Puolustusvoimat kärsii kenkäpulasta

Voisiko kenties olla niin, että nyt kun tilanne on se, ettei uusia kenkiä saada, niin säästetään olemassaolevia tärkeämpään käyttöön kuin alokaskoulutus?!
Mielestäni on parempi pistää varsikengät jemmaan ja säästää niitä tärkeämpään käyttöön kuin kuluttaa ne loppuun alokas-/ varusmieskoulutuksessa?!
Siihen en lähde ottamaan kantaa, onko tässä nyt hieman ylireagoitu?! Se kun voi kuitenkin olla, että hankinnat saadaan käyntiin selvästi aikaisemmin kuin nyt olemassaolevat varastot ovat kuluneet loppuun.
Ehkä niitä kenkiä nyt olisi kuitenkin voitu käyttää kuten tähänkin saakka ja katsoa rauhassa milloin hankinnat saadaan taas käyntiin?! Ei ne kai nyt niin nopeasti loppuun kulu nuo kengät, että ne kuukaudessa- kahdessa loppuun kuluu?! Tai jos ovat, niin sitten joutaakin vaihtaa kenkätoimittajaa mahdollisimman nopeasti!
 
II LUKU
TOIMIVALTA
4 artikla
Komission toimivalta
Komissiolla on tässä asetuksessa vahvistetut valtuudet perustamissopimuksen 81 ja 82 artiklan soveltamiseksi.
5 artikla
Jäsenvaltioiden kilpailuviranomaisten toimivalta
Jäsenvaltioiden kilpailuviranomaisilla on toimivalta soveltaa perustamissopimuksen 81 ja 82 artiklaa yksittäisissä asioissa. Toimiessaan omasta aloitteestaan tai kantelun perusteella ne voivat tässä tarkoituksessa tehdä seuraavat päätökset:
- vaatia lopettamaan rikkominen,
- määrätä välitoimenpiteitä,
- hyväksyä sitoumuksia,
- määrätä sakkoja, uhkasakkoja taikka muita niiden kansallisessa lainsäädännössä säädettyjä seuraamuksia.
Jos viranomaiset katsovat hallussaan olevien tietojen perusteella, että kiellon edellyttämät perusteet eivät täyty, ne voivat myös päättää, ettei niiden ole syytä toteuttaa toimenpiteitä.
6 artikla
Kansallisten tuomioistuinten toimivalta
Kansallisilla tuomioistuimilla on toimivalta soveltaa perustamissopimuksen 81 ja 82 artiklaa.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32003R0001:FI:HTML

Eipä tarvinnut paljon miettiä mistä tämäkin mielettömyys on lähtöisin?
 
Niin tässä on koko komeus. Kiittäkää taas EU:ta jälleen kerran! Ainakin tietää nyt valmistajan (menee boikottiin saman tien).

KHO:2010:47
Vuosikirjanumero KHO:2010:47
Antopäivä 6.7.2010
Taltionumero 1670
Diaarinumero 3206/2/08



Julkinen hankinta - Hankintalain soveltamisala - Tuotteet jotka soveltuvat pääasiallisesti sotilaalliseen käyttöön - Kaksikäyttöiset tuotteet

Arvioitaessa sitä, kuuluivatko puolustusvoimien varsikenkähankinnat julkisista hankinnoista annetun lain soveltamisalaan vai jäivätkö ne lain ulkopuolelle sotilaallisen käyttötarkoituksen johdosta, oli otettava huomioon Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen määräykset, joiden mukaan toimenpiteet, jotka jäsenvaltio toteuttaa keskeisten turvallisuusetujen turvaamiseksi, eivät saa heikentää sellaisten tuotteiden kilpailun edellytyksiä yhteismarkkinoilla, joita ei ole tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön.

Kun otettiin huomioon edellä mainittu ja se, että hankinnan kohteena olleiden jalkineiden oli tarkoitus tulla loma-, palvelus- ja maastokäyttöön, kyseisiä jalkineita ei ollut katsottava tarkoitetun nimenomaan sotilaalliseen käyttöön. Näin ollen jalkinehankinnan oli katsottava kuuluvan julkisista hankinnoista annetun lain soveltamisalaan ja markkinaoikeuden olisi tullut tutkia hankintaa koskeva hakemus.

Laki julkisista hankinnoista (1505/1992) 1 § 2 momentti 2 kohta
Neuvoston direktiivi 93/36/ETY julkisia tavarahankintoja koskevien sopimustentekomenettelyjen yhteensovittamisesta 3 artikla
Sopimus Euroopan unionin toiminnasta 346 artikla

Kort referat på svenska

Päätös, josta valitetaan

Markkinaoikeuden päätös 15.9.2008 nro 363/2008

Asian aikaisempi käsittely

Puolustusvoimien materiaalilaitoksen talousvarikko on pyytänyt 22.12.2006 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia varsikengistä.

Puolustusvoimien materiaalilaitoksen talousvarikko on päätöksellään 23.3.2007 valinnut varsikenkien toimittajaksi Sievin Jalkine Oy:n.

Urho Viljanmaa Oy on tehnyt hakemuksen markkinaoikeudelle, jossa se on vaatinut, että markkinaoikeus poistaa edellä mainitun päätöksen. Toissijaisesti yhtiö on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön suorittamaan sille hyvitysmaksuna 865 200 euroa. Lisäksi yhtiö on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen oikeudenkäyntikulut korkoineen.

Markkinaoikeuden ratkaisu

Markkinaoikeus on valituksenalaisella päätöksellään jättänyt Urho Viljanmaa Oy:n hakemuksen tutkimatta ja hylännyt asiassa esitetyt oikeudenkäyntikuluvaatimukset.

Markkinaoikeus on perustellut päätöstään seuraavasti:

Oikeusohjeet

Hakemuksen kohteena oleva hankintamenettely on aloitettu ennen 1.6.2007. Asiaan sovelletaan siten hankintalain 1505/1992 säännöksiä sellaisina kuin ne olivat julkisista hankinnoista annetun lain 348/2007 tullessa voimaan.

Hankintalain 9 a §:n 1 momentin mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa lain 9 §:ssä tarkoitettu asia. Viimeksi mainitun pykälän mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluu sen tutkiminen, onko hankinnassa menetelty hankintalain tai sen nojalla annettujen säännösten taikka Euroopan yhteisön lainsäädännön tai maailman kauppajärjestön julkisia hankintoja koskevan sopimuksen vastaisesti.

Hankintalain 1 §:n 1 momentin mukaan hankintalaissa tarkoitettujen hankintayksiköiden on kilpailun aikaansaamiseksi sekä tarjousmenettelyyn osallistuvien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi noudatettava hankinnassaan, mitä hankintalaissa säädetään. Hankintalakia ei lain 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kuitenkaan sovelleta hankinnassa, jonka kohde soveltuu pääasiallisesti sotilaalliseen käyttöön.

Hankintalain tulkinnassa on edellä kerrotuin osin otettava huomioon hankintamenettelyn alkaessa voimassa ollut Euroopan yhteisöjen neuvoston direktiivi 93/36/ETY julkisia tavaranhankintoja koskevien sopimustentekomenettelyjen yhteensovittamisesta. Direktiivin soveltamisala on määritelty direktiivin 3 artiklassa tähän asiaan vaikuttavilta osin niin, että direktiiviä sovelletaan myös maanpuolustusalalla toimivien hankintayksiköiden tekemiin tavarahankintoihin lukuun ottamatta tuotteita, joihin sovelletaan EY:n perustamissopimuksen 223 artiklan (nykyisin 296 artikla) 1 kohdan b alakohtaa.

EY:n perustamissopimuksen 296 artiklan 1 kohdan b alakohdan mukaan jokainen jäsenvaltio voi toteuttaa toimenpiteet, jotka se katsoo tarpeellisiksi keskeisten turvallisuusetujensa turvaamiseksi ja jotka liittyvät aseiden, ammusten ja sotatarvikkeiden tuotantoon tai kauppaan; nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan saa heikentää sellaisten tuotteiden kilpailun edellytyksiä yhteismarkkinoilla, joita ei ole tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön.

Hankinta-asetuksen 4 §:n 2 momentin mukaan puolustusministeriö päättää puolustushallinnon osalta Euroopan yhteisön perustamissopimuksen 223 artiklan mukaisesti, mitä on pidettävä hankintalain 1 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna hankintana.

Puolustusministeriön hankinta-asetuksen 4 §:n 2 momentin nojalla 17.3.1995 antaman määräyksen (Nro 76) 1 §:n mukaan julkisista hankinnoista annetun lain 1 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuja hankintoja, joihin ei sovelleta sanottua lakia, ovat määräyksen liitteenä olevaan luetteloon sisältyviä tavaroita koskevat hankinnat. Näihin kuuluvat muun ohella määräyksen kohdan L. alaluokassa c. mainitut taistelukentän erikoisvaatetus ja erikoisjalkineet.

Hakemuksen tutkiminen

Markkinaoikeus toteaa, ettei sen tehtäviin kuulu Suomen valtion keskeisten turvallisuusetujen määrittäminen.

Kuten Euroopan yhteisöjen ensimmäisen oikeusasteen tuomioistuimen asiassa T-26/01 (Fiocchi munizioni SpA) antamassa tuomiossa 30.9.2003 (kohta 58) on todettu, EY:n perustamissopimuksen 296 artiklan 1 kohdan b alakohdassa luodun järjestelmän tarkoituksena on säilyttää jäsenvaltioiden toimintavapaus tietyissä kansalliseen puolustukseen ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Kyseisellä määräyksellä jäsenvaltioille on annettu poikkeuksellisen laaja harkintavalta niiden tarpeiden arvioimisessa, jotka liittyvät niiden keskeisten turvallisuusetujen turvaamiseen.

Markkinaoikeuden toimivallan kannalta on edellä esitetyn perusteella merkityksellistä sen selvittäminen, soveltuvatko hankinnan kohteena olleet varsikengät hankintalain 1 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla pääasiallisesti sotilaalliseen käyttöön. Tämän hankintalain soveltamisalaa rajoittavan lainkohdan tulkinnassa on merkitystä myös sillä, voidaanko varsikenkien tässä tapauksessa katsoa olevan perustamissopimuksen 296 artiklassa säädetyllä tavalla tarkoitettuja nimenomaan sotilaalliseen käyttöön.

Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytännössä (222/84, Marguerite Johnston, tuomio 15.5.1986, kohta 26 ja C-414/97, komissio vastaan Espanjan kuningaskunta, tuomio 16.9.1999, kohdat 21–22) on katsottu, että EY:n perustamissopimuksen määräykset poikkeuksista, jollainen sopimuksen 296 artikla on, koskevat tarkasti rajattuja poikkeustilanteita ja että artikloja ei rajoitetun luonteen vuoksi voida tulkita laajasti. Jäsenvaltion, joka aikoo vedota näihin poikkeuksiin perustellakseen sen, että se ei ole noudattanut velvollisuuksiaan, on siten esitettävä näyttö siitä, että sen toimilla ei ylitetä artikloissa mainittuja tilanteita koskevia rajoja.

