Tuli mieleen, että mitä jos miettisi Stubbin kontribuutiota positiivisen kautta?
Itse ajattelen uusista duunareista, että mitä uutta voivat tuoda, vanhoja on paha korvata mutta aina voi löytää uusia tulokulmia.
Minä siirryin sujuvasti tähän vaiheeseen, vaikka olinkin vielä jokin aika sitten hyvin epäluuloinen.
Esim. äskettäin Stubb vieraili Münchenin turvallisuuskonferenssissa, jossa vastasi hyvin toimittajien kysymyksiin. Sitten suuntasi Firenzeen pakkailemaan muuttokuormaa ja jättämään jäähyväiset entiselle työpaikalleen yliopistossa. Yliopistossa piti hyvän puheen. Möläyttelijä-Stubbia ei ole nähty. Samalla reissulla osallistui Martti Ahtisaari Peace Hallin avajaisiin Marko Ahtisaaren kanssa, ihan kiva pieni huomionosoitus Ahtisaaren elämäntyölle, että tuollainen avattiin. Firenzen aikanaan Stubb oli suomalaisen median valokiilasta enimmäkseen poissa, mutta nyt toimittajat kiinnostuivat, mitä Stubb Firenzessä teki. Opin, että hän oli ennen kaikkea laitoksen johtaja, mikä tarkoittaa suomalaisessa yliopistomaailmassa paljon puuduttavaa hallintotyötä, varmaan byrokraattisessa italiassakin. Laitos on pieni, mutta sen opiskelijamäärä moninkertaistui Stubbin aikana, joten puuhaa on varmasti riittänyt. Tuota työtä siis kesti oikein hyvin neljä vuotta, joten se siitä lyhytjänteisestä tuuliviiristä. Henkilökunta ja opiskelijat myös vaikuttivat pitävän hänestä oikeasti. Ylimielisyydestä ei ole löytynyt näyttöä.
Vaikka Stubbin poliittinen ura ei pelkkää riemuvoittoa ollut 2010-luvulla, niin on oikeastaan alkanut jo vähän ihmetyttää, kuinka suuri osa hänen huonoiksi ominaisuuksikseen väitetyistä piirteistä ovat olleet joko aiheettomia ennakkoluuloja tai pahantahtoista loanheittoa. Ja jos oli loanheittoa, mistä se on saanut alkunsa, ja miksi?
Joka tapauksessa minulla ei ole ongelmaa suhtautua uuteen presidenttiin avoimin mielin. Nyt se rooli valtion päänä lähtee kehittymään. Alku tänään oli varovaista, mutta kukapa tolkun ihminen uuteen työpaikkaan muutenkaan astuu karmit kaulassa. Pitää vähän tunnustella talon tapoja ja etsiä omaa roolia. Piristävää vaihtelua ainakin tällainen perusluonteeltaan aiempiin nähden toisenlainen presidentti. Toivon, että seuraavat kuusi vuotta menevät hyvin.