Prätkä - King of the Road!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ihan helvetinmoista typeryyttä mieheltä. Yhden edestä kääntyvän auton voi vielä ohittaa sieltä pientareen puolelta, mutta silloinkin sopivalla nopeudella.
Ei sitä vasemmalle kääntyvää voikaan ohittaa kuin oikealta. Tilanne tosiaan syntyi siitä, kun mies lasketteli reippaasti vasemmalta muun autojonon ohi ja pujahti sitten kääntyvän takaa oikealta ohi. Nainen seurasi, mutta ei onnistunut väistössä, siinä viimeisessä liikkeessä. Ehkä hän ei tuntenut tilannetta samalla tavalla kuin edellä menevä miehensä.

Olen huomannut, että matkamotoristipariskunnat ajavat usein joko niin, että vetäjä on kaistalla oikealla ja kakkonen vasemmalla tai jopa peräkkäin. En ymmärrä ollenkaan, miksi. Kun on lähdetty ohitukseen, kakkonen ei ole edes voinut tietää, miksi autot hidastavat. Sitten he ovat menneet peräkkäin hyvinkin reippaasti. Kun mies on palannut äkillisesti oikealle, se kääntyvä auto on voinut olla täydellinen ylläri kakkoselle.

Paljon parjatuissa kurinalaisissa ryhmissä on yleensä Road Captain, joka suunnittelee tiestrategiat. MC:t ajavat niin, että vetäjä on vasemmalla lähimpänä keskiviivaa ja vastaantulevaa liikennettä. Etumies tavallaan suojaa ryhmitystä samalla kuin suunnistaa, ja vasemmalle ryhmittyneenä pyörä näkyy paremmin oikealta sivuteiltä tuleville. Kakkonen on oikealla ja kolmonen vasemmalla jne. Edessä pitää olla tilaa jarrutuksen varalta, mutta näin letka ei veny liian pitkäksi. Ohitukseen RC tai hänen valitsemansa vetäjä lähtee, kun tilaa on niin, että muutkin tai edes valtaosa pääsee samalla rykäyksellä. Ihan mallisuorituksessa vetäjä palaa kaistalle vasta kun muut takana ovat sen jo tehneet. Hän menee aina tarpeeksi pitkälle, että muita mahtuu, ei tule ahdasta. Silti jokainen tietää, että vastaa itse omasta ohituksestaan.

Tuollainen temppu, mitä tuossa lehtiuutisessa tehtiin, olisi vihoviimeinen suoritus, mihin kukaan ryhtyisi.

Viimeinen ryhmityksessä voi sijoittumisellaan estää autoa tulemasta keskelle ryhmitystä, mikäli se asettaisi letkan vaaraan. Kokonaisturvallisuus on yleensä mietitty hyvin. Silti joskus sattuu hassuja, yleensä takaa.

Liikkeelle lähdetään tankki täynnä ja rakko tyhjänä. Ollaan ajoissa. Seurataan käsimerkkejä ja toistetaan merkit. Rento mieli ja tasainen matkavauhti. Kaikki pääsevät lennolta kotiin.
 
Huomion saavuttamiseksi mä muuten pidän aina pitkän valon päällä. Osoittaa sinne eteenpäin, että täältä tullaan.
Näkyy huomattavasti paremmin kuin lyhyt ajovalo. Eikä ole koskaan kiinnostanut onko lainmukaista vai ei.


.
 
Huomion saavuttamiseksi mä muuten pidän aina pitkän valon päällä. Osoittaa sinne eteenpäin, että täältä tullaan.
Näkyy huomattavasti paremmin kuin lyhyt ajovalo. Eikä ole koskaan kiinnostanut onko lainmukaista vai ei.


.
Mopon päivävalo on sellainen tuiju vain, joten se ei kyllä ketään häikäise, jos siihen lyhtyyn laittaa pitkät. Näkyy paremmin. Sitten jos on lisävalot, jotka kytkeytyvät samalla, voi olla jo liikaa. Sellainenkin pyörä minulla on, jossa on oikein kunnon patteri valoja syyspimeitä varten.
 
Tuli poistettua ruostetta. Lämmittelin öljyjä hetken 40:n teillä. Ajoin tyhjälle parkkipaikalle. Kokeilin jarrut ja työntelin kahvaa: palauttelin kropan tuntoa pyörään, käsille rennon ohjauksen. Sitten pieni pätkä moottoritietä > heti pois seuraavassa rampissa > liian kylmä.

Ajelin kuitenkin päivänpaisteisia pikkuteitä meren rantaan kahville ja takaisin talliin. Päivän kilometrit jäivät 35:een.
 
