Prätkä - King of the Road!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Aion tosiaan ostaa lisää kalustoa, mutta en kaatopaikalta.

Ei, ei, ei, ei!!!!

Tarkoitin että kalusto pitää viedä sinne. Ei, että sitä pitää lisätä.

Huoh... Mopopojat. Anna niille kaksi pyörää ja moottori niin ne sekoavat. Vaikka olisivat muuten viisaita ja älykkäitä ihmisiä.

No. Onhan tämä ihan tieteellisestikkin tutkittu. Kyseessä on synnynnäinen vika. Ohessa tieteellinen todiste aiheesta:

1588265482639.png
 
Onko muita matkamopedeita kuin kaikki bemarit.

Pahoittelen, etten ollut huomannut tätä. Tietenkin on. BMW:n maine tulee siitä, että Rushin rumpali Neil Peart kiersi Amerikan ja kirjoitti kirjan Ghost Rider. Sitten McGregor ja Boorman kirjoittivat parikin kirjaa, kun ajoivat Bemarilla sinne ja tänne ja takaisin. Itse asiassa toinen heistä osasi ajaakin ja hän halusi KTM:n, mutta toinen oli tuottajien kanssa tekemisissä ja päätti Bemarin.

Tätä voisi vähän jakaa kolmeen osaan, suuremmiksi risteilijöiksi, sporttitourereiksi ja seikkailumatkapyöriksi.

1. Jos haluaa, että mukaan mahtuvat tarvittaessa akka, anoppi ja ruokasali, valinnaksi sopivat Indian Chieftain tai Roadmaster, Moto Guzzi California 1400, Harley-Davidson Road King tai Electra Glide, Moto Guzzi MGX-21, Kawasaki Vulcan, Honda CTX1300, Yamaha Star Venture, ja sitten tietysti se kaikkein perinteisin homosohva, Honda Gold Wing.

Nämä kaikki ovat sellaisia laivoja, että niillä ei kannata pienille poluille mennä, ja pyörän pystyyn nostamiseksi tarvitsee jo jonkun 400-450 kilon kyykkääjän, mutta valtateillä näissä kaksipyöräisissä limusiineissa tuskin edes perse puutuu saati tulee rautaiseksi.

2. Jos haluaa ajaa pitkiä lenkkejä mutta pitää siitä, että kaasukahvaa kiertämällä tapahtuu muutakin kuin ihmettelyä eivätkä suuremmat kallistelut ole vieraita, erittäin hyviä valintoja ovat jotkin Bemarit (esim. R 1250 RT), mutta myös MV Agusta Turismo Veloce, KTM Super Duke, Yamaha Tracer, Kawasaki Ninja H2 SX, Honda CTX 1300 jne.

3. Seikkailija, joka joskus löytää sekä tehoa että kaikkia tiepintoja (hiekkaakin) alle, voisi löytää näistä: Yamaha Super Tenere, BMW R 1250 GS, KTM Super Adventure R, Honda Africa Twin Adventure, Kawasaki Versys, Benelli TRK, Triumph Tiger, Aprilia Caponord...

Viralliset rautaperseajot ovat tauolla toistaiseksi. On muuten ihan eri asia tehdä se museo-Uralilla kuin Honda Gold Wingillä. Tiedän, että joku on sen vetänyt sen Uralilla. Se tyyyppi pystyy varmasti teroittamaan sapelin pyyhkimällä sitä ahteriinsa.

Ei sen pyörän niin väliä, jos siitä vain itse nauttii. Yksi kaveri ajoi 78,200 km soolona Triumph Bonnevillella, mutta ei se tietenkään ihan parissa päivässä mennyt. Bonneville on, minkä kokoisena tahansa, yksi parhaista ja hauskimmista moottoripyöristä, mutta ei se perinteisesti mikään mannertenvälinen risteilijä ole.
 
Pahoittelen, etten ollut huomannut tätä. Tietenkin on. BMW:n maine tulee siitä, että Rushin rumpali Neil Peart kiersi Amerikan ja kirjoitti kirjan Ghost Rider. Sitten McGregor ja Boorman kirjoittivat parikin kirjaa, kun ajoivat Bemarilla sinne ja tänne ja takaisin. Itse asiassa toinen heistä osasi ajaakin ja hän halusi KTM:n, mutta toinen oli tuottajien kanssa tekemisissä ja päätti Bemarin.