Kysymyksessä olevan tarjouspyynnön mukaan hankinta on sisältänyt sekä puolustusministeriön että sisäasiainministeriön alaisten laitosten ostovolyymin. Hankintaan on ilmoitettujen hankintamäärien ja optiovuosien lisäksi sisällytetty lisähankintavaraus kriisinhallinta- ja kv-joukkojen varustamista varten, jonka varauksen arvo hankinnan kokonaisarvosta on ollut noin 15 prosenttia. Tuotteet on tullut valmistaa spesifikaation 2100-a ja Talousvarikolta saatavien mallien mukaisesti. Talousvarikko on lisäksi pidättänyt oikeuden spesifikaatiomuutoksiin. Tarjouspyyntöön on lisäksi liitetty tekninen spesifikaatio, jonka mukaan kenkiä käytetään lomajalkineena, palvelusjalkineina kasarmialueella ja maastojalkineena kuivissa olosuhteissa. Teknisessä spesifikaatiossa on kuvattu myös muun ohella yksityiskohtaisesti käytettävät raaka-aineet sekä rakenne- ja valmistustekniset vaatimukset.

Hankintayksikkö on julkaissut ilmoituksen hankinnasta Euroopan puolustusviraston sähköisessä portaalissa. Tässä ilmoituksessa hankinnan kohde on määritelty nahkaisten taistelukenkien (leather combat boots) hankinnaksi. Hankittava tuote on hankintayksikön ilmoituksen mukaan kehitetty yhdessä teollisuuden kanssa käytettäväksi puolustusvoimien tarpeita ajatellen kokeillen prototyyppejä eri joukko-osastoissa. Hankintayksikön asiassa esittämän perusteella kengissä on lisäksi nimenomaisesti sotilaskäyttöön liittyvä erityisominaisuus.

Edellä mainitun puolustusministeriön antaman määräyksen liitteenä olevan luettelon kohdan L mukaan suojavarusteiksi on luokiteltu muun muassa alaluokan c:ssä mainitut taistelukentän erikoisjalkineet. Kun otetaan huomioon, että hankinta on toteutettu puolustusministeriön ostovolyymin tarpeen tyydyttämiseksi sisältäen myös erikseen mainittujen joukkojen varustamisen lisähankintavarauksella, ja varsikenkiä koskevat erityiset tekniset spesifikaatiot, joiden laatijana on ollut hankintayksikkö ja joihin on varattu myös oikeus tehdä muutoksia, markkinaoikeus katsoo, että kysymyksessä olevassa hankinnassa on ollut erityispiirteitä, jotka tukevat kantaa siitä, että kengät on hankittu erityisesti silmällä pitäen niiden soveltuvuutta taistelukäyttöön. Samaa seikkaa tukee se, että kengissä on ollut lisäominaisuus, joka on tarpeellinen yksinomaan sotilaskäytössä. Sen sijaan se, että hankintayksikkö on tarjouspyynnön liitteessä kuvannut kengän käyttöä loma-, palvelus- ja maastojalkineena, tukee osin kantaa siitä, että kenkiä ei ole hankittu yksinomaan sotilaallista käyttöä varten. Arvioidessaan mainittuja seikkoja kokonaisuudessaan markkinaoikeus katsoo selvitetyksi, että hankinnan pääasiallinen ja nimenomainen tarkoitus on ollut hankkia sotilaalliseen käyttöön soveltuvia varsikenkiä.

Näin ollen ja ottaen lisäksi huomioon sen, että hankinta-asetuksessa päätösvalta siitä, mitä on pidettävä hankintalain 1 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna hankintana on lähtökohtaisesti annettu puolustusministeriölle, markkinaoikeus katsoo, että puolustusvoimat on esittänyt asiassa riittävän näytön siitä, että hankinnan kohteena olevat jalkineet soveltuvat pääasiallisesti sotilaalliseen käyttöön ja että kyseiset jalkineet ovat myös EY:n perustamissopimuksen 296 artiklan 1 kohdan b alakohdassa mukaisesti tarkoitettu nimenomaan sotilaallisen käytön kannalta tarpeellisiksi turvallisuusetujen turvaamiseksi. Koska kysymyksessä olevaan hankintaan ei siten voida soveltaa hankintalain tai sen nojalla annettuja säännöksiä eikä Euroopan yhteisön hankintalainsäädäntöä, markkinaoikeus ei ole toimivaltainen tutkimaan hakemusta. Hakemus on tämän vuoksi jätettävä tutkimatta.

Oikeudenkäyntikulut

Hallintolainkäyttölain 74 §:n 1 momentin mukaan asianosainen on velvollinen korvaamaan toisen asianosaisen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan.

Asian näin päättyessä Urho Viljanmaa Oy:n vaatimus oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta on hylättävä. Hakemuksen tutkimiseen liittyvä tulkinnanvaraisuus huomioon ottaen ei ole kohtuutonta, että myös hankintayksikkö pitää oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan.

Käsittely korkeimmassa hallinto-oikeudessa

Urho Viljanmaa Oy on valituksessaan vaatinut, että korkein hallinto-oikeus kumoaa markkinaoikeuden päätöksen kokonaisuudessaan ja palauttaa asian markkinaoikeudelle valittajan tekemän hakemuksen tutkimiseksi. Toissijaisesti yhtiö on vaatinut, että korkein hallinto-oikeus kumoaa Puolustusvoimien materiaalilaitoksen talousvarikon päätöksen ja määrää hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksuna 865 200 euroa. Yhtiö on lisäksi vaatinut, että korkein hallinto-oikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan yhtiön oikeudenkäyntikulut korkoineen.

Urho Viljanmaa Oy on esittänyt perusteluina vaatimuksilleen muun ohella seuraavaa:

EY:n perustamissopimuksen 296 artiklan 1. kohdan b-alakohdan mukaan jokainen jäsenvaltio voi toteuttaa toimenpiteet, jotka se katsoo tarpeellisiksi keskeisten turvallisuusetujensa turvaamiseksi ja jotka liittyvät aseiden, ammusten ja sotatarvikkeiden tuotantoon tai kauppaan; nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan saa heikentää sellaisten tuotteiden kilpailun edellytyksiä yhteismarkkinoilla, joita ei ole tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön. Säännös on poikkeussäännös, jota on jo tämän luonteensa ja tarkoituksensa vuoksi tulkittava suppeasti.

Hankintalain 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan lakia ei sovelleta hankinnassa, jonka kohde soveltuu pääasiallisesti sotilaalliseen käyttöön.

Perustamissopimus on Suomessa välittömästi velvoittavaa oikeutta. Näin ollen Suomessa on lakia sovellettaessa otettava perustaksi perustamissopimuksen määräys ja mahdollisen ristiriitatilanteen käsillä ollessa jätettävä hankintalain asianomainen säännös soveltamatta. Hankintayksikön tekemä hankinta on siis mahdollista tehdä hankintalakia ja sen perusteella annettujen muiden säädösten määräyksiä sekä soveltuvaa Euroopan yhteisön lainsäädäntöä ja periaatteita noudattamatta ainoastaan siinä tapauksessa, että hankinnan kohteena on nimenomaan sotilaalliseen käyttöön tarkoitettu tuote.

Hankintapäätöksen kohteena oleva tuote on varsikenkä. Kyse on yleisjalkineesta, jollaista voidaan käyttää, ja jollaista yleisesti käytetään, siviilikäytössä muun ohella vaellus-, metsästys-, erä-, työ- ja vapaa-ajanjalkineena. Puolustusvoimissa jalkinetta käytetään niin ikään yleisjalkineena, joka jalkineen iästä ja kunnosta riippuen voi olla muun ohella joko lomajalkine tai yleispalvelujalkine.

On kiistatonta, että tällainen yleisjalkine ei ole miltään osin sellainen tuote, joka olisi tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön ja jonka osalta keskeiset turvallisuusedut, jotka liittyvät aseiden, ammusten ja sotatarvikkeiden tuotantoon tai kauppaan, edellyttäisivät poikkeamista EY-oikeuden säännöistä ja periaatteista sekä erityisesti julkisia hankintoja koskevista normeista ja sopimuksista.

Perustamissopimuksen 296 artiklan 2. kohdassa viitataan neuvoston 15.4.1958 vahvistamaan luetteloon tuotteista, joihin sovelletaan sanotun artiklan 1. kohdan b-alakohtaa. Neuvoston Euroopan parlamentin jäsenen kysymyksen johdosta annetussa vastauksessa on esitetty sanottu luettelo, joka sisältää 15-kohtaisen listauksen aseista sekä ampuma- ja sotatarvikkeista. Kyseinen luettelo sisältää nimenomaan ja yksinomaan tuotteita, jotka on tarkoitettu sodankäyntiin tai sellaiseen varautumiseen. Kyse on tuotteista, joita ei voisi eikä saisi olla siviilien hallussa tai käytössä ja joiden hankintoihin ja ominaisuuksiin mahdollisesti voi ainakin tapauskohtaisesti liittyä sellaisia keskeisiä turvallisuusetuja, joiden vuoksi voi olla perusteltua saada poiketa muutoin julkisissa hankinnoissa noudatettavista säännöistä ja periaatteista.

Edellä mainitun perusteella on selvää, että hankintapäätöksen kohteena olleet varsikengät eivät ole sellaisia tuotteita, joita tarkoitetaan perustamissopimuksen 296 artiklan 1. kohdan b-alakohdassa. Näin ollen on myös selvää, että hankintapäätöstä tehtäessä ja sitä edeltänyttä hankintamenettelyä toteutettaessa olisi tullut noudattaa hankintalain ja sen nojalla annettujen säännösten määräyksiä sekä asiaan liittyvää Euroopan yhteisön lainsäädäntöä samoin kuin Suomea velvoittavia kansainvälisiä sopimuksia.

Hankintayksikkö on toiminut asiassa Suomessa voimassa olevan oikeuden vastaisesti katsoessaan, että hankintapäätökseen ja siihen johtaneeseen hankintamenettelyyn ei olisi tullut soveltaa hankintalakia. Markkinaoikeus on ollut toimivaltainen käsittelemään valittajan tekemän hakemuksen. Hankintayksikkö on antanut asiassa 8.5.2007 päivätyllä ilmoituksella hakemusosoituksen asian saattamiseksi markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Tämän on katsottava osoittavan, että myös hankintayksikkö on tuossa vaiheessa tullut siihen johtopäätökseen, että kyse on ollut hankintalain soveltamisalan piiriin kuuluvasta julkisesta hankinnasta, jota koskevat muutoksenhakuasiat käsittelee ensimmäisenä oikeusasteena markkinaoikeus.

Hankintayksikön markkinaoikeudelle antamassa vastineessa viitatulla puolustusministeriön määräyksellä 76/1995 ei ole merkitystä tässä asiassa sen johdosta, että ylemmällä normitasolla on päädyttävä toteamaan hankintapäätöksen tulleen tehdyksi pakottavan normiston vastaisesti. Viranomaismääräyksen tasoisella sääntelyllä ei voida tehdä laajennuksia tai poikkeuksia siitä, mitä on Rooman sopimuksella, velvoittavilla direktiiveillä sekä lailla ja asetuksella säädetty. Viranomaismääräys ei myöskään käsillä olevan kaltaisessa tapauksessa käy kategoriseksi päätöksentekoperusteeksi, vaan kysymys poikkeusmenettelyn mahdollisuudesta on arvioitava aina tapauskohtaisesti erikseen.

