Poliisitoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YJT
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vuosikymmenten ajan perinne. Nyt ilmeisesti oli ongelmia. Mopoilijat syyttävät poliisia provosoinnista mutta myöntävät ylilyönnit. Ilmeisesti räkänokat tosiaan myös provosoituivat.

Mopoilijoiden mukaan poliisi pyrki estämään nuorten menon kokoontumispaikoille, mikä on uutta. Poliisin mukaan mopoilijat yrittivät sumputtaa paikalle saapuneen poliisin moottoripyöräpartion ja tukkia ajoneuvoliikenteen täyttämällä suojatiealueet sähköpotkulaudoilla ym.

Tieliikennelaki on olemassa myös miiteissä, mutta pelisilmäähän tuo vaatii.

Paska juttu kaikenkaikkiaan ja huonoa tuuriakin mukana.
No, päätöksiä tehdään aika nopeasti varmaan miten aktiivisesti yritetään pysäyttää poliisin pysäyttämiskäskyä noudattamatta jättänuttä. Ilmeisesti pakoauton rekkaria ei saatu selville pysäytysyrityksessä ?

Olin kuulevinaan radiosta että tuo "sivullinen " ryhtyi kääntymään vasemmalle vaikka takaa tuli seriffi hälyt päällä, onkohan kuski katsonut peiliin ollenkaan ja ollut huono kuulo tai humppa täysillä kun ei ole huomannut sinisiä vilkkuvaloja ja sireenejä.

Olin kuulevinaan radiosta että tuo "sivullinen " ryhtyi kääntymään vasemmalle vaikka takaa tuli seriffi hälyt päällä, onkohan kuski katsonut peiliin ollenkaan ja ollut huono kuulo tai humppa täysillä kun ei ole huomannut sinisiä vilkkuvaloja ja sireenejä.
Näin minäkin sen tilanteen ymmärsin. Pimeä aika niin pitäisi ne vilkkuvalot ainakin huomata helpommin kuin päiväsaikaan. Se jonotilanne sitten oliko sekoittanut ja missä kohtaa jonoa oli ajanut.

Yksi mahdollisuus on myös, että kyseessä oli Yalla-yalla-heebo. Ne ei ainakaan täällä päin hirveesti väistele esim. lansseja, jos oma valo sattuu olemaan vihreä tai ovat kääntymässä ennen lanssia.

Hälytysäänet eivät juurikaan kuulu autoon sisälle; ei tarvitse olla edes musiikit kovalla. Vilkut sen sijaan näkyvät kyllä - varsinkin pimeällä - mutta se toki edellyttää, että katsoo sinne peileihin. Ellei sitten tajua ympäristön heijastuksista...

Resurssipula on ilmeisesti poistunut ainakin Helsingistä.

Ainakin kuusi partiota epäiltyä kellarimurtoa selvittämässä ja lehtikuvien mukaan ainakin kaksi partiota vielä neljä tuntia myöhemmin paikalla.

Siinä on jo kokonaisen maakunnan kaikki partiot kellarikoppia ihmettelemässä jos lukumäärää suhteuttaa muualle maahan.

Ei sillä, hyvä, että vähäisiäkin rikoksia jälleen tutkitaan. Näinhän se legendaarinen Usko Santavuoren Radio tekee murron -juttukin käynnistyi kun kamarille ilmoitettiin rikotusta kellarin ikkunasta ja paikalle kiirehti useampi partio.

Hälytysäänet eivät juurikaan kuulu autoon sisälle; ei tarvitse olla edes musiikit kovalla. Vilkut sen sijaan näkyvät kyllä - varsinkin pimeällä - mutta se toki edellyttää, että katsoo sinne peileihin. Ellei sitten tajua ympäristön heijastuksista...
Nyt olen totaalisen erimieltä. Ehkä sinulla on karhunpaskalla vuorattu lada, mihin ei kuulu äänet.
Olen aikoinani ajanut taksia ja ajanut todelle monella eri autolla ja kaikkiin on äänet kuulunut.
Pimeällä nuo poliisin vilkkuvalot varmasti näkyvät.

On toki mahdollista, että kuljettaja on ollut sokea ja kuuro. Nykyistä menoa kun katsoo, niin 90% kuskeista on samanlaisia.

Ainakin kuusi partiota epäiltyä kellarimurtoa selvittämässä ja lehtikuvien mukaan ainakin kaksi partiota vielä neljä tuntia myöhemmin paikalla.

Siinä on jo kokonaisen maakunnan kaikki partiot kellarikoppia ihmettelemässä jos lukumäärää suhteuttaa muualle maahan.

Ei sillä, hyvä, että vähäisiäkin rikoksia jälleen tutkitaan. Näinhän se legendaarinen Usko Santavuoren Radio tekee murron -juttukin käynnistyi kun kamarille ilmoitettiin rikotusta kellarin ikkunasta ja paikalle kiirehti useampi partio.

Kellarista tuli mieleen kun eräs sotaveteraani kertoi kieltolain ajasta. Pengerkadun poliisiasemalle oli tullut vihje että jossain kellarissa on salakapakka ja runsaasti sitten partioita matkaan. Tutkinta paikanpäällä kestikin sitten tuntikausia. Palasivat sitten takaisin asemalle, kaatokännissä 🙂

Tekstin tarina antaa jo sävyä, mikä siellä oli meneillään. Kun poliisi saapui paikalle, yhdestä kerrostaloasunnosta lähti henkilöitä pakoon. Yksi asunnosta paenneista henkilöistä juoksi asunnon katolle. Häntä etsittiin droonia käyttäen.

Siinä ilmeisesti tilanne yllättäen alkoi aaltoilla.

