Presidentinvaalit 2024

Näinkö pian se Stubbin möläytys naisista ja lapsista rajalla jo toi tulosta ?


Niin tai näin ja huolimatta kuka uusi presidentti on, niin aivan varmuudella sitä koetellaan heti alusta asti rankasti.

Eli kun siellä virassa ollaan, ne möläytykset minimiin ja yleensäkin kaikki lapselliset naiivit ajatukset voisi jättää ihan oikeasti kertomatta.

Suomi tarvitsee nopeasti järkevän linjauksen tähän itärajalle. Ei kaikkea voi laittaa sisäministerin kontolle. Suomi tarvitsee toimivan Push-Back toiminnan rajalleen tai me hukutaan paskaan. Presidentti voisi siinäkin olla arvovallaan avuksi. Pekka sitä taatusti ei tekisi.

Toivoisin Suomeen muutenkin presidenttiä, joka ei olisi niin kovin kiinnostunut omasta kansansuosiostaan kuin nyt väistyvä on. En ole nyt aivan täysin ymmärtänyt istuvan presidentin "avauksia" liittyen ydinsodan riskeihin ja Ahvenanmaan tilanteeseen.

Puuttui silloin aikoinaan aika useasti sisäpolitiikkaankin, aivan turhaan. Silloin niinä aikoina, kun NATO oli ihan no no, mutta lätkän pelaaminen Putinin kanssa yes yes. Aikaan jolloin Viron poliitikkoja ei kuunneltu ja turvallisuus -jakkara ja aktiivinen vakauttaspolitiikka oli tosi hyvä idea presidentin mielestä. Sitten oltiinkin tilanteessa, että 2022 Suomi oli täysin veitsenterällä, yhdestä Hostomelin taistelun päässä oikeasta sodasta.

Jonka ratkaisuun ilmeisesti tämä halveksimamme Viro vaikutti aika paljonkin. Ei vaan Suomesta, vanhoilta Putin kuiskaajilta, tullut mitään hyödyllistä tiedustelutietoa Ukrainalle. Puhuttiin jostain naamioiden riisumisesta, vaikka oikeasti oltiin itse suomut silmillä kaikesta tärkeästä.
 
Viimeksi muokattu:
Katos vaan, Pekka oli 90-luvun alussa vaatimassa Norjan oikeuslaitokselta armahdusta linnaan maanpetoksesta ja vakoilusta tuomitulle Arne Treholtille. KGB:n hyväksi isänmaansa pettänyt Treholt toimitti Moskovalle tietoja tiettävästi mm. NATO:n ja Norjan puolustussuunnitelmista.

 
Katos vaan, Pekka oli 90-luvun alussa vaatimassa Norjan oikeuslaitokselta armahdusta linnaan maanpetoksesta ja vakoilusta tuomitulle Arne Treholtille. KGB:n hyväksi isänmaansa pettänyt Treholt toimitti Moskovalle tietoja tiettävästi mm. NATO:n ja Norjan puolustussuunnitelmista.

Tämä on se, mikä on aina askarruttanut minua. KGB:n toiminta Suomessa on todella merkittävää. Stasin operaatiot olivat varmaan vain prosentti.

Treholt tapasi värvääjiään Suomessa. Hänen vangitsemisensa jälkeinen "humaani" Treholt-komitea oli KGB:n operaatio. Toki osa oli mukana vain hyödyllisenä idioottina.

Treholt vapauduttuaan lähti Moskovaan ja liikkuu nyt Moskovan ja Kyproksen välillä liikemiehenä, muun muassa aiempien KGB-yhteyksiensä kanssa.
 
Kyllä kansa tietää?

Suomalaisista 30 prosenttia katsoo, että Haaviston näkemykset ulkopolitiikasta ovat luotettavimmat.

Stubbin ulkopoliittisia näkemyksiä pitää luotettavimpina 19 prosenttia suomalaisista.

Jos Stubb olisi ollut ulkoministerinä edellisessä hallituksessa, luvut olisivat toisin päin. Mitään muita perusteita ei ole kuin toimessa oleminen. Se on sitten ihan sama, mitä siinä hommassa tekee vai tekeekö mitään.

Varmaan Tuomioja olisi saanut yhtä lailla aikanaan murskaluvut. Tuo mannertenvälinen monikärkinahjus, jota kukaan merkittävä länkkäri ei arvostanut, oli kansalle joku ulkopoliittinen nero.
 