Peartin Ghost Rideria (2002) varhaisempi Bemari-kirja, vuodelta 1974, on Robert M. Pirsigin "Zen and the Art of Motorcycle Maintenance" (Zen ja moottoripyörän kunnossapito), jonka nimi lienee väännetty Eugen Herrigelin "Zen ja jousella ampumisen taito" -teoksesta. Pirsigin kirjaa myytiin ilmestyttyään (initial sales) maailmanlaajuisesti 5 miljoonaa kappaletta ja se on rankattu maailman myydyimmäksi filosofiseksi kirjaksi. Kirja ei siis varsinaisesti ole BMW:n korjausopas.

Kirjaa on runsaahkosti saatavana antikvariaateista, 456 sivua noin 12 eurolla.

10 kpl saatavilla:

Vielä kaksi osumaa kirjoitusvirheellä nimessä (kunnosapito):

1588944635630.png
 
Viimeksi muokattu:
Peartin Ghost Rideria (2002) varhaisempi Bemari-kirja, vuodelta 1974, on Robert M. Pirzigin "Zen and the Art of Motorcycle Maintenance" (Zen ja moottoripyörän kunnossapito), jonka nimi lienee väännetty Eugen Herrigelin "Zen ja jousella ampumisen taito" -teoksesta. Pirsigin kirjaa myytiin ilmestyttyään (initial sales) maailmanlaajuisesti 5 miljoonaa kappaletta ja se on rankattu maailman myydyimmäksi filosofiseksi kirjaksi. Kirja ei siis varsinaisesti ole BMW:n korjausopas.

Kirjaa on runsaahkosti saatavana antikvariaateista, 456 sivua noin 12 eurolla.

10 kpl saatavilla:

Vielä kaksi osumaa kirjoituvirheellä nimessä (kunnosapito):

Katso liite: 40002

Tunnen opuksen.
 
Ja ennenkuin Niilo Pertti aloitti moottoripyöräilyn niin hän polki pitkin Afrikkaa polkupyörällä.
 
Tuli @rukkaskikka mieleeni Robert Pirsigistä, että tekniikkaa on tosiaan vähän. Jos taas haluaa ymmärtää laadun ilmiönä, se on tärkeä kirja. Eräs nyt jo eläkkeellä oleva ilmavoimien mekaanikko suositteli sitä minulle aikanaan.

Mielen korjauskirja... Jos ihmiset itse tee ja opettele korjaamaan asioita, tulemme onnettomiksi. Vaikka opettelu olisi vaikeaa ja korjaaminen hankalaa, se kannattaa, sillä uuden oppiminen ja itse tekeminen parantaa elämänlaatuamme. Jotkut eivät ole kiinnostuneita kuin siitä, että pyörä liikkuu. He vievät sen korjaamolla ja huoltoon, mutta eivät liiemmin kiinnostu siitäkään, mitä sille on tehty.

Olen tuntenut joskus voimattomuutta huomatessani, että yhden vaivaisen letkun vaihtamiseksi pitää purkaa tankki, ilmanpuhdistimen kotelo ja bensansuodin (joka kannattaa vaihtaa samalla) tai että öljypohjassa on sen 16 pitkää pulttia ja öljynsuodin on siellä sisällä. Etujousien öljyn- ja stefojen vaihtoa varten pitää irrottaa jarrupalat, eturengas ja saada kiristimet haarukan yläosasta auki. Sitten jousien sisällä on mukavasti tavaraa. Jarrunesteen vaihto onnistuu helpoimmin, kun imee kupin tyhjäksi ja painaa jarrunestettä alhaalta letkunippaan, kunnes on uutta tavaraa ylhäällä (näin sinne ei mene ilmaa) ja täyttää sitten lopputipan ylhäältä. Kardaanin spoorit pitää rasvata vaseliinilla, joten perä kokonaan auki ja kardaani ulos, kun takarengasta vaihdetaan.

On se jokatalvista kilkutusta.

Yksi tärkeimmistä asioista, johon ei mikään huolto puutu, ellei erikseen ymmärrä pyytää, on ohjauslaakeri. Jos se on entinen, ohjaus voi yhtäkkiä jumittaa kokonaan ja sitten ollaan metsähallituksen puolella. Sen vaihtaminen ei ole suurta tiedettä, mutta lämpösovittamista voi tarvita. Vaikka se on vain muutaman kympin osa, on saattanut mennä tunteja, ennen kuin edes vanha on irti. Käytetyn pyörän ostajalle se on erityisen tappava vika. Eräs tuttuni on ostanut moottoripyörän, josta muuten onnettomuustutkinta teki täysin väärän päätelmän. Ajaja kuoli, mutta pyörästä eivät tutkijat löytäneet mitään vikaa. Ostaja huomasi heti, että laakeri oli aivan jumissa, rasvaamaton ja kiinni ruostunut, kun oli itse ajaa ulos. Vaihtoi laakerin ja ajaa onnellisena edelleen.

