No nyt kun kerran kysyt niin minä kerron:
Minua korpeaa se, että Puolustusvoimissa leikataan siviilityöntekijöistä, alipuseeristosta, hankinnoista, sodanajan joukoista, kertausharjoituksista, mutta ei kadettiupseeristosta, ei vaikka evp-upseerit ovat vielä rullissa pilliin vihellettäessä.
Minua korpeaa se että upseerikunta osaa puolustuksesta keskustelleessa lähinnä kinuta lisää rahaa.
Minua korpeaa se että Sveitsi käyttää puolustukseensa 0.76% bruttokansantuotteestaan ja hommaa komentaa kenraaliluutnantti joka sodan sattuessa ylennetään kenraaliksi. Meillä Suomessa siihen menee 1.47% ja kentsuja on kotiarpeiksi, KeLujakin nelinkertainen määrä.
Minua korpeaa se että tässä keskustelussa käytetään Ruotsin armeijaa esikuvana johon Suomenkin tulisi pyrkiä.
Hyviä pointteja Credikiltä.
Voisin lisätä tuohon keskustelukulttuuriin vielä esimerkin siitä kuinka hallintoalamaista joka on kiinnostunut maanpuolustuksesta kohdellaan jos alat kysellä "vääriä" asioita.
Tässä keskustelussa totesin, että PV,n pitäisi kiinittää enemmän kiinittää huomiota siihen miten se viestii kansalaisille.
Kadettiupseeri on on sellainen ylivertainen olio, että ainoa joka vetää vertoja hänelle on lääkäri. Kaiken osaavia yksilöitä.
Mediasta saa lukea joissa on hankittu kalliilla osia jotka eivät sovi PV,n järjestelmiin. Kyse ei ollut tahallisuudesta, siis osaamattomuudesta ja/ tyhmyydestä. Yksityisellä hiukan viisaammat olisivat tajunneet irtisanoutua ja tyhmemmät irtisanottu. Esimerkkejä riittää, silti tämän joukon arvostelu on epäilyttävää ja pitäisi kieltää.
Kadettiupseerit eivät voi puolustautua sillä, että johto tekee toisin kuin he haluavat, koska he ovat se johto. Tämä on tietysti taas rankkaa provoilua, mutta kovasti näyttää, että PV,ssä muut kantavat seuraukset vähennyksistä.
Aina voi tietysti tehdä kuten on tehty aina, todeta koirien haukkuvan ja karavaanin kulkevan, mutta ei pidä ihmetellä nuivaa suhtautumista ja vaatimuksia ylemmän upseeriston leikkauksista.