Puolustusvoimat nimittää kolme uutta kenraalia

Entisetkin ovat saaneet aivan tarpeeksi vahinkoa aikaan...
 
Noh noh pojat! Rymäkkylän vartiokomppanian päälliköksi oli jakaa vain everstejä, joten kyllä tässä oli kenraaleille tilausta.
 
Lainataanpa linkistä hyödylliset osuudet:

Nykyisin kaikki kenraalinimitykset tehdään viideksi vuodeksi kerrallaan. Sen jälkeen kenraalilla on edessään uusi nimityskierros, jos hän haluaa jatkaa puolustusvoimien palveluksessa.

Ainakaan vielä ketään ei ole jätetty nimittämättä uudelleen.

Puolustusvoimissa kenraalien normaali eläköitysmisikä on 60 vuotta. Puolustusvoimain komentajalla se on 63 vuotta.

Ilmavoimissa eläköitymisikä on 55, jos tehtävä edellyttää lentäjän koulutusta. Tästä syystä Tollan nimityskausi on muita lyhyempi.

Toki käytäntö vastaa pitkälti muita korkeimpia virkamiehiä, mutta... Monopolistisilla työmarkkinoilla on vähintäänkin erikoinen.
 
Via yle
http://yle.fi/uutiset/puolustusvoimat_saa_kolme_uutta_kenraalia/7228872
Valtioneuvosto on päättänyt esittää kolmen upseerin nimittämistä kenraalin virkaan. Nimityksistä päättää tasavallan presidentti

Luojan kiitos, PV kaipaa kaikkein kipeimmin uusia kenraaleja

Kaikissa muissakin valtion laitoksissa ja yksityisellä puolella tapahtuu virkakiertoa jossa väkeä ylennetään sitä mukaan kun tehtäviä vapautuu. Mikä näissä ylennyksissä nyt niin kovasti joitakin korpeaa? Jos haluatte itse kenraaliksi, menkää sotakouluihin, opiskelkaa tuelta ja paiskokaa kovasti töitä 30 vuotta, niin hyvällä tuurilla saatte kissat kaulaan.
Ja jos pohditte kenraalien määrä niin vertailkaa huviksenne muiden maiden joukkojen määrään, huomaatte että Suomessa on suhteessa rauhan ajan joukkoihin (sota-ajan joukoista puhumattakaan) varsin vähän kenraaleita. Ja jos se palkka niin kadehdituttaa, verratkaapa siviilivirkamiesten palkkoihin. Huomaatte että sotilaita "palkitaan" kutsumusammattiin ryhtymisestä reilulla palkanalennuksella.
 
Se menee juurikin toisinpäin. Suhteessa on enempi kenraileita, everstejä ja ev.lutteja niin kyl niitä vaan on paljon.
 
Se menee juurikin toisinpäin. Suhteessa on enempi kenraileita, everstejä ja ev.lutteja niin kyl niitä vaan on paljon.
Ja perustelet väitteesi millä? Esimerkiksi Ruotsin armeijassa on noin rauhan aikana noin 20 000 sotilasta ja sota-aikana (kodinturvajoukot mukaan lukien) noin 50 000. Suomessa on rauhan ajan vahvuus noin 30 000 sotilasta ja sodan ajan vahvuus ensi vuonna 230 000. Kenraaleja Ruotsissa on 70, Suomessa vajaat 30. Everstejä Ruotsissa on noin 190, meillä uudessa kokoonpanossa 90. Everstiluutnantteja heillä on noin 1200, meillä 450. Laske siitä.
Kenraalit edustavat meillä noin 1% upseereista ja 0,35% kaikista ammattisotilaista.
 
Koita nyt Lepard ymmärtää että kaikki kadettiupseerit ovat idiootteja, ja että maanpuolustus olisi paljon paremmalla tollalla jos asioista päättäisivät toimi-/opistoupseerit tms. tahi reserviläiset.
 
Kenraalin virkanimityksiä ja sitä seuraavia kenraaliylennyksiä tapahtuu sitä mukaa kuin vanhoja lähtee eläkkeelle ja paikkoja vapautuu. Tämä on normaalia kiertokulkua niin kauan kuin ihmiset vanhenemisen myötä eläköityvät ja kenraalin virkoja ylipäätään on olemassa.

Tällä foorumilla tuntuu yleinen käsitys olevan se, että kaikki ammattisotilaat perusyksikön rivikouluttajia lukuunottamatta ovat automaattisen yksiselitteisesti turhakkeita. Erityisesti kai "lihavat toimistopöytäsotilaat" ja muut sikaniskat majurista alkaen.
 
