Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

miheikki

Greatest Leader
Tällainen rajun näköinen erikoisajoneuvo on kehitetty Suomessa
Jaa artikkeli:

Luotu:
30.9.2015 11:05 http://www.uusisuomi.fi/autot/120460-tallainen-rajun-nakoinen-erikoisajoneuvo-kehitetty-suomessa
  • protolab_pmpv_6x6_maastoajoneuvo_edesta_kuva_protolab.jpg
  • protolab_pmpv_6x6_maastoajoneuvo_sivusta_kuva_protolab.jpg

    Protolab PMPV 6x6 on tarkoitettu muun muassa miehistönkuljetusajoneuvoksi, rauhanturvatehtäviin ja viranomaiskäyttöön erilaisissa kriisitilanteissa.
  1. AUTOT|
    AUTOUUTUUDET
    Suomalainen Protolab Oy on kehittänyt huippusuojatun miehistönkuljetusajoneuvon puolustus- ja kriisinhallintakäyttöön.

    Protolab PMPV 6x6 on valmistajan mukaan liikkuvuudeltaan ja kantavuudeltaan kilpailukykyinen, mutta samalla kustannuksiltaan edullinen monikäyttöajoneuvo, jonka vahva miina-, luoti- ja sirpalesuojaus täyttävät puolustus- ja viranomaiskäytön edellyttämät nykyaikaisen kriisinhallinnan vaatimukset.

    - Vuonna 2009 alkanut projekti on edennyt nyt koeajovaiheeseen, jossa ensimmäisellä prototyypillä ajetaan maantie- ja maastotestejä kertoo Protolab Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jukka Kemppainen.




    Korkeaan kotimaisuusasteeseen perustuvan ajoneuvon suunnittelussa on hyödynnetty Protolabin monipuolista osaamista suojattujen erikoisajoneuvojen suunnittelussa ja valmistamisessa. Tuotekehitys on tapahtunut tiiviissä yhteistyössä alan johtavien suomalaisten yritysten kanssa.

    - Konsepti on sikäli ainutlaatuinen, että ajoneuvon koko suunnittelun lähtökohtana on ollut suojauksen integrointi ajoneuvorakenteisiin. Siihen yhdistettiin yksinkertainen, mutta toimintavarma ja helposti huollettava kuorma-autokomponentteihin perustuva ajoneuvotekniikka, Kemppainen toteaa.

    Suojauksen ehdoilla tapahtuvalla suunnittelulla ja tarkkaan harkituilla materiaalivalinnoilla ajoneuvon hinta saadaan edulliseksi samalla kun sen kuljetuskapasiteetti, toimintavarmuus ja liikkuvuus täyttävät nopeaan toimintaan perustuvien motorisoitujen kriisinhallintajoukkojen vaatimukset.

    Huippunopeus 110 km/h

    Ajoneuvo soveltuu miehistönkuljetusajoneuvoksi, rauhanturvatehtäviin, viranomaiskäyttöön erilaisissa kriisitilanteissa, sairaskuljetuksiin ja raskaiden kuormien kuljetukseen. Se on uintikykyinen, rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön ja ilmakuljetettavissa.

    Tieliikenteeseen rekisteröitävissä olevan Protolab PMPV 6x6 ajoneuvon suurin kantavuus on 10 tonnia ja henkilökuljetuskapasiteetti 2+10. Autossa on 6,7 litran Cummins-moottori, Sisu Axles -akselit ja Katsa-jakovaihteisto sekä 6-vaihteinen Allison-automaattivaihteisto. Akseleista ensimmäinen ja viimeinen ovat ohjaavia. Rakenteellinen huippunopeus on 110 km/h.

    Ajoneuvossa käytettävän tehokkaan miinasuojauksen on suunnitellut Protolab. Pohjaratkaisu perustuu erityisesti tähän ajoneuvoon toteutettuun kennorakenteeseen, jonka Protolab on kehittänyt yhteistyössä Lappeenrannan teknillisen yliopiston kanssa.

    Miinasuojauksen materiaalina käytetään tähän tarkoitukseen valmistettua SSAB:n (Rautaruukki/Raahe) erikoisterästä. Ballistisessa suojauksessa hyödynnetään korkealaatuisia kotimaassa kehitettyjä Exote -materiaaleja.