Hankintayksikön asianomaista tuotetta koskeneen teknisen spesifikaation 2100-a mukaan kyse on nauhallisesta varsikengästä, jota käytetään lomajalkineena, palvelusjalkineena kasarmialueella ja maastojalkineena kuivissa olosuhteissa. Kyse ei siis hankintayksikön oman spesifikaationkaan mukaan ole edellä mainitussa puolustusministeriön määräyksessä viitatusta taistelukentän erikoisjalkineesta, vaan yksinkertaisesta yleisjalkineesta. Tällaista jalkinetta myydään ja ostetaan tavanomaiseen siviilikäyttöön ja myös puolustusvoimissa sitä käytetään yleisjalkineena. Hankintapäätöksen kohteena ollut jalkine ei siis kvalifioidu edes viitatun puolustusministeriön päätöksen mukaisiin suojavarusteisiin, ja hankintapäätös on tehty myös vastoin ministeriön päätöstä.

Nyt tarkastelun kohteena olevan jalkineen spesifikaatiot ovat julkista aineistoa ja sellaisenaan kenen tahansa saatavissa. Myös puolustusvoimat jakelee näitä spesifikaatioita piirustuksineen tarjouspyynnössään ilman pyrkimystä tai toimenpiteitä pitää tätä tietoa salaisena. Jalkineen rakenteessa, valmistusmenetelmissä tai materiaaleissa ei ole mitään erityistä tai poikkeuksellista, vaan kaikilta osiltaan kyse on yleisesti jalkinetuotannossa käytettyjen menetelmien ja materiaalien hyödyntämisestä. Kaikki jalkineen valmistuksessa käytetyt materiaalit ovat myös yleisesti tunnettuja ja kaikkien saatavilla vapailta markkinoilta. Tämä koskee myös markkinaoikeuden päätöksessä viitattua heijastamatonta nauhaa, jota on yleisesti saatavissa ja jota käytetään yleisesti. Hankintayksikön spesifikaation mukan takalenkin nauhan puuttuminen tai sen valmistaminen väärää laatua olevasta materiaalista on vain vähäinen virhe. Mikäli kyse todella olisi sotasalaisuuden tasoisesta ja erinomaisen tärkeästä asiasta, ei sitä olisi puolustusvoimien omassa spesifikaatiossa luokiteltu merkitykseltään vähäiseksi asiaksi.

Euroopan yhteisöjen komission 7.12.2006 päivätyssä tiedonannossa on todettu, että yhteisöjen perustamissopimuksessa asetetaan tiukat ehdot perustamissopimuksen 296 artiklan nojalla tehtävien poikkeusten käytölle tarkoituksin estää mahdollinen väärinkäyttö ja varmistaa, että poikkeusta käytetään ainoastaan erityistapauksissa, joissa jäsenvaltioilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin suojella turvallisuusetujaan kansallisesti. Yhteisöjen tuomioistuimen vakiintuneeseen tulkintalinjaan viitaten tiedonannossa todetaan, että EY:n perustamissopimuksen 296 artiklan soveltamisalaa ja soveltamisen ehtoja on tulkittava suppeasti. Tiedonannossa todetaan Euroopan yhteisöjen neuvoston 15.4.1958 vahvistaman luettelon sisältävän ainoastaan sellaisia tarvikkeita, jotka ovat täysin sotilaallisluonteisia ja jotka on tarkoitettu yksinomaan sotilaalliseen käyttöön. Tiedonannon sisältämät kannanotot hankintamenettelyyn sovellettavista normeista ja erityisesti Rooman sopimuksen 296 artiklan soveltamisen edellytyksistä ja ehdoista ovat yhtenevät sen kanssa, mitä valittajan toimesta on tässä prosessissa esitetty.

Hankintayksikkö on valittajan tekemän hakemuksen jälkeen ryhtynyt nimenomaisesti soveltamaan hankintalakia myös hakemuksen kohteena oleviin varsikenkiin ja julkaissut muun ohella hankinnasta hankintailmoituksen, joka koskee täsmälleen samoja varsikenkiä, joista on kyse nyt käsillä olevassa valitusasiassa.

Markkinaoikeuden tehtäviin kuuluu kaikkien sen tutkittavaksi tulevien asioiden kannalta katsoen merkitystä omaavien säännösten ja niiden soveltamisedellytysten tulkinta. Mikäli säännöksen tulkinta edellyttää sen määrittämistä, onko käsillä olevassa yksittäistapauksessa olemassa merkitystä omaava Suomen valtion keskeinen turvallisuusetu, joka oikeuttaisi poikkeamaan muutoin noudatettavasta pakottavasta lainsäädännöstä, tämä määrittely kuuluu markkinaoikeuden tehtäviin.

Markkinaoikeuden päätöksessään esittämä toteamus siitä, että EY:n perustamissopimuksen 296 artiklan 1 kohdan b alakohdassa olisi jäsenvaltioille annettu poikkeuksellisen laaja harkintavalta niiden tarpeiden arvioimisessa, jotka liittyvät niiden keskeisten turvallisuusetujen turvaamiseen, ei pidä paikkaansa. Viitattu säännös on erittäin suppeatulkintainen poikkeussäännös.

Puolustusvoimat on antanut Urho Viljanmaa Oy:n valituksen johdosta selityksen, jossa se on vaatinut, että korkein hallinto-oikeus jättää tutkimatta tai hylkää kaikki valittajan vaatimukset. Lisäksi Puolustusvoimat on vaatinut, että korkein hallinto-oikeus velvoittaa valittajan korvaamaan Puolustusvoimien oikeudenkäyntikulut korkoineen.

Puolustusvoimat on esittänyt perusteluina vaatimuksilleen muun ohella seuraavaa:

Tarjouspyyntöön liitetyn teknisen spesifikaation 2100-a mukaan varsikenkää käytetään nimenomaan taistelujalkineena, eikä mitään muuta erityistä taistelujalkinetta ole. Kilpailutettu varsikenkä ja laskuvarjojääkärin hyppykenkä ovat olleet ainoat kengät, jotka on katsottu kuuluvaksi puolustusministeriön päätöksen 76/1995 kohdan L.c. taistelukentän erikoisjalkineisiin.

Tarjouspyynnön hankinta on sisältänyt sekä puolustusministeriön että sisäasiainministerin alaisten laitosten ostovolyymin. Hankintaan on sisällytetty lisähankintavaraus kriisinhallinta- ja kv-joukkojen varustamista varten. Nämäkin tarjouspyynnössä esitetyt seikat tukevat varsikengän kuulumista ministeriön päätöksen mukaisiin taistelukentän erikoisjalkineisiin.

Asiakirjan julkisuus tai salassapidettävyys eivät määritä hankittavaa tuotetta siviili- tai puolustusmateriaaliksi. Määrittely tehdään hankinnan kohteen mukaan ja asiakirjan julkisuus tai salassa pidettävyys määräytyy viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) mukaan. Puolustusmateriaalihankinta ei välttämättä sisällä salassa pidettävää aineistoa.

Puolustusministeriö on linjannut keväällä 2008 kilpailutetussa varsikenkähankinnassa varsikenkien kuuluvan siviilituotteiden piiriin. Uusi linjaus on tehty koskien keväällä 2008 kilpailutettuja jalkineita eikä linjaus ole taannehtiva. Tätä uutta, myöhemmin tehtyä linjausta ei voida pitää valittajan väitteiden hyväksymisenä.

Nyt kyseessä olevien varsikenkien hankintamenettelyn alkaessa silloin voimassa ollut kynnysarvon ylittävistä tavara- ja palveluhankinnoista sekä rakennusurakoista annetun asetuksen (380/1998) 4 §:n 2 momentin mukaan puolustusministeriö päättää puolustushallinnon osalta Euroopan yhteisön perustamissopimuksen 296 artiklan mukaisesti, mitä on pidettävä julkisista hankinnoista annetun lain (1505/1992) 1 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna hankintana. Asetuksen nojalla on annettu puolustusministeriön määräyskokoelman määräys nro 76/1995. Hankinnan kohde kuuluu puolustusministeriön määräyksen 76/1995 mukaisiin tuotteisiin.

Urho Viljanmaa Oy on antanut puolustusvoimien selityksen johdosta vastaselityksen.

Urho Viljanmaa Oy on 13.3.2009 antanut asiassa lausuman, joka on lähetetty tiedoksi puolustusvoimille.

Puolustusvoimat on 25.8.2009 toimittanut korkeimmalle hallinto-oikeudelle tiedoksi asiakirjan, joka oli lähetetty Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Urho Viljanmaa Oy on 8.9.2009 toimittanut korkeimmalle hallinto-oikeudelle lausuman.

Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu

Korkein hallinto-oikeus kumoaa markkinaoikeuden päätöksen ja palauttaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Markkinaoikeuden tulee asian ratkaistessaan lausua myös korkeimmassa hallinto-oikeudessa esitetyistä oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevista vaatimuksista.

Perustelut

Julkisista hankinnoista annetun lain (1505/1992, hankintalaki) 1 §:n 2momentin 2 kohdan mukaan lakia ei sovelleta hankinnassa, jonka kohde soveltuu pääasiallisesti sotilaalliseen käyttöön.

Hankintalain tulkinnassa on otettava huomioon hankintamenettelyn alkaessa voimassa ollut neuvoston direktiivi 93/36/ETY julkisia tavarahankintoja koskevien sopimustentekomenettelyjen yhteensovittamisesta. Direktiivin 3 artiklan mukaan direktiiviä sovelletaan myös maanpuolustusalalla toimivien hankintayksiköiden tekemiin tavarahankintoihin lukuun ottamatta tuotteita, joihin sovelletaan EY:n perustamissopimuksen 223 artiklan (nykyisin Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 346 artikla) 1 kohdan b alakohtaa.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 346 artiklan 1 kohdan b alakohdan mukaan jokainen jäsenvaltio voi toteuttaa toimenpiteet, jotka se katsoo tarpeellisiksi keskeisten turvallisuusetujensa turvaamiseksi ja jotka liittyvät aseiden, ammusten ja sotatarvikkeiden tuotantoon tai kauppaan; nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan saa heikentää sellaisten tuotteiden kilpailun edellytyksiä sisämarkkinoilla, joita ei ole tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön.

Euroopan yhteisöjen tuomioistuin, nykyisin unionin tuomioistuin, on asiassa C-337/05, Euroopan yhteisöjen komissio vastaan Italian tasavalta (Kok. 2008 s. I-2173) 8.4.2008 antamassaan tuomiossa katsonut edellä mainittua Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen määräystä soveltaessaan muun ohella, että mainitun määräyksen sanamuodosta ilmenee, että kyseisten tuotteiden on oltava tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön. Tuomioistuin on katsonut tästä seuraavan, että sellaisia varusteita ostettaessa, joiden käyttö sotilaallisiin tarkoituksiin on epävarmaa, on välttämättä noudatettava julkisten hankintasopimusten tekomenettelyjä koskevia sääntöjä ja että näitä samoja sääntöjä oli noudatettava hankittaessa helikoptereita sotilaallisille joukoille siviilikäyttöä varten, koska kyseessä olevilla helikoptereilla oli mahdollisen sotilaallisen käyttötarkoituksen lisäksi selvä siviilitehtävä.

