Älykkyysosamäärä (lyhenne: äo vaikka äö kuulostaa paremmalta) määritellään testaamalla. Wikipediaa lainaamalla: "Älykkyystestit pyrkivät mittaamaan kognitiivisen toiminnan osa-alueita (esimerkiksi matemaattis-loogista päättelykykyä, kolmiulotteista ajattelua, kielellistä lahjakkuutta, muistitoimintoja), ja osatulosten pohjalta pyritään määrittämään testattavan älykkyysosamäärä."
Presidenttien listaaminen älykkyysosamäärän mukaan testaamalla on toki haasteellista, koska suurin osa ei ole elossa ja elossa olevat tuskin suostuvat testaukseen.
Itse en ajatellut, että Stubbin äo olisi erityisen heikko ennen hänen koulukaverinsa kommenttia asiasta. Asia kuitenkin resonoi monien asioiden kanssa:
- Arvosana A lyhyestä matematiikasta
- " 5³ = 75 "
- Miksi urheilullinen Stub ei päätynyt johtajakoulutukseen varusmiespalveluksessa
Kirjoituksesi sisältää oletuksen, että minulla ei ole PhD tasoista oppiarvoa. En paljasta, että onko olettamus oikea. Voin kuitenkin paljastaa, että Stubbin opintomenestyksella ei olisi ollut mahdollista hankkia sellaista koulutusta kuin minulla on. Ensiksi hän ei olisi päässyt opiskelemaan huonojen lukion arvosanojen takia ja lisäksi hänellä ei olisi ollut edellytyksiä saada opintoja suoritettua, koska A lyhyestä matematiikasta. Tohtoritutkinnon vaatimustaso vaihtelee paljon eri maiden välillä. Suomeen verrattuna ko oppiarvo heltiää erittäin helpolla joissakin paikoissa. Esim Saksassa minimi aika tohtoriksi opiskelussa on 2 vuotta vs Suomi 4 vuotta.
Stubbin koulukaveri joka arvioi tämän älykkyysosamäärää on suurinpiirtein yhtä lahjakas kielissä kuin Stub. Lisäksi hänellä ei ole vaikeuksia matematiikan ja luonnontieteiden parissa. Tulisiko hänestä siis jopa Stubbia parempi presidentti vai muodostuuko puuttuva narsismi ongelmaksi?
Tiedän kyllä miten äo kirjoitetaan ja tiedän kyllä testeista millä sitä oletetaan pystyttävän mittaamaan.
Kirjoitukseni ei sisältänyt mitään oletusta koulutuksestasi, koska minua ei se kiinnosta. Mutta toki halusit sitten kertoa ihan liikaakin asioita itsestäsi. Sinulle itsellesi ehkä tärkeää, mutta meille muille ei niinkään.
Unohdit muuten tuosta "Stubb rant" listaltasi improbatur (i) reaalikirjoituksesta
"Vanha koulukaveri arvioinut"... Valitettavasti tuo nyt kertoo enemmän siitä koulukaverista kuin Stubb:sta. Eikä oikein positiivista. Mutta tapansa kullakin ja kaikkienhan pitää aina ehdottomasti päästä ääneen.
Tällaista ja eiköhän tämä ollut tässä ? En halua liikaa käyttää aikaa Stubb:n puolusteluun, kun en häntä 1. kierroksella edes äänestänyt.