Tunne pyöräsi.

Samanlainen se on tietysti ihminen... suonissa voi olla ahdasta, eikä tarvitse olla iso vika, jos se on vain korvien välissä... pitää tuntea kokonaisuus.
 
Muistakaa motukoiden ja miksei muidenkin harrastevehkeiden vakuutukset.

Verkkolehti:

43433889-1118x629.jpg

Kohtuullisuus on tästä ratkaisusta kaukana ja yhteys liikennevakuutuslain kirjauksiin vähintäänkin kyseenlainen, sanoo kansanedustaja. LEHTIKUVA/SEPPO SAMULI

Sinulla on oikeus muodostaa mielipiteesi luotettavan tiedon pohjalta.

Moottoripyörä unohtui vakuuttaa – lasku yli 15000 euroa
ILKKA AHTOKIVI | 13.05.2020 | 12:04- päivitetty 13.05.2020 | 13:46
Kansanedustajien mukaan yhteys liikennevakuutuslakiin on vähintäänkin kyseenalainen.
Kansanedustajat Matias Marttinen (kok.), Kalle Jokinen (kok.) ja Petri Huru (ps.) ovat jättäneet liikenne- ja viestintäministerille kirjallisen kysymyksen liikennevakuutusmaksun määräytymisen kohtuullisuudesta.
Liikennevakuutuslain 27 pykälän mukaan vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönnistä määrätään maksettavaksi maksu, joka vastaa kohtuulliseksi katsottavaa vakuutusmaksua laiminlyönnin ajalta.
Maksun kohtuullisuus nousi esille porilaismiehen Facebook-päivityksestä. Hänen moottoripyöränsä oli jäänyt epähuomiossa vakuuttamatta reilun vuoden ajaksi. Tänä aikana sillä oli ajettu noin 200 kilometriä.
Liikennevakuutuskeskus katsoi moottoripyörän kohtuullisen vuosimaksun olevan 5 788,87 euroa. Maksun päälle määrättiin vielä erillinen laiminlyöntimaksu. Kokonaisuudessaan miehelle kertyi maksettavaa 15 496,16 euroa.
Miehen neljältä vakuutusyhtiöltä pyytämien vakuutustarjousten vuosimaksuksi ilman bonuksia muodostui keskimäärin kuitenkin vain 756,14 euroa.
– Liikennevakuutuskeskuksen määräämä maksu on lähes kahdeksankertainen vakuutusyhtiöiden tarjouksiin nähden. Kohtuullisuus on tästä ratkaisusta kaukana ja yhteys liikennevakuutuslain kirjauksiin vähintäänkin kyseenlainen. On selvää, että tämä ei ole ollut lain tarkoitus, Matias Marttinen sanoo.
Petri Huru huomauttaa, että nykyisessä järjestelmässä ei muistuteta vakuutuksen puuttumisesta. Inhimillisen virheen ei pidä johtaa näin kohtuuttomiin seurauksiin, hän sanoo.
Kansanedustajat toteavat, että liikennevakuutuslaissa säädetyn laiminlyöntiajan vakuutusmaksua ei ole tarkoitettu sanktioluonteiseksi. Määrättävän maksun on tarkoitus vastata mahdollisimman tarkasti saamatta jäänyttä vakuutusmaksua.
Lain muututtua vuonna 2017 vakuutusyhtiöillä ei ole enää kuitenkaan velvollisuutta toimittaa vakuutusmaksujen perusteita Liikennevakuutuskeskukselle. Maksu perustuukin Liikennevakuutuskeskuksen itse tekemään riskimaksututkimukseen.
– On ongelmallista, ettei suoraa yhteyttä tosiasiallisten vakuutusmaksujen ja Liikennevakuutuskeskuksen arvioiden välillä välttämättä ole. Tilanteessa on vaikea turvata lain vaatimus määrättävän maksun kohtuullisuudesta, Kalle Jokinen toteaa.
Edustajat vaativat ministeriä ryhtymään asiassa tarvittaviin toimenpiteisiin.
– Odotamme ministerin tarttuvan toimeen, jotta lain sanamuoto tosiasiassa ulottuu myös käytännön tasolle, he vaativat.
 
Muistakaa motukoiden ja miksei muidenkin harrastevehkeiden vakuutukset.

Verkkolehti:

43433889-1118x629.jpg

Kohtuullisuus on tästä ratkaisusta kaukana ja yhteys liikennevakuutuslain kirjauksiin vähintäänkin kyseenlainen, sanoo kansanedustaja. LEHTIKUVA/SEPPO SAMULI

Sinulla on oikeus muodostaa mielipiteesi luotettavan tiedon pohjalta.

Moottoripyörä unohtui vakuuttaa – lasku yli 15000 euroa
ILKKA AHTOKIVI | 13.05.2020 | 12:04- päivitetty 13.05.2020 | 13:46
Kansanedustajien mukaan yhteys liikennevakuutuslakiin on vähintäänkin kyseenalainen.
Kansanedustajat Matias Marttinen (kok.), Kalle Jokinen (kok.) ja Petri Huru (ps.) ovat jättäneet liikenne- ja viestintäministerille kirjallisen kysymyksen liikennevakuutusmaksun määräytymisen kohtuullisuudesta.
Liikennevakuutuslain 27 pykälän mukaan vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönnistä määrätään maksettavaksi maksu, joka vastaa kohtuulliseksi katsottavaa vakuutusmaksua laiminlyönnin ajalta.
Maksun kohtuullisuus nousi esille porilaismiehen Facebook-päivityksestä. Hänen moottoripyöränsä oli jäänyt epähuomiossa vakuuttamatta reilun vuoden ajaksi. Tänä aikana sillä oli ajettu noin 200 kilometriä.
Liikennevakuutuskeskus katsoi moottoripyörän kohtuullisen vuosimaksun olevan 5 788,87 euroa. Maksun päälle määrättiin vielä erillinen laiminlyöntimaksu. Kokonaisuudessaan miehelle kertyi maksettavaa 15 496,16 euroa.
Miehen neljältä vakuutusyhtiöltä pyytämien vakuutustarjousten vuosimaksuksi ilman bonuksia muodostui keskimäärin kuitenkin vain 756,14 euroa.
– Liikennevakuutuskeskuksen määräämä maksu on lähes kahdeksankertainen vakuutusyhtiöiden tarjouksiin nähden. Kohtuullisuus on tästä ratkaisusta kaukana ja yhteys liikennevakuutuslain kirjauksiin vähintäänkin kyseenlainen. On selvää, että tämä ei ole ollut lain tarkoitus, Matias Marttinen sanoo.
Petri Huru huomauttaa, että nykyisessä järjestelmässä ei muistuteta vakuutuksen puuttumisesta. Inhimillisen virheen ei pidä johtaa näin kohtuuttomiin seurauksiin, hän sanoo.
Kansanedustajat toteavat, että liikennevakuutuslaissa säädetyn laiminlyöntiajan vakuutusmaksua ei ole tarkoitettu sanktioluonteiseksi. Määrättävän maksun on tarkoitus vastata mahdollisimman tarkasti saamatta jäänyttä vakuutusmaksua.
Lain muututtua vuonna 2017 vakuutusyhtiöillä ei ole enää kuitenkaan velvollisuutta toimittaa vakuutusmaksujen perusteita Liikennevakuutuskeskukselle. Maksu perustuukin Liikennevakuutuskeskuksen itse tekemään riskimaksututkimukseen.
– On ongelmallista, ettei suoraa yhteyttä tosiasiallisten vakuutusmaksujen ja Liikennevakuutuskeskuksen arvioiden välillä välttämättä ole. Tilanteessa on vaikea turvata lain vaatimus määrättävän maksun kohtuullisuudesta, Kalle Jokinen toteaa.
Edustajat vaativat ministeriä ryhtymään asiassa tarvittaviin toimenpiteisiin.
– Odotamme ministerin tarttuvan toimeen, jotta lain sanamuoto tosiasiassa ulottuu myös käytännön tasolle, he vaativat.

Saa nähdä, saaako Timo Harakka mitään aikaiseksi. Tuohan on kuin tsaarin ajan hallintomenettelyä.
 
Kyllä, Kawa liikkuu hyvin ja hyvin kiihtyy myös patteri tesla:


Muistan, kun tämä tehtiin. Ninjaa kipparoi Turkin oma ammattilainen Kenan Sofuoglu, ja 778:n hevosen Teslaa ajaa muuten meidän Emma (Kimiläinen). Hyvä lähtö Emmalla, F1:n ja moottoripyörän voima on pitemmän päälle liikaa. Ihan kuten olisi jossain vaiheessa hävittäjä niskan päällä!

Eli jos näette tämän blondin auton ratissa, älkää nyt suotta luulko itseänne kuskiksi... Siinä on Formula Fordin Suomen Mestari ja paljon muuta, vaikka ei sitten DTM-sopimusta saanutkaan...

13-3-8826524.jpg
 
Vähän halventava ilmaisu :mad:

Harvoin pääsee istumaan yhtä mukavaan nojatuoliin.

Kyllä se niin on, että jos palloa lähtisin oikein kiertämään, kelpaisi sekä nojatuoli että luotettavuus. Meinaan sillä Gold Wingillä on moni tullut myös takaisin kotiin sieltä.
 
Olen tuntenut joskus voimattomuutta huomatessani, että yhden vaivaisen letkun vaihtamiseksi pitää purkaa tankki, ilmanpuhdistimen kotelo ja bensansuodin (joka kannattaa vaihtaa samalla) tai että öljypohjassa on sen 16 pitkää pulttia ja öljynsuodin on siellä sisällä. Etujousien öljyn- ja stefojen vaihtoa varten pitää irrottaa jarrupalat, eturengas ja saada kiristimet haarukan yläosasta auki. Sitten jousien sisällä on mukavasti tavaraa. Jarrunesteen vaihto onnistuu helpoimmin, kun imee kupin tyhjäksi ja painaa jarrunestettä alhaalta letkunippaan, kunnes on uutta tavaraa ylhäällä (näin sinne ei mene ilmaa) ja täyttää sitten lopputipan ylhäältä. Kardaanin spoorit pitää rasvata vaseliinilla, joten perä kokonaan auki ja kardaani ulos, kun takarengasta vaihdetaan.
Olen koko ikäni ollut hyvin kriittinen (no voi vittu tätä...!) tekniikan suhteen, ennen kaikkea huollon kannalta.

Nyt on joutunut nielemään isoina kimpaleina noita kiroiluja, kun olen osallisena rojektissa, jossa joudutaan survomaan tekniikkaa sellaiseen tilaan, johon sitä vaan ei mahtuisi. Valintojen tekeminen on ... mielenkiintoista :rolleyes: Lopputulema seitsemännen iterointikierroksen jälkeen on, että jos sen käikäleen vaan pystyy irrottamaan sieltä edes jollakin tavalla, niin Go for it!
 
Olen koko ikäni ollut hyvin kriittinen (no voi vittu tätä...!) tekniikan suhteen, ennen kaikkea huollon kannalta.

Nyt on joutunut nielemään isoina kimpaleina noita kiroiluja, kun olen osallisena rojektissa, jossa joudutaan survomaan tekniikkaa sellaiseen tilaan, johon sitä vaan ei mahtuisi. Valintojen tekeminen on ... mielenkiintoista :rolleyes: Lopputulema seitsemännen iterointikierroksen jälkeen on, että jos sen käikäleen vaan pystyy irrottamaan sieltä edes jollakin tavalla, niin Go for it!

Huomenna olisi yhdestä moottorin irroitus, sitten lohkojen avaaminen ja sitten uusi kampiakseli + kiertokanki ja laakerit sisään ja kone kiinni. Saa nähdä, onnistuuko samalle päivälle. Se kun ei aina sekään mene kuin lampun vaihto.
 
Taidan olla sokea kun en Zetoria näe kuvassa?
Entä näetkö tässä bussin :rolleyes:

1590252448750.png

Hondan Blackbirdia eli Mustarastasta pidettiin aikanaan kovimpana katupyöränä.

Suzuki päätti lyödä sen, ja suunniteltiin Hayabusa eli Muuttohaukka. Sen ravintona on mm. mustarastaat ja se on maailman nopein eläin, ja se pystyy lähes 400 kmph nopeuteen syöksyssä.

ZZR- eli Zetorimiehet on aina olleet vähän kilpasilla bussikuskien kanssa. Täytyy myöntää, että en ole päivän tilanteesta ihan perillä :rolleyes: Vanhana Suzukistina tietysti peukuta bussia, vaikka joskus tallista Honda on löytynytkin.

Kawa-miehille rallateltiin nuotiolla, että "Oli Kawasaki maantiellä poikittain, jala jalla jalajala vei, kuski lepikosta haeskeli hampaitaan..."

Kiihtyvyys oli yleensä kiitettävä.
 
Satuin näkemään tänään nojatuolin levyisen moottoripyörän motarin varrella. Letukan pikkulohkolla varustettu hirmuhärpäke oli hyytynyt elämän ilkeiden realiteettien puserruksessa.

Roudasin kuskin turvallisempaan paikkaan. Se lupasi maksaa palveluksen jollekulle toiselle kuseen joutuneelle.

Mitä tästä opimme?

Mä kieltäydyn oppimasta yhtään mitään!

Hyviä ajelukelejä kaikille pärrääjille ja muistakaa täyttää tankki piripintaan etenkin jos mopo juo enemmän kuin Pispalan deekut tiistain ja sunnuntain välisenä yönä.
 
Back
Top