Samovarius
Ylipäällikkö
Erikoiselta kuulostaa. Mitenhän noita on perusteltu? Kilpailuharrastus? Minä en haluaisi hirvimetsälle henkirikokseen syyllistyneen kanssa enkä erityisesti pidä rattijuopoistakaan.
Suomesta ei pitäisi rakentaa ilmiantoyhteiskuntaa mutta jotenkin tarkemmin tuollaiset Vihdin kaltaiset tapaukset pitäisi tunnistaa ja kammata. Täysi nollatoleranssi uhkausten suhteen.
Tosta liikkui pari vuotta sitten PoHan muistio, jossa oli asetettu minimiajat rikoslajeittain sille, milloin aseluvan voi hyvästä hakemuksesta myöntää - ja nämäkin siis olivat ilmeisesti ehdoton minimi jonka jälkeen on käytössä se sama normaali harkintavalta kuin nuhteettomankin kansalaisen tapauksessa.
En tarkaan muista lukuja, mutta väittäisin sen olleen pahoinpitelyn kohdalla 2-3 vuotta ja henkirikoksen vähintään 15. Sitä en tiedä, lasketaanko aika tuomitsemishetkestä vai tuomion suorittamisesta. Joku mua googlaustaitoisempi varmaan muistion löytää.
Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että ihan lakiin kirjattaisiin törkeän väkivaltarikoksen olevan pysyvä este kaikille aseluville.