Kysymys palstan mp-tietäjille, kun itsellä näistä ei kokemusta ole: Esikoisella iski kutina mopoon, eikä hellitä. Nyt tuo korttia ajaa ja melko pikaisella aikataululla pitäisi välinettä hankkia. Kiimaa tuntuisi erityisesti tähän olevan; Kawasaki z650. Lukkoonlyötynä ei malli, merkki tai kuutiot ole, mutta nimenomaan japsipyörää hakusessa. Kovia tehoja ei ole etsimässä, vaan iisiä ensipyörää ja helppoa hallittavuutta*. Hitti vai huti, tuo Kawa?

Kokemusta ei pojalla motorisoiduista kaksipyöräisistä lainkaan. Autolla ehtinyt kahdeksan vuotta ajaa, joten ihan kylmiltään ei ole liikenteeseen lähdössä. Budjetti maksimissaan 8000€, ajokamoihin tonni erikseen varattu. Uutena ei ainakaan tuo Kawa olemassaolevalla budjetilla liikkeestä lähde, joten käytettynä täytyy hankkia.

Näillä näkymin - riippuen siitä miten ajotunteja saa - heinäkuulle osuisi viimeistään hetki, jolloin kotelovaihe on ohi ja perhonen nousee lentoon. Hieman jää kausi vajaaksi. Vaan onhan noita vuosia, nuorella miehellä.

*Jokseenkin hämmentävästi, tämä nimenomaan pojan omatoimisesti asettama kriteeristö. Joskus omena putoaa puusta sopivalle etäisyydelle.
 
Kysymys palstan mp-tietäjille, kun itsellä näistä ei kokemusta ole: Esikoisella iski kutina mopoon, eikä hellitä. Nyt tuo korttia ajaa ja melko pikaisella aikataululla pitäisi välinettä hankkia. Kiimaa tuntuisi erityisesti tähän olevan; Kawasaki z650. Lukkoonlyötynä ei malli, merkki tai kuutiot ole, mutta nimenomaan japsipyörää hakusessa. Kovia tehoja ei ole etsimässä, vaan iisiä ensipyörää ja helppoa hallittavuutta*. Hitti vai huti, tuo Kawa?

Kokemusta ei pojalla motorisoiduista kaksipyöräisistä lainkaan. Autolla ehtinyt kahdeksan vuotta ajaa, joten ihan kylmiltään ei ole liikenteeseen lähdössä. Budjetti maksimissaan 8000€, ajokamoihin tonni erikseen varattu. Uutena ei ainakaan tuo Kawa olemassaolevalla budjetilla liikkeestä lähde, joten käytettynä täytyy hankkia.

Näillä näkymin - riippuen siitä miten ajotunteja saa - heinäkuulle osuisi viimeistään hetki, jolloin kotelovaihe on ohi ja perhonen nousee lentoon. Hieman jää kausi vajaaksi. Vaan onhan noita vuosia, nuorella miehellä.

*Jokseenkin hämmentävästi, tämä nimenomaan pojan omatoimisesti asettama kriteeristö. Joskus omena putoaa puusta sopivalle etäisyydelle.
En osaa tuohon malli-/merkkikohtaisesti vastata, mutta kyllä kusiainen aikuisen miehen käsissä pysyy. Ehkä ennemmin kannatta vielä harkita ajoasentoa, kuinka kyykyssä haluaa ajella. Kannattaa käydä koeistumassa, jopa ajamassa ainakin Versys tms, jossa voi istuskella kuin ihminen ikään. Ajo-ominaisuuksiin tai muihin tuolla ei ole käytännön merkitystä sillä tasolla, kun harrastelija ajelee. En osaa verrata, kuinka iso ero on zetaan.

Toinen juttu mitä suosittelen, on osallistuminen ratapäiville. Esim moottoripyörä.org järjestää noita, ja niissä kovasti ajaminen ei ole ollenkaan se juttu. Ennakoivan ajon kurssit on myös hyvä juttu, mutta itse pidän tuota radalla ajelemista koulutusryhmässä parempana.

En aloita luentoa hartialukon kuolettavista vaikutuksista, mutta se on aihe johon kannattaa perehtyä. Olen omia ajatuksiani siitä kertonut täällä aiemmin, tärkeintä on että sen tunnistaa ja on proseduurit valmiiksi mietitty, kun se tilanne tulee eteen. Aktiivinen vastaohjaus on aihe, joka tulee esiin korttia hankittaessa, tai on jo tullut.

Tuossa on hyvä opus myös lueskeltavaksi.

