Jes, aivopieru. Rissalaa tarkoitin.Hornetit ei lähde Tikkakoskelta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jes, aivopieru. Rissalaa tarkoitin.Hornetit ei lähde Tikkakoskelta.
Uitissa vois olla lentäen päivystämässä, kerkeisi nopeammin Suomenlahdella.Jes, aivopieru. Rissalaa tarkoitin.
Venäjä ilmatilanloukkauskiistossaan ilmoitti koneiden nousseen Karjalan tasavallasta ja olleen rutiinilennolla kansainvälisessä ilmatilassa. Tuon parempaa julkista tietoa tuskin on.Onko muuten tietoa mistä nuo Migit nousi ilmaan vai Pihkovasta ?
Eikö ne silloin ole jo tutka seurannassa ?
Jos näin niin reagointi aikaa on silloin enemmän.
Migit tais jatkaa matkaa Köningsberiin.
Jos näin, on niin tuo selittäisi sen, että Hornetit kerkis nopeasti paikalle.....Venäjä ilmatilanloukkauskiistossaan ilmoitti koneiden nousseen Karjalan tasavallasta ja olleen rutiinilennolla kansainvälisessä ilmatilassa. Tuon parempaa julkista tietoa tuskin on.
Samaa pohdin. Uskoisin, että Suomi infonnut tuosta Ämaria myös. Kaiken järjen mukaan tai ainakin toivottavasti tieto kulkee puolin ja toisin.Jos näin, on niin tuo selittäisi sen, että Hornetit kerkis nopeasti paikalle.....
Tämä keissi osoittanut, että Suomen osaamis- ja valmiustaso on huomattavan korkea.Samaa pohdin. Uskoisin, että Suomi infonnut tuosta Ämaria myös. Kaiken järjen mukaan tai ainakin toivottavasti tieto kulkee puolin ja toisin.
Ainakin 80-luvulla myös Helsinki-Vantaalla oli päivystys. Olin varusmiesaikana itsekin kerran vartioimassa paria Drakenia.Uitissa vois olla lentäen päivystämässä, kerkeisi nopeammin Suomenlahdella.
Onhan tuolla Seutulassa ainakin ajoittain ollut viime vuosina pari Hornetia, ilmeiseti vähän yleistilanteen mukaan. Ehkä olis taas aika?Ainakin 80-luvulla myös Helsinki-Vantaalla oli päivystys. Olin varusmiesaikana itsekin kerran vartioimassa paria Drakenia.
Miten lie nykyään?
En usko että meiltä lähtisi infoa Ämariin suoraan. Uedemiin kyllä, tilannekuva on jaettu, eli siellä pitäisi olla ollut tiedossa MiGien lento heti seuraavalla sekunnilla kuin Ilmavoimat ovat ne havainneet. Siellä olisi samalla ollut sitten myös tieto Hornetien tunnistustehtävästä, minkä vuoksi Ämariin ei ehkä mennyt ennakoivaa käskyä valmistautua tehtävään.Samaa pohdin. Uskoisin, että Suomi infonnut tuosta Ämaria myös. Kaiken järjen mukaan tai ainakin toivottavasti tieto kulkee puolin ja toisin.
22/04 kiitoratojen välissä eteläpuolella on huolto- ja odotusalue parvelle. Näkyy karttapaikan ilmakuvista. Joskus kun loukkauksista oli enemmän polemiikkia medioissa, uutisoitiin että sielläkin pidettiin päivystystä. Näinpä itsekin kerran lentokoneen ikkunasta siellä herhiläisenharmaata vartomassa. Mutta eipä noista päivystyspaikoista hirveästi melua pidetä, paitsi jos kansalaisia tarvitsee rauhoitella.Ainakin 80-luvulla myös Helsinki-Vantaalla oli päivystys. Olin varusmiesaikana itsekin kerran vartioimassa paria Drakenia.
Miten lie nykyään?
Utissa vaan olisi sotilasheikoptereiden tukikohta, vartiointi yms. hoitus automaattisesti.Ainakin 80-luvulla myös Helsinki-Vantaalla oli päivystys. Olin varusmiesaikana itsekin kerran vartioimassa paria Drakenia.
Miten lie nykyään?
2014-2015ish kun sitä polemiikkia oli, niin Hornetit päivystivät Hki-Vantaalla ja toistuvasti sieltä myös lähtivät. Asuin aika lähellä siihen aikaan.22/04 kiitoratojen välissä eteläpuolella on huolto- ja odotusalue parvelle. Näkyy karttapaikan ilmakuvista. Joskus kun loukkauksista oli enemmän polemiikkia medioissa, uutisoitiin että sielläkin pidettiin päivystystä. Näinpä itsekin kerran lentokoneen ikkunasta siellä herhiläisenharmaata vartomassa. Mutta eipä noista päivystyspaikoista hirveästi melua pidetä, paitsi jos kansalaisia tarvitsee rauhoitella.
