Puolustusvoimat ja koronavirus

Edelleenkin olen sitä mieltä, että puhutaan ajallisesti sen verran pitkästä valvonnasta, että tuo olisi parempi hoitaa reserviläisillä. Toki jos tuo liikkumiskielto on tarkoitus parin viikon sisään ulottaa koko Suomeen niin sittenhän tuo voidaan varusmiesten kanssa hoitaa. Siinäkin tapauksessa jos tuo ulotettaisiin Suomen laajuiseksi liikkumiskielloksi niin näkisin paremmaksi, että reserviä käytettäisiin poliisin tukena.

Onko tuossa nyt kyse vain maakuntarajan ylittävästä liikenteestä? Pohdin, että kyllähän sitä liikkumista pitäisi rajoittaa myös uudenmaan sisällä eli puhdas ulkonaliikkumiskielto pois lukien töisssä, kaupassa ja apteekissa käynti.
Tajuatko sinä mitenkä paljon kalliimpaa on käyttää reserviläisiä? Heille tulee maksaa reserviläispalkka toisinkuin varusmiehille.
 
Moikka,

Ilmeisesti useammaltakin forumilta ja uutiskommentoinnista luettuna, valmiuslain käyttööotto ja siihen liittyvät mahdolliset virka-apu pyynnöt ovat saaneet jotkut yksilöt laukalle.

Tällaisessa tilanteessa käytännössä mielisairaat alkavat toimia ensimmäisinä ja visiot siitä, että nyt jaettaisiin niitä rynnäkkökivääreitä ja etusijalla olisi ne, joilla on sitä kokemusta "itselataavasta", on todellisuuspakoista ajattelua.

Kaikesta toiminnasta, mikä liittyy liikkumisen rajoittamiseen Uudenmaan ja muun Suomen välillä vastaa sisäasiainministeriö ja poliisi. Jos puolustusvoimille esitetään virka-apupyyntö, toiminnasta kentällä edelleen vastaa poliisi, eikä puolustusvoimat. Poliisilla ei ole yhtään sen laajempaa aseenkäyttöoikeutta, mitä sillä on ollut aikaisemminkaan.

Odotan mielenkiinnolla, milloin joku suuvaahtoinen alkaa julkisuudessa ehdotella varjohallituksen perustamista Mäntsälään tai Viitasaarelle, koska Uusimaa ei ole enää toimintakykyinen.

Simpauttaja

Voitko lainata tähän joitakin viestejä jossa ollaan laukalla? Itse en ole nähnyt yhtään, paitsi pari ihan selvää vitsiä. Ettei vaan sulla itselläsi olisi nyt lähtenyt lapasesta?
 
Samaa tehtävää tekevillä pitää olla sama varustus.

Onkos poliisi sululla aseistettuna vai ilman? Tuskin menevät ilman aseistusta.

Mielestäni jokaisella valvotulla sululla on oltava edes yhdellä henkilöllä ase. Jos aseistettu poliisi on jokaisella sululla, niin silloin mielestäni sotilaita ei tarvitse aseistaa.
Pitkä ase sotilaalla tämän keissin tiesululla on mielestäni liiottelua, mutta toisaalta taas jos pistoolin käyttötaito on huono, niin ei sekään ole sopiva ase.
No ei ole onneksi minun murheena, että miten joukot varustetaan.
 
Eikö ketään muuta häiritse se että varusmiehiä laitetaan vankilan uhalla tekemään poliisin tehtäviä ilman mitään poliisin varusteita? Jos Uudellamaalla tartuntojen määrä räjähtää niin sieltä saattaa pian moni pyrkiä pois keinolla millä hyvänsä.

Häiritsisi jos asia olisi noin, mutta katsotaan nyt ensin, että millä varustuksella ne sinne menee. Ja mitä tekevät. Oletan, että turvallisuuttakin on mietitty ennen kuin toiminta alkaa.
 
Onkos poliisi sululla aseistettuna vai ilman? Tuskin menevät ilman aseistusta.

Mielestäni jokaisella valvotulla sululla on oltava edes yhdellä henkilöllä ase. Jos aseistettu poliisi on jokaisella sululla, niin silloin mielestäni sotilaita ei tarvitse aseistaa.
Pitkä ase sotilaalla tämän keissin tiesululla on mielestäni liiottelua, mutta toisaalta taas jos pistoolin käyttötaito on huono, niin ei sekään ole sopiva ase.
No ei ole onneksi minun murheena, että miten joukot varustetaan.