Koita nyt Lepard ymmärtää että kaikki kadettiupseerit ovat idiootteja, ja että maanpuolustus olisi paljon paremmalla tollalla jos asioista päättäisivät toimi-/opistoupseerit tms. tahi reserviläiset.
Lepardille on nyt siis väännetty rautalangasta tämä asia. Minulla on yksi tuollainen yllämainittu idiootti täällä kotona - ja jatkan rautalangan vääntämistä: moni asia olisi pv:llä aika paljon heikommin ilman sitä minun idioottiani. Okei, olen puolueellinen eikö ole vertailukohtaa mitä muut vastaavat äijät homman eteen tekee (ja ettei tule taulukauppiasmagneetiksi näillä kommenteilla), mutta kyllä se on ihan niinkuin missä tahansa alalla, että löytyy niitä jotka tekee ja jotka ei tee palkkansa/virkansa/eläkkeensä eteen tarpeeksi.
Joo, ei täältä mitään idioottia löydy, vaan kunnon upseeri, joka pyrkii pv:n etuun, josta voi olla ylpeä, ja joka ansaitsee (pienen!) palkkansakin...

Edit. Olin näköjään kirjoittaessani niin oman äijän lumoissa, että jäi se pointti jotenkin vajaaksi kirjoittaessa. Eli jos pv:ssä joku henkilökunnasta aikuisten oikeasti yrittää saada jotain aikaiseksi puolustuskyvyn eteen, kärsii hänkin niistä, jotka eivät palkkansa eteen tehtäviään tee. Ne, jotka sitten tekevät, joutuvat tekemään toisinaan taikoja...
 
Viimeksi muokattu:
Mikä näissä ylennyksissä nyt niin kovasti joitakin korpeaa?

No nyt kun kerran kysyt niin minä kerron:

Minua korpeaa se, että Puolustusvoimissa leikataan siviilityöntekijöistä, alipuseeristosta, hankinnoista, sodanajan joukoista, kertausharjoituksista, mutta ei kadettiupseeristosta, ei vaikka evp-upseerit ovat vielä rullissa pilliin vihellettäessä.

Minua korpeaa se että upseerikunta osaa puolustuksesta keskustelleessa lähinnä kinuta lisää rahaa.

Minua korpeaa se että Sveitsi käyttää puolustukseensa 0.76% bruttokansantuotteestaan ja hommaa komentaa kenraaliluutnantti joka sodan sattuessa ylennetään kenraaliksi. Meillä Suomessa siihen menee 1.47% ja kentsuja on kotiarpeiksi, KeLujakin nelinkertainen määrä.

Minua korpeaa se että tässä keskustelussa käytetään Ruotsin armeijaa esikuvana johon Suomenkin tulisi pyrkiä.
 
No nyt kun kerran kysyt niin minä kerron:

Minua korpeaa se, että Puolustusvoimissa leikataan siviilityöntekijöistä, alipuseeristosta, hankinnoista, sodanajan joukoista, kertausharjoituksista, mutta ei kadettiupseeristosta, ei vaikka evp-upseerit ovat vielä rullissa pilliin vihellettäessä.

Minua korpeaa se että upseerikunta osaa puolustuksesta keskustelleessa lähinnä kinuta lisää rahaa.

Minua korpeaa se että Sveitsi käyttää puolustukseensa 0.76% bruttokansantuotteestaan ja hommaa komentaa kenraaliluutnantti joka sodan sattuessa ylennetään kenraaliksi. Meillä Suomessa siihen menee 1.47% ja kentsuja on kotiarpeiksi, KeLujakin nelinkertainen määrä.

Minua korpeaa se että tässä keskustelussa käytetään Ruotsin armeijaa esikuvana johon Suomenkin tulisi pyrkiä.

Ehkä vahvensin liian vähänkin, jokatapauksessa Creidikin esittämät seikat tulisi maalata vielä sateenkaaren värein. Noihin voisi odottaa saatavan joitain vastauksia, mutta aika hämmentäviäkin kommentteja tuosta kuulee vastateeseinä.

Yksi ahneesti käytetty selitys on se, että ylipitkäksi venyneenä rauhankautena poliitikot ovat lappaneet tehtäviä sitä tahtia, että niitä hoitamaan tarvitaan kokonainen kirjoituspöytäarmeijakunta. Tuolla joku viittasi siihen, että majurille voidaan läpätä vastuulle 50 miljoonan budjetti. Kaupan alalla tuollaista siivua hoitaa joku pitkänlinjan merkonomi. Jos taas tuntuu siltä, että talousasioiden hoitaminen on haasteellista, niin kannattaa helvetissä palkata siihen ekonomi, toki majurikin on voinut käydä alan koulut jne. mutta ehkei sittenkään ihan aina?

