Prätkä - King of the Road!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Täytyy myöntää, että olen kovimmilla helteillä Etelä-Euroopassa ajellut sandaaleissa, sortseissa ja t-paidassa. 80-luvulla Italiassa ei kypäräkään ollut pakollinen. Liikennekulttuuri ei ole niin paha kuin arvata voisi, kaksipyöräiset huomataan ja annetaan tilaa.

Ainoa paikka missä oikeasti on pelottanut oli Pariisin tienoo. Jos kuski ei siitä kohti missä ennen oli se pieni kolmiomainen sivuikkuna näkynyt ketään, vaihtui kaista vauhdukkaasti, sen enempiä vilkuttelematta. Turvavälit määräytyi akustisesti, jos ei kolinaa kuulunut, oli väli riittävä.
 
Täytyy myöntää, että olen kovimmilla helteillä Etelä-Euroopassa ajellut sandaaleissa, sortseissa ja t-paidassa. 80-luvulla Italiassa ei kypäräkään ollut pakollinen. Liikennekulttuuri ei ole niin paha kuin arvata voisi, kaksipyöräiset huomataan ja annetaan tilaa.

Ainoa paikka missä oikeasti on pelottanut oli Pariisin tienoo. Jos kuski ei siitä kohti missä ennen oli se pieni kolmiomainen sivuikkuna näkynyt ketään, vaihtui kaista vauhdukkaasti, sen enempiä vilkuttelematta. Turvavälit määräytyi akustisesti, jos ei kolinaa kuulunut, oli väli riittävä.

Muistan Välimeren maat 1980-luvulla. Aika paljon Italiassa on kulttuuri muuttunut. Ajoin moottoripyörää viimeksi Italiassa kesällä 2022. Stelviossa näin paljonkin pyöriä, mutta kaikilla pojilla olivat varusteet (yleensä Dainesen puku) päällä. Ja oli kuuma, ainakin laaksoissa läkähtyi. Vuoristossa illalla onneksj viileämpää.

Pariisissa en uskalla ajaa edes autolla, ainakaan omallani. 😂
 
Rautaperse on ajettu, joten tuostapa oiva lenkki -TERVAPERSE

Joka Alkosta jossa tavaraa on, pullo talven kylmien varalle

Katso liite: 99149
Ensimmäinen etappi TERVAPERSE-ajosta takana.

Ei noita kyllä neljää pulloa juotavaksi kannata ostaa, ei ikä riitä snapseina naukkailuun. Ehkä löytyis joku blandis.

Vesi ei käy, sitä tuli niskaan niin että riittää sitä lajia.

20240709_192309.jpg
 
Onkohan tuolla harjoitettu jotakin pampers-toimintaa :rolleyes:
oli kaatunut ja törmännyt tolppaan Sipoon Keuksuontien teollisuusalueella. Poliisin alustavien tietojen mukaan mies ajoi huomattavaa ylinopeutta.
Tiedotteen mukaan tapahtumalla oli useita silminnäkijöitä. Poliisi pyytää toimittamaan mahdolliset videotallenteet onnettomuudesta sähköpostiosoitteeseen [email protected].

Poliisi myös pyytää, ettei mahdollisia videoita jaettaisi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

1722069375277.webp
 
Onkohan tuolla harjoitettu jotakin pampers-toimintaa :rolleyes:



Katso liite: 100374
Kyllä tuo vaikuttaisi pamperoinnilta.

Kouvolassa taas meni vielä yksi suositulla reitillä eli maaseututiellä sieltä Selänpään eteläpuolelta Valkealaan. Ajoi ulos keskellä päivää. Onko ajanut leveäksi kokemattomuuttaan, väisänyt eläintä tai autoa (eläin ei jää kertomaan eikä välttämättä kännykkäänsä näprännyt autoilijakaan), se jää arvoitukseksi.

 
Ajoi ulos keskellä päivää. Onko ajanut leveäksi kokemattomuuttaan, väisänyt eläintä tai autoa
En tiedä olenko herkkä hartialukolle, mutta pidä sitä merkittävänä syynä tuollaisille mystisille ulosajoille.

Ehkä selittävänä tekijänä on se, että vetelin 70-luvulla satapiikillä (kuka tietää, mistä tuo tulee?) pöpelikköön. Asia jäi kiinnostamaan niin, että liki 50 vuotta myöhemminkin otan asian puheeksi aina, kun tyosta mystisestä ulosajosta puhutaan.

