Puolustusvoimat ja koronavirus

Varmaan voimankäyttöoikeudet reserviläisten ja varusmiesten käytössä tulisivat ongelmaksi. Mitään hyötyähän ei ole tiesuluista, jos ne voi kiertää ja niitä vartioivilla ei ole valtuuksia pidättää tai käyttää asetta

Mitenköhän niitä voimankäyttöoikeuksia tehdään sotilaille?
Muistaakseni meillä on valmiuslaki, joka mahdollistaa kaiken mitä tuollaisessa tapauksessa tarvitaan. Oletteko koskaan kuulleet valmiuslaista?
Sitähän ei ole käytetty sodan jälkeen n. 80 vuoteen, mutta on kuitenkin olemassa myös tällaisia voimankäyttöoikeuksia varten.
 
Älkää nyt lähtekö sille kannalle, ettei suomessa voida. Suomessa voidaan jos on tarve ja halu.

Kuukausi sitten ei voitu asettaa ketään tai mitään karanteeniin. Eikä voitu rajoittaa maahanpääsyä. Jne...
 
Varmaan voimankäyttöoikeudet reserviläisten ja varusmiesten käytössä tulisivat ongelmaksi. Mitään hyötyähän ei ole tiesuluista, jos ne voi kiertää ja niitä vartioivilla ei ole valtuuksia pidättää tai käyttää asetta

Osin eri mieltä.

Joissain oloissa hidastava ruuhka, joukkoliikenteen sulkeminen, dronevalvonta ja sakottaminen saattavat olla yhtä tehokkaita tai tehokkaampia keinoja kuin pidättäminen tai aseiden käyttäminen.

Täydellistä sulkua on Suomessa aika vaikea saada aikaan. Mutta jos sulun kiertäminen tehdään riittävän hankalaksi, niin silläkin voi olla todella iso vaikutus.

Itse pidän asioiden hoitamista sitä parempana mitä matalammilla voimankäyttövaltuuksilla ja mitä korkeammilla järjenkäyttövelvollisuuksilla asioista selvitään.
 
Osin eri mieltä.

Joissain oloissa hidastava ruuhka, joukkoliikenteen sulkeminen, dronevalvonta ja sakottaminen saattavat olla yhtä tehokkaita tai tehokkaampia keinoja kuin pidättäminen tai aseiden käyttäminen.

Täydellistä sulkua on Suomessa aika vaikea saada aikaan. Mutta jos sulun kiertäminen tehdään riittävän hankalaksi, niin silläkin voi olla todella iso vaikutus.

Itse pidän asioiden hoitamista sitä parempana mitä matalammilla voimankäyttövaltuuksilla ja mitä korkeammilla järjenkäyttövelvollisuuksilla asioista selvitään.
Aluevalvonta valvoo ja ohjaa. Tarvittaessa jos joku ajaa sulkualueen läpi, niin poliisi ottaa kiinni ja tekee tarvittavat toimenpiteet. Mitä voimankäyttö oikeuksia ressut silloin tarvitsevat, kun virkamiehet hoitaa homman? Ei mitään!
 
Osin eri mieltä.

Joissain oloissa hidastava ruuhka, joukkoliikenteen sulkeminen, dronevalvonta ja sakottaminen saattavat olla yhtä tehokkaita tai tehokkaampia keinoja kuin pidättäminen tai aseiden käyttäminen.

Täydellistä sulkua on Suomessa aika vaikea saada aikaan. Mutta jos sulun kiertäminen tehdään riittävän hankalaksi, niin silläkin voi olla todella iso vaikutus.

Itse pidän asioiden hoitamista sitä parempana mitä matalammilla voimankäyttövaltuuksilla ja mitä korkeammilla järjenkäyttövelvollisuuksilla asioista selvitään.
Riittävästi tavaraa esteeksi sopivaan kallioleikkaukseen ja piikkimattoa peliin. Ei tarvi sitten enää ammuskella. Jalkamiehet pysähtyy kyllä. Vähän kolauttaa rynkyn perällä...
 
Aluevalvonta valvoo ja ohjaa. Tarvittaessa jos joku ajaa sulkualueen läpi, niin poliisi ottaa kiinni ja tekee tarvittavat toimenpiteet. Mitä voimankäyttö oikeuksia ressut silloin tarvitsevat, kun virkamiehet hoitaa homman? Ei mitään!

Samaa mieltä.

Jos kurkkupukuiset laittaisivat tiesulun tai tarkastuspisteen, niin asfaltilla lötköttävä kakkosnelonen jonka läpi on ruuvattu riittävästi 100mm ruuveja olisi mitä luultavimmin tehokkaampi ja poliittisesti järkevämpi pysäytysväline kuin rynnäkkökivääri.

