Prätkä - King of the Road!


Tuota ulinaa tuli nuorena miehenä pari kesää kuunneltua. Moottori toimi parhaiten 10.000-12000 RPM.
Senhän sai muistaakseni kiertämään arviolta 14500 RPM jossakin jyrkässä myötäleessä ja se kesti sen:D Pelit olivat sumeina tärinästä.
Mittarissa lukemia 13.000 RPM asti, mutta kiertyi neula reilusti ylikin.
Vauhtia oli oman mittarinsa mukaan noilla ylikierroksella joku 130-135 km/h.
 
Jos en ihan väärin muista, niin tällainen se oli minun RD, vm -85. Kahvat oli kyllä mustat, mutta muuten väritys täsmää. Jostain syystä tuli huonosti otettua valokuvia silloin vuonna 1989. Paljon sillä oli ajettu, ja aika väljän oloinen.
Mutta eteenpäin mentiin, ja jopa hengissä selvittiin :). Pari aika hurjaa tilannetta...
Jäänyt mieleen että tankkiin kymppilitra, maksoi naurettavan vähän kyläkaupalla, ja sillä ajoi viikonlopun ajot reilu 300 km. Tai jotain.:rolleyes:


1985-rd125lc.jpg
 

Iloinen sointi ylärekisterissä tuossa RD:ssä, kuin ampiaspesä:)
Ja hauska se kaksitahtisen rävellys silloin kun ei ole kunnon veto päällä. Vesipyssy ei käynyt järkevästi 80:n vauhdissa, se oli tuota röpellystä, rykimistä ja rynnimistä. Oli pakko vaan antaa vähän enemmän :rolleyes:
 
Noista Kawoista tuli mieleeni että pikkupoikana kuolasin isojen poikien (Meron Jussi) 350cc 2 T & 750cc 2T Kawoja, oli ne upeita ja nopeita;

Kawa-miehet olivat aina ihan tosissaan ja niitä sitten härnättiin. "Kawasaki on moottoripyörien Mosse" sai aina tunnetta aikaan. "Oli Kawasaki maantiellä poikittain, jala jalla jala jala vei, kuski haeskeli lepikosta hampaitaan..." :D
 
Tästä pyörästä joku pohti, että mitähän järkeä on laittaa traktorin moottori prätkään?

Tässä ainakin osittainen vastaus :D


Caution: Slow Harleys

 
Tuollaisella minäkin vähän aikaa ajelin 15 vuotiaana.


Tässä "hieman" viritetty Tuna. Kyllähän noita poikasena viritettiin.
Sahan Tillotson-kaasari tuohon, jopa rupesi Tunturilla maisemat vaihtumaan. DellOrtoja sai tilattua viritysosiin erikoistuneesta liikkeestä.
Suzuki PV-mopoon kävi 80 cc pytty heittämällä, parhaat kulki samat kuin piikki, mutta ajo-ominaisuudet tässä pikku mopossa olivat viritettynä kovassa vauhdissa kauheat. Isopyöräiset olivat kiitollisempia virityskohteita, ajo-ominaisuudet riitti paremmin kovaankin vauhtiin. Näitä olivat Tunturi Sport, Raisu sekä Solifer joku? mallia en muista.
Honda Monkey oli kanssa kuolemanloukku viritettynä. Se vaappui pienillä renkaillaan satasen vauhdissa kamalasti. Jarrujahan noissa ei kunnollisia ollut, tehottomat rummut ja yleensä epäkunnossa nekin. Ihmettelen suuresti, ettei kukaan lähipiiristä tapattanut itseään noilla vehkeillä.
 
Ha! Suitsaan kavi kasikympin Malossin kamat, 22 millinen gosari ja tehopilli... keuli kolmosella kun vauhtia oli about 70kmh, suurin haaste oli takarenkaan kuluminen sileaksi ja ne perkeleen jarrut...!
Honda Mankissa oli 75 daxin kamat, ylikiree nokka-akseli ja jotain muuta. Mutta ne jarrut. Ihme etta Viherissa kuoli ainoastaan kaksi omasta ikaluokasta noilla vehkeilla, niissa ei ollut mitaan jarkea.

ps. Jos mopo menee yli 90kmh, on virittajalla uraa uudella Nokialla!

EDIT: siis jos on elossa yliopiston paasykokeisiin...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top