Tämä on se, mikä on aina askarruttanut minua. KGB:n toiminta Suomessa on todella merkittävää. Stasin operaatiot olivat varmaan vain prosentti.

Treholt tapasi värvääjiään Suomessa. Hänen vangitsemisensa jälkeinen "humaani" Treholt-komitea oli KGB:n operaatio. Toki osa oli mukana vain hyödyllisenä idioottina.

Treholt vapauduttuaan lähti Moskovaan ja liikkuu nyt Moskovan ja Kyproksen välillä liikemiehenä, muun muassa aiempien KGB-yhteyksiensä kanssa.
Tai liikkui. Sille tuli loppu kun heitti jokin aika sitten lusikan nurkkaan.
 
Vihervasemmisto ja naiset, tällä reseptillä saatiin valittua Tavjakin kahteen kertaan. Kaikesta taktikoinnista huolimatta Sanna kuitenkin äänestettiin pois, eli toivoa on ettei yhtä pieleen mene.

0982354987423.png
 
Hs juttu kiven kunnianloukkaussyytteestä, jotenkin olisi ehkä toivonut jutussa edes sivulauseessa mainitun tämän fasistiksi kutsumisen taustaa. Mutta ei, sanottiin vain että twitterissä. Tämän varmaan meni mieltää kiven omaksi twitteriksi ja suomeksi kirjoittamiseksi. Olisi voinut mainita että oli tehnyt sen ukrainalaisen poliitikon Halla-Ahosta kertovalla twitter-tilillä ja englanniksi.
 
Hs juttu kiven kunnianloukkaussyytteestä, jotenkin olisi ehkä toivonut jutussa edes sivulauseessa mainitun tämän fasistiksi kutsumisen taustaa. Mutta ei, sanottiin vain että twitterissä. Tämän varmaan meni mieltää kiven omaksi twitteriksi ja suomeksi kirjoittamiseksi. Olisi voinut mainita että oli tehnyt sen ukrainalaisen poliitikon Halla-Ahosta kertovalla twitter-tilillä ja englanniksi.
Hesarilla on se ongelma kun he eivät halunneet uutisoida Halla-ahon puhetta Ukrainan parlamentissa.
Vain pieni maininta monta päivää myöhässä.

Taustan kertominen nostaisi tuon hienon puheen taas otsikoihin.
 
Hesarilla on se ongelma kun he eivät halunneet uutisoida Halla-ahon puhetta Ukrainan parlamentissa.
Vain pieni maininta monta päivää myöhässä.

Taustan kertominen nostaisi tuon hienon puheen taas otsikoihin.
Mietin tässä samalla, että kuinkahan monella on edes tiedossa tuo fasistiksi nimittelyn tausta tai asiayhteys? Että ei ollut kiven stanup-esityksessä jonkun paskahuusin lavalla kolmelle ihmiselle tai hänen omassa twitterissään..
 
Onhan nämä presidentinvaalit mielenkiintoiset mutta suomen kokonaisedun kannalta on muitakin asioita edellä tärkeysjärjestyksessä ( koska olemme jo natossa).

Tässä itse tekemäni lista suomelle tärkeistä asioista:

1) Itäraja kiinni ja rajalainsäädäntö kuntoon heti
2) Islamilainen maahanmuutto seis
3) muu siirtolaisuus seis
4) Suomen talousongelmien ratkaiseminen( pitkällä aikavälillä)
5) sotesotkun selvittäminen
6) jengirikollisuus ja muu maahanmuuttoon liittyvä rikollisuus kuriin ennen kuin ongelma laajenee
7) Koulutuksen palauttaminen ennalleen (huonot pisa-tulokset tehdyistä woke- uudistuksista johtuen)
8) seuraavat eduskuntavaalit
....
n) 2024 presidentinvaalit


Monien mielestä talous on ykkönen. Mutta mitkään talousuudistukset ei auta jos joku syö niiden tulokset heti.
 

Tää wikipedia artikkeli on mielestäni hyvä esimerkki vaalivaikuttamisesta. Muista ehdokkaista edustavat kuvat ja Halla-aholle valittu sellainen missä näyttää suoraan sanottuna krapulaiselta. Mautonta ja demokratiavastaista mun mielestä, vaikka wikipedia ei mikään julkisen omistama palvelu olekaan.

Houses of the Oireachtas - Finland (53220593050) (cropped).jpg
 
Hesarilla on se ongelma kun he eivät halunneet uutisoida Halla-ahon puhetta Ukrainan parlamentissa.
Vain pieni maininta monta päivää myöhässä.