Hyvin yksinkertaista - mieli ilmoittaa että kohta törmätään, ja kädet jäykistyvät ottamaan törmäystä vastaan. Jos tuota ei ole tullut ajatelleeksi ennen kuin tilanne on päällä, tulee hauturille hommia. Jos on valmistautunut, on tilanne toinen.
 
Yksi tekninen vika, joka on tappanut tai vammauttanut motoristeja, on huono ohjauslaakeri (tai laakerit). Se ei myöskään aina selviä tutkinnassa. Tämä on huomattu, kun joku on lunastanut itselleen pyörän, jolla on ajettu ulos eikä ole löytynyt teknistä syytä. Uusi käyttäjä on ajellut kunnostamallaan pyörällä, kunnes yhtäkkiä keula onkin jumissa, kun pitäisi mennä mutkaan.

Se on viekas pieni osa. Ohjauslaakerin kunnon voi tutkia, kun nostaa keulan ja keventää keulan, ottaa pyörän pois ja mahdollisen ohjausiskarin irti tai vapauttaa ainakin ja kääntelee (pitää olla täysin portaaton, ei mitään pykällystä). Voi pumpuista vähän käsillä retkiä ylös, alas ja eteen ja taaksekin, onko löysä.

Tietysti etuiskarien kuntokin pitää kokeilla. Jos toisessa on enää jotain kuraa, se niiaa helposti jarruttaessa ja kääntäessä huonolle puolelle. Pienillä nopeuksilla huomaa.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä olenko herkkä hartialukolle, mutta pidä sitä merkittävänä syynä tuollaisille mystisille ulosajoille.

Ehkä selittävänä tekijänä on se, että vetelin 70-luvulla satapiikillä (kuka tietää, mistä tuo tulee?) pöpelikköön. Asia jäi kiinnostamaan niin, että liki 50 vuotta myöhemminkin otan asian puheeksi aina, kun tyosta mystisestä ulosajosta puhutaan.

Hyvin yksinkertaista - mieli ilmoittaa että kohta törmätään, ja kädet jäykistyvät ottamaan törmäystä vastaan. Jos tuota ei ole tullut ajatelleeksi ennen kuin tilanne on päällä, tulee hauturille hommia. Jos on valmistautunut, on tilanne toinen.
Kyllä. Olen kokenut tuon ja ensimmäisellä kaksipyöräiselläni ja ensimmäisenä iltana. Tosin en osannut vastaohjaustakaan, mistä koko virheiden ketju lähti.

Näissä voi olla useampi virhe ja joskus yhtäkään ei saa anteeksi. Tätä minäkin jaksan jankuttaa.
 
Se on kyllä viisasta kaikin puolin ja kaikilla kulkuneuvoilla. Tosin tiedän yhden motoristin, joka ajoi Puolassa kolarin navigoidessaan.
Viisastahan se on, mutta valitettavasti kaikki eivät ole viisaita. Yksikin kollega ei pitänyt harrastuksiin liittyviä muutamaa viikoittaista 120 km yhdensuuntaista ajomatkaa toiselle paikkakunnalle yhtään pahana, kun ehti yhdellä reissulla katsoa HBO:lta tai Netflixistä noin kolme jaksoa joka reissulla. Ja siis ajoi itse henkilöautolla ja jatkuvaa pikkunättiä ylinopeutta.

Sanoin suoraan, että toivottavasti kuolet vain itse, etkä tapa tai vammauta ketään sivullista. Ei tykännyt.
 
Noista Bomber-touhuista mietin, että Euroopan ensimmäinen Bomber oli suomalainen, mutta tohloimmat temput tehtiin alkuaikojen jälkeen suunnitellusti yleensä suljetuissa paikoissa 1979-1980. Lisäksi kaveri oli virtuoosi. Siis tämä Arto Nyqvist.

Nyt on vielä tehokkaampia pyöriä kuin Z 1300 oli. Kuka vain voi kääntää rannetta mutta sitten kun ei olekaan ihan Nyqvist, ja eturengas putoaa vähän eri pinnalle ja 200 pollea työntää takaa, koko kasetti alkaa vikuroida ja se on nopea tank slapper. Katteet sekä kuski leviävät.että kilinä ja lotina käy.
 
Back
Top