Nyt kysymyksessä olevan hankinnan kohteena ovat tarjouspyynnön mukaan olleet varsikengät. Puolustusvoimien oman ilmoituksen mukaan kyseisiä jalkineita on hankittu loma-, palvelus- ja maastokäyttöön.

Korkein hallinto-oikeus katsoo, että tarkastelun kohteena olleita jalkineita ei ole tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön. Näin ollen hankinnan on katsottava kuuluvan julkisista hankinnoista annetun lain soveltamisalaan. Kun otetaan huomioon hankintalain 9 a §:n 1 momentti ja 9 §, markkinaoikeuden olisi tullut tutkia Urho Viljanmaa Oy:n hakemus.

Asian ovat ratkaisseet hallintoneuvokset Ahti Rihto, Pirkko Ignatius, Irma Telivuo, Anne E. Niemi ja Alice Guimaraes-Purokoski. Asian esittelijä Markus Ukkola.
 
Mosuri kirjoitti:
Niin tässä on koko komeus. Kiittäkää taas EU:ta jälleen kerran! Ainakin tietää nyt valmistajan (menee boikottiin saman tien).

KHO:2010:47
Vuosikirjanumero KHO:2010:47
Antopäivä 6.7.2010
Taltionumero 1670
Diaarinumero 3206/2/08



Julkinen hankinta - Hankintalain soveltamisala - Tuotteet jotka soveltuvat pääasiallisesti sotilaalliseen käyttöön - Kaksikäyttöiset tuotteet

Arvioitaessa sitä, kuuluivatko puolustusvoimien varsikenkähankinnat julkisista hankinnoista annetun lain soveltamisalaan vai jäivätkö ne lain ulkopuolelle sotilaallisen käyttötarkoituksen johdosta, oli otettava huomioon Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen määräykset, joiden mukaan toimenpiteet, jotka jäsenvaltio toteuttaa keskeisten turvallisuusetujen turvaamiseksi, eivät saa heikentää sellaisten tuotteiden kilpailun edellytyksiä yhteismarkkinoilla, joita ei ole tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön.

Kun otettiin huomioon edellä mainittu ja se, että hankinnan kohteena olleiden jalkineiden oli tarkoitus tulla loma-, palvelus- ja maastokäyttöön, kyseisiä jalkineita ei ollut katsottava tarkoitetun nimenomaan sotilaalliseen käyttöön. Näin ollen jalkinehankinnan oli katsottava kuuluvan julkisista hankinnoista annetun lain soveltamisalaan ja markkinaoikeuden olisi tullut tutkia hankintaa koskeva hakemus.

Laki julkisista hankinnoista (1505/1992) 1 § 2 momentti 2 kohta
Neuvoston direktiivi 93/36/ETY julkisia tavarahankintoja koskevien sopimustentekomenettelyjen yhteensovittamisesta 3 artikla
Sopimus Euroopan unionin toiminnasta 346 artikla

Kort referat på svenska

Päätös, josta valitetaan

Markkinaoikeuden päätös 15.9.2008 nro 363/2008

Asian aikaisempi käsittely

Puolustusvoimien materiaalilaitoksen talousvarikko on pyytänyt 22.12.2006 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia varsikengistä.

Puolustusvoimien materiaalilaitoksen talousvarikko on päätöksellään 23.3.2007 valinnut varsikenkien toimittajaksi Sievin Jalkine Oy:n.

Urho Viljanmaa Oy on tehnyt hakemuksen markkinaoikeudelle, jossa se on vaatinut, että markkinaoikeus poistaa edellä mainitun päätöksen. Toissijaisesti yhtiö on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön suorittamaan sille hyvitysmaksuna 865 200 euroa. Lisäksi yhtiö on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen oikeudenkäyntikulut korkoineen.

Markkinaoikeuden ratkaisu

Markkinaoikeus on valituksenalaisella päätöksellään jättänyt Urho Viljanmaa Oy:n hakemuksen tutkimatta ja hylännyt asiassa esitetyt oikeudenkäyntikuluvaatimukset.

Markkinaoikeus on perustellut päätöstään seuraavasti:

Oikeusohjeet

Hakemuksen kohteena oleva hankintamenettely on aloitettu ennen 1.6.2007. Asiaan sovelletaan siten hankintalain 1505/1992 säännöksiä sellaisina kuin ne olivat julkisista hankinnoista annetun lain 348/2007 tullessa voimaan.

Hankintalain 9 a §:n 1 momentin mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa lain 9 §:ssä tarkoitettu asia. Viimeksi mainitun pykälän mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluu sen tutkiminen, onko hankinnassa menetelty hankintalain tai sen nojalla annettujen säännösten taikka Euroopan yhteisön lainsäädännön tai maailman kauppajärjestön julkisia hankintoja koskevan sopimuksen vastaisesti.

Hankintalain 1 §:n 1 momentin mukaan hankintalaissa tarkoitettujen hankintayksiköiden on kilpailun aikaansaamiseksi sekä tarjousmenettelyyn osallistuvien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi noudatettava hankinnassaan, mitä hankintalaissa säädetään. Hankintalakia ei lain 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kuitenkaan sovelleta hankinnassa, jonka kohde soveltuu pääasiallisesti sotilaalliseen käyttöön.

Hankintalain tulkinnassa on edellä kerrotuin osin otettava huomioon hankintamenettelyn alkaessa voimassa ollut Euroopan yhteisöjen neuvoston direktiivi 93/36/ETY julkisia tavaranhankintoja koskevien sopimustentekomenettelyjen yhteensovittamisesta. Direktiivin soveltamisala on määritelty direktiivin 3 artiklassa tähän asiaan vaikuttavilta osin niin, että direktiiviä sovelletaan myös maanpuolustusalalla toimivien hankintayksiköiden tekemiin tavarahankintoihin lukuun ottamatta tuotteita, joihin sovelletaan EY:n perustamissopimuksen 223 artiklan (nykyisin 296 artikla) 1 kohdan b alakohtaa.

EY:n perustamissopimuksen 296 artiklan 1 kohdan b alakohdan mukaan jokainen jäsenvaltio voi toteuttaa toimenpiteet, jotka se katsoo tarpeellisiksi keskeisten turvallisuusetujensa turvaamiseksi ja jotka liittyvät aseiden, ammusten ja sotatarvikkeiden tuotantoon tai kauppaan; nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan saa heikentää sellaisten tuotteiden kilpailun edellytyksiä yhteismarkkinoilla, joita ei ole tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön.

Hankinta-asetuksen 4 §:n 2 momentin mukaan puolustusministeriö päättää puolustushallinnon osalta Euroopan yhteisön perustamissopimuksen 223 artiklan mukaisesti, mitä on pidettävä hankintalain 1 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna hankintana.

Puolustusministeriön hankinta-asetuksen 4 §:n 2 momentin nojalla 17.3.1995 antaman määräyksen (Nro 76) 1 §:n mukaan julkisista hankinnoista annetun lain 1 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuja hankintoja, joihin ei sovelleta sanottua lakia, ovat määräyksen liitteenä olevaan luetteloon sisältyviä tavaroita koskevat hankinnat. Näihin kuuluvat muun ohella määräyksen kohdan L. alaluokassa c. mainitut taistelukentän erikoisvaatetus ja erikoisjalkineet.

Hakemuksen tutkiminen

Markkinaoikeus toteaa, ettei sen tehtäviin kuulu Suomen valtion keskeisten turvallisuusetujen määrittäminen.

Kuten Euroopan yhteisöjen ensimmäisen oikeusasteen tuomioistuimen asiassa T-26/01 (Fiocchi munizioni SpA) antamassa tuomiossa 30.9.2003 (kohta 58) on todettu, EY:n perustamissopimuksen 296 artiklan 1 kohdan b alakohdassa luodun järjestelmän tarkoituksena on säilyttää jäsenvaltioiden toimintavapaus tietyissä kansalliseen puolustukseen ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Kyseisellä määräyksellä jäsenvaltioille on annettu poikkeuksellisen laaja harkintavalta niiden tarpeiden arvioimisessa, jotka liittyvät niiden keskeisten turvallisuusetujen turvaamiseen.

Markkinaoikeuden toimivallan kannalta on edellä esitetyn perusteella merkityksellistä sen selvittäminen, soveltuvatko hankinnan kohteena olleet varsikengät hankintalain 1 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla pääasiallisesti sotilaalliseen käyttöön. Tämän hankintalain soveltamisalaa rajoittavan lainkohdan tulkinnassa on merkitystä myös sillä, voidaanko varsikenkien tässä tapauksessa katsoa olevan perustamissopimuksen 296 artiklassa säädetyllä tavalla tarkoitettuja nimenomaan sotilaalliseen käyttöön.

Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytännössä (222/84, Marguerite Johnston, tuomio 15.5.1986, kohta 26 ja C-414/97, komissio vastaan Espanjan kuningaskunta, tuomio 16.9.1999, kohdat 21–22) on katsottu, että EY:n perustamissopimuksen määräykset poikkeuksista, jollainen sopimuksen 296 artikla on, koskevat tarkasti rajattuja poikkeustilanteita ja että artikloja ei rajoitetun luonteen vuoksi voida tulkita laajasti. Jäsenvaltion, joka aikoo vedota näihin poikkeuksiin perustellakseen sen, että se ei ole noudattanut velvollisuuksiaan, on siten esitettävä näyttö siitä, että sen toimilla ei ylitetä artikloissa mainittuja tilanteita koskevia rajoja.

Kysymyksessä olevan tarjouspyynnön mukaan hankinta on sisältänyt sekä puolustusministeriön että sisäasiainministeriön alaisten laitosten ostovolyymin. Hankintaan on ilmoitettujen hankintamäärien ja optiovuosien lisäksi sisällytetty lisähankintavaraus kriisinhallinta- ja kv-joukkojen varustamista varten, jonka varauksen arvo hankinnan kokonaisarvosta on ollut noin 15 prosenttia. Tuotteet on tullut valmistaa spesifikaation 2100-a ja Talousvarikolta saatavien mallien mukaisesti. Talousvarikko on lisäksi pidättänyt oikeuden spesifikaatiomuutoksiin. Tarjouspyyntöön on lisäksi liitetty tekninen spesifikaatio, jonka mukaan kenkiä käytetään lomajalkineena, palvelusjalkineina kasarmialueella ja maastojalkineena kuivissa olosuhteissa. Teknisessä spesifikaatiossa on kuvattu myös muun ohella yksityiskohtaisesti käytettävät raaka-aineet sekä rakenne- ja valmistustekniset vaatimukset.

Hankintayksikkö on julkaissut ilmoituksen hankinnasta Euroopan puolustusviraston sähköisessä portaalissa. Tässä ilmoituksessa hankinnan kohde on määritelty nahkaisten taistelukenkien (leather combat boots) hankinnaksi. Hankittava tuote on hankintayksikön ilmoituksen mukaan kehitetty yhdessä teollisuuden kanssa käytettäväksi puolustusvoimien tarpeita ajatellen kokeillen prototyyppejä eri joukko-osastoissa. Hankintayksikön asiassa esittämän perusteella kengissä on lisäksi nimenomaisesti sotilaskäyttöön liittyvä erityisominaisuus.

