkisen kone oli aluksi Fokkeri, jolla hän lensi kotimaan lentoja. Koneissa ei ollut autopilottia tai nykykoneiden mukavuuksia. Kone oli myös kylmä työpaikka. Kapteenina hän aloitti DC-9 -koneissa. En ole varma, mutta hän saattaa lentää vieläkin, olisiko 1958 syntynyt.

Orvokki Kuortti ei ollut liikennelentäjä, vaan lennonopettaja. Hän oli perheellinen 36 -vuotias, kun ilmoittautui lentokurssille. Sai paljon aikaan. Motivaatio oli kohdallaan ja hän valmistui kurssinsa parhaana. Vuonna 1969 hän oli nopein naislentäjä England–Australia Air Racessa. Hän lensi yksimoottorisilla koneilla viiteen maanosaan ja takaisin sekä ylitti yksimoottorisilla koneilla Atlantin ilma-aluksen päällikkönä 17 kertaa, joista yksin yhdeksän kertaa. Hänen Piper Cherokeensa on ilmailumuseossa Vantaalla.

Vuonna 1977 Kuortin Lake Buccaneerinsa moottori sammui Atlantilla Islannin lähellä. Hän teki hallitun pakkolaskun melko tuulisessa kelissä. Amerikkalaiset olivat kuulleet hätäviestin ja onnistuivat pelastamaan Kuortin.


 

tulikomento

Ylipäällikkö
#8
Ei nyt välttämättä ilmailusaavutuksiltaan mitään varsinaista kärkipäätä, mutta viimeisen päälle isänmaanystävä ja todellinen herrasmies, kenraaliluutnantti evp. Rauno Meriö.

On ollut ilo tavata mies ja jutella hänen kanssaan ilmavoimista, sen historiasta ja toki myös käytössä olleesta lentokalustosta. Rauno Meriö koki nuorena lentoupseerina ilmavoimien sotia seuranneen alennustilan. Määrärahat olivat olemattomalla tasolla ja konekalusto vanheni käsiin. Suureksi harmikseen tämä kertoi, että Bf 109:t ehtivät juuri poistua käytöstä kun oma lentoupseerin ura urkeni. Sen sijaan Valmet Vihuri tuli tutuksi. Meriön mielestä kone oli huonoa mainettaan parempi. Se soveltui hävittäjätaktiikan opetukseen ja suurin osa onnettomuuksista johtuikin lentäjien omista virheistä. Potkurikonekauden jälkeen Meriö lensi myös Vampireilla.

Yliäänikoneista MiG:it jäivät pintapuolisen tutustumisen asemaan, sillä 60-luvun alkupuolella eri sotakoulut ja esikuntakurssit veivät miestä. 70-luvulla Meriö oli omalta osaltaan vaikuttamassa Draken-hankintaan ja tämä pitääkin kauppaa osoituksena siitä, että Suomi halusi tehdä hajurakoa Neuvostoliittoon. Drakenien tulon myötä Meriö siirtyi ensiksi Lapin Lennoston komentajaksi ja pian sen jälkeen ilmavoimien komentajaksi.

Pitkällä sotilasurallaan Rauno Meriö näki ilmavoimien kehityksen kaksitasoisten lentävien kangaspuiden aikakaudelta kahden machin kalustolla operoivaksi puolustushaaraksi.

2.jpg
 
Viimeksi muokattu:

tulikomento

Ylipäällikkö
#9
Kommodori evp. John W. Young varmasti täyttänee kokeneen ilmailijan kriteerit.

young4.jpg

Syntynyt 1930. Liittyi USA:n laivastoon 1952. Lentoupseeriksi 1954 ja koelentäjäksi 1959. 1962 lensi F-4 Phantomilla pari nousunopeusennätystä. Yli 15 000 lentotuntia lentokoneilla.

Project High Jump 1962

https://www.thisdayinaviation.com/tag/operation-high-jump/

Project-High-Jump1.jpg

Valittiin USA:n toiseen astronauttiryhmään samana vuonna. Lensi yhteensä kuusi avaruuslentoa välillä 1965-1983. Gemini 3 oli Gemini-ohjelman ensimmäinen miehitetty koelento. Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1 (avaruussukkulan ensimmäinen miehitetty koelento) ja STS-9. Yhteensä 835 lentotuntia avaruudessa. Jäi eläkkeelle lopullisesti Nasan palveluksesta vasta vuonna 2004.

Tässä tehdään kunniaa lipulle Apollo 16 -lennolla 1972

1024px-John_W._Young_on_the_Moon.jpg

Avaruussukkula Columbian ensilennon miehistö Young ja oikealla Robert Crippen

535819199.jpg
 
Viimeksi muokattu:

tulikomento

Ylipäällikkö
#10
Minun mielestäni Lauri Pekuri on enemmän kuin Chuck Yeager.

314 sotalentoa ja 18½ ilmavoittoa (Brewster, Messerschmitt 109). Vankina Spalernajassa. Painoi Suomeen tullessaan Hangon karanteenileirillä enää alle 50 kiloa, vaikka hänet oli ennen kotiuttamista lähetetty Tserepovetsin leirille "lihomaan". Ylitti yhden machin pystysyöksyssä ensimmäisenä Suomessa Gnatilla 1958. Ylitti ensimmäisenä suomalaisena 2 machia kokeillessaan Mirage III -hävittäjää. Tämä mies jäi eläkkeelle everstinä 52-vuotiaana ja oli nähnyt paljon.

Muita hänen lentämiään koneita olivat ainakin MiG-15, MiG-19 ja tietysti MiG-21, johon hän sai ensimmäisten joukossa tyyppikoulutuksen ja Draken.

Pekurin lentämä Brewster BW-372 taitaa vielä olla näytillä Tikkakoskella ?
 

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#11
Pekurin lentämä Brewster BW-372 taitaa vielä olla näytillä Tikkakoskella ?
Olikohan vuoteen 2018?