Prätkä - King of the Road!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Siinä tulee kylmä rinki persreiän ympärille, kun alkaa vatkata kunnolla.
On joskus aikanaan tullut kirjopyykkiä woblatessa jossain liki parinsadan vauhdissa, tai mitä ne seiskapätkät nyt 80-luvulla kulki. Taisi olla sutsuki gsx. Vesipyssyä en saanut woblaamaan. Ei taida olla ihan sama kuin tank slapper, mutta ei kyllä kannata kokeilla sitäkään.

Taisi olla 70-luvulla Hannu Lindell, joka Tekniikan Maailmassa neuvoi että niin taakse satulaan kuin pääsee, ja takajarrua. En tiedä tepsikö se, mutta maan päältä tässä kirjoitellaan, kymmenellä sormella.
 
Jess, tuli avattua kesäkausi! Uusi akku ja ekat savut tällä viikolla.
Vielähän tässä kesää on.
Älkää kysykö mites näin kävi ..... :LOL:

.
Rauhallinen rauhantekijä ei hötkyile.

Tänään käytin viisi tuntia matkaan Mäntyharju, Voikoski, Selänpää, Kausala, Artjärvi, Myrskylä, Askola, Pornainen, Helsinki. Pysähtelin välillä kaffelle ja syömään tai ihmettelemään muuten vain. Tein piston hiekallekin Repoveden suuntaan ja ihastelin maisemia. Sunnuntaina ei ole kiirettä.
 
Olisiko tuossa ollut jotakin tehtävissä? Tietenkin ajaa tolkullista nopeutta tuollaisessa liikenne tilanteessa. Oliko jollain tapaa fiiliksissä, kun mielestäni havaitsi kääntäyjän melko myöhään.

 
Olisiko tuossa ollut jotakin tehtävissä? Tietenkin ajaa tolkullista nopeutta tuollaisessa liikenne tilanteessa. Oliko jollain tapaa fiiliksissä, kun mielestäni havaitsi kääntäyjän melko myöhään.

Karu pätkä katsoa. Paha sanoa havaitsiko kääntyjän myöhään vai olettiko kääntyjän jäävän odottamaan vuoroaan. Joka tapauksessa kaveri tuli tilanteeseen aivan väärällä nopeudella. Tuo vauhti ei varsinaisesti paranna autoilijan tsäänssiä havaita mopoilija ajoissa. 97 mph on kuitenkin 156 kmh, varmaan tuplat muuhun liikennevirtaan verrattuna.
 
Ettei olisi käynyt silleen vanhanaikaisesti, että autokuski näki moottoripyörän mutta oletti ehtivänsä kääntyä ennenkuin se on kohdalla. Ylinopeutta tullut moottoripyörä oli kuitenkin arvioitua nopeammin risteyksessä ja kopsis.

Tai sitten autoilija näki tien riittävän kaukana tyhjänä ja ajatteli ehtivänsä kääntyä ennen muuta liikennettä. Ylinopeutta ajanut moottoripyörä tuli kuitenkin risteykseen ennakoitua nopeammin ja kopsis.

Anyway, liikennerajoituksia noudattamalla mp-kuskille olisi kuitenkin jäänyt reagointiaikaa, nyt ei jäänyt.
 
Olisiko tuossa ollut jotakin tehtävissä? Tietenkin ajaa tolkullista nopeutta tuollaisessa liikenne tilanteessa. Oliko jollain tapaa fiiliksissä, kun mielestäni havaitsi kääntäyjän melko myöhään.

Etukäteen olisi tosiaan ollut jotain tehtävissä. Ainakin se, mitä ei paletissa ollut eli ennakointi: nopeutta vähemmäksi ja katse "kauas", kun esteetöntä näkyvyyttä on.

Voi tosin olla, että havaitsi ja oletti auton odottavan.

Ei jää paljon reaktioaikaa. Siinä kohdassa kun huudahtaa, pitäisi jo työntää rajusti kahvaa oikealle. Minusta ihan pieni marginaali voisi olla. Hyvin pieni.

Kun pystyy ajamaan sellaisessa moodissa, että koko ajan voi tulla mitä tahansa millä hetkellä tahansa ja vielä mistä tahansa, on ennakoivampi ja valppaampi. Reaktioaika voi olla 0,2 sekuntia tai kolme sekuntia.150 kilometriä tunnissa (km/h) = 41,6666666667 metriä sekunnissa (m/s).

Kolme sekuntia = 124,8 metriä!
 
Viimeksi muokattu:
Kun pystyy ajamaan sellaisessa moodissa, että koko ajan voi tulla mitä tahansa millä hetkellä tahansa ja vielä mistä tahansa, on ennakoivampi ja valppaampi.
Tuo oli aika vahvasti mielessäni.

Morjensteli vähän aikasemmin jollekin, ja luultavasti oli rento fiilis päällä. Jos on keskittynyt ja valpas, hamuaa käsi jarrukahvaa jo kun auto suunnittelee ryhmittymistä, ja toimintamalli on jo valmiina, odottaen liipaisua.

Moottoripyörän passiivinen turvallisuus on olematon, joten siitä pitää pitää itse huolta. Eikä tarvitse ajaa edes törkyistä ylinopeutta, kun tilanteita voi tulla silmille, jos niihin ei varaudu.
 
Back
Top