Edellä mainitun puolustusministeriön antaman määräyksen liitteenä olevan luettelon kohdan L mukaan suojavarusteiksi on luokiteltu muun muassa alaluokan c:ssä mainitut taistelukentän erikoisjalkineet. Kun otetaan huomioon, että hankinta on toteutettu puolustusministeriön ostovolyymin tarpeen tyydyttämiseksi sisältäen myös erikseen mainittujen joukkojen varustamisen lisähankintavarauksella, ja varsikenkiä koskevat erityiset tekniset spesifikaatiot, joiden laatijana on ollut hankintayksikkö ja joihin on varattu myös oikeus tehdä muutoksia, markkinaoikeus katsoo, että kysymyksessä olevassa hankinnassa on ollut erityispiirteitä, jotka tukevat kantaa siitä, että kengät on hankittu erityisesti silmällä pitäen niiden soveltuvuutta taistelukäyttöön. Samaa seikkaa tukee se, että kengissä on ollut lisäominaisuus, joka on tarpeellinen yksinomaan sotilaskäytössä. Sen sijaan se, että hankintayksikkö on tarjouspyynnön liitteessä kuvannut kengän käyttöä loma-, palvelus- ja maastojalkineena, tukee osin kantaa siitä, että kenkiä ei ole hankittu yksinomaan sotilaallista käyttöä varten. Arvioidessaan mainittuja seikkoja kokonaisuudessaan markkinaoikeus katsoo selvitetyksi, että hankinnan pääasiallinen ja nimenomainen tarkoitus on ollut hankkia sotilaalliseen käyttöön soveltuvia varsikenkiä.

Näin ollen ja ottaen lisäksi huomioon sen, että hankinta-asetuksessa päätösvalta siitä, mitä on pidettävä hankintalain 1 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna hankintana on lähtökohtaisesti annettu puolustusministeriölle, markkinaoikeus katsoo, että puolustusvoimat on esittänyt asiassa riittävän näytön siitä, että hankinnan kohteena olevat jalkineet soveltuvat pääasiallisesti sotilaalliseen käyttöön ja että kyseiset jalkineet ovat myös EY:n perustamissopimuksen 296 artiklan 1 kohdan b alakohdassa mukaisesti tarkoitettu nimenomaan sotilaallisen käytön kannalta tarpeellisiksi turvallisuusetujen turvaamiseksi. Koska kysymyksessä olevaan hankintaan ei siten voida soveltaa hankintalain tai sen nojalla annettuja säännöksiä eikä Euroopan yhteisön hankintalainsäädäntöä, markkinaoikeus ei ole toimivaltainen tutkimaan hakemusta. Hakemus on tämän vuoksi jätettävä tutkimatta.

Oikeudenkäyntikulut

Hallintolainkäyttölain 74 §:n 1 momentin mukaan asianosainen on velvollinen korvaamaan toisen asianosaisen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan.

Asian näin päättyessä Urho Viljanmaa Oy:n vaatimus oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta on hylättävä. Hakemuksen tutkimiseen liittyvä tulkinnanvaraisuus huomioon ottaen ei ole kohtuutonta, että myös hankintayksikkö pitää oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan.

Käsittely korkeimmassa hallinto-oikeudessa

Urho Viljanmaa Oy on valituksessaan vaatinut, että korkein hallinto-oikeus kumoaa markkinaoikeuden päätöksen kokonaisuudessaan ja palauttaa asian markkinaoikeudelle valittajan tekemän hakemuksen tutkimiseksi. Toissijaisesti yhtiö on vaatinut, että korkein hallinto-oikeus kumoaa Puolustusvoimien materiaalilaitoksen talousvarikon päätöksen ja määrää hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksuna 865 200 euroa. Yhtiö on lisäksi vaatinut, että korkein hallinto-oikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan yhtiön oikeudenkäyntikulut korkoineen.

Urho Viljanmaa Oy on esittänyt perusteluina vaatimuksilleen muun ohella seuraavaa:

EY:n perustamissopimuksen 296 artiklan 1. kohdan b-alakohdan mukaan jokainen jäsenvaltio voi toteuttaa toimenpiteet, jotka se katsoo tarpeellisiksi keskeisten turvallisuusetujensa turvaamiseksi ja jotka liittyvät aseiden, ammusten ja sotatarvikkeiden tuotantoon tai kauppaan; nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan saa heikentää sellaisten tuotteiden kilpailun edellytyksiä yhteismarkkinoilla, joita ei ole tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön. Säännös on poikkeussäännös, jota on jo tämän luonteensa ja tarkoituksensa vuoksi tulkittava suppeasti.

Hankintalain 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan lakia ei sovelleta hankinnassa, jonka kohde soveltuu pääasiallisesti sotilaalliseen käyttöön.

Perustamissopimus on Suomessa välittömästi velvoittavaa oikeutta. Näin ollen Suomessa on lakia sovellettaessa otettava perustaksi perustamissopimuksen määräys ja mahdollisen ristiriitatilanteen käsillä ollessa jätettävä hankintalain asianomainen säännös soveltamatta. Hankintayksikön tekemä hankinta on siis mahdollista tehdä hankintalakia ja sen perusteella annettujen muiden säädösten määräyksiä sekä soveltuvaa Euroopan yhteisön lainsäädäntöä ja periaatteita noudattamatta ainoastaan siinä tapauksessa, että hankinnan kohteena on nimenomaan sotilaalliseen käyttöön tarkoitettu tuote.

Hankintapäätöksen kohteena oleva tuote on varsikenkä. Kyse on yleisjalkineesta, jollaista voidaan käyttää, ja jollaista yleisesti käytetään, siviilikäytössä muun ohella vaellus-, metsästys-, erä-, työ- ja vapaa-ajanjalkineena. Puolustusvoimissa jalkinetta käytetään niin ikään yleisjalkineena, joka jalkineen iästä ja kunnosta riippuen voi olla muun ohella joko lomajalkine tai yleispalvelujalkine.

On kiistatonta, että tällainen yleisjalkine ei ole miltään osin sellainen tuote, joka olisi tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön ja jonka osalta keskeiset turvallisuusedut, jotka liittyvät aseiden, ammusten ja sotatarvikkeiden tuotantoon tai kauppaan, edellyttäisivät poikkeamista EY-oikeuden säännöistä ja periaatteista sekä erityisesti julkisia hankintoja koskevista normeista ja sopimuksista.

Perustamissopimuksen 296 artiklan 2. kohdassa viitataan neuvoston 15.4.1958 vahvistamaan luetteloon tuotteista, joihin sovelletaan sanotun artiklan 1. kohdan b-alakohtaa. Neuvoston Euroopan parlamentin jäsenen kysymyksen johdosta annetussa vastauksessa on esitetty sanottu luettelo, joka sisältää 15-kohtaisen listauksen aseista sekä ampuma- ja sotatarvikkeista. Kyseinen luettelo sisältää nimenomaan ja yksinomaan tuotteita, jotka on tarkoitettu sodankäyntiin tai sellaiseen varautumiseen. Kyse on tuotteista, joita ei voisi eikä saisi olla siviilien hallussa tai käytössä ja joiden hankintoihin ja ominaisuuksiin mahdollisesti voi ainakin tapauskohtaisesti liittyä sellaisia keskeisiä turvallisuusetuja, joiden vuoksi voi olla perusteltua saada poiketa muutoin julkisissa hankinnoissa noudatettavista säännöistä ja periaatteista.

Edellä mainitun perusteella on selvää, että hankintapäätöksen kohteena olleet varsikengät eivät ole sellaisia tuotteita, joita tarkoitetaan perustamissopimuksen 296 artiklan 1. kohdan b-alakohdassa. Näin ollen on myös selvää, että hankintapäätöstä tehtäessä ja sitä edeltänyttä hankintamenettelyä toteutettaessa olisi tullut noudattaa hankintalain ja sen nojalla annettujen säännösten määräyksiä sekä asiaan liittyvää Euroopan yhteisön lainsäädäntöä samoin kuin Suomea velvoittavia kansainvälisiä sopimuksia.

Hankintayksikkö on toiminut asiassa Suomessa voimassa olevan oikeuden vastaisesti katsoessaan, että hankintapäätökseen ja siihen johtaneeseen hankintamenettelyyn ei olisi tullut soveltaa hankintalakia. Markkinaoikeus on ollut toimivaltainen käsittelemään valittajan tekemän hakemuksen. Hankintayksikkö on antanut asiassa 8.5.2007 päivätyllä ilmoituksella hakemusosoituksen asian saattamiseksi markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Tämän on katsottava osoittavan, että myös hankintayksikkö on tuossa vaiheessa tullut siihen johtopäätökseen, että kyse on ollut hankintalain soveltamisalan piiriin kuuluvasta julkisesta hankinnasta, jota koskevat muutoksenhakuasiat käsittelee ensimmäisenä oikeusasteena markkinaoikeus.

Hankintayksikön markkinaoikeudelle antamassa vastineessa viitatulla puolustusministeriön määräyksellä 76/1995 ei ole merkitystä tässä asiassa sen johdosta, että ylemmällä normitasolla on päädyttävä toteamaan hankintapäätöksen tulleen tehdyksi pakottavan normiston vastaisesti. Viranomaismääräyksen tasoisella sääntelyllä ei voida tehdä laajennuksia tai poikkeuksia siitä, mitä on Rooman sopimuksella, velvoittavilla direktiiveillä sekä lailla ja asetuksella säädetty. Viranomaismääräys ei myöskään käsillä olevan kaltaisessa tapauksessa käy kategoriseksi päätöksentekoperusteeksi, vaan kysymys poikkeusmenettelyn mahdollisuudesta on arvioitava aina tapauskohtaisesti erikseen.

Hankintayksikön asianomaista tuotetta koskeneen teknisen spesifikaation 2100-a mukaan kyse on nauhallisesta varsikengästä, jota käytetään lomajalkineena, palvelusjalkineena kasarmialueella ja maastojalkineena kuivissa olosuhteissa. Kyse ei siis hankintayksikön oman spesifikaationkaan mukaan ole edellä mainitussa puolustusministeriön määräyksessä viitatusta taistelukentän erikoisjalkineesta, vaan yksinkertaisesta yleisjalkineesta. Tällaista jalkinetta myydään ja ostetaan tavanomaiseen siviilikäyttöön ja myös puolustusvoimissa sitä käytetään yleisjalkineena. Hankintapäätöksen kohteena ollut jalkine ei siis kvalifioidu edes viitatun puolustusministeriön päätöksen mukaisiin suojavarusteisiin, ja hankintapäätös on tehty myös vastoin ministeriön päätöstä.

