Prätkä - King of the Road!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olen ajanut kerran Italiassa, kun yhtenäkään päivänä ei ollut alle 30 ennen kuin illalla.
Saksassa muistan kerran ajaneeni paikallisajon majapaikasta kaupunkiin ja takaisin kauheessa kuumuudessa. Leveää yksisuuntaista maantietä turvallisesti t-paita päällä. En muista asteita mutta mitä enemmän väänsi vauhtia niin sen enemmän lämmitti.
.
 
Olen yritellyt tottua lämpöön kuin fakiiri eli en ajattele sitä. Varusteista en mielelläni luovu. Ennemmin en sitten aja. Ja minähän ajan.

Kun ajan joka kesä sen pyöreät 10 000, mahdollisuus ottaa tuntumaa asvalttiin on teoriassa tiellä käytetyn ajan puitteissa aika suuri. Kokemus ja ennakointi taas vähentää mahdollisuutta.

Olen nähnyt pannuttaneen kaverin ihon. Ei hänkään itse tilannetta aiheuttanut. Ajovarusteita shortsit ja t-paita. Hän lähti sairaalaan ja pyörä jäi siihen. Minä olisin voinut vastaavassa tilanteessa nostaa pärrän pystyyn, pyyhkiä pölyt pöksyistä ja jatkaa matkaa.

Nykyisin on kevlarfarkkuja suojilla ja kuuman sään ajotakkeja. Merinovilla on alusasuun hyvä vaihtoehto, sillä se siirtää hikeä tehokkaasti ja tuntuu kuivalta. Myös erikoismateriaalit, kuten Coolmax, sopivat moottoripyöräilyyn. Pitää välttää kosteutta imeviä materiaaleja. Puuvilla on nou nou.
 
Eipä sitä aina nuorena niin ajattele suojapukeutumista. Onneksi nuo t-paita-ajot oli ihan yksittäistapauksia. Toki pakko oli takavuosina käydä lähikaupassa tonnin customilla havaiji-paita päällä hakemassa maitoa olkalaukkuun. Olihan sekin varmaan kesäinen näky jonkun silmään 🙄

Taitaa olla mulla enempi niin että syksyyn mulla painottuu ajelut sorateille nykyään. Olishan se hyvä ajaa ainakin tuhat km per kausi jotta säilyy puheoikeus tässä leiskassa 😖

.
 
Ajovarusteita shortsit ja t-paita.
Muistan kun lapsena tuli ihasteltua moottoripyöriä, oli tuo se pyöräilijän perusvarustus kesäpäivänä. Jalassa usein vaikka puukengät, ja tietenkin ilman kypärää, 70- luvun tukka tuulessa hulmuten. Tuossa varustuksessa eräs maaseutureissulle lähtenyt helsinkiläispoika veti sitten kotini lähellä Hondansa rullalle männyn ympärille. Säilyi kai hengissä, mutta miten lienee kuntoutunut tuosta.
 
Eilisiltana kävin pienen lenkin heittämässä, vasta yhdeksän jälkeen.

Italiassakin oli ihan hyvä ajaa illalla ja sitten vuoristossa. Vaikka laaksossa oli keskipäivän jälkeen se 35+, Stelviossa ja Umbraililla oli samaan aikaan 20+, kun tie meni 2500 metrin korkeudessa. Alppisolan läpäisyhän on sitä, että ensin mennään serpentiiniä ylös ja sitten kiemurrellaan toista puolta alas.

Siellä pitää vain muistaa säästää jarruja. Marginaalit ovat pienet, ja vieressä on 100-500 metrin pudotus. Alas tullessa pieni moottorijarrutus ennen mutkaa, kevyt jarrutus ja rauhallinen käännös, vähän kuin parkkipaikalla tekisi U:n. Katse kauas ylös/alas mutkasta eteenpäin, että voiko vähän hakea linjaa leveämmin. Siinä on niska ihan vinossa. Ei muuten sovi korkean paikan kammoisille.

1000023147.webp
 
Viimeksi muokattu:
Taisin päivitystä lupailla laittaa poikani mp-saagan lopputulokseen. Kiitokset vinkeistä foorumisteille, etenkin noihin ajoturvallisuuteen liittyvistä.

Mitkä olivat alkulähdöt haluihin: Max 500 kuutioinen A-2 luokkaan (35kW) kuristettu, mahdollisimman kevyt mp.

Mihin päätyi: 776 cm³ 61kW, 78 Nm/6 800 rpm, 202kg laite.

Tuossa monipolvisen, toisaalta ja toisaalta kehkeilyn tulos ensimmäisen pyörän hankintaan. Huima määrä näissä nykyään elektroniikkaa on; luistonesto, ABS, erilaiset ajotilat, kytkimetön vaihto ylös/alas...

Tommonen Suzuki gsx-8s siis pikkuloordin haltuun siirtyy perjantaina:
1753969550978.webp
 
Joka päivä muistutusta sitten sen kaasun osalta.
61 kw tuollaisessa pyörässä, ei kannata elvistellä kavereille. Ajaa iisisti vaan....

.
 
Joka päivä muistutusta sitten sen kaasun osalta.
61 kw tuollaisessa pyörässä, ei kannata elvistellä kavereille. Ajaa iisisti vaan....

.
Eikös se @Pihkakoski Junior ollut jo aikuinen mies.

Vaarat piilee muualla kuin oman kaasun käytössä, joka pysyy hallussa kyllä. Muiden kulkijoiden tekemisen ennakointi on se juttu.
 
Eikös se @Pihkakoski Junior ollut jo aikuinen mies.

Vaarat piilee muualla kuin oman kaasun käytössä, joka pysyy hallussa kyllä. Muiden kulkijoiden tekemisen ennakointi on se juttu.

Juu, kyllä kai tuo rääpäle jo suunnilleen miehen iässä alkaa olemaan +kaksviitosena ja järkeäkin toiminnassa on.

Mp vielä viimehetkillä toiseen vaihtui värin suhteen myyjän oharin takia (po. hepun vaimo katsoi aiheelliseksi transaktioon sekaantua) --> täysnegroidista Suomen värit sisällään pitävään. Porilaisten Marssi soi nyt taustalla ja koen itseni trans-motoristiksi.

1754121696440.webp

Kuvasta intiimialueet sensuroitu. Ettei ihan pornoksi mene.
 
Back
Top