12 ruuvia per metri niin aika harva ajoneuvo menee väkisin läpi kovin kauas.

Maalaa lankun telalla kirkkaan punaiseksi ja vetää reilun kierroksen leveää heijastinteippiä 40cm välein niin näkyy valossa ja pimeässä.

Rullattava malli järjestäytyneen rikollisuuden tyyliin: ruuveja vesiletkuun kolmesta eri suunnasta niin että aina sojottaa kohti oli letku miten vain.
 
Ja kuinka monen nykypäivän tavan ihmisen meinasitte ylipäätään kokeilevan minkälaiset voimankäyttöoikeudet niille reserviläisille on annettu, ihminen joka ei erota ilmakivääriä hirvipyssystä ei tasan varmaan kokeile onko a)ukoilla rynkyt ladattu kovilla vai ei millään b) ampuuko ne jos ei tottele
c) mitä muuta seuraa jos ei kehotusta, ohjeistusta tai käskytystä tottele
 
Tähdennän vielä, että minua ei kiehdo lainkaan ajatus liikkumisen vapauden rajoittamisesta ja vielä vähemmän puolustusvoimien tekemänä.
Ne olisivat ihan perseestä.

En kuitenkaan hyväksy ajatusta siitä, että väitetään ettei voida. Voidaan ja kaikki mikä on tarpeen on tehtävä pidän minä siitä tai en. Vaikeita ongelmia ratkoessa on oltava kaikki toimintamahdollisuudet vertailtavana. Vihaan sitä, että koskaan "me ei voida". Me voidaan. Puolustusvoimat ovat käytettävissä virka-apuun.
 
Tähdennän vielä, että minua ei kiehdo lainkaan ajatus liikkumisen vapauden rajoittamisesta ja vielä vähemmän puolustusvoimien tekemänä.
Ne olisivat ihan perseestä.

En kuitenkaan hyväksy ajatusta siitä, että väitetään ettei voida. Voidaan ja kaikki mikä on tarpeen on tehtävä pidän minä siitä tai en. Vaikeita ongelmia ratkoessa on oltava kaikki toimintamahdollisuudet vertailtavana. Vihaan sitä, että koskaan "me ei voida". Me voidaan. Puolustusvoimat ovat käytettävissä virka-apuun.
Ja käytännössä on myös pakko käyttää mikäli liikkumista halutaan rajoittaa, kehotus ei riitä, eikä myöskään poliisit ainakaan minkäänlaiseen oikeesti kattavaan valvontaan. Toki jos tavote on vaan "rajottaa" eli suositellaan olemaan liikkumatta ni tilanne on eri, siitä ei vaan ole yhtään mitään hyötyä ninku tällä hetkellä huomataan.

EDIT. Nakkisormien ohilaukaukset puhelimen näytöltä
 
Virka-apu poliisille 《linkki lakiin


6 §

Virka-apuosastoon kuuluvan oikeudesta hätävarjeluun on voimassa, mitä rikoslain 4 luvun 4 §:ssä säädetään. (13.6.2003/526)

Virka-apuosastoon kuuluvalla, joka tämän lain mukaisesti suorittaa virka-aputehtävää, on erittäin tärkeässä ja kiireellisessä tehtävässä oikeus poliisimiehen ohjauksessa käyttää sellaisia tehtävän suorittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joihin poliisimies hänet toimivaltansa nojalla valtuuttaa ja joita tilanne huomioon ottaen voidaan pitää puolustettavina. (13.6.2003/526)

Poliisin on ennen toiminnan aloittamista tarpeen mukaan selostettava virka-apuosaston päällikölle, milloin oikeus hätävarjeluun ja voimakeinojen käyttämiseen on olemassa.

7 §

Virka-apuosastoon kuuluvalla on oikeus ottaa kiinni henkilö, joka kiellosta huolimatta on jatkanut virka-aputehtävän suorittamista haittaavaa tai vaarantavaa käyttäytymistä. Kiinniottamisesta on ilmoitettava viipymättä poliisille ja kiinniotettu on toimitettava poliisin huostaan.
 
Siis pidän epätodennäköisenä.
Varsinkin noihin puomihommiin. Jos liikkumista rajoitetaan maan sisällä, niin eiköhän se mene pelkällä kiellolla,jota sitten ehkä valvotaan muun toiminnan ohessa. Mitään reserviläisten miehittämiä tiesulkuja en usko tulevan.

Screenshot_20200319-185802__01__01__01.jpg
 
Älkää nyt lähtekö sille kannalle, ettei suomessa voida. Suomessa voidaan jos on tarve ja halu.

Kuukausi sitten ei voitu asettaa ketään tai mitään karanteeniin. Eikä voitu rajoittaa maahanpääsyä. Jne...