Nyt tarkastelun kohteena olevan jalkineen spesifikaatiot ovat julkista aineistoa ja sellaisenaan kenen tahansa saatavissa. Myös puolustusvoimat jakelee näitä spesifikaatioita piirustuksineen tarjouspyynnössään ilman pyrkimystä tai toimenpiteitä pitää tätä tietoa salaisena. Jalkineen rakenteessa, valmistusmenetelmissä tai materiaaleissa ei ole mitään erityistä tai poikkeuksellista, vaan kaikilta osiltaan kyse on yleisesti jalkinetuotannossa käytettyjen menetelmien ja materiaalien hyödyntämisestä. Kaikki jalkineen valmistuksessa käytetyt materiaalit ovat myös yleisesti tunnettuja ja kaikkien saatavilla vapailta markkinoilta. Tämä koskee myös markkinaoikeuden päätöksessä viitattua heijastamatonta nauhaa, jota on yleisesti saatavissa ja jota käytetään yleisesti. Hankintayksikön spesifikaation mukan takalenkin nauhan puuttuminen tai sen valmistaminen väärää laatua olevasta materiaalista on vain vähäinen virhe. Mikäli kyse todella olisi sotasalaisuuden tasoisesta ja erinomaisen tärkeästä asiasta, ei sitä olisi puolustusvoimien omassa spesifikaatiossa luokiteltu merkitykseltään vähäiseksi asiaksi.

Euroopan yhteisöjen komission 7.12.2006 päivätyssä tiedonannossa on todettu, että yhteisöjen perustamissopimuksessa asetetaan tiukat ehdot perustamissopimuksen 296 artiklan nojalla tehtävien poikkeusten käytölle tarkoituksin estää mahdollinen väärinkäyttö ja varmistaa, että poikkeusta käytetään ainoastaan erityistapauksissa, joissa jäsenvaltioilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin suojella turvallisuusetujaan kansallisesti. Yhteisöjen tuomioistuimen vakiintuneeseen tulkintalinjaan viitaten tiedonannossa todetaan, että EY:n perustamissopimuksen 296 artiklan soveltamisalaa ja soveltamisen ehtoja on tulkittava suppeasti. Tiedonannossa todetaan Euroopan yhteisöjen neuvoston 15.4.1958 vahvistaman luettelon sisältävän ainoastaan sellaisia tarvikkeita, jotka ovat täysin sotilaallisluonteisia ja jotka on tarkoitettu yksinomaan sotilaalliseen käyttöön. Tiedonannon sisältämät kannanotot hankintamenettelyyn sovellettavista normeista ja erityisesti Rooman sopimuksen 296 artiklan soveltamisen edellytyksistä ja ehdoista ovat yhtenevät sen kanssa, mitä valittajan toimesta on tässä prosessissa esitetty.

Hankintayksikkö on valittajan tekemän hakemuksen jälkeen ryhtynyt nimenomaisesti soveltamaan hankintalakia myös hakemuksen kohteena oleviin varsikenkiin ja julkaissut muun ohella hankinnasta hankintailmoituksen, joka koskee täsmälleen samoja varsikenkiä, joista on kyse nyt käsillä olevassa valitusasiassa.

Markkinaoikeuden tehtäviin kuuluu kaikkien sen tutkittavaksi tulevien asioiden kannalta katsoen merkitystä omaavien säännösten ja niiden soveltamisedellytysten tulkinta. Mikäli säännöksen tulkinta edellyttää sen määrittämistä, onko käsillä olevassa yksittäistapauksessa olemassa merkitystä omaava Suomen valtion keskeinen turvallisuusetu, joka oikeuttaisi poikkeamaan muutoin noudatettavasta pakottavasta lainsäädännöstä, tämä määrittely kuuluu markkinaoikeuden tehtäviin.

Markkinaoikeuden päätöksessään esittämä toteamus siitä, että EY:n perustamissopimuksen 296 artiklan 1 kohdan b alakohdassa olisi jäsenvaltioille annettu poikkeuksellisen laaja harkintavalta niiden tarpeiden arvioimisessa, jotka liittyvät niiden keskeisten turvallisuusetujen turvaamiseen, ei pidä paikkaansa. Viitattu säännös on erittäin suppeatulkintainen poikkeussäännös.

Puolustusvoimat on antanut Urho Viljanmaa Oy:n valituksen johdosta selityksen, jossa se on vaatinut, että korkein hallinto-oikeus jättää tutkimatta tai hylkää kaikki valittajan vaatimukset. Lisäksi Puolustusvoimat on vaatinut, että korkein hallinto-oikeus velvoittaa valittajan korvaamaan Puolustusvoimien oikeudenkäyntikulut korkoineen.

Puolustusvoimat on esittänyt perusteluina vaatimuksilleen muun ohella seuraavaa:

Tarjouspyyntöön liitetyn teknisen spesifikaation 2100-a mukaan varsikenkää käytetään nimenomaan taistelujalkineena, eikä mitään muuta erityistä taistelujalkinetta ole. Kilpailutettu varsikenkä ja laskuvarjojääkärin hyppykenkä ovat olleet ainoat kengät, jotka on katsottu kuuluvaksi puolustusministeriön päätöksen 76/1995 kohdan L.c. taistelukentän erikoisjalkineisiin.

Tarjouspyynnön hankinta on sisältänyt sekä puolustusministeriön että sisäasiainministerin alaisten laitosten ostovolyymin. Hankintaan on sisällytetty lisähankintavaraus kriisinhallinta- ja kv-joukkojen varustamista varten. Nämäkin tarjouspyynnössä esitetyt seikat tukevat varsikengän kuulumista ministeriön päätöksen mukaisiin taistelukentän erikoisjalkineisiin.

Asiakirjan julkisuus tai salassapidettävyys eivät määritä hankittavaa tuotetta siviili- tai puolustusmateriaaliksi. Määrittely tehdään hankinnan kohteen mukaan ja asiakirjan julkisuus tai salassa pidettävyys määräytyy viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) mukaan. Puolustusmateriaalihankinta ei välttämättä sisällä salassa pidettävää aineistoa.

Puolustusministeriö on linjannut keväällä 2008 kilpailutetussa varsikenkähankinnassa varsikenkien kuuluvan siviilituotteiden piiriin. Uusi linjaus on tehty koskien keväällä 2008 kilpailutettuja jalkineita eikä linjaus ole taannehtiva. Tätä uutta, myöhemmin tehtyä linjausta ei voida pitää valittajan väitteiden hyväksymisenä.

Nyt kyseessä olevien varsikenkien hankintamenettelyn alkaessa silloin voimassa ollut kynnysarvon ylittävistä tavara- ja palveluhankinnoista sekä rakennusurakoista annetun asetuksen (380/1998) 4 §:n 2 momentin mukaan puolustusministeriö päättää puolustushallinnon osalta Euroopan yhteisön perustamissopimuksen 296 artiklan mukaisesti, mitä on pidettävä julkisista hankinnoista annetun lain (1505/1992) 1 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna hankintana. Asetuksen nojalla on annettu puolustusministeriön määräyskokoelman määräys nro 76/1995. Hankinnan kohde kuuluu puolustusministeriön määräyksen 76/1995 mukaisiin tuotteisiin.

Urho Viljanmaa Oy on antanut puolustusvoimien selityksen johdosta vastaselityksen.

Urho Viljanmaa Oy on 13.3.2009 antanut asiassa lausuman, joka on lähetetty tiedoksi puolustusvoimille.

Puolustusvoimat on 25.8.2009 toimittanut korkeimmalle hallinto-oikeudelle tiedoksi asiakirjan, joka oli lähetetty Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Urho Viljanmaa Oy on 8.9.2009 toimittanut korkeimmalle hallinto-oikeudelle lausuman.

Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu

Korkein hallinto-oikeus kumoaa markkinaoikeuden päätöksen ja palauttaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Markkinaoikeuden tulee asian ratkaistessaan lausua myös korkeimmassa hallinto-oikeudessa esitetyistä oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevista vaatimuksista.

Perustelut

Julkisista hankinnoista annetun lain (1505/1992, hankintalaki) 1 §:n 2momentin 2 kohdan mukaan lakia ei sovelleta hankinnassa, jonka kohde soveltuu pääasiallisesti sotilaalliseen käyttöön.

Hankintalain tulkinnassa on otettava huomioon hankintamenettelyn alkaessa voimassa ollut neuvoston direktiivi 93/36/ETY julkisia tavarahankintoja koskevien sopimustentekomenettelyjen yhteensovittamisesta. Direktiivin 3 artiklan mukaan direktiiviä sovelletaan myös maanpuolustusalalla toimivien hankintayksiköiden tekemiin tavarahankintoihin lukuun ottamatta tuotteita, joihin sovelletaan EY:n perustamissopimuksen 223 artiklan (nykyisin Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 346 artikla) 1 kohdan b alakohtaa.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 346 artiklan 1 kohdan b alakohdan mukaan jokainen jäsenvaltio voi toteuttaa toimenpiteet, jotka se katsoo tarpeellisiksi keskeisten turvallisuusetujensa turvaamiseksi ja jotka liittyvät aseiden, ammusten ja sotatarvikkeiden tuotantoon tai kauppaan; nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan saa heikentää sellaisten tuotteiden kilpailun edellytyksiä sisämarkkinoilla, joita ei ole tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön.

Euroopan yhteisöjen tuomioistuin, nykyisin unionin tuomioistuin, on asiassa C-337/05, Euroopan yhteisöjen komissio vastaan Italian tasavalta (Kok. 2008 s. I-2173) 8.4.2008 antamassaan tuomiossa katsonut edellä mainittua Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen määräystä soveltaessaan muun ohella, että mainitun määräyksen sanamuodosta ilmenee, että kyseisten tuotteiden on oltava tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön. Tuomioistuin on katsonut tästä seuraavan, että sellaisia varusteita ostettaessa, joiden käyttö sotilaallisiin tarkoituksiin on epävarmaa, on välttämättä noudatettava julkisten hankintasopimusten tekomenettelyjä koskevia sääntöjä ja että näitä samoja sääntöjä oli noudatettava hankittaessa helikoptereita sotilaallisille joukoille siviilikäyttöä varten, koska kyseessä olevilla helikoptereilla oli mahdollisen sotilaallisen käyttötarkoituksen lisäksi selvä siviilitehtävä.

Nyt kysymyksessä olevan hankinnan kohteena ovat tarjouspyynnön mukaan olleet varsikengät. Puolustusvoimien oman ilmoituksen mukaan kyseisiä jalkineita on hankittu loma-, palvelus- ja maastokäyttöön.

Korkein hallinto-oikeus katsoo, että tarkastelun kohteena olleita jalkineita ei ole tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön. Näin ollen hankinnan on katsottava kuuluvan julkisista hankinnoista annetun lain soveltamisalaan. Kun otetaan huomioon hankintalain 9 a §:n 1 momentti ja 9 §, markkinaoikeuden olisi tullut tutkia Urho Viljanmaa Oy:n hakemus.

Asian ovat ratkaisseet hallintoneuvokset Ahti Rihto, Pirkko Ignatius, Irma Telivuo, Anne E. Niemi ja Alice Guimaraes-Purokoski. Asian esittelijä Markus Ukkola.

Voisiko joku selittää lyhyesti selvällä suomella että mikä tässä nyt on se ongelma. Onko valmistaja vetänyt hernepussin nenään kun onkin valittu kilpailijan kenkä vai mikä tässä mättää :a-huh: kun sattui menenmään multa täysin yli hilseen.
 
Mun näkemyksen mukaan tässä tapeltiin nyt vain siitä, olisiko markkinaoikeuden pitänyt käsitellä alkuperäinen valitus vai ei. Markkinaoikeuden mielestä maiharit on sotilasvaruste -> ei tarvitse käsitellä, koska kilpailutus ei koske "yksinomaan sotilaalliseen käyttöön tarkoitettuja varusteita". KHO taas linjasi, että "tarkastelun kohteena olleita jalkineita ei ole tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön", ja pakotti siis markkinaoikeuden käsittelemään alkuperäinen valitus.