Juu ei. Sehän on selvä, eihän ne siviilikentältä. Toislaitasen tunnelikiitoradan etäläsuun alueelta kuului yliäänipamauksia, kun karhujahdissa siellä päin oltiin tuon Viron ilmatilaloukkauksen aikaan.Hornetit ei lähde Tikkakoskelta.
Eli ne lähtivät todennäköisesti Besovetsin tukikohdasta (Petroskoin kansainvälinen lentokenttä):Venäjä ilmatilanloukkauskiistossaan ilmoitti koneiden nousseen Karjalan tasavallasta ja olleen rutiinilennolla kansainvälisessä ilmatilassa. Tuon parempaa julkista tietoa tuskin on.
Muok. Lähde ainakin tässä
![]()
Venäjä kiistää hävittäjiensä loukanneen Viron ilmatilaa
Venäjä kiistää ilmatilaloukkauksenwww.mtvuutiset.fi
Onko muuten tietoa mistä nuo Migit nousi ilmaan vai Pihkovasta ?
Eikö ne silloin ole jo tutka seurannassa ?
Jos näin niin reagointi aikaa on silloin enemmän.
Migit tais jatkaa matkaa Köningsberiin.
Noiden kantatukikohta lienee 790. hävittäjälentorykmentin operoima Borisovski-Hotilovo, joka on aivan GRAU:n asevarikko 93:n vieressä.Venäjä ilmatilanloukkauskiistossaan ilmoitti koneiden nousseen Karjalan tasavallasta ja olleen rutiinilennolla kansainvälisessä ilmatilassa. Tuon parempaa julkista tietoa tuskin on.
Muok. Lähde ainakin tässä
![]()
Venäjä kiistää hävittäjiensä loukanneen Viron ilmatilaa
Venäjä kiistää ilmatilaloukkauksenwww.mtvuutiset.fi
Tosin tässä yllä, siis 2024 tammikuussa Google Mapsin ilmakuvia katsellessani olin huomannut, että Pesoutsassa (Besovets, siis Petroskoin lentokenttä ja 159. hävittäjälentorykmentin tukikohta) oli kaksi MiG-31:ä. Nyt siis olisi kolme? Tämänhetkisissä Google Mapsin kuvissa niitä ei kuitenkaan näy; tuossa mainituista ripustimin varustetuista koneista näkyy kuitenkin kaksi Suhoita, lisäksi lounaisnurkassa on yksi ripustimin varustettu Suhoi.Pesoutsasta muuten puheenollen: Google Mapsissa on ilmeisesti aika tuoreet kuvat sieltä, mahdollisesti syksyltä? Onko siellä aiemmin mainittu olevan MiG-31:iä? Nyt kuvien perusteella niitä näyttää olevan kaksi tuolla valmiuskoneiden parkissa kentän koillisnurkassa. Jonkin sortin valmiuskoneita vaikutaa siis olevan nuo koillis- ja pohjoisnurkan koneet (koillisessa 2 kpl MiG-31 ja 2 kpl Su-35 (?), kaikissa neljässä ripustimet kiinni siivissä, ja pohjoisessa 8 kpl Su-27/Su-30/Su-35) ja kentän länsipuolisella platalla on loput rivikoneet (38 kpl Su-27/Su-35) ja yksi tuossa rullaustien vieressä tankkausplatalla. Länsipuolella kauempana näyttää olevan jotain varaosiksi osittain purettuja tai sitten huoltoa odottavia runkoja (13 kpl, osasta näyttää puuttuvan mm. korkeusvakaajat ja moottorit). Kuten ukrainalaisetkaan, eivät myöskään venäläiset näytä käyttävän noita neuvostoaikaisia vahvistettuja konesuojia (joita on 8 kpl pohjoisnurkassa ja 12 kpl etelänurkassa), Suhoit eivät taida mahtua niihin.
Noiden Suhoiden tarkempi mallitunnistus on Google Mapsista vähän vaikeaa, mutta Su-35:ssä on hieman pulskempi ja ilmeisesti yleensä tumma radomi, ja parannelluissa 27:issä ja 30:ssä on hieman vähemmän pulska valkoinen radomi. Myös korkeusvakaajat ovat Su-35:ssä etuosaltaan tummat lämmönkestävyyskäsittelyn vuoksi, aiemmissa malleissa maalikuvioidut. Canardit taas tarkoittaa suoraan Su-30:n eri versioita (tuolla pohjoisnurkan parkissa ainakin yhdessä on canardit) ja Su-34:ää, mutta jälkimmäisessä ohjaamon kuomu on aivan erilainen.