Monta kertaa olet nähnyt virassa olevan poliisin ilman asetta?
 
Poliisi voi tarvittaessa antaa aika kovatkin voimankäyttöoikeudet jos vaikka esimerkiksi saartorenkaassa on terroristeja tai jos olisi vastaavasti leviävä mutta 20 kertaa tappavampi tauti mutta tämä ei ole se tilanne.
Pippurisuihkeet ja pamput ehkä jaetaan.
 
Monta kertaa olet nähnyt virassa olevan poliisin ilman asetta?
Juu, ei siellä ole mikään valkohanskainen pilliinpuhaltaja ohjaamassa liikennettä, vaan kuten aina vähintään virka-aseiden kanssa oleva partio. Suurella todennäköisyydellä myös tukiasevalmius löytyy.
 
Monta kertaa olet nähnyt virassa olevan poliisin ilman asetta?

Satoja kertoja. Jos poliisilla oleva pistooli ei häiritse, niin miksi pitäisi häiritä sotilaalla oleva pistooli? No kehä III sisällä oleva todellisuus on ehkä vieraantunut minun todellisuudesta. Itse ajattelen nimittäin niin, että jos sotilaalla on jokin voimankäyttäväline, niin se on saanut siihen riittävän koulutuksen, on mieleltään tasapainoinen ja hyvin tietoinen voimankäyttöoikeudesta. Minä en pelkää aseistettua suomalaista sotilasta.
En kuitenkaan ole sitä mieltä, että varusmiehiä pitäisi aseistaa uudenmaan eristämisessä, kunhan jokaisella tiesululla on jollakin jokin ampuma-ase.

Katsokaa millä varustuksella ulkomailla armeijat tekee virka-apuhommia koronan aiheuttamien ulkonaliikkumiskieltojen jne. valvonnassa. Niillä on monilla konepistoolit rinnalla. Meillä on jokin kansallinen henkinen ongelma jos oman maan sotilaat koetaan pelottavina.

Tiesuluilla tulee minun mielestäni olla kyky pysäyttää henkilö jonka ei katsota olevan oikeutettu ylittämään rajaa. Muuten ei ole järkevää mitään tiesulkuja edes tehdä.

Itse en kyllä ole vakuuttunyt siitä, että tällä Uudenmaan motittamisella saavutetaan tässä tilanteessa merkittävää hyötyä.
 
Samaa tehtävää tekevillä pitää olla sama varustus.

Onneksi PV:lle ei annettu lisävaltuuksia, jos vähän jäähdyttäisi pahimpia höyrypäitä fantasioineen.

SM käskemä toimintalinja sisärajatarkastuksiin ja Uudenmaan eristyksiin on neuvoin kehotuksin ja käskyin, viime kädessä sakkoa.
Mihin ihmeeseen asevelvollinen liikenteenohjaaja tarvitsee silloin ampuma-asetta, varsinkaan kun lakia ei edes mahdollista asevelvollisen käyttämistä aseistettuun virka-apuun?
Se että jossain muualla maailmassa ammattisotilaat partioivat kaduilla ampuma-aseiden kanssa on pikkasen eri asia, kuin Suomen virustorjuntatoimet.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ei muuta kun Ameriikan malli käyttöön, partiot pystyyn ja rajoittamaan uusimaalaisia maakuntaansa. Poliisi olisi varmasti iloinen kun vigilantet lähtisivät metsäteille väijyttämään pakenijoita.

Uusimaalaisen tunnistaa pälyilevästä katseesta ja ulkomaalaisperäisten, erityisesti ruotsalaisten, murrelainasanojen käytöstä.

https://www.kut.org/post/texas-militias-plan-patrol-border-near-laredo

TexasMilitia.jpg

corgi.jpg
 
Voin avoimesti todeta, että minua ei kiinnosta yhtään lähteä suorittamaan liikennevalvontaa. Kuulostaa todella tylsältä touhulta, minulla on parempaakin tekemistä.

(ja laitetaan nyt tämäkin ennen kuin joku kysyy: jos käsketään, niin sitten noudatan käskyä, totta kai. Mutta toivottavasti ei käsketä)
 
Mistä johtuu tämä sotilaiden aseistamisen vastustus? Lähestulkoon kaikissa muissa Euroopan maissa on aseistetut sotilaat kaduilla. Jos tekee jotain täysin eri tavalla kuin muut niin kannattaa miettiä että voisivatko ne muut olla sittenkin oikeassa.
 
Back
Top