 
En osaa tuohon malli-/merkkikohtaisesti vastata, mutta kyllä kusiainen aikuisen miehen käsissä pysyy. Ehkä ennemmin kannatta vielä harkita ajoasentoa, kuinka kyykyssä haluaa ajella. Kannattaa käydä koeistumassa, jopa ajamassa ainakin Versys tms, jossa voi istuskella kuin ihminen ikään. Ajo-ominaisuuksiin tai muihin tuolla ei ole käytännön merkitystä sillä tasolla, kun harrastelija ajelee. En osaa verrata, kuinka iso ero on zetaan.

Toinen juttu mitä suosittelen, on osallistuminen ratapäiville. Esim moottoripyörä.org järjestää noita, ja niissä kovasti ajaminen ei ole ollenkaan se juttu. Ennakoivan ajon kurssit on myös hyvä juttu, mutta itse pidän tuota radalla ajelemista koulutusryhmässä parempana.

En aloita luentoa hartialukon kuolettavista vaikutuksista, mutta se on aihe johon kannattaa perehtyä. Olen omia ajatuksiani siitä kertonut täällä aiemmin, tärkeintä on että sen tunnistaa ja on proseduurit valmiiksi mietitty, kun se tilanne tulee eteen. Aktiivinen vastaohjaus on aihe, joka tulee esiin korttia hankittaessa, tai on jo tullut.

Tuossa on hyvä opus myös lueskeltavaksi.

Kiitos. Oivallisia vinkkejä laitoit. Viimeksi Pappatunturilla ajaneena, ajassa jossa pottaa ei päässä pidetty. Perehtymisen kaari jonkinlainen on. Mitä pintapuolisesti tuota opasta selasin, omaa aivoa tyydyttävällä tavalla aihetta käsitelty. Laitan näitä pojalle harkittaviksi. Ja täytyypä lankaa lueskella. Tämä läski jo odottelee, että pääsee kalju tuulessa hulmuten kyytiläisenä istumaan.

Tuossa vielä linkki ajoharjoittelupäiviin, mikäli jotakuta muutakin nämä kiinnostavat.
 
Ja täytyypä lankaa lueskella.
Tuossa oli mun mietteitä siitä monia surmanneesta hartialukosta. En ole mitään tilastoa tai tutkimusta nähnyt, mutta yleinen elämänkokemus väittää sen olevan totta.

Youtubesta löytyy videota, tuossa esimerkissä sen on tulkittu johtuvan katseen lukittumisesta, joka on yksi osa tuota tappavaa prosessia.


 
Piti oikein katsoa millainen on nyky z650 kawa. Siis johan on makean näköinen laite. Istuin korkeus on alhaalla ja koneena 2 pyttyinen twini. Taitaa olla matalalla painopisteellä aika kiva ja suht helppo pyörä ajaa.
Tehoja kuitenkin reilu 70 hp joten tuolla kyllä ehtii. Joskus kun tuli Honda CB750 markkinoille ja siinä oli 67 hp. Ei kukaan suositellut sitä ensimmäiseksi pyöräksi.
Joten taitaa tuo z650 olla ekan pyörän aika maximi.
Voisko hieman vielä miettiä.

Moottoripyörällä kun tulee tosi helpolla tilanteita joihin aloitteleva kuski ei osaa varautua. Täytyy kuitenkin muistaa että MP kuski kun on aina kolari tilanteissa se häviävä osapuoli. Olit liikenne sääntöjen mukaan oikeassa tai et.
Ensimmäiset tuhannet kilsat kun on kaikkein vaarallisemmat. Sitä on ajettu jo jonkin verran ja laite on jo tuttu ja turvallinen. Voin vakuuttaa että se on vain harhaa. Vauhdit kasvaa huomaamatta mutta vaara tilanteiden riski kasvaa exponettiaalisesti. No maltilla siitä selviää jos sitä on…

Oli se pyörä mikä tahansa mutta ne käsittely kokeet joita pyörakorttiin vaaditaan niitä on oikeasti syytä harjoitella. Jopa kokeneiden kuskien on hyvä niitä keväisin ajaa niin palautuu se pyörän hallinta ”takaraivoon”.
 
YliKoolle ja Hurmakselle: Hieman vituttelee, ettei ole omaa osaamista pojalle tässä tarjota. Onneksi jälkikasvulla oikeanlaista nöyryyttä löytyy asioiden oppimiseen. Vai olisiko tuo jopa itsevarmuutta, kun ei tarvitse teatteri-esitystä ylläpitää. Kiitokset näkemyksistänne, tulen noita ajoturvallisuuteen liittyviä juttuja pojan kanssa läpikäymään. Kerroin jo, että tulee saamaan elämänsä ensimmäisen selkäsaunan jos itsensä menee kylmäksi ajamaan. Osasi huumorilla mutta vakavasti ottaa.

Päivittelen kuvioita, kunhan poika kortin tassuun saa ja valinnan mp:n suhteen tekee.
 
Back
Top