    Ajoneuvon aggressiivisen mielikuvan luova muotoilu ei ole itsetarkoitus, vaan se ilmentää suojauksen ehdoilla tapahtunutta suunnittelua. Malli suojaa tehokkaasti kokonaan etuakselin taakse sijoitettua ohjaamo- ja miehistötilaa miinaräjähdyksissä. Korin kulmikkaat muodot puolestaan ovat edullisempia valmistaa kuin kaarevat ja yksinkertaistavat tehokkaiden suojarakenteiden toteutusta.

    Monipuolinen kamerajärjestelmä

    Ajoneuvon varustelussa on käytetty alan viimeisintä teknologiaa. Esimerkiksi miehistötilan istuimissa on itse suunniteltu iskunvaimennus ja jousitusjärjestelmä, joka mahdollisissa miinaräjähdyksissä vaimentaa elimistöön kohdistuvia iskuja.

    Auto on varustettu myös näkyvyyttä olennaisesti lisäävällä kamerajärjestelmällä, jossa eteen, taakse ja sivuille suunnattujen normaalikameroiden lisäksi on kaikissa olosuhteissa toimiva eteen suunnattu jalankulkijatunnistuksella varustettu lämpökamera.

    Ajoneuvo on suunniteltu globaaleille markkinoille soveltuvaksi suomalaiseksi vientituotteeksi. Kemppaisen mukaan vastaavaa, valmistushinnaltaan yhtä edullista, mutta käyttöominaisuuksilta näin monipuolista ja tehokkaasti suojattua tuotetta ei ole tarjolla.

    Yksityinen Protolab Oy on kotimainen suojattujen erikoisajoneuvojen suunnitteluun ja toteutukseen erikoistunut yritys. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa ja tuotantotilat Pohjassa Raaseporissa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös lähtökohdat ole aika lailla samat kuin Pasin suunnittelussa aikoinaan? Onko tässä niiden korvaaja suuremmassa mittakaavassa? Tämä mainitaan hinnaltaan edulliseksi, mutta paljonko edullinen on euroissa jää mainitsematta.

Enpä kyllä itse ollut hoksannut, että ohjaamon eteen sijoitettu moottori parantaa miinasuojausta, kun miina mahdollisesti räjähtää ennen kuin ohjaamo/matkustamo on sen päällä. Onkohan ohjaamon ja matkustamon välillä kulkuyhteys?
 
Ikävä kyllä n. 10 vuotta myöhässä. 10 vuotta sitten tolle olisi voinut olla kysyntää, mutta kun A-maa ja Irak on jo ohi. Ja liian iso Libanoniin, kun RG32 on liian iso sinne.
 
Pelkäänpä Vääpelin olevan oikeassa.
Tuote vaikuttaa hienolta ja on tietysti ilo, että Suomesta löytyy yrittämistä myös tuolla saralla.
Toivottavasti itse ajoneuvo on hyvä. Ehkä PV voisi hankkia noita joihinkin kevyempää panssarointia vaativiin järjestelmiin ajoneiúvoksi.
 
Kuva miehistön poistumisovista olisi kiva.

Samoin onkohan tuossa mitään aukkoa katolle
 
Mielenkiintoinen kosla ja heti tuli mieleen, että onkohan tästä tarkoitus jatkokehittää 4x4 tai toiseen suuntaan 8x8. Pitääpä tutustua ominaisuuksiin tarkemmin.
 

Eivät ole ainoita, itseasiassa voitaisiin väittää, että tuon "misu":n idea on varastettu täältä. Täällä nimittäin ehdotettiin jo kauan sitten, että tehtäisiin halpoja pasin korvikkeita nostamalla vahvistettu roskalava KA:n lavalle. Ja voiko joku väittää, että tuo ei toisi mieleen vanhan Kontio-Sisun, jossa on roskapönttö lavalla?

6845060890.jpg
 
Eikös lähtökohdat ole aika lailla samat kuin Pasin suunnittelussa aikoinaan? Onko tässä niiden korvaaja suuremmassa mittakaavassa? Tämä mainitaan hinnaltaan edulliseksi, mutta paljonko edullinen on euroissa jää mainitsematta.

Valmistuskustannuksiltaan tuo lienee samaa luokkaa kuin MRAP:t. Siis jotakin puolen miljoonan euron tietämillä. Voin toki olla ihan kuusessa, ja vastaus on oikeasti jotakin ihan muuta.

Huomatkaa muuten, että tuossa on iso matkustajakapasiteetti! Vähän eri luokkaa kuin RG-32 tms. Tosin neljännen akselin voisi kyllä lisätä, jolloin sisälle saataisiin paremmin tilaa. Nuo nykyiset penkit vaikuttavat aika ahtailta, ihan kuten Otokar Cobrassa.
 
