Prätkä - King of the Road!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jess, tuli avattua kesäkausi! Uusi akku ja ekat savut tällä viikolla.
Vielähän tässä kesää on.
Älkää kysykö mites näin kävi ..... :LOL:

.
 
Siinä tulee kylmä rinki persreiän ympärille, kun alkaa vatkata kunnolla.
On joskus aikanaan tullut kirjopyykkiä woblatessa jossain liki parinsadan vauhdissa, tai mitä ne seiskapätkät nyt 80-luvulla kulki. Taisi olla sutsuki gsx. Vesipyssyä en saanut woblaamaan. Ei taida olla ihan sama kuin tank slapper, mutta ei kyllä kannata kokeilla sitäkään.

Taisi olla 70-luvulla Hannu Lindell, joka Tekniikan Maailmassa neuvoi että niin taakse satulaan kuin pääsee, ja takajarrua. En tiedä tepsikö se, mutta maan päältä tässä kirjoitellaan, kymmenellä sormella.
 
Jess, tuli avattua kesäkausi! Uusi akku ja ekat savut tällä viikolla.
Vielähän tässä kesää on.
Älkää kysykö mites näin kävi ..... :LOL:

.
Rauhallinen rauhantekijä ei hötkyile.

Tänään käytin viisi tuntia matkaan Mäntyharju, Voikoski, Selänpää, Kausala, Artjärvi, Myrskylä, Askola, Pornainen, Helsinki. Pysähtelin välillä kaffelle ja syömään tai ihmettelemään muuten vain. Tein piston hiekallekin Repoveden suuntaan ja ihastelin maisemia. Sunnuntaina ei ole kiirettä.
 
Olisiko tuossa ollut jotakin tehtävissä? Tietenkin ajaa tolkullista nopeutta tuollaisessa liikenne tilanteessa. Oliko jollain tapaa fiiliksissä, kun mielestäni havaitsi kääntäyjän melko myöhään.

 
Olisiko tuossa ollut jotakin tehtävissä? Tietenkin ajaa tolkullista nopeutta tuollaisessa liikenne tilanteessa. Oliko jollain tapaa fiiliksissä, kun mielestäni havaitsi kääntäyjän melko myöhään.

Karu pätkä katsoa. Paha sanoa havaitsiko kääntyjän myöhään vai olettiko kääntyjän jäävän odottamaan vuoroaan. Joka tapauksessa kaveri tuli tilanteeseen aivan väärällä nopeudella. Tuo vauhti ei varsinaisesti paranna autoilijan tsäänssiä havaita mopoilija ajoissa. 97 mph on kuitenkin 156 kmh, varmaan tuplat muuhun liikennevirtaan verrattuna.
 
Ettei olisi käynyt silleen vanhanaikaisesti, että autokuski näki moottoripyörän mutta oletti ehtivänsä kääntyä ennenkuin se on kohdalla. Ylinopeutta tullut moottoripyörä oli kuitenkin arvioitua nopeammin risteyksessä ja kopsis.

Tai sitten autoilija näki tien riittävän kaukana tyhjänä ja ajatteli ehtivänsä kääntyä ennen muuta liikennettä. Ylinopeutta ajanut moottoripyörä tuli kuitenkin risteykseen ennakoitua nopeammin ja kopsis.

Anyway, liikennerajoituksia noudattamalla mp-kuskille olisi kuitenkin jäänyt reagointiaikaa, nyt ei jäänyt.
 
Olisiko tuossa ollut jotakin tehtävissä? Tietenkin ajaa tolkullista nopeutta tuollaisessa liikenne tilanteessa. Oliko jollain tapaa fiiliksissä, kun mielestäni havaitsi kääntäyjän melko myöhään.

Etukäteen olisi tosiaan ollut jotain tehtävissä. Ainakin se, mitä ei paletissa ollut eli ennakointi: nopeutta vähemmäksi ja katse "kauas", kun esteetöntä näkyvyyttä on.

Voi tosin olla, että havaitsi ja oletti auton odottavan.

Ei jää paljon reaktioaikaa. Siinä kohdassa kun huudahtaa, pitäisi jo työntää rajusti kahvaa oikealle. Minusta ihan pieni marginaali voisi olla. Hyvin pieni.