Nyt olen totaalisen erimieltä. Ehkä sinulla on karhunpaskalla vuorattu lada, mihin ei kuulu äänet.
Olen aikoinani ajanut taksia ja ajanut todelle monella eri autolla ja kaikkiin on äänet kuulunut.
Pimeällä nuo poliisin vilkkuvalot varmasti näkyvät.
Mä olen ajanut poliisiautoa. Kyllähän se ääni kuuluu läheltä ja hiljaisessa nopeudessa, varsinkin jos on skarppina. Mutta oleellista on, että se ei kovin hyvin kiinnitä kuljettajan huomiota. Se ei riitä, että kuljettaja pystyy havaitsemaan äänet jos keskittyy kuuntelemaan, vaan tärkeää on, miten kuljettajan huomio kiinnitetään.

Väitän, että minulla on melko hyvä käsitys siitä, miten hälytysäänet kuuluvat auton sisälle.

Ja kuten totesin, vilkkuvalot erottuvat kyllä. Sekin toki edellyttää että kuljettaja nk. aistii valoa...

Sillä hetkellä on varmaan ollut vähän keikkaa suhteessaan partiomäärään. Tuntia aikaisemmin tai tuntia myöhemmin on tilanne saattanut olla erilainen. Ja kun tekijät ovat olleet ilmoitushetkellä paikan päällä, niin tietysti intressinä on ollut ottaa rosvot kiinni. Varmaan on järkevää käyttää resurssia silloin kun sitä on käytettävissä...

Joskus toisena hetkenä ei kovemmallekaan keikalle irtoa kuin pari-kolme partiota.

Nykyautojen äänieristys on tosiaan aika hyvä. Mutta silmiin pistää se, että

A) kääntyjä oli autojonossa (eli muu(t) auto(t) ja ehkä jopa raskas ajoneuvo peitti näkyvyyttä taakse)
B) poliisiauto tuli pakenijan perässä (ts. pakenija edelleen peitti näkyvyyttä)
C) pakenijan ja poliisipartion vauhti on voinut olla hyvin korkea, kaksin-kolminkertainen, autojonoon nähden.

Tällöin ei ole ihan mahdotonta, ettäkö pakenija ja poliisi olisivat lähestyneet autojonoa takaa, kääntyjä laittanut vilkun päälle ja vilkaissut peiliin autuaan tietämättömänä siitä mitä suoraan takana tapahtuu. Kääntyjä on hidastanut useita sekunteja ja lähtenyt kääntymään, jolloin pakenija lähti letkasta ohi ja ehtikin, samalla kun takaa tullut poliisipartio ei enää ehtinyt. Ei kenenkään vika, paitsi ehkä pakenijan.

Ja sitten on olemassa se vanha rekkamiehen viisaus, jonka mukaan mikään mitä minun takana tapahtuu ei ole minun ongelmani. :LOL:

Sillä hetkellä on varmaan ollut vähän keikkaa suhteessaan partiomäärään. Tuntia aikaisemmin tai tuntia myöhemmin on tilanne saattanut olla erilainen. Ja kun tekijät ovat olleet ilmoitushetkellä paikan päällä, niin tietysti intressinä on ollut ottaa rosvot kiinni. Varmaan on järkevää käyttää resurssia silloin kun sitä on käytettävissä...

Joskus toisena hetkenä ei kovemmallekaan keikalle irtoa kuin pari-kolme partiota.

Helsingissä varmaan enemmän partioita saatavilla kuin kehä kolmosen pohjoispuolella. Järvenpäässä tutun asuntomurtoa tuli ihmettelemään yksi partio seuraavana päivänä. Lahdessa kellarimurtoa appiukon kerrostalossa ei tullut paikalle katsomaan kukaan vaan käskettiin vain tehdä rikosilmoitus netissä.

Helsingissä on tosiaan partioita paremmin kuin muualla, johtuen mm. strategisten kohteiden määrästä, ulkomaiden lähetystöistä ym. Mutta ei se tilanne Helsingissäkään ole sellainen että jokaiseen tehtävään olisi laittaa partioita edes viiveellä.

No, tämä Laitilan tapaus ...
Oli ollut varkauspuuhissa ja poliisit hälytettiin. Ja kyseessä tunnettu tapaus paikkakunnalla niin... Ja partio lähellä.. Kait sitä yritetään kaikinkeinoin ratkaista tilanne heti alkujaan?
Herää kysymys vaan oliko ihan pakko lähteä takaa-ajoon?
Jälkiviisaus... sehän SE.

Onneksi tää pakenija nyt on saatu kiinni.

No, tämä Laitilan tapaus ...
Oli ollut varkauspuuhissa ja poliisit hälytettiin. Ja kyseessä tunnettu tapaus paikkakunnalla niin... Ja partio lähellä.. Kait sitä yritetään kaikinkeinoin ratkaista tilanne heti alkujaan?
Herää kysymys vaan oliko ihan pakko lähteä takaa-ajoon?
Jälkiviisaus... sehän SE.

Onneksi tää pakenija nyt on saatu kiinni.

Ihan jokaista makkaravarasta ei varmaan kannata alkaa jahtaamaan tiheän liikenteen oloissa. No, poliisin tehtävä oli ottaa kiinni. Mikä vastuu on pakenijalla? Poliisi käyttää voimakeinoja, miksi? Koska asiakas pyytää tai vaatii sitä. Tulee sitten pamppua, taseria tai luotia. Kohteen oma vastuu hämärtyy uutisoinneissa.

Hälytysajoneuvon valot ja äänet voivat aiheuttaa joissain tienkäyttäjissä paniikin ja tötöilyä. Jopa kummallisia ratkaisuja.

Back