Nämä ovat suosituksia. Niiden noudattaminen on vapaaehtoista, eikä niiden noudattamatta jättämisestä seuraa mitään rangaistusta. Esimerkiksi ulkomailta Suomeen palaavan 14 vuorokauden karanteeni on täysin vapaaehtoinen. Sen voi halutessaan toteuttaa, sitä ei ole pakko toteuttaa, ja suoraan kotimaahan palattua voi lähteä vaikkapa ravintolaan tai minne vain. On täysin eri asia, että viranomainen määrää nimenomaan sinut tartuntatautilain perusteella karanteeniin. Silloin sen rikkominen on rangaistavaa. Mutta näin EI tällä hetkellä menetellä Suomeen palaavien osalta, heitä ei määrätä karanteeniin, vaan ainoastaan suositellaan karanteenin omaista käyttäytymistä.

Samoin yli 70-vuotiaiden kotonapysyminen - ei se mikään määräys ole, ainoastaan suositus, eikä siitä mitään seuraa, jos sitä rikkoo.

Ja mites tää maahantulemisen rajoittaminen: saa mennä työmatkalle ulkomaille, vaikka ihan joka päivä, jos on tarvetta. Saa palata mistä tahansa maasta Suomeen, jos asuu Suomessa. Saa käyttää Suomea kauttakulkuun kolmanteen maahan. Saa tulla Suomeen hakemaan turvapaikkaa. Huom. saa lähteä ulkomaille myös lomamatkalle esim. Taimaahan (jos vain on lentoja), saa palata sieltä koska tahansa Suomeen, ja on vapaaehtoista sen jälkeen, jääkö kotiin 14 vuorokaudeksi.

Kuunnelkaa sanamuotoja, kun hallitus tiedottaa. Erityisesti Marin on niistä erittäin tarkka ja sanoilla on merkitystä juridiikassa. Jos "Matti ja Teppo voivat nostaa rahaa tililtä", niin se on eri asia kuin jos "Matti tai Teppo voi nostaa rahaa tililtä". Jos Marin sanoo "ulkomaille ei nyt pidä matkustaa", niin se ei tarkoita samaa kuin "ulkomaille ei nyt saa matkustaa". Kyseessä on vain suositus. "Nyt ei pidä mennä ulos potkimaan palloa isolla porukalla" ei ole sama asia kuin "nyt ei saa mennä ulos potkimaan palloa isolla porukalla". Tässä siis vain kaksi esimerkkiä Marinin sanomisista.

Minusta tuntuu, että suomalaisia on nyt huijattu uskomaan, että nyt on melkein joku ulkonaliikkumiskielto tai että rajat olisivat muka kiinni.

Olisi hienoa, jos joku juridiikkaa enemmän osaava voisi tehdä yhteenvedon siitä, mikä nyt tällä hetkellä on OIKEASTI kiellettyä rangaistuksen uhalla, ja mikä on vain suositeltua ilman seuraamuksia.
 
Riittävästi tavaraa esteeksi sopivaan kallioleikkaukseen ja piikkimattoa peliin. Ei tarvi sitten enää ammuskella. Jalkamiehet pysähtyy kyllä. Vähän kolauttaa rynkyn perällä...

Tuskin korona iskee niin pahasti että asevelvollisille jaettaisiin rynkkyjä mihinkään tehtävään. Jos ihan oikeasti haluaa olla yhteiskunnan avuksi, niin veikkaan että SPR ja muut avustusjärjestöt ovat oikeat kanavat käyttää sitä auttamisintoa.
 
Tässä aivan äskettäin PV järjesti paikallispuolustusharjoituksia ympäri maata. Harjoituksiin kuului yhteistoiminta muiden viranomaisten (RVL, poliisi, pelastuspalvelu ym.) kanssa ja virka-avun anto. Osuipa aikamoiseen saumaan.
 
Virka-apu poliisille 《linkki lakiin


6 §

Virka-apuosastoon kuuluvan oikeudesta hätävarjeluun on voimassa, mitä rikoslain 4 luvun 4 §:ssä säädetään. (13.6.2003/526)

Virka-apuosastoon kuuluvalla, joka tämän lain mukaisesti suorittaa virka-aputehtävää, on erittäin tärkeässä ja kiireellisessä tehtävässä oikeus poliisimiehen ohjauksessa käyttää sellaisia tehtävän suorittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joihin poliisimies hänet toimivaltansa nojalla valtuuttaa ja joita tilanne huomioon ottaen voidaan pitää puolustettavina. (13.6.2003/526)

Poliisin on ennen toiminnan aloittamista tarpeen mukaan selostettava virka-apuosaston päällikölle, milloin oikeus hätävarjeluun ja voimakeinojen käyttämiseen on olemassa.