Eikös lähtökohdat ole aika lailla samat kuin Pasin suunnittelussa aikoinaan? Onko tässä niiden korvaaja suuremmassa mittakaavassa? Tämä mainitaan hinnaltaan edulliseksi, mutta paljonko edullinen on euroissa jää mainitsematta.

Enpä kyllä itse ollut hoksannut, että ohjaamon eteen sijoitettu moottori parantaa miinasuojausta, kun miina mahdollisesti räjähtää ennen kuin ohjaamo/matkustamo on sen päällä. Onkohan ohjaamon ja matkustamon välillä kulkuyhteys?


Itsellä kävi mielessä, että tuolla alettaisiin varustamaan niitä joukkoja, joille ei vielä panssaroituja ajoneuvoja ole. Mutta varmaan nuo tulisivat aikanaan kyseeseen, kun on aika korvata pasit.

Mitä taas tulee tuohon miinasuojaukseen, niin varmaan se auttaa niitä miinoja vastaan, jotka räjähtäisivät renkaan alla tai mahdollisesti jopa pohjamiinoja vastaan, riippuen siitä että miten nopeasti ne laukeavat yliajosta. Kotimaisista pohjamiinoista oli jossakin mainittu, että ne räjähtävät 1/3 osa vaunun pituudesta, mutta pyöräajoneuvo varmaan liikkuu keskimäärin nopeammin, joten kuskilla voisi olla ongelma.

Ja sitä ajattelin, että nuo kamerasysteemit tulevat tarpeeseen, koska tuo vehje olisi muuten tosi paska ajettava tuon nokan takia.
 
Ihan mielenkiintoinen ajoneuvo. Ensimmäisenä tosin kiinnittyi huomio tohon ohjaamoon ja hyvin matalaan ikkuna-aukkoon. Parantaa varmaan suojausta, mutta yhdistettynä todella pitkään keulaan on varmaan todella rasittava ajaa. Kamerat apuun?
 
Ihan mielenkiintoinen ajoneuvo. Ensimmäisenä tosin kiinnittyi huomio tohon ohjaamoon ja hyvin matalaan ikkuna-aukkoon. Parantaa varmaan suojausta, mutta yhdistettynä todella pitkään keulaan on varmaan todella rasittava ajaa. Kamerat apuun?

Täytyy olla kameroita, muuten tuolla ei voi poiketa metsätieltä oikeastaan mihinkään. Ja onhan se vaaratekijä liikenteessäkin, jos henkilöauto mahtuu piiloon keulan taakse!
 
Itsellä kävi mielessä, että tuolla alettaisiin varustamaan niitä joukkoja, joille ei vielä panssaroituja ajoneuvoja ole. Mutta varmaan nuo tulisivat aikanaan kyseeseen, kun on aika korvata pasit.

Ei ole järkevää. Panssaroimattomien traktoreiden maastoliikkuvuus tuo joukoille paremman suojan, kuin harvoihin teihin sidotut kevyesti panssaroidut ajoneuvot. Lisäksi siviilistä otettu kalusto tulee tuntuvasti halvemmaksi.

Tuon ajoneuvon alustaratkaisua kyllä ihmettelen. Miksi piti tehdä MRAP tyyliin käytännössä asfaltille sidottu ajoneuvo? Olisivat lykänneet alustaksi 10x10 alustan ja jopa tuotakin pienemmän kopin kyytiin. Pintapaine olisi pienentynyt huomattavasti ja maastoliikkuvuus parantunut kohtuulliseksi. Etummainen akseli olisi voitu ongelmitta sijoittaa moottorin ja ohjaamon etupuolelle, jolloin miinaan ajaminen ei menoa hidastaisi.
 
Ei ole järkevää. Panssaroimattomien traktoreiden maastoliikkuvuus tuo joukoille paremman suojan, kuin harvoihin teihin sidotut kevyesti panssaroidut ajoneuvot. Lisäksi siviilistä otettu kalusto tulee tuntuvasti halvemmaksi.

Ehkäpä niin, mutta siitä huolimatta kyllä noille käyttöä löytyy muutenkin. Ja vieläpä sellaista käyttöä, jossa noiden hinta on epäilemättä ihan hyväksyttävissä oleva. Systeemialustat tulee ekana mieleen. Ja pitäähän niitä joukkoja saada roudattua pitkin maata jollakin ja tuo on traktoria nopeampi ja vielä suojattu.
 
"Panssaroimattomien traktoreiden maastoliikkuvuus tuo joukoille paremman suojan, kuin harvoihin teihin sidotut kevyesti panssaroidut ajoneuvot." vähän rankempaa huumoria @JOKO tarjoamana.

