Prätkä - King of the Road!

@YliKoo , vesipyssy uskoakseni oli paljonkin parempi ajaa, kuin sen kilpailija vastaava 2-t Kawasaki, jolla oli leskentekijän maine. Suzukin vesipyssyllä luullakseni saattoi päästellä sen minkä siitä irti sai, ilman alituista hengenlähdön uhkaa.

Samoihin aikoihin vesipyssy kanssa tuli markkinoille 4 t Honda CB 750 Four, onko tästä sinulla kokemusta ja kuinka se poikkesi ajoltaan Suzukin vesipyssystä?

CB 500 itselleni tuttu ja kokeillutkin sitä olen. Muutama muukin pyörä on tullut kokeiltua, mm. Möhkö, ja joitakin pyöriä myös omistettua.

Ehkä sähäkimmät lähdöt kokeilluista oli CBR 600:n kahvoissa, ei Z 1300 huonosti liikkunut sekään. Möhkössä ehkä hienointa on sen kuutosen karjunta:). CBR 1000 on myös koeajettu.
 
Honda CB 750 Four eli Tuutti oli ensimmäinen superpyörä, tuli markkinoille 1969.

Tarinan mukaan lempinimen antoi savolainen asentaja. Maahantuoja Otto Brandt oli melko pieni firma ja asentajat kuulivat johdon puheita, jotka ruotsiksi ja englanniksi hoitivat asioita ja pyöristä puhuttiin kuutioiden mukaan. Savolaisen suussa se sitten vääntyi muotoon seventivörttivemttituutti. Kehä-Kesoililla tai nykyisin Nesteellä on ainakin joskus ollut seinällä Tuutti ja tarina on kerrottu siellä, ja vahvistettu läsnäolleiden allekirjoituksilla.

En ole Tuuttia ajanut, mutta kyllä sillä tietämäni mukaan pystyi hyvin ajamaan sen mitä se kulki, ja mutkatielläkin pärjäsi. Kawasakien Mach IV oli puolenkymmentä hevosvoimaa tehokkaampi. Vielä kevyempänä huippunopeutta oli parikymmentä enemmän kuin Hondalla tai Suzukilla. Painoa oli ilmeisesti säästetty rungossa, koska se alkoi woblaamaan jo paljon ennen huippuja.

Möhköhän oli aikanaan hurja tykki, vaikka nykypyöriin verrattuna tehot eivät mitään käsittämättömiä olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kawasaki Z1 900 ja sen seurannaiset 70-luvulla on miun mieleen The Bike.
Näähän on makuasioita.
Tuntuu kuitenkin että Honda Tuutista puhuu moni mutta Z/KZ900 mainitaan huomattavasti vähemmän, vaikka siinäkin on tuutit.

Katotaans kuvaa vielä.......no hemmetti kun on nätti ja just tuollaisena tumman punaisena (y)



1714159693577.png

Ai saakeli. Nyt pakko laittaa classic bike välilehti kiinni jottei väännetä puukkoa haavassa.

.
 

Honda CB 750 Four eli Tuutti oli ensimmäinen superpyörä, tuli markkinoille 1969.

Tarinan mukaan lempinimen antoi savolainen asentaja. Maahantuoja Otto Brandt oli melko pieni firma ja asentajat kuulivat johdon puheita, jotka ruotsiksi ja englanniksi hoitivat asioita ja pyöristä puhuttiin kuutioiden mukaan. Savolaisen suussa se sitten vääntyi muotoon seventivörttivemttituutti. Kehä-Kesoililla tai nykyisin Nesteellä on ainakin joskus ollut seinällä Tuutti ja tarina on kerrottu siellä, ja vahvistettu läsnäolleiden allekirjoituksilla.

En ole Tuuttia ajanut, mutta kyllä sillä tietämäni mukaan pystyi hyvin ajamaan sen mitä se kulki, ja mutkatielläkin pärjäsi. Kawasakien Mach IV oli puolenkymmentä hevosvoimaa tehokkaampi. Vielä kevyempänä huippunopeutta oli parikymmentä enemmän kuin Hondalla tai Suzukilla. Painoa oli ilmeisesti säästetty rungossa, koska se alkoi woblaamaan jo paljon ennen huippuja.

Möhköhän oli aikanaan hurja tykki, vaikka nykypyöriin verrattuna tehot eivät mitään käsittämättömiä olekaan.
Saman tarinan olen kuullut.

Väitetään, että ilmestyessään Tuutti oli pyörä, joka työnsi silloin vielä yleiset britit historiaan ja raivasi muillekin japanilaisille polkua. Se oli vähän kuin vallankumous. Väki halusi pyörän, joka kulkee.
 
Back
Top