Prätkä - King of the Road!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Itse perustelen noiden ääritilanteiden harjoittelua ja jopa mahdollista hallintaa sillä, että vaikka lotkottelisi rauhallista vauhtia mutkatietä, voi tulla yllätys, jonka vuoksi totuttu ajolinja ei toteudu ja yleensä käytetty kallistuskulma ei riitä. Romua tiellä, vastaantulija leikkaa kurvissa jne. Väistön jälkeen pyörä on vielä pystyssä, suunta ojan takana olevaan mäntyyn ja katse siihen lukittuna.

Eihän näitä tarvitse dramatisoida, mutta itseltä on pari tuttua kuollut sellaisessa tilanteessa, jotka olen itse tulkinnut hartialukon aiheuttamiksi. Ehkä asiaan vaikuttaa myös se, että olen itse nuorempana piipahtanut pöpelikön puolella juuri tuosta syystä, ja huonommalla tuurilla siinä olisi saattanut vähän sattuakin. Nyt vaan hämmästyin, että mitähän vittua juuri tapahtui.
 
No niin, saldo vuodelle 2024 avattu (ellei lasketa, että yksi härmäläinen meni jo Pattayan lähellä puun oksille pari päivää sitten). Mitähän helkkaria nämä nyt touhusivat? Liki suora nelostie. Pieleen mennyt ohitustilanne varmaan.

Ohitustilanne, mitä lie sattunut. Auton keula oudosti kasassa vain alhaalta. Ensimmäisenä tulee mieleen, että auto puskenut pyörän kumoon ja mennyt yli.


1715351948255.png
 
Ohitustilanne, mitä lie sattunut. Auton keula oudosti kasassa vain alhaalta. Ensimmäisenä tulee mieleen, että auto puskenut pyörän kumoon ja mennyt yli.


Katso liite: 97368
Jos tuo on ainoan osallisen auton keula, se on ainakin kaistallaan.

Motoristi arvioi väärin ehtimisen. Tuliko näkökenttään sokea piste? Vai ohitus ohituskieltoalueella ja sivutieltä kääntyi auto vastaan? Ei osannut siirtää hallitusti keskiviivalle, johon mahtuu oikeastaan aina? 🤔

Ota näistä selvä.

Joskus yhtä ainoaa virhettä ei enää saa anteeksi, mutta kaksi on tasaraha.
 
Jos tuo on ainoan osallisen auton keula, se on ainakin kaistallaan.

Motoristi arvioi väärin ehtimisen. Tuliko näkökenttään sokea piste? Vai ohitus ohituskieltoalueella ja sivutieltä kääntyi auto vastaan? Ei osannut siirtää hallitusti keskiviivalle, johon mahtuu oikeastaan aina? 🤔

Ota näistä selvä.

Joskus yhtä ainoaa virhettä ei enää saa anteeksi, mutta kaksi on tasaraha.
Jos prätkä vetää keulaa päin, ei konepelti eikä tuulilasi säily ehjänä. Ja vauriot on paljon isommat. Jos tuo on osunut pyörään, on menty samaan suuntaan.
 
Jos prätkä vetää keulaa päin, ei konepelti eikä tuulilasi säily ehjänä. Ja vauriot on paljon isommat. Jos tuo on osunut pyörään, on menty samaan suuntaan.
Niinpä. Siinä ei paljon ehdi tehdä, kun auto vetäisee kohdallasi vastaantulevan takaa päin näköä. Joskus ne tulevat rekan takaa. Pitäisi joka hetki olla valmis vetämään pientareelle.
 
Kuvasta päätellen kohtaamisonnettomuudesta ei ole kyse, molempien pyörien keulat pn ryhdissään.

Auton vasen etukulma on rytyssä, joten jompi kumpi pyöristä on osunut siihen. Kaistalle palatessa, tai auto on vaihtanut kaistaa jostakin syystä. Luultavasti etummainen pyörä, kerran molemmat olivat mukana onnettomuudessa.