Se, mistä tässä alun perin kiisteltiin, on joku aivan toinen tarina. Veikkaisin, että liittyy jotenkin kilpailuttamisen yksityiskohtiin. Todellinen syyhän lienee se, että tilaus meni Sieville, niin Jalas valittaa.
 
Sarfloy kirjoitti:
Se, mistä tässä alun perin kiisteltiin, on joku aivan toinen tarina. Veikkaisin, että liittyy jotenkin kilpailuttamisen yksityiskohtiin. Todellinen syyhän lienee se, että tilaus meni Sieville, niin Jalas valittaa.

Tässähän on vihulaiselle oiva tilaisuus lamauttaa puollustusvoimien toimintakykyä kun ostaa suomalaisen kalossitehtaan ja tultuaan hylätyksi tarjouskilpailussa vetää asian markkinaoikeuteen.

Onneksi on omat vermeet sikälimikäli niitä enää saa harjoituksissa käyttää.
 
Mosuri kirjoitti:
Sen sijaan se, että hankintayksikkö on tarjouspyynnön liitteessä kuvannut kengän käyttöä loma-, palvelus- ja maastojalkineena, tukee osin kantaa siitä, että kenkiä ei ole hankittu yksinomaan sotilaallista käyttöä varten.

Korkein hallinto-oikeus katsoo, että tarkastelun kohteena olleita jalkineita ei ole tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön.

Melko mielenkiintoinen tulkinta KHO:lta?!?!
Ehkä pitäisi entistä tarkemmin sitten määritellä "sotilaallinen käyttö"?!
Ainakin näin maallikkona tuntuisi, että kenkä jota sotilas käyttää sotilaspuvun kanssa on sotilaalliseen käyttöön tarkoitettu sotilasjalkine, väliäkö sillä, mikä on tilanne tai tehtävä, jossa hän sitä jalkinetta käyttää.
Varusmiehen ns "lomapuku" kun on tosiasiassa "paraatipuku", eikä mikään vapaa-ajanasuste! Tuskin kukaan KHO:ssakaan väittäisi, ettei paraatipuvun jalkine ole sotilaalliseen käyttöön tarkoitettu jalkine?! Jos taas "sotilaallinen käyttö" on KHO:n mielestä sama asia kuin "taistelukäyttö", niin siinä tapauksessa aika moni varuste armeijassa ei ole sotilaalliseen käyttöön tarkoitettu!
 
Kapiainen kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Sen sijaan se, että hankintayksikkö on tarjouspyynnön liitteessä kuvannut kengän käyttöä loma-, palvelus- ja maastojalkineena, tukee osin kantaa siitä, että kenkiä ei ole hankittu yksinomaan sotilaallista käyttöä varten.

Korkein hallinto-oikeus katsoo, että tarkastelun kohteena olleita jalkineita ei ole tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön.

Melko mielenkiintoinen tulkinta KHO:lta?!?!
Ehkä pitäisi entistä tarkemmin sitten määritellä "sotilaallinen käyttö"?!
Ainakin näin maallikkona tuntuisi, että kenkä jota sotilas käyttää sotilaspuvun kanssa on sotilaalliseen käyttöön tarkoitettu sotilasjalkine, väliäkö sillä, mikä on tilanne tai tehtävä, jossa hän sitä jalkinetta käyttää.
Varusmiehen ns "lomapuku" kun on tosiasiassa "paraatipuku", eikä mikään vapaa-ajanasuste! Tuskin kukaan KHO:ssakaan väittäisi, ettei paraatipuvun jalkine ole sotilaalliseen käyttöön tarkoitettu jalkine?! Jos taas "sotilaallinen käyttö" on KHO:n mielestä sama asia kuin "taistelukäyttö", niin siinä tapauksessa aika moni varuste armeijassa ei ole sotilaalliseen käyttöön tarkoitettu!

Tarkoittaako tuo kohta sitten yksinkertaisesti sitä että noita saappaita saavat ostaa myös siviilit? En tiedä saako M/05 saappaita ostaa siviilit, mutta aika monikin vannoo M/91:sen nimeen myös omana vapaa-ajan eräjalkineena. Kuinkahan tulkitaan sitten lähes 100% kopiot noista palvelusjalkineista. Itselläni oli aikanaan liki 100% kopio M/91 jalkineesta, pohjakuviointi oli ainoa erilainen kohta. Muistaakseni saappaan valmistanut firmakin oli sama kuin M/91:llä.

Jos tämä on päätöksen taustalla, niin ehkäpä mallisuoja M/05 puvun suhteen on ihan oikeutettu jotta vältetään tämmöiset lakitekniset ongelmat?
 
Mosuri kirjoitti:
Niin tässä on koko komeus. Kiittäkää taas EU:ta jälleen kerran! Ainakin tietää nyt valmistajan (menee boikottiin saman tien).

Millä tavalla se nyt on EU:n tai Jalaksen vika, jos Jalas valittaa mahdollisesta virheellisestä menettelystä? Vai pitäisikö lainsäädäntö olla semmoinen, että mistään virheellisistä menettelyistä ei voisi valittaa mihinkään. Voisi sitten päättäjät ja muut virkamiehet tuhlata veronmaksajien rahoja aina omien kavereidensa firmoihin, kun mitään hankintoja ei tarvitse kilpailuttaa (tai kilpailutuksella ei ole mitään lainsäädäntöä).

Kyllä itse syyttäisin PV:tä siitä kun ei ole varautunut siihen, että isoissa hankinnoissa/sopimusten solmimisessa yleensä SAATTAA tulla kaikenlaisia ongelmia ja valituksia. Ihan perushommia ainakin siviilissä, että isoihin hankintoihin yms. lasketaan aina sen verran pelivaraa että joku valittaa jostain ja sitä sitten ratkotaan se pari vuotta esim. hallinto-oikeudessa.
 
kolari kirjoitti:
Millä tavalla se nyt on EU:n tai Jalaksen vika, jos Jalas valittaa mahdollisesta virheellisestä menettelystä? Vai pitäisikö lainsäädäntö olla semmoinen, että mistään virheellisistä menettelyistä ei voisi valittaa mihinkään. Voisi sitten päättäjät ja muut virkamiehet tuhlata veronmaksajien rahoja aina omien kavereidensa firmoihin, kun mitään hankintoja ei tarvitse kilpailuttaa (tai kilpailutuksella ei ole mitään lainsäädäntöä).

Kyllä itse syyttäisin PV:tä siitä kun ei ole varautunut siihen, että isoissa hankinnoissa/sopimusten solmimisessa yleensä SAATTAA tulla kaikenlaisia ongelmia ja valituksia. Ihan perushommia ainakin siviilissä, että isoihin hankintoihin yms. lasketaan aina sen verran pelivaraa että joku valittaa jostain ja sitä sitten ratkotaan se pari vuotta esim. hallinto-oikeudessa.

Olen samaa mieltä sekä Jalaksen että PV:n osuudesta tähän asiaan.
En tosin tunne tapauksen taustaa ja sen yksityiskohtia, joten en siihen sinänsä ota sen enempää kantaa. Se on kuitenkin täysin selvää, että jos kilpailutuksessa on tapahtunut virhe/ virheitä, niin on selvää että Jalas riitauttaa asian. Ja toisaalta ostajan (PV) pitäisi ehdottomasti ymmärtää, että tällaisissa hankinnoissa tulee helposti ongelmia, jos hommassa ei osata toimia oikein. Ehkäpä tässä on törmätty taas siihen, että upseerin koulutus ei tee miehestä ammattilaista kaikille aloille, vaan ainoastaan sotilastehtäviin. Monesti vain tuntuu, että upseerikoulutuksella pitäisi pystyä olemaan ammattilainen kaikessa mahdollisessa. Eipä taitaisi olla ensimmäinen kerta, kun siviilimaailman bisnesammattilainen vie upseeria kuin pässiä narussa kun tehdään sitä hommaa mitä tämä siviilimaailman kaveri työkseen tekee.. Ehkä armeijan pitäisi jo pikkuhiljaa alkaa ottamaan opikseen ja ymmärtää, että upseeri on ammattimies sotilashommissa ja pelkkä heikkotasoinen harrastelija siviilibisneksessä?!
 
Missä kohtaa käy selville se, ovatko tuotteet täysin samanveroisia? Tuossahan vedotaan siihen, että periaatteessa kalossi kuin kalossi käy kisaan mukaan. Kuitenkin PV on varmasti yhteistyössä vakiintuneen toimittajan kanssa kehitellyt itselleen sopivan ja sopivan hintaisen tuotteen. Periaatteessa siis vaikka baikal olisi paukauttanut tarjouksen, jossa tarjotaan hinkuvintialaista kalossia malli 1939, se pitäisi hyväksyä peliin mukaan. Selvä virhe PV:ltä on tuo 2008:n linjaus koskien siviili- ja tst-kentän käyttöä jne. Olisivat vain pysyneet määritelmässä: pv tarvii vain taistelujalkineita. Piste.

En lähde arvioimaan valittajan tuotetta, kun en tunne asiaa, mutta melkein uskallan väittää, että tarjottava tuote ei ole samanveroinen kuin hyväksytty. Nämä on kinkkisiä sikälikin, että jos PV ja joku verstas tekevät yhteistyössä jonkun tuotteen ja tulevan hyödyn korjaakin joku muu niin kauanko yksikään yritys viitsii ruveta tuhlaamaan aikaa ja rahaa pv:n kanssa touhuiluun, jos odotettavissa on vain se, että joku "samanlainen" tuote korjaa potin? Kilpailu on ihan jees, mutta yhdessä kehittäminen on kanssa ihan jees. Ja kyllä yhteistyökumppanuus perustuu VAIN JA AINOASTAAN yhteiseen hyötyyn---win-win. En usko Suomestakaan löytyvän paljon sellaisia yrityksiä, jotka kehittävät ja tuottavat kamaa armeijalle vain siksi, että intti on tosi jees ja mmaanpuolllustus on kivaa.

Mutta sitten kun lähdetään nuhhimaan pilkkuja ja viilaamaan pykäläviidakkoa niin kuka lopulta voittaa? Lakimiesprikaatit korjaavat hyödyn, ei muut.

Ei sitä tarvi ihmetellä, että EU-alue on jäämässä Jenkkien ja aasian talouksien jalkoihin. Talouselämä ja idealismi harvoin käsi kädessä mennä lyyhäävät...EU tarvitsisi tälläkin hetkellä Isoa Johtajaa ja dynamiikkaa. Ranska ja Britannia joutuvat vielä syömään sen kalkin, että Saksa on päästettävä veturiksi taas kerran. Niin se on Euroopassa ollut aina ja taitaa vaatia sitä taaskin. Saksasta pitäisi nousta sellainen Helmut Kohl:mainen henkilö, joka alkaisi rohkeasti suuntia Eurooppaa eteenpäin, ottaisi vastuuta ja JOHTAISI. Miten tämä liittyy kenkiin? Kohta EU:n alueella ei valmisteta edes sukkia saati kenkiä, jos ei keksitä ja oteta käyttöön keinoja EU:n talouden ja tuotantoelämän voimistamiseksi.
 
baikal kirjoitti:
En lähde arvioimaan valittajan tuotetta, kun en tunne asiaa, mutta melkein uskallan väittää, että tarjottava tuote ei ole samanveroinen kuin hyväksytty. Nämä on kinkkisiä sikälikin, että jos PV ja joku verstas tekevät yhteistyössä jonkun tuotteen ja tulevan hyödyn korjaakin joku muu niin kauanko yksikään yritys viitsii ruveta tuhlaamaan aikaa ja rahaa pv:n kanssa touhuiluun, jos odotettavissa on vain se, että joku "samanlainen" tuote korjaa potin?
Varsikenkiä M/05 on aiemmin tilattu sekä Sieviltä että Jalakselta, ja molempia näkee jakovarusteina. Mallit ovat hieman erilaiset.
 