Taustan kertominen nostaisi tuon hienon puheen taas otsikoihin.

Hesaria muuten puolustelematta, haukutaan sitä kuitenkin oikeista asioista:

Uutisoi samana päivänä kun Hallis piti puheen:


Kuten myös Likan twiitin taustat:

 
Olette ansiokkaasti käyneet läpi ehdokkaiden vaalikonevastauksia ja muuta julkiseksi päästämäänsä tauhkaa. Olen itsekin tehnyt nyt muutaman vaalikoneen ja päätin tarttua tässä kohtaa nyt näihin kysymyksiin YLE:n vaalikoneesta, jotka herättävät monenlaisia tuntemuksia itsessäni ja 'aateveljissäni' jo ennen itse kysymykseen vastaamista, saati ehdokkaiden vastausten perkaamista. Ylen vaalikoneeseen siis Tästä linkistä.

1/29 Suomen pitää varautua puolustamaan muita Nato-maita nykyistä enemmän

- Nähdäkseni nykyinen taso on nolla? Miten me Naton jäsenenä edes voisimme varautua tekemään sitä vähemmän kuin nyt? Hyökkäämällä Tanskaan? Typerä ja asenteeltaan Nato-vastainen kysymys.

5/29 Suomen tulee sijoittaa sotilaita Ahvenanmaalle

- Miksei kysytä suoraan, aiotaanko Ahvenanmaata(kin) puolustaa kun Venäjä sinne seuraavan kerran hyökkää?

7/29 EU:n on vähennettävä riippuvuutta Kiinasta, vaikka se tarkoittaisi kuluttajille kalliimpia tuotteita

- Tämä kysymys oltaisiin voitu lopettaa sanaan "Kiinasta".

13/29 Suomen presidentin pitää ottaa johtava rooli kansainvälisessä ilmastopolitiikassa

- Missä ihmeen kansainvälisessä ilmastopolitiikassa?

15/29 Presidentin tehtävä on estää vastakkainasettelun kärjistyminen Suomessa

- Miten presidentti tätä nykyisten vallitsevien lakien puitteissa edes voisi estää? "Vastakkainasettelun kärjistymisen estäminen" on suoraan kommunistien, kansallissosialistien ja muiden uskonnollisten fanaatikkojen kaanonista jossa poltetaan kirjoja, toisinajattelijoita sekä rintaliiveja roviolla ihan vain "vastakkainasettelun kärjistymisen estämiseksi".

18/29 Suomi tarvitsee kaikenlaisia maahanmuuttajia

- Miksei tässä kysytä suoraan, että tarvitseeko Suomi yhteiskunnalle negatiivisen kontribuution tuovia turvapaikanhakijoita jotka eivät osaa lukea edes sitä omaa kieltään? Tästähän "kaikenlaisissa maahanmuuttajissa" on kyse?

19/29 Nuorten väkivalta johtuu epäonnistuneesta maahanmuuttopolitiikasta

- Eli uskotko siihen tilastolliseen faktaan (lähde: sisäministeriö), että maahanmuuttajanuoret ovat väkivaltaisempia kuin kantasuomalaiset?

22/29 Asevelvollisuuden pitää koskea kaikkia sukupuolia

- Jälleen ennakkoasenteellinen kysymys joka ilmoittaa jo valmiiksi että sukupuolia on monta. Itse asiassa yksilön sukupuoli ei liberaalissa maailmankuvassa kuulu valtiolle eikä presidentille lainkaan. Muotoilen kysymyksen uudelleen poistamalla siitä tarpeettoman muuttujan joka ei liity kysymykseen mitenkään: Asevelvollisuuden pitää koskea kaikkia.

26/29 Metsähakkuita pitää rajoittaa merkittävästi, jotta luontokato saadaan pysähtymään Suomessa


- Mitä tarkoitetaan luontokadolla ja merkittävällä rajoittamisella? Suomen metsäpääoma on kasvanut jostain 70-luvulta asti. Metsähakkuut tai niiden määrä ei sinänsä ole ongelma, vaan luonnontilaisten metsien korvaaminen "puupelloilla" on ongelma sekä luonnon monimuotoisuuden että niiden virkistyskäytön kannalta.

Siinä nyt ne pahimmat. Ainiin, olin muuten itse 73%:sti fasisti (lähde: Iikka Kivi). Lievä pettymys, luulin olevani 100.
 
Jaaha, pakollinen olutkysely Ilta-Sanomissa.