Kun pystyy ajamaan sellaisessa moodissa, että koko ajan voi tulla mitä tahansa millä hetkellä tahansa ja vielä mistä tahansa, on ennakoivampi ja valppaampi. Reaktioaika voi olla 0,2 sekuntia tai kolme sekuntia.150 kilometriä tunnissa (km/h) = 41,6666666667 metriä sekunnissa (m/s).

Kolme sekuntia = 124,8 metriä!
 
Viimeksi muokattu:
Kun pystyy ajamaan sellaisessa moodissa, että koko ajan voi tulla mitä tahansa millä hetkellä tahansa ja vielä mistä tahansa, on ennakoivampi ja valppaampi.
Tuo oli aika vahvasti mielessäni.

Morjensteli vähän aikasemmin jollekin, ja luultavasti oli rento fiilis päällä. Jos on keskittynyt ja valpas, hamuaa käsi jarrukahvaa jo kun auto suunnittelee ryhmittymistä, ja toimintamalli on jo valmiina, odottaen liipaisua.

Moottoripyörän passiivinen turvallisuus on olematon, joten siitä pitää pitää itse huolta. Eikä tarvitse ajaa edes törkyistä ylinopeutta, kun tilanteita voi tulla silmille, jos niihin ei varaudu.
 
Tässä on toimittaja joko kirjoittanut sievästi tai tämä on tutkittu kohtuullisesti.

Aika selkeä kuvio. Kaksi mp:tä. Autojono hidastaa, koska avolava-auto odottaa kääntyäkseen vasemmalle. Mp:t ohittavat vasemmalta letkaa hyvin reippaasti. Vastaan tulee liikennettä. Ensimmäisenä ajava aviomies ehtii nipin napin avolava-auton ja sitä lähestyvän muun autojonon välistä (väli joitakin kymmeniä metrejä) oikealle ja oikealta ohi. Toinen mp ei selviä.

 
Tässä on toimittaja joko kirjoittanut sievästi tai tämä on tutkittu kohtuullisesti.

Aika selkeä kuvio. Kaksi mp:tä. Autojono hidastaa, koska avolava-auto odottaa kääntyäkseen vasemmalle. Mp:t ohittavat vasemmalta letkaa hyvin reippaasti. Vastaan tulee liikennettä. Ensimmäisenä ajava aviomies ehtii nipin napin avolava-auton ja sitä lähestyvän muun autojonon välistä (väli joitakin kymmeniä metrejä) oikealle ja oikealta ohi. Toinen mp ei selviä.

Jutun mukaan mies ohitti kääntymistä odottavan oikealta puolelta. Sitä ennen oli ohittanut hidastanutta letkaa vasemmalta sataa, ja polkenut vielä pientä sisään ja kiihdyttänyt. Ilmeisesti sitten kiepauttanut kääntyvästä oikealta ohi.

Vaimon olisi tuossa pitänyt tehdä omia ratkaisuja, ja hidastaa reilusti ennen koko hässäkkää. Kiusaus pysyä miehen kannassa on kai tullut selkäytimestä.

Ei tolle äijällekään tuosta krediittiä voi antaa, vaikka ei ole vastuussa takanatulijasta, tuollainen letkan ohittelu on kyllä syvältä. Nuo pitää lukea jo kaukaa, eikä toimia noin.
 

1738951057299.webp

1738950917866.webp
 
Laskuvarjomiehillä on MCC mutta upseerit vielä vanhakantainen MC-clubi.

Tuota MCC-lyhennettä on alettu käyttämään, että sillä erotuttaisiin liivijengeistä. Kaiken maailman support-kerhoja on niin paljon, että ehkä tuo jollekin on oleellinen juttu.
 
Ei tolle äijällekään tuosta krediittiä voi antaa, vaikka ei ole vastuussa takanatulijasta, tuollainen letkan ohittelu on kyllä syvältä. Nuo pitää lukea jo kaukaa, eikä toimia noin.
Ihan helvetinmoista typeryyttä mieheltä. Yhden edestä kääntyvän auton voi vielä ohittaa sieltä pientareen puolelta, mutta silloinkin sopivalla nopeudella. Letka on sellainen riski, että omaa hautaansa kaivaa. Surullista, mutta ihan itseaiheutettua.