Kapiainen kirjoitti:
Melko mielenkiintoinen tulkinta KHO:lta?!?!
Ehkä pitäisi entistä tarkemmin sitten määritellä "sotilaallinen käyttö"?!
Ainakin näin maallikkona tuntuisi, että kenkä jota sotilas käyttää sotilaspuvun kanssa on sotilaalliseen käyttöön tarkoitettu sotilasjalkine, väliäkö sillä, mikä on tilanne tai tehtävä, jossa hän sitä jalkinetta käyttää.

Minäkin olen maallikko. Poimin alle KHO:2010:47:stä omasta mielestäni järkevät perustelut "sotilaallisen käytön" määrittelyyn. Itse rinnastan hankintamielessä varsikengän lusikkahaarukkaan ennemmin kuin kenttäradioon.

Käsittely korkeimmassa hallinto-oikeudessa kirjoitti:
Hankintapäätöksen kohteena oleva tuote on varsikenkä. Kyse on yleisjalkineesta, jollaista voidaan käyttää, ja jollaista yleisesti käytetään, siviilikäytössä muun ohella vaellus-, metsästys-, erä-, työ- ja vapaa-ajanjalkineena.
...
Kyseinen luettelo sisältää nimenomaan ja yksinomaan tuotteita, jotka on tarkoitettu sodankäyntiin tai sellaiseen varautumiseen. Kyse on tuotteista, joita ei voisi eikä saisi olla siviilien hallussa tai käytössä ja joiden hankintoihin ja ominaisuuksiin mahdollisesti voi ainakin tapauskohtaisesti liittyä sellaisia keskeisiä turvallisuusetuja, joiden vuoksi voi olla perusteltua saada poiketa muutoin julkisissa hankinnoissa noudatettavista säännöistä ja periaatteista.
...
Nyt tarkastelun kohteena olevan jalkineen spesifikaatiot ovat julkista aineistoa ja sellaisenaan kenen tahansa saatavissa. Myös puolustusvoimat jakelee näitä spesifikaatioita piirustuksineen tarjouspyynnössään ilman pyrkimystä tai toimenpiteitä pitää tätä tietoa salaisena.
 
Huomatkaa toki, että nuo perustelut ovat siis valittajan, Urho Viljanmaa Oy:n (ts. Jalaksen) näkemyksiä, eivät KHO:n.
 
baikal kirjoitti:
Missä kohtaa käy selville se, ovatko tuotteet täysin samanveroisia? Tuossahan vedotaan siihen, että periaatteessa kalossi kuin kalossi käy kisaan mukaan.
Kuitenkin PV on varmasti yhteistyössä vakiintuneen toimittajan kanssa kehitellyt itselleen sopivan ja sopivan hintaisen tuotteen.

Hetkinen... PV on tehnyt vaatimusmäärittelyn ja pyytänyt tarjouksia n kpl:sta määrittelyn mukaisia tuotteita. S ja J ovat tehneet tarjouksen. Tarjouksissaan ne ovat esittäneet, mitä olisivat tekemässä ja ja mitä maksaa. S:n tarjous on hyväksytty.

En ole kaupallisen tai juridisen puolen asiantuntija, mutta tuo kuulostaa aivan normaalilta. Jos J on ollut mukana vaatimusmäärittelyn laatimisessa tai tehnyt aikaisempia tuotantosarjoja, J:llä lienee etulyöntiasema tarjouksen laatimisessa. Se ei kuitenkaan estä S:ää tekemästä huokuttelevampaa tarjousta riittävät ominaisuudet sisältävästä tuotteesta tai J:tä hinnoittemasta itseään pihalle.

Varsikengät eivät ole mitään avaruustekniikkaa (linkki). Astrium teki ensimmäiset neljä Galileo-satelliittia, mutta seuraaviin 14:ään valiittiinkin valmistajaksi OHB System, jonka tarjous oli halvempi. On sitten eri asia, miten tuossakin lopulta käy kustannusten ja aikataulujen suhteen...

"Puolustusvoimat säästää kustannuksista tinkimättä"
"Valitaan paras, eli halvin"
 
Sarfloy kirjoitti:
Huomatkaa toki, että nuo perustelut ovat siis valittajan, Urho Viljanmaa Oy:n (ts. Jalaksen) näkemyksiä, eivät KHO:n.
Hyvä täsmennys, ja PV:n vastineen mielestä varsikenkä nimenomaan on taistelu"väline". Itse en vain ole samaa mieltä :) mutta mitään henkilökohtaista minulla ei asiassa ole kiinni.

Oletan, että tärkein syy koko uutiseen on jonkun kyllästyminen byrokratian hitauteen. Eihän tuollaista "pojille tulee hiiva ja jalat katkeilee" -ulostuloa kai muuten olisi julkisuuteen laskettu. Tai ehkä kyse on ennakoinnista, ennen kuin huolestuneiden alokkaiden äidit ottaisivat asian esille.
 
Kauhea vouhotus jostain varsikengän jakamattomuudesta tetsauskäyttöön. Kumisaapas on ihan passeli peli siihen touhuun. Ja kumikenkiä jaetaan kuitenkin se kaksi paria.

Ja kyllä niitä jalkineita on jemmassa pahnpäivän varalle ihan riittävästi. Eiköhän niitä aleta jakamaan, kun oikeasti on tarvis.

Välillä varastoja siivottaessa kaikennäköistä varustetta tupsahtelee myyntiin sa-kauppoihin. Myös näitä m91-jalkineita. Joka osaltaan kertoo niiden olemassaolosta.

Harvassa paikassa on jakovarusteena pelkkä m05-materiaali. Viimeksi jaettiin ainakin m85-, m91-, m95-, m2000- ja m05-kampetta. Ja hyvin pärjäsi.

Ja mitä kengän toimittajiin tulee, niin sekä m91 että m05 kenkää on tehnyt sekä jalas, että sievi. Oli myös kolmannen osapuolen kenkiä seassa? Voisiko toimittajan valinnassa voinut vaikuttaa tuotteen laatu? Joistain m05-kengistä tuppaa lohkeilemaan pohjat ja päällyste kuluu pakkaskeleillä hetkessä.
 
Joo, M05-kenkää on siis hankittu sekä Jalakselta, että Sieviltä. Molempia on myös tälläkin hetkellä jaossa. Kengät ovat periaatteessa samanlaiset, pieniä yksityiskohtaeroja niissä on, joista voi erottaa päällepäin kummasta kengästä on kysymys.
Näin käyttäjän kannalta katsottuna kengissä on kuitenkin yksi selvästi havaittava ja jossain mielessä merkittäväkin ero:
Toisen valmistajan kengän pintanahka on laadultaan sellaista, että nahka hajoaa hyvin nopeasti ja hyvin helposti. Melkein riittää, että kenkää käyttää muutaman päivän maasto-olosuhteissa sotilastehtävissä, niin kengän pintanahka on rikkoontunut kengän kärjistä ja muista osista, jotka joutuvat hiukan kovemmilla sotilaskäytössä. Mielestäni, käyttäjän näkökulmasta, tästä kengästä ei ole sotilasjalkineeksi sotilaskäyttöön. Loma- ja paraatijalkineena se menee..ei sotilaskäytössä. Toisen valmistajan vastaava kenkä kestää selvästi paremmin.
 
kolari kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Niin tässä on koko komeus. Kiittäkää taas EU:ta jälleen kerran! Ainakin tietää nyt valmistajan (menee boikottiin saman tien).

Millä tavalla se nyt on EU:n tai Jalaksen vika, jos Jalas valittaa mahdollisesta virheellisestä menettelystä? Vai pitäisikö lainsäädäntö olla semmoinen, että mistään virheellisistä menettelyistä ei voisi valittaa mihinkään. Voisi sitten päättäjät ja muut virkamiehet tuhlata veronmaksajien rahoja aina omien kavereidensa firmoihin, kun mitään hankintoja ei tarvitse kilpailuttaa (tai kilpailutuksella ei ole mitään lainsäädäntöä).

Et sitten ilmeisesti ymmärrä sitä, että ollessaan EU:n jäsen täytyy Suomen noudettaa tuota supranationalistista lainsäädäntöä? Tässä nyt asetetaan vastakkain kaksi asiaa korruptio ja typerä laki. Vähän samalla tavalla kuin jos kansalaisoikeuksien puolustajaa syytetään terroristien suosimisesta.

Välttämättömät hankinnat pitää pystyä suorittamaan vaikka joku kilpailutus on riitautettu! Nykyinen laki ei anna tähän mahdollisuutta = eli laki on huono. Käytännössä tilanne on se, että EU:ssa hävinnyt firma pystyy viivyttämään hankintoja muotoseikkojen pohjalta. Ja mikä pahinta turhaan oikeusprosessin käynnistäneelle firmalle ei tule mitään sanktiota vaikka he häviäisivät jutun. Suomessahan perinteisesti oikeudellista kiusantekoa on hillinnyt se, että hävinnyt puoli joutuu maksamaan oikeuskulut.

Julkisuudessa jaksetaan aina lesota näistä EU:n suurista saavutuksista. On melko ihmeellistä, että se tuomat epäkohdat ovat sitten aina jonkun muun vika? "Kumisaappaat kelpaa", "tyhmät upseerit", "ei ongelma laisinkaan", "puolustusvoimat ei osaa hankintakuvioita" jne...

Eli ilmeisesti tännekin kirjoittelevat ovat sitä mieltä, että ruotsalaiseen konserniin kuuluvan firman kiusanteko on ok?

Suurempien kaupunkien ulkopuolella huomattava osa väestöstä on saanut nauttia tästä EU:n tuomasta "hallinollisesta siunauksesta". EU:n perusajatushan on, että byrokratiaa kasvattamalla turvataan taloudellinen kasvu ja eurooppalaisten ihanteiden toteutuminen...
 
Mosuri kirjoitti:
Eli ilmeisesti tännekin kirjoittelevat ovat sitä mieltä, että ruotsalaiseen konserniin kuuluvan firman kiusanteko on ok?
Ehkei nyt ihan noinkaan. Ennemminkin osa ajattelee niin, että koska olemme EU-jäsenyyttä päättäneet hakea ja sen myös saaneet, niin meidän on sen asian kanssa elettävä.
EU-jäsenyys on realiteetti ja sen realiteetin kanssa on pystyttävä elämään..myös sen mukanaan tuomien negatiivisten asioiden kanssa.
 
Back
Top