Minulta ei taaskaan kysytty, mutta minäkin lähtisin Li Anderssonin kanssa johonkin Sörkän kuppilaan vetämään lärvit. Voisin olla yhden illan samaa mieltä kaikesta. Vasuri tai ei, minä pidän siitä naisesta. Hei, jos yhtään ei sydän ole vasemmalla edes nuorena, ei ihmisellä ole sydäntä ollenkaan.

Ja jos ei vanhana ole yhtään konservatiivi, ei ole tullut järkeä ollenkaan.

Presidentiksi äänestän ehkä Halla-ahoa mutta en minä kaljalle lähtisi. Mahtaako hänkään juoda paljon? Hänen kanssaan voisin kävellä vaikka Kaivopuiston ympäri. Voisimme olla ihan hiljaa. En keksi mitään, mitä kysyisin häneltä. Ehkä hänkään ei minulta. Niin että ei siinä olisi mitään järkeä. Mutta uskon, että hänestä saisi hyvän ystävän.

Stubbin kanssa en haluaisi lenkille. Mutta jos hän haluaa hypätä kanssani kehään, suostun oikopäätä sparraamaan. Minulle käy mikä vain laji: vapaa, muay thai, tavallinen bokraaminen, ihan sama.

Ollin kanssa voisin käydä Mikkelin torilla lihiksellä ja kahvilla, mikäli siellä saa sellaista. Autoista voisi olla yhteistä juttua. Hän on toinen, jota voin äänestää.

Jutan kanssa en keksi kyllä yhtään mitään. Hän työntää minua luotaan jotenkin. Harkimon kanssa vähän sama juttu. Yhteistä ovat veneet, mutta niissä hän on minua kovempi ja osaavampi kaveri. Kiertäkää pallo purkkarilla kolmesti ja edes kerran yksin, jos ette usko.

Aaltola on jotenkin ylhäinen mutta turpokeskustelu olisi kyllä varmaan elämys. Tässä pressashowssa hän on aivan vieraalla maalla. Olisi virassa parempi kuin luulemme.

 
Kaikennäköinen olutseurakysely on aivan joutavaa 80-luvun Ameriikasta tuotua hömppää, joka toki on sikäli totta, että ihmiset monasti äänestävät sitä, johon samaistuvat eniten. Koska he ovat typeriä ja omalla toiminnallaan puhuvat eniten demokratiaa vastaan.

Mutta ollakseni avoin, minä myöskin valitsisin kaljaseurakseni Li Andersonin, koska hän on naisena viehättävin. Ja vaikka illalla hänelle lupaisinkin kuun taivaalta, en aamulla äänestäisi häntä ”yleisistä syistä johtuen”. Joka tapauksessa 24 %:a ei tule äänestämään Litä näissä tsembaloissa.

IMG_3499.gif
 
En tiedä, lähtisinkö noista kenenkään kanssa kaljalle. Ketään heistä en tunne, niin löytyisikö jutun aihetta kylmiltään. Politiikasta en haluaisi puhua, siinä menisi ilta pilalle kummaltakin. Tai ehkä vähän turpo-aiheista jos jostain. Mutta jos pitäisi miettiä kuka olisi sellainen, jonka uskoisin olevan mukavin naapuri, niin ehkä Li ja Olli.

Ensin mainitun uskon olevan aika mutkaton luonne. Jos yrittäisi puhua politiikkaa, kääntäisin puheenaiheet muihin juttuihin. Ei pahastuisi siitä. Jälkimmäisen tiedetty brittiläistyyppinen huumorintaju saattaisi mennä kanssani hyvin yksiin. Ollin arkinen pikkukaupunkilaistausta antaa uskoa hänen olevan pohjimmiltaan perusluonteeltaan myös aika tavis, vaikka Oxfordin tohtori onkin. Lumia pihoiltamme kolaillessa voitaisiin kumpaisenkin kanssa tuumia arkisen elämän ilmiöitä.

Jussin varautuneen persoonallisuuden muurin läpi murtautuminen olisi luultavasti mahdotonta. Sanottaisiin kohdatessamme huomenta tai terve, sitä enempää en uskaltaisi toivoa. Alexin touhotusta voisi olla hauska seurata, mutta hän vaikuttaa siltä, että pitäisi osata löytää jutun juurta ranskalaisten viinien laaduista ja parhaista vuosikerroista, jollainen ei kiinnosta minua yhtään. Olisin liian juntti mielenmaisemaltani.

Sari ja Jutta ovat liian vaikeasti hahmotettavia osatakseni tältä kantilta arvioida.
 