7 §

Virka-apuosastoon kuuluvalla on oikeus ottaa kiinni henkilö, joka kiellosta huolimatta on jatkanut virka-aputehtävän suorittamista haittaavaa tai vaarantavaa käyttäytymistä. Kiinniottamisesta on ilmoitettava viipymättä poliisille ja kiinniotettu on toimitettava poliisin huostaan.

Tärkeä kohta unohtui.

"Voimakeinoja saa käyttää vain puolustusvoimien sotilasvirassa palveleva"
 
Tärkeä kohta unohtui.

"Voimakeinoja saa käyttää vain puolustusvoimien sotilasvirassa palveleva"

Poliisille alistettuna ressu tai varusmies toimii poliisin valtuuttamana. Voimaa käytetään jos vastaava viranomainen katsoo sen tarpeelliseksi.
 
Nämä ovat suosituksia. Niiden noudattaminen on vapaaehtoista, eikä niiden noudattamatta jättämisestä seuraa mitään rangaistusta. Esimerkiksi ulkomailta Suomeen palaavan 14 vuorokauden karanteeni on täysin vapaaehtoinen. Sen voi halutessaan toteuttaa, sitä ei ole pakko toteuttaa, ja suoraan kotimaahan palattua voi lähteä vaikkapa ravintolaan tai minne vain. On täysin eri asia, että viranomainen määrää nimenomaan sinut tartuntatautilain perusteella karanteeniin. Silloin sen rikkominen on rangaistavaa. Mutta näin EI tällä hetkellä menetellä Suomeen palaavien osalta, heitä ei määrätä karanteeniin, vaan ainoastaan suositellaan karanteenin omaista käyttäytymistä.

Samoin yli 70-vuotiaiden kotonapysyminen - ei se mikään määräys ole, ainoastaan suositus, eikä siitä mitään seuraa, jos sitä rikkoo.

Ja mites tää maahantulemisen rajoittaminen: saa mennä työmatkalle ulkomaille, vaikka ihan joka päivä, jos on tarvetta. Saa palata mistä tahansa maasta Suomeen, jos asuu Suomessa. Saa käyttää Suomea kauttakulkuun kolmanteen maahan. Saa tulla Suomeen hakemaan turvapaikkaa. Huom. saa lähteä ulkomaille myös lomamatkalle esim. Taimaahan (jos vain on lentoja), saa palata sieltä koska tahansa Suomeen, ja on vapaaehtoista sen jälkeen, jääkö kotiin 14 vuorokaudeksi.

Kuunnelkaa sanamuotoja, kun hallitus tiedottaa. Erityisesti Marin on niistä erittäin tarkka ja sanoilla on merkitystä juridiikassa. Jos "Matti ja Teppo voivat nostaa rahaa tililtä", niin se on eri asia kuin jos "Matti tai Teppo voi nostaa rahaa tililtä". Jos Marin sanoo "ulkomaille ei nyt pidä matkustaa", niin se ei tarkoita samaa kuin "ulkomaille ei nyt saa matkustaa". Kyseessä on vain suositus. "Nyt ei pidä mennä ulos potkimaan palloa isolla porukalla" ei ole sama asia kuin "nyt ei saa mennä ulos potkimaan palloa isolla porukalla". Tässä siis vain kaksi esimerkkiä Marinin sanomisista.

Minusta tuntuu, että suomalaisia on nyt huijattu uskomaan, että nyt on melkein joku ulkonaliikkumiskielto tai että rajat olisivat muka kiinni.

Olisi hienoa, jos joku juridiikkaa enemmän osaava voisi tehdä yhteenvedon siitä, mikä nyt tällä hetkellä on OIKEASTI kiellettyä rangaistuksen uhalla, ja mikä on vain suositeltua ilman seuraamuksia.

Olen ymmärtänyt kaiken mitä kirjoitit. Sinäkin varmaan ymmärrät minun pointtini ja sen, että enää monikaan ei sano etteiko suomalaisia voida asettaa karanteeniin.

Vanhusten osalta sanamuoto taisi olla "velvoitetaan". Se on käsky jo velvoitteen antajalla on siihen valtuudet.
 
Tuskin korona iskee niin pahasti että asevelvollisille jaettaisiin rynkkyjä mihinkään tehtävään. Jos ihan oikeasti haluaa olla yhteiskunnan avuksi, niin veikkaan että SPR ja muut avustusjärjestöt ovat oikeat kanavat käyttää sitä auttamisintoa.

SPR:llä on auttamisintoa mutta tällä kertaa se tosiaankin pitää suunnata oikein. Voivat ehkä korjata mielikuvia joita 5 vuotta sitten syntyi.
 
Back
Top