Hankkeiden johtaminen siviilimaailmassa on yleensä hoidettu ihan alan ammattilaisia hyödyntäen. Yleensä hommat kulkee suunnitellusti, vieläpä. Koska niitä vetää ammattilaiset.

Budjetin vääristymiä ei ole voitu hallita vain ulkoistamisten, irtisanomisten jne. keinoin, on raaputettu harjoittelua luvalla sanoen aika vankasti, vahvuuksia on pienennetty jne. jokainen tietää, mitä näitä luettelemaan. Silti ollaan jo v.2013 lohduttoman oloisessa ja näköisessä tilanteessa, kun tarkastellaan, mihin budjettiraha menee? Pyhä kolmijako näyttäisi olevan historiaa, vaikka on tehtykin nämä "kevennykset".
 
Ai ni. Yksi asia, joka unohtuu näistä keskusteluista, on 2015 esille tuotavat uudistukset. En jaksa ottaa kantaa, pitääkö kenraaleja olla 4 vaiko 9 tusinaa. Oletan, että moni asia tulee ymmärrettäväksi jo vuoden kuluttua.

Poliitikkojen ja johtavien sotilaiden on otettava peukalo suusta ja osoitettava todennäköisesti lisää rahaa pv:iin. Minusta se on perusteltua ja sille löytyy ymmärrystä ja kannatusta, kun asia avataan rehdisti yleisölle. Toisaalta poliitikot, jotka päättävät rahoituksesta, eivät voi väistää vastuutaan ja mahdollisen lisärahoituksen perusteet ja mielekkyys on puntaroitava. Voe, kun joku vielä ilmoittaisi kantavansa vastuuta asioista......mutta eipä sentään toivota ihan liikoja.
 
No nyt kun kerran kysyt niin minä kerron:

Minua korpeaa se, että Puolustusvoimissa leikataan siviilityöntekijöistä, alipuseeristosta, hankinnoista, sodanajan joukoista, kertausharjoituksista, mutta ei kadettiupseeristosta, ei vaikka evp-upseerit ovat vielä rullissa pilliin vihellettäessä.

Minua korpeaa se että upseerikunta osaa puolustuksesta keskustelleessa lähinnä kinuta lisää rahaa.

Minua korpeaa se että Sveitsi käyttää puolustukseensa 0.76% bruttokansantuotteestaan ja hommaa komentaa kenraaliluutnantti joka sodan sattuessa ylennetään kenraaliksi. Meillä Suomessa siihen menee 1.47% ja kentsuja on kotiarpeiksi, KeLujakin nelinkertainen määrä.

Minua korpeaa se että tässä keskustelussa käytetään Ruotsin armeijaa esikuvana johon Suomenkin tulisi pyrkiä.

Hyviä pointteja Credikiltä.
Voisin lisätä tuohon keskustelukulttuuriin vielä esimerkin siitä kuinka hallintoalamaista joka on kiinnostunut maanpuolustuksesta kohdellaan jos alat kysellä "vääriä" asioita.
Tässä keskustelussa totesin, että PV,n pitäisi kiinittää enemmän kiinittää huomiota siihen miten se viestii kansalaisille.
Kadettiupseeri on on sellainen ylivertainen olio, että ainoa joka vetää vertoja hänelle on lääkäri. Kaiken osaavia yksilöitä.
Mediasta saa lukea joissa on hankittu kalliilla osia jotka eivät sovi PV,n järjestelmiin. Kyse ei ollut tahallisuudesta, siis osaamattomuudesta ja/ tyhmyydestä. Yksityisellä hiukan viisaammat olisivat tajunneet irtisanoutua ja tyhmemmät irtisanottu. Esimerkkejä riittää, silti tämän joukon arvostelu on epäilyttävää ja pitäisi kieltää.

Kadettiupseerit eivät voi puolustautua sillä, että johto tekee toisin kuin he haluavat, koska he ovat se johto. Tämä on tietysti taas rankkaa provoilua, mutta kovasti näyttää, että PV,ssä muut kantavat seuraukset vähennyksistä.
Aina voi tietysti tehdä kuten on tehty aina, todeta koirien haukkuvan ja karavaanin kulkevan, mutta ei pidä ihmetellä nuivaa suhtautumista ja vaatimuksia ylemmän upseeriston leikkauksista.
 
Hyviä pointteja Credikiltä.
Voisin lisätä tuohon keskustelukulttuuriin vielä esimerkin siitä kuinka hallintoalamaista joka on kiinnostunut maanpuolustuksesta kohdellaan jos alat kysellä "vääriä" asioita.
Tässä keskustelussa totesin, että PV,n pitäisi kiinittää enemmän kiinittää huomiota siihen miten se viestii kansalaisille.
Kadettiupseeri on on sellainen ylivertainen olio, että ainoa joka vetää vertoja hänelle on lääkäri.