Mutta ollakseni avoin, minä myöskin valitsisin kaljaseurakseni Li Andersonin, koska hän on naisena viehättävin. Ja vaikka illalla hänelle lupaisinkin kuun taivaalta, en aamulla äänestäisi häntä ”yleisistä syistä johtuen”.
En omaakaan rouvaani äänestäisi presidentiksi. Yleiset syyt. Nuorempana kävimme paljon ulkona. Politiikkaa emme puhu koskaan. On täysin mahdollista, että äänestää Juttaa, koska nainen. En edes kysy, mutta huomaat, että olen ajatellut asiaa.

Nuorin poika sanoi äänestävänsä Halla-ahoa, koska hän kuulemma laittaa "rajat kiinni" ja isosiskonsa on luultavasti Pekan porukkaa. Isoveljensä mainitsi Stubbin, koska hän on varmasti "Pro NATO". En sitten sanonut, että miten olisi Pro Suomi. Meillä saa ajatella itse. Ja pitää! Molemmat pojat ovat hoitaneet asevelvollisuutensa kiittävin maininnoin ja hoitavat edelleen.

Tässä on minusta vähän sellainen kuvio, että yhteiskunnassa aika korkealla vaikuttavat voimat ovat päättäneet nyt Natoon liittymisen jälkeen kanonisoida Stubbin. Se on enemmän kuin NATO, kyse on vaiheesta 2 eli Yhdysvallat ja sitten EU. Tässä järjestyksessä!

Olli on Pro NATO ja vielä ensimmäinen siinä mielessä näistä kaikista mutta ei hän ole täydellinen Amerikan vasalli. Ehkei Brysselinkään samalla tavalla enää kuin se huokuu Jutasta.
 
Hyvä presidentti voi olla henkilönä hieman ikäväkin persoona. Eihän se mikään hovinarrin tai valtakunnan kaljaveikon virka pitäisikään olla. Kun mietin tässä Suomen presidenttejä, niin suurin osa vaikuttaa olleen henkilöitä, joiden kanssa en todellakaan olisi viihtynyt, esimerkkeinä vaikka arvostamani Ryti ja Mannerheim.
 
Tämä onkin mielenkiintoinen juttu, miten expat (jollainen itsekin olen), kotiutuu jälleen. Ne tietyt asiat ja rutiinit ja se ympäristö siellä jossakin antavat oppia. On hyvää ja on huonoa. Jussi oli siellä Ukrainassa. Sieltä vielä kun palaa Suomeen, tuntuu enemmän länneltä. Olli ja Jutta taas komissaareina pyörivät Bryssel - Strasbourg -akselissa plus työmatkat. Kun on taas Suomessa, näkee sen suomalaisen jarrun päällä ja on vähän välitilassa, mutta sitten alkaa pimeys, valo ja luonto tehdä tehtävänsä. Sitten muuttuu suomalaisemmaksi kuin koskaan.

On kuin olisi huorissa käynyt mutta lopulta sitä istuu saunan kuistilla katsellen järven tai meren sileää pintaa, ja kaikki geenit sanovat, että tässä on sinun isäsi ja äitisi maa, ja se on hyvä maa ja se on puolustamisen arvoinen.

Minähän en tehnyt töitä ollenkaan suomalaisten kanssa, vaan saksalaisille ja amerikkalaisille. Se oli sitä uudelleen yhdistymisen ja Balkanin kriisien aikaa. Puhuin saksaa ja ajattelin ja tein kuin suomalainen. Siitä tuli hyvä suoritus. Olin mielettömässä psykofyysisessä kondiksessa.

Suomessa piti tottua taas siihen, että kukaan ei sano mitään paitsi jos pomolla on jotain valittamista. 29 vuotta nyt olen ollut Suomessa taas. Yhden kerran on pomo kutsunut luokseen ja molemmilla kerroilla kysyi kannan, kun joku oli juorunnut jotain outoa. Sanoin, ettei minun tarvitse nimettömien paskapuheista keskustella. Väitteen esittäjä tähän samaan pöytään niin keskustellaan. Nousin ja menin jatkamaan hommiani. Sitä tuokiota ei sitten kuulunut.

Itse pitää tietää, missä mennään. Mutta pointti loppuun: Ollilla suomalaistuminen on näkyvästi pitemmällä kuin Alexilla ja Jutalla. He ovat vähän nenä pystyssä tähän maahan.

Niinistö osaa kuunnella kansaa. Kuka olisi presidentti, joka kuuntelee?
 
Back
Top