 
Auton vasen etukulma on rytyssä, joten jompi kumpi pyöristä on osunut siihen. Kaistalle palatessa, tai auto on vaihtanut kaistaa jostakin syystä. Luultavasti etummainen pyörä, kerran molemmat olivat mukana onnettomuudessa.
Siltä näyttää. Jää ainakin näitä vaihtoehtoja (ja muitakin):

- motoristi on palannut kaistalle huolimattomasti ja jarruttanut (tilaa vähän)
- auto ohittaa joitakin ajoneuvoja ja palaa vastaantulijan vuoksi letkaan suoraan mopon perseeseen
- auton kulma eteen, kun mopo on ohittamassa vieressä (epätodennäköinen, koska auton vauriot niin edessä).

Joku monen tekijän summa taas.
 
Meni katsottavaksi. Olen nähnyt Paronin radalla MM-taistossa Imatralla.

Katso Yle Areenassa:

 
Meni katsottavaksi. Olen nähnyt Paronin radalla MM-taistossa Imatralla.

Katso Yle Areenassa:

Pitihän ne katsoa putkeen.

Vaikutti vähän siltä, että henkilödraama perustui yhden ihmisen kertomulseen, niin siloinen se oli.

Nostalgiana ja kuvauksena tietenkin hieno teos. Osa ratakohtauksista näytti kuvatun Ahvenistolla.
 
Keskisuomalaisen uutisen kuvateksti: "Kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa osallisena oli kaksi moottoripyörää ja henkilöauto tuli paikalle kuolonkolarin jälkeen."

Tuon perusteella moottoripyörät kolaroivat keskenään ja henkilöauto törmäsi kaatuneeseen pyörään (tai pyöriin), mutta ei osunut moottoripyöräilijään.

 
Pitihän ne katsoa putkeen.

Vaikutti vähän siltä, että henkilödraama perustui yhden ihmisen kertomulseen, niin siloinen se oli.

Nostalgiana ja kuvauksena tietenkin hieno teos. Osa ratakohtauksista näytti kuvatun Ahvenistolla.
Yritän löytää aikaa katsoa tällä viikolla.

Kuvauksia oli Imatran katuradalla, Hämeenlinnan Ahvenistolla, Kroatiassa ja Pohjois-Italiassa. Mikko Uski oli yksi 30 avustajasta. Hän kertoo, että vanhantyylisissä ajopuvuissa ei ollut suojia.
Pyörätkin olivat erilaisia. "Hattu nousee korkealle niille kavereille, jotka ovat aikanaan ajaneet niillä laitteilla täysillä."
 
Katsoin nyt yhden jakson sarjaa Jarno ja minä. On pitkästä aikaa täyspäinen ja realistinen kotimainen sarja. Vielä Suomessakin osataan tällaista... Mahtavaa. Ajankuva on viimeisen päälle. Vaatteet, tavat, musiikki ja kaikki kuin silloin... Parempi mitä olin odottanut ja paljon. Tom Rejström on hyvä Jarno ja Saana Koivisto kuin Soili mutta Wilhelm Enckell on täydellinen kopio Teuvo Länsivuoresta! 😄
 
Hiukan huolestuttaa se, että toukokuussa on mennyt jo aika rivakasti väkeä. Viitasaari 10.5. (yhteentörmäys ohitustilanteessa), Taipalsaari 12.5. (valottamalla päin puomia), Iisalmi 16.5. (ulosajo kaarteessa) ja viime yönä 23.5. Mikkeli (kosketus reunakivetykseen ja ulosajo). Kolme neljästä olivat keski-ikäisiä ja yksi aivan nuori.

be-careful.jpg
 
Hiukan huolestuttaa se, että toukokuussa on mennyt jo aika rivakasti väkeä. Viitasaari 10.5. (yhteentörmäys ohitustilanteessa), Taipalsaari 12.5. (valottamalla päin puomia), Iisalmi 16.5. (ulosajo kaarteessa) ja viime yönä 23.5. Mikkeli (kosketus reunakivetykseen ja ulosajo). Kolme neljästä olivat keski-ikäisiä ja yksi aivan nuori.