Ajoneuvo jossa tarvitaan aina perävaunu ei ole optimaalinen ratkaisu. Tuollaisen "misun" kaltaisen ajoneuvon maastoliikkuvuus on ihan riittävä ja sitten taas tieliikkuvuus huomattavasti parempi kuin traktorilla. Korpiin sitten tekalla.

Ottoajoneuvo ei ole erityisen hyvä ratkaisu. Vaikka käyttäisimme traktoreja niin ne soveltuisivat paremmin sotakäyttöön jos PV omistaisi ne (=samaa mallia, valmis maastoväritys, varustus jne.)

Enkä tarkoita että traktori olisi huono ajoneuvo meidän köyhän armeijan käyttöön, mutta raha on se syy miksi meillä niitä traktoreja on kokoonpanoissa.
 
Varmasti ihan huolella mietitty kapine kun 6 vuotta ollut pöydällä. Markkinointiviestintään pitäisi kyllä vähän panostaa, jos tuota meinaa Suomen ulkopuolelle kaupata.

Ihan mielenkiintoinen ajoneuvo. Ensimmäisenä tosin kiinnittyi huomio tohon ohjaamoon ja hyvin matalaan ikkuna-aukkoon. Parantaa varmaan suojausta, mutta yhdistettynä todella pitkään keulaan on varmaan todella rasittava ajaa. Kamerat apuun?

"Auto on varustettu myös näkyvyyttä olennaisesti lisäävällä kamerajärjestelmällä, jossa eteen, taakse ja sivuille suunnattujen normaalikameroiden lisäksi on kaikissa olosuhteissa toimiva eteen suunnattu jalankulkijatunnistuksella varustettu lämpökamera."
 
Ottoajoneuvo ei ole erityisen hyvä ratkaisu. Vaikka käyttäisimme traktoreja niin ne soveltuisivat paremmin sotakäyttöön jos PV omistaisi ne (=samaa mallia, valmis maastoväritys, varustus jne.)

Ottoajoneuvojen käyttöönottoa tultaisiin viivyttelemään viimeiseen asti joka tapauksessa, joten kaikki joukot jotka voitaisiin perustaa ilman niitä voidaan siis perustaa huomattavasti joustavammin kuin muuten. Se on ihan varma, että se ajoneuvojen käyttöönotto tulisi olemaan sekamelska joka tapauksessa.
 
"Panssaroimattomien traktoreiden maastoliikkuvuus tuo joukoille paremman suojan, kuin harvoihin teihin sidotut kevyesti panssaroidut ajoneuvot." vähän rankempaa huumoria @JOKO tarjoamana.

Ajoneuvo jossa tarvitaan aina perävaunu ei ole optimaalinen ratkaisu. Tuollaisen "misun" kaltaisen ajoneuvon maastoliikkuvuus on ihan riittävä ja sitten taas tieliikkuvuus huomattavasti parempi kuin traktorilla. Korpiin sitten tekalla.

Ottoajoneuvo ei ole erityisen hyvä ratkaisu. Vaikka käyttäisimme traktoreja niin ne soveltuisivat paremmin sotakäyttöön jos PV omistaisi ne (=samaa mallia, valmis maastoväritys, varustus jne.)

Enkä tarkoita että traktori olisi huono ajoneuvo meidän köyhän armeijan käyttöön, mutta raha on se syy miksi meillä niitä traktoreja on kokoonpanoissa.

Tässä nyt humoristiksi ruveta.

Väitän lukuisille epämääräisille urille hajautetun panssaroimattoman kaluston tuovan joukoille paremman suojan, kuin tiestöön sidotun kevyesti panssaroidun kaluston. Tuommoinen Misu kulkee hikiseen metsäautotiellä. Tien loppuessa loppuu kulkeminen. Käytännössä ovat pakotettuja pysymään varsinaisella tiestöllä ja siten kaikki suuremmat joukkojen liikkeet tietävät ruuhkia ja loistavia maaleja vihollisen epäsuoralle sekä ilma-aseelle.

Siviilistä otettavista traktoreista kannattaa siirtyä ainoastaan oikeasti maastokelpoisiin panssaroituihin ajoneuvoihin. Se meinaa käytännössä teloja tai merkittävää uutta ajattelua pyöräajoneuvojen osalta. Nykyinen panssaroitu pyöräkalusto vastaa maastoliikkuvuudeltaan suohon ajettua polkupyörää.
 
Back
Top