Myös itse ajattelen pääpiirteissään Creidikin kanssa samalla tavoin. Olen myös itse miettinyt kuinka paljon kyse on epäonnistuneesta viestinnästä tai joistakin kulttuurisista seikoista. Itsekin olen aikaisemmin verrannut lääkäreitä ja kadettiupseereita. Molemmat ammattikunnat harjoittavat merkittävää vallankäyttöä, omaavat osin omat moraalikoodinsa ja vähintäänkin jakavat omat kulttuuriset käytäntönsä ja kielenkäyttönsä. Kyseessä on ulkopuolisten näkökulmasta paitsi ammattikunta myös oma heimonsa. Ja tämä heimojohtaminen ei aina meille ulkopuolisille avaudu, itse asiassa se näyttäytyy usein suorastaan ylimielisenä toimintana.

Tällä en suinkaan tahdo yleisesti väheksyä lääkärien tai upseerien ammattitaitoa enkä kiistää etteikö moni heistä olisi yksilönä hieno ihminen. Se mikä kyseisen heimon jäsenten mielestä saattaa olla ihan luonnollisen tuntuinen käytäntö ei vain aina oikein avaudu ulkopuolisille. Toivoisin että upseerit avoimesti kyseenalaistaisivat ja perustelisivat näitä käytäntöjä nykyistä enemmän, se voisi olla organisaation toimminnan kehittämisen kannaltakin se tervein tie.
 
Viimeksi muokattu:
Hankkeiden johtaminen siviilimaailmassa on yleensä hoidettu ihan alan ammattilaisia hyödyntäen. Yleensä hommat kulkee suunnitellusti, vieläpä. Koska niitä vetää ammattilaiset.

Reiluuden nimissä on sanottava että hallintopöhöttyminen on yleismaailmallinen ilmiö, jota näkee paljon myös yritysmaailmassa. Nokia osaltaan kaatui juuri tähän.

Kylmän sodan jälkeiset asevoimien leikkaukset eivät juuri koskeneet kenraalikuntaa, ei ainakaan länsimaissa eikä muistaakseni myöskään Venäjällä.

Korkeimman asteen kenraaleja on jenkkilässä nykyään enemmän kuin 1991, vaikka armeija on paljon pienempi:
figure3-290x195.jpg


Laivastossa on pian enemmän amiraaleja kuin laivoja:

figure7-290x195.jpg


Brittilaivastossahan tilanne on ollut tämä jo pitkään. Lippu-upseerien suurta määrää perusteltiin muistaakseni tyyliin "nykyaikainen teknistynyt sodankäynti vaatii entistä enemmän korkeasti koulutettuja upseereita".
 
Brittilaivastossahan tilanne on ollut tämä jo pitkään. Lippu-upseerien suurta määrää perusteltiin muistaakseni tyyliin "nykyaikainen teknistynyt sodankäynti vaatii entistä enemmän korkeasti koulutettuja upseereita".

Minä olen kuullut tuon jossain muuallakin.

Amerikkalaisilla ja Briteillä ovat uhkakuvat tietysti kovasti toisenlaiset kuin Suomella.
 
Aivan, ei armeija koskaan ole erillinen linnake muusta yhteiskunnasta, kyllä siihen peilautuu ihan samat ilmiöt. Mikään automaattisesti SIUNAAVA asia ei ole se, että amerikoissa ja briteissä on joku asia samalla tavoin, tai että kun muuallakin jne. Ei ole ensimmäinen kerta historiassa, että kokonaiset imperiumit räytyvät joihinkin virheisiin, jotka ovat olleet muka-välttämättömiä seikkoja toiminnassa.

Kannattaa huomata nyt se villakoiran ydin: Suomen puolustusbudjetin rahoitus jakaantuu tällä haavaa erittäin huolestuttavalla tavalla. Palkkamenojen kasvu on pakko taittaa. Muuten jokainen lisälati valuu aivan armotta tuon lohnakeosion molokiin. Kyllä sen näkee länsimainenkin tiedemies, kun ottaa kehitysjanan thråådille sanotaan alkaen 12 vuotta sitten - tämä päivä. Eli tilanteen -kehittymissuunta- on osattava nähdä, on turha takertua kenraalien lukumäärään ja heidän mahdolliseen tarpeellisuuteen torjuntavoittoja saalistettaessa. Oletan ja uskon, että vuoden kuluttua olemme viisaampia. Tiedän, että poliitikot ja vvm plus pari konttoria ovat hyvin kiinnostuneita saamaan tuon molokin kidan edes säällisempään asentoon.
 
Back
Top