Puolustusvoimat pohtii nais- ja miesvarusmiesten laittamista sekatupiin.

Minun yksikössäni ei ollut naisia, joten ei ole kokemusta. Kertaamassa kerran oli nainen mukana.

Luulisin että varusmies ryhmänjohtajat eivät kehtaa olla ihan niin vittumaisia, jos paikalla on naisia. Se olisi sinänsä hienoa edistystä. Tosin en tiedä millaista kasarmeilla on nykyään.

Millainen mahtaisi olla naisvarusmiesjohtaja (alik tai koksu), en pysty kuvittelemaan. Onko he vittumaisia?
 
Onhan se tuokin tapa vähentää naisia asepalveluksessa. Lööppilehtien otsikoita on luvassa jos tuo toteutuu.
 
En usko että olisi mitenkään mahdottoman ongelmallinen kuvio ja voisi parantaa yhteishenkeä entisestään. Tekisi mielestäni hyvää vaan kun nais- ja miesvarusmiehiä eroteltaisi asumisessa eikä esim kuntotesteissä vaan mentäisiin täysin tasa-arvoisin perustein. Minulla omat kokemukset naisista varusmiehenä tai reserviläisenä pelkästään rohkaisevia, ehkä siksi näin positiivinen ote asiaan.
 
En laittaisi, kävi sääliksi naistuvasta vastannutta alikersanttia - joka muuten oli mies, kun joukkueemme ainoa naisalikersantti kieltäytyi ehdottomasti siitä hommasta juuri siksi, että hän ei halua kaitsea naisvarusmiehiä, "erilaisen" ryhmädynamiikan vuoksi. Tosin siihen tuo voisi vaikuttaakin positiivisesti (kun naiset olisivat hajallaan), mutta en pidä suomalaista yhteiskuntaa vielä valmiina tuohon.

Suurimpaan ongelmaan naisten palvelukseen liittyen, eli erilaisiin pisterajoihin (naisten alemmat kuntorajat) ja siitä johtuvaan miesten katkeroitumiseen tuo ei auttaisi yhtään, muistan hyvin, kuinka yksi kaverini oli hyvin katkera siitä, että hän ei tullut valituksi RUK:hon, koska huomattavasti kokonaisuudessaan huonompi naisoppilas valittiin hänen sijaansa (ja kouluttajaluutnantti antoi vielä ymmärtää, että jos hänestä olisi ollut kiinni, olisi valinta tehty eri lailla, mutta "muut tahot" olivat valinnan takana). Toisaalta tuo voisi vähentää esimerkiksi sitä osiota naisvarusmiehistä, jotka valittavat jatkuvasti, ja lisäisi sitä osaa, joka käyttäytyisi kuin "yksi miehistä".

Itse tekisin muutenkin Israelin ratkaisun, että naiset palvelisivat vain tietyissä joukoissa, tällä voitaisiin puuttua myös em. ongelmaan, kuitenkin säilyttäen naisilla mahdollