Presidentinvaalit 2024

Ainakin vastusti hanketta kieltää Venäjän kaksoiskansalaisten pääsy sotilasvirkoihin. Tosin hän oli jo ex-presidentti silloin, mutta edelleenkin julkisuutta saava mielipidevaikuttaja.
Tuossa taisi muutenkin toistua perinteinen kuvio jossa laillisuusvalvojat peräänkuuluttivat täsmällisiä perusteluja. Mut eihän niitä tietenkään voinut julki lausua tai lakiin kirjata.

Halosen kantaan en ole kiinnittänyt huomiota. Ehkä siksi että oli tuolloin ollut jo vuosia entinen pressa. Arvaan että oli taas ns. puhdasoppisten kannalla.
 
Tuossa taisi muutenkin toistua perinteinen kuvio jossa laillisuusvalvojat peräänkuuluttivat täsmällisiä perusteluja. Mut eihän niitä tietenkään voinut julki lausua tai lakiin kirjata.

Halosen kantaan en ole kiinnittänyt huomiota. Ehkä siksi että oli tuolloin ollut jo vuosia entinen pressa. Arvaan että oli taas ns. puhdasoppisten kannalla.
Halosen mielestä kaksoiskansalaisuus sinänsä ei olisi saanut olla peruste, vaan jokaista pitäisi tarkastella yksilönä. "Presidentti Tarja Halonen ei hyväksy kaksoiskansalaisiin kohdistuvia joukkorajoituksia, ja vertaa niitä juutalaisvainoihin. Halosen mielestä lakia voisi kuitenkin muuttaa niin, että esimerkiksi valtion turvallisuusvirkoihin pyrkivien henkilöiden yksilöllisiä turvallisuusarvio-kriteereitä täsmennetään."
 
Halosen mielestä kaksoiskansalaisuus sinänsä ei olisi saanut olla peruste, vaan jokaista pitäisi tarkastella yksilönä. "Presidentti Tarja Halonen ei hyväksy kaksoiskansalaisiin kohdistuvia joukkorajoituksia, ja vertaa niitä juutalaisvainoihin. Halosen mielestä lakia voisi kuitenkin muuttaa niin, että esimerkiksi valtion turvallisuusvirkoihin pyrkivien henkilöiden yksilöllisiä turvallisuusarvio-kriteereitä täsmennetään."
Periaatteessa ihan oikein. Jos siis ajatellaan että kaksoiskansalaisuus ei lähtökohtaisesti ole ongelma. Monen mielestä se kuitenkin on vaikka henkilö x ei vielä olisikaan tehnyt mitään epäilyttävää. Koko kaksoiskansalaisuuden mahdollisuus tulisi poistaa ainakin diktatuurien kansalaisilta.
 
Periaatteessa ihan oikein. Jos siis ajatellaan että kaksoiskansalaisuus ei lähtökohtaisesti ole ongelma. Monen mielestä se kuitenkin on vaikka henkilö x ei vielä olisikaan tehnyt mitään epäilyttävää. Koko kaksoiskansalaisuuden mahdollisuus tulisi poistaa ainakin diktatuurien kansalaisilta.
Kaksoiskansalaisella on luonnollisestikin aina jotain kytköksiä Venäjälle. Turseli joo, mutta Suomen viranomaisten mahdollisuudet tutkia henkilön asioita rajan tuolla puolen ovat melko vähäiset. Juutalainen ei voinut luopua juutalaisuudestaan, mutta kaksoiskansalaisuus on henkilökohtainen valinta. Luulisi että Halonen olisi tämän ymmärtänyt.
 
Kaksoiskansalaisella on luonnollisestikin aina jotain kytköksiä Venäjälle. Turseli joo, mutta Suomen viranomaisten mahdollisuudet tutkia henkilön asioita rajan tuolla puolen ovat melko vähäiset. Juutalainen ei voinut luopua juutalaisuudestaan, mutta kaksoiskansalaisuus on henkilökohtainen valinta. Luulisi että Halonen olisi tämän ymmärtänyt.
Jos kyseessä on hämärämies niin ei ongelma tietysti sillä poistu että hän ryhtyy suomalaiseksi. Laskelmoituihin soluttautumisiin ei kiellolla pysty vaikuttamaan mutta ilmeisiin intressiristiriitoihin kyllä.

Kun meillä kuitenkin on yksi ja ainoa kuviteltavissa oleva vihollinen niin olisihan se hieman erikoista jos sotahommia meidän puolella johtavalla olisi myös tämän vihollisen passi.
 
EU-turvatakuiden vesittäminen oli melko konkreettinen toimi. Noh, olihan siinä Erkki vänkärinä.
Tuo oli joo erikoinen episodi. Sopi hyvin siihen pitkään jatkumoon jossa varauduimme ottamaan apua vastaan mutta sanouduimme itse tiukasti irti muiden auttamisesta. Ukrainan myötä onneksi irtauduimme myös ajatuksesta jonka mukaan sotatoimialueelle ei tule toimittaa aseita ettei kriisi pitkity.
 
Poliittiset virkanimitykset ovat syöpä josta yhteiskunnan tasolla pitäisi päästä eroon. Ihan siitä riippumatta mihin suuntaan nimitetty on kallellaan. Valitettavasti se ei taida olla mahdollista.

NATOn suhteen oli onnellista että PV:n yhteensopivuuden rakentamista ei Halonenkaan ole estänyt. Juuri hänen aikanaan tehtiin isot keikaukset kohti länttä. Mut NATO-optionhan pitikin olla työkalu jolla jäsenyys torpedoidaan.
Poliittisista virkanimityksistä perinteisessä mielessä on suurimmaksi osaksi päästy jo eroon. Ero siihen tilanteeseen, jossa elettiin 20 vuotta sitten, on radikaali. Ja vielä radikaalimpi on, jos mennään vielä kauemmas taaksepäin historiassa.

Esimerkiksi Kelan pääjohtajan virka oli vuosikymmeniä palkintovirka poliittisista ansioista. Ei ole ollut enää. Niin oli toisenkin eläkelaitoksen Kevan pääjohtajan vakanssi. Nyt siellä on pääjohtajana kyvykäs ekonomisti Jaakko Kiander. Ministeriöiden kansliapäälliköt lienevät jo kaikki tai ainakin melkein karriäärivirkamiehiä. Kunnanjohtajiksi on pieniinkin kuntiin palkattu jäsenkirjoja katsomatta nyt jatkuvasti. Jäsenkirjaa joko ei ole, tai se saattaa olla aivan eri värinen kuin kunnan valtapuolueella.

Tietysti monen virkanimityksen tekee poliittinen päättäjä. Melkein se on pakkokin, kun ei esimerkiksi ministeriön kansliapäällikköä ylempänä ole enää ketään muuta jäljellä nimitystä tekemässä tai esittelemässä.
 
Poliittisista virkanimityksistä perinteisessä mielessä on suurimmaksi osaksi päästy jo eroon. Ero siihen tilanteeseen, jossa elettiin 20 vuotta sitten, on radikaali. Ja vielä radikaalimpi on, jos mennään vielä kauemmas taaksepäin historiassa.

Esimerkiksi Kelan pääjohtajan virka oli vuosikymmeniä palkintovirka poliittisista ansioista. Ei ole ollut enää. Niin oli toisenkin eläkelaitoksen Kevan pääjohtajan vakanssi. Nyt siellä on pääjohtajana kyvykäs ekonomisti Jaakko Kiander. Ministeriöiden kansliapäälliköt lienevät jo kaikki tai ainakin melkein karriäärivirkamiehiä. Kunnanjohtajiksi on pieniinkin kuntiin palkattu jäsenkirjoja katsomatta nyt jatkuvasti. Jäsenkirjaa joko ei ole, tai se saattaa olla aivan eri värinen kuin kunnan valtapuolueella.

Tietysti monen virkanimityksen tekee poliittinen päättäjä. Melkein se on pakkokin, kun ei esimerkiksi ministeriön kansliapäällikköä ylempänä ole enää ketään muuta jäljellä nimitystä tekemässä tai esittelemässä.
Kyllähän tuo kotiin päin vetäminen vahvasti näkyy joka käänteessä. On lähes saletti että maavoimien esikunta tai hätäkeskus päätyy ministerin omaan vaalipiiriin. Se pätevin kansliapäällikkö on omasta puolueesta jne. Kun nimittäjä on poliittinen niin hyvin helposti sitä on nimityskin. Tavallaan ihan luonnollistakin. Eikä poliittisesti sopivin automaattisesti ole epäpätevä.

Yksi lääke voisi olla joidenkin tehtävien muuttaminen reilusti poliittisiksi. Hallituksen vaihtuessa vaihtuisivat myös ministeriöiden nokkamiehet tms. Samalla voisi muiden tehtävien kohdalla ottaa askeleen päinvastaiseen suuntaan.
 
Poliittisista virkanimityksistä perinteisessä mielessä on suurimmaksi osaksi päästy jo eroon. Ero siihen tilanteeseen, jossa elettiin 20 vuotta sitten, on radikaali. Ja vielä radikaalimpi on, jos mennään vielä kauemmas taaksepäin historiassa.

Esimerkiksi Kelan pääjohtajan virka oli vuosikymmeniä palkintovirka poliittisista ansioista. Ei ole ollut enää. Niin oli toisenkin eläkelaitoksen Kevan pääjohtajan vakanssi. Nyt siellä on pääjohtajana kyvykäs ekonomisti Jaakko Kiander. Ministeriöiden kansliapäälliköt lienevät jo kaikki tai ainakin melkein karriäärivirkamiehiä. Kunnanjohtajiksi on pieniinkin kuntiin palkattu jäsenkirjoja katsomatta nyt jatkuvasti. Jäsenkirjaa joko ei ole, tai se saattaa olla aivan eri värinen kuin kunnan valtapuolueella.

Tietysti monen virkanimityksen tekee poliittinen päättäjä. Melkein se on pakkokin, kun ei esimerkiksi ministeriön kansliapäällikköä ylempänä ole enää ketään muuta jäljellä nimitystä tekemässä tai esittelemässä.
Vähentynyt, vaan ei loppunut. Esimerkiksi presidenttiehdokas Anderssonin kaverin, vasemmistoliittolaisen Jussi Saramon erityisavustajana olleen Minna Kelhän junttaaminen Opetushallituksen pääjohtajaksi. Ohi kovien hakijoiden. Teknisesti väitettiin, että "hänet katsottiin hakijoista ansioituneimmaksi, koska hänellä on ollut keskeinen rooli koulutuspoliittisten uudistusten valmistelussa". No niin kai, kun hän junaili sitä Anderssonin ideologista oppivelvollisuusuudistusta, joka on kallis uudistus hyötyyn nähden.
 
Tavjan ja Puna-Erkin perintö: "Tämä ei vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus ja puolustuspolitiikan erityisluonteeseen."
Ei nyt ihan pelkästään kaksikon voimin mutta osansa varmasti tekivät. Tuossahan oli vahvasti kysymys myös siitä että NATO-maat eivät halunneet EU:n puolueettomia maita hämmentämään toista kautta jo järjestettyjä puolustuskuvioitaan. Kaikki taisivat lopulta olla tyytyväisiä kun kokonaisuus jäi puolivillaiseksi.
 
Ei nyt ihan pelkästään kaksikon voimin mutta osansa varmasti tekivät. Tuossahan oli vahvasti kysymys myös siitä että NATO-maat eivät halunneet EU:n puolueettomia maita hämmentämään toista kautta jo järjestettyjä puolustuskuvioitaan. Kaikki taisivat lopulta olla tyytyväisiä kun kokonaisuus jäi puolivillaiseksi.

Ironista sekin, että loppujen lopuksi Eki joutui äänestämään Nato-jäsenyyden puolesta.
 
Kyllähän tuo kotiin päin vetäminen vahvasti näkyy joka käänteessä. On lähes saletti että maavoimien esikunta tai hätäkeskus päätyy ministerin omaan vaalipiiriin. Se pätevin kansliapäällikkö on omasta puolueesta jne. Kun nimittäjä on poliittinen niin hyvin helposti sitä on nimityskin. Tavallaan ihan luonnollistakin. Eikä poliittisesti sopivin automaattisesti ole epäpätevä.

Yksi lääke voisi olla joidenkin tehtävien muuttaminen reilusti poliittisiksi. Hallituksen vaihtuessa vaihtuisivat myös ministeriöiden nokkamiehet tms. Samalla voisi muiden tehtävien kohdalla ottaa askeleen päinvastaiseen suuntaan.
Minä en kyllä nykyisistä kansliapäälliköistä tunnista kuin kaksi poliittista taustaa omaavaa, heistä näkyvimmin poliitikko oli Timo Jaatinen, Kokoomuksen Helsingin piirin entinen toiminnanjohtaja. Opetusministeriön kansliapäälliköllä Anita Lehikoisella on wikipedian mukaan demarien jäsenkirja, mutta liekö hänkään mikään aktiivipoliitikko koskaan ollut. Pitkä ura näyttää olevan takana ministeriönsä palveluksessa.

Virastojen sijoittelussa on tietysti ollut kaikenlaista. Hätäkeskuslaitoksen pääkonttori melko selkeänä esimerkkinä.
 
Minä en kyllä nykyisistä kansliapäälliköistä tunnista kuin kaksi poliittista taustaa omaavaa, heistä näkyvimmin poliitikko oli Timo Jaatinen, Kokoomuksen Helsingin piirin entinen toiminnanjohtaja. Opetusministeriön kansliapäälliköllä Anita Lehikoisella on wikipedian mukaan demarien jäsenkirja, mutta liekö hänkään mikään aktiivipoliitikko koskaan ollut. Pitkä ura näyttää olevan takana ministeriönsä palveluksessa.

Virastojen sijoittelussa on tietysti ollut kaikenlaista. Hätäkeskuslaitoksen pääkonttori melko selkeänä esimerkkinä.
Voi hyvinkin olla että kansliapäälliköiden osalta oma mielikuva heittää ja joku runsaasti julkisuutta saanut tapaus korostuu kokoaan suuremmaksi. Viime vaalikaudella muistuu ainakin sisäministeriön nimitys jossa Kirsi Pimiän puoluekanta näytti korostuvan.
 
Tulipa tuossa mieleen se mahdollinen 2. Kierroksen asetelma, että jos tilanne näyttää kovin selvältä Stubin voitolta gallupeissa, niin voiko sitten käydä, että sitä kammoksuvat, (mutta kuitenkin pakon edessä pitäs äänestää Pekkaa vastaan) jää herkästi kotiin?
 
Back
Top