Katso liite: 97747
Maksanvaihtoviikot, sanovat alan ihmiset
 
Maksanvaihtoviikot, sanovat alan ihmiset
Minullakin on elinluovutustestamentti, mutta pitäisi varmaan laittaa johonkin sarakkeeseen, että älkää nyt helkkarissa tämän nautiskelijan rasvamaksaa antako kellekään. Niin epätoivoinen tilanne ei sentään voi olla.

No ehkä jollekin juopolle. Voi perustella, että emme anna juopolle uutta maksaa, mutta tämän kerran, kun on vähän niin kuin samanlainen jo valmiiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Michael Dunlop tulee uudelleen Imatralle. Tällä kerralla omalla kalustollaan ja omien mekaanikkojensa kanssa.

 
Kisa sähköpyörän kanssa. Vaikuttaa, että bussikuski vähän löysäili, 100 metriä yli 5 sekuntia. En kyllä osaa suoraan suhteuttaa todelliseen suorituskykyyn.

 
Katsoin nyt yhden jakson sarjaa Jarno ja minä. On pitkästä aikaa täyspäinen ja realistinen kotimainen sarja. Vielä Suomessakin osataan tällaista... Mahtavaa. Ajankuva on viimeisen päälle. Vaatteet, tavat, musiikki ja kaikki kuin silloin... Parempi mitä olin odottanut ja paljon. Tom Rejström on hyvä Jarno ja Saana Koivisto kuin Soili mutta Wilhelm Enckell on täydellinen kopio Teuvo Länsivuoresta! 😄
Hieno sarja, katsoin kaikki jaksot. Kiitos vinkistä. Hyvin Enckell viäntää Tepinä Savvoo:).

Kovia poikia olivat, sen ajan pyörillä ja turvavarusteilla oli melko riskaabelia touhua. Kuitenkin kulkivat sen 250 km/h.
 
Paikoitellen epävakaista, mutta olen sadekuurojen välissä ja muutamana kauniina päivänä ehtinyt ajella. Sinänsä pidän 15 - 20 -keleistä enemmän kuin helteestä 30+. En mielelläni aja ilman nahkoja, mutta helteellä otan kuitenkin Richan tekstiilitakin ja -housut tai sitten takin ja ajofarkut.

Nahkapuvusta ei millään keinolla saa hyvää hellepukua. Tekstiili on parempi. Joskus minulla on tekstiilitakki ja nahkahousut.

Joskus oikein kuumalla käytän farkkuja, joissa on sisäänrakennetut suojat. Viimeksi toukokuussa olin niillä liikkeellä. Kyllä siinä pallihiki silti järjestyy. Joku muu tekstiili olisi parempi.

Kuumalla pitää muistaa juoda usein ja tauolla pitää viivyttelemättä keventää. Vissyä, jossa on vähän suoloja, ei pelkkää vettä.

Sitten kun on 15-16, ja tällaista epävakaista, voi nahkojen alla olla pitkät kalsarit ja huppari.

Pellava ja silkki ovat oikein kuumalla hyvä oloasu. Tekninen paita (esim. Umbro) voi olla kuitenkin ajaessa hyvä valinta, kun hiki pääsee vapaasti läpi ja haihtumaan. Puuvilla ei ole helteellä hyvä juttu. Ohut merinovilla kyllä, jos se on hyvin ohut ja sataprosenttista. Tippakin synteettistä seassa muuttaa sitä.

Tärkeintä on pitää suojat koko ajan. Kauhulla katselen näitä T-paita ja shortsimiehiä. Jos kohtuullisissa nopeuksissa kaatuminen tulee, asianmukaisesti suojautunut parhaassa tapauksessa taputtelee pölyt pois, nostaa pyörän pystyyn ja jatkaa matkaa. Shortsimies lähtee varmasti lasarettiin.
 
Back
Top