Tuosta lehtijutusta ei päässyt käsitykseen, että miten ihmeessä siihen perään on ajettu. Oikealta puolelta mennessä siihen ei pitäisi mitenkään törmätä. Osuma näytti tulleen keskelle ja kääntyvässä lava-autossa ei ole kummoista peräylitystä koukkaamaan tielle. Vauhtia ei ole enää kauheasti ollut, kun pyörä on jäänyt katolle. Jo viidenkympin törmäysnopeudella se olisi kimmonnut pientareelle.
 
Tuosta lehtijutusta ei päässyt käsitykseen, että miten ihmeessä siihen perään on ajettu. Oikealta puolelta mennessä siihen ei pitäisi mitenkään törmätä.
YliKoo sen hyvin tuossa yllä avasi - MPt ohittivat letkaa vasemmalta puolelta, mutta koska vasemmalle kääntyvä auto oli ilmeisesti ryhmittynyt kaistan vasempaan reunaan, oli tuossa kohtaa mies koukannut sen oikealta ohi (siksi oli kadonnut peilistä, kun vaihtoi toiselle puolelle).
 
Laskuvarjomiehillä on MCC mutta upseerit vielä vanhakantainen MC-clubi.

Tuota MCC-lyhennettä on alettu käyttämään, että sillä erotuttaisiin liivijengeistä. Kaiken maailman support-kerhoja on niin paljon, että ehkä tuo jollekin on oleellinen juttu.
Välillä MCC-muotoa ottivat käyttöön erityisesti sekamerkkikerhot, ja sitä pidettiin enemmän tämän asian merkkinä, mutta myös monet MC:t sallivat kaikki pyörät. MCC:t hyväksyttävät nykyään värinsä ihan samassa Biker Unionissa kuin MC:t. Liivit niillä on yleensä molemmilla.

Liivijengi on propagandasana, jota vältän. Pitäisi oikeastaan puhua prosenttijengeistä, jos kerran tarkoitetaan niitä muutamaa. Poliisilla on toki jo määrärahamotiivi nähdä jokainen vaikka samassa pöydässä huoltamolla jonkun prosenttijengiläisen kanssa tauolla istunut yhteistyön tekijänä ja verkostoon kuuluvana. Näin he saavat muodostettua 80-90 "supporttia" ja satoja tai tuhansia "jäseniä" eli käytännössä useimmat MC:t ja myös MCC:t, jotka ylipäänsä menevät joskus Biket Meetingiin.

Nimittäin kun pari vuotta sitten Hämeenlinnassa oli Biker Meeting, poliisi pysäytti jokaisen pyörän ja otti valokuvan kuljettajan ajokortista ja pyörän rekisterinumerosta. Tyypeiltä, jotka menevät ylläpitämään rauhaa, joka on pian 30 vuotta Suomessa ollut.

Kerhojen yksittäinen jäsen voi käydä isojen kerhojen bileissä tai runilla. Ja hups - taas kirjattiin support!

Sen verran pienet piirit Suomen maanteillä on, että itsekin kustomeita harrastavana voin sanoa, että ei neljäsosa kerhoista ole yhteistyökerhoja minkään muun kerhon kanssa muissa kuin moottoripyöräilyyn liittyvissä asioissa. Oikeat support-kerhot tunnetaan, ja ne ovat sitä julkisesti ja jo toimintaperiaatteeltaan. Vähän kuin alakerhona.
 
Viimeksi muokattu:
MC on myös Blue Knights. Sillä on 20 000 jäsentä maailmassa. Saksassa on 37 chapteria ja Euroopassa tällä hetkellä kaikkiaan 102 paikallisosastoa. Euroopassa on tällä hetkellä 2 000 jäsentä. Liivin selästä näkee, mistä maasta ja chapterista jäsen on.

Onkohan heillä paljon kontakteja?
 
Olisiko tuossa ollut jotakin tehtävissä? Tietenkin ajaa tolkullista nopeutta tuollaisessa liikenne tilanteessa. Oliko jollain tapaa fiiliksissä, kun mielestäni havaitsi kääntäyjän melko myöhään.
Joo tää on aika karmee juttu. Ikävää että noin. Oikeesti masentaa nämä turhat kuolemat.
Mun käsityksen mukaan tolkullinen nopeus olisi ollut ihan jotain muuta kuin maksimi satanen minkä liikennemerkki sallii.

Puoliso arvioi, että kaksikko oli ajanut valtatiellä rajoitusten mukaan noin sadan kilometrin tuntinopeudella.

Kesä tulee joten pidetäänpä mielessä.
.
 
Back
Top