Prätkä - King of the Road!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ihan helvetinmoista typeryyttä mieheltä. Yhden edestä kääntyvän auton voi vielä ohittaa sieltä pientareen puolelta, mutta silloinkin sopivalla nopeudella.
Ei sitä vasemmalle kääntyvää voikaan ohittaa kuin oikealta. Tilanne tosiaan syntyi siitä, kun mies lasketteli reippaasti vasemmalta muun autojonon ohi ja pujahti sitten kääntyvän takaa oikealta ohi. Nainen seurasi, mutta ei onnistunut väistössä, siinä viimeisessä liikkeessä. Ehkä hän ei tuntenut tilannetta samalla tavalla kuin edellä menevä miehensä.

Olen huomannut, että matkamotoristipariskunnat ajavat usein joko niin, että vetäjä on kaistalla oikealla ja kakkonen vasemmalla tai jopa peräkkäin. En ymmärrä ollenkaan, miksi. Kun on lähdetty ohitukseen, kakkonen ei ole edes voinut tietää, miksi autot hidastavat. Sitten he ovat menneet peräkkäin hyvinkin reippaasti. Kun mies on palannut äkillisesti oikealle, se kääntyvä auto on voinut olla täydellinen ylläri kakkoselle.

Paljon parjatuissa kurinalaisissa ryhmissä on yleensä Road Captain, joka suunnittelee tiestrategiat. MC:t ajavat niin, että vetäjä on vasemmalla lähimpänä keskiviivaa ja vastaantulevaa liikennettä. Etumies tavallaan suojaa ryhmitystä samalla kuin suunnistaa, ja vasemmalle ryhmittyneenä pyörä näkyy paremmin oikealta sivuteiltä tuleville. Kakkonen on oikealla ja kolmonen vasemmalla jne. Edessä pitää olla tilaa jarrutuksen varalta, mutta näin letka ei veny liian pitkäksi. Ohitukseen RC tai hänen valitsemansa vetäjä lähtee, kun tilaa on niin, että muutkin tai edes valtaosa pääsee samalla rykäyksellä. Ihan mallisuorituksessa vetäjä palaa kaistalle vasta kun muut takana ovat sen jo tehneet. Hän menee aina tarpeeksi pitkälle, että muita mahtuu, ei tule ahdasta. Silti jokainen tietää, että vastaa itse omasta ohituksestaan.

Tuollainen temppu, mitä tuossa lehtiuutisessa tehtiin, olisi vihoviimeinen suoritus, mihin kukaan ryhtyisi.

Viimeinen ryhmityksessä voi sijoittumisellaan estää autoa tulemasta keskelle ryhmitystä, mikäli se asettaisi letkan vaaraan. Kokonaisturvallisuus on yleensä mietitty hyvin. Silti joskus sattuu hassuja, yleensä takaa.

Liikkeelle lähdetään tankki täynnä ja rakko tyhjänä. Ollaan ajoissa. Seurataan käsimerkkejä ja toistetaan merkit. Rento mieli ja tasainen matkavauhti. Kaikki pääsevät lennolta kotiin.

Huomion saavuttamiseksi mä muuten pidän aina pitkän valon päällä. Osoittaa sinne eteenpäin, että täältä tullaan.
Näkyy huomattavasti paremmin kuin lyhyt ajovalo. Eikä ole koskaan kiinnostanut onko lainmukaista vai ei.

.

Huomion saavuttamiseksi mä muuten pidän aina pitkän valon päällä. Osoittaa sinne eteenpäin, että täältä tullaan.
Näkyy huomattavasti paremmin kuin lyhyt ajovalo. Eikä ole koskaan kiinnostanut onko lainmukaista vai ei.

.
Mopon päivävalo on sellainen tuiju vain, joten se ei kyllä ketään häikäise, jos siihen lyhtyyn laittaa pitkät. Näkyy paremmin. Sitten jos on lisävalot, jotka kytkeytyvät samalla, voi olla jo liikaa. Sellainenkin pyörä minulla on, jossa on oikein kunnon patteri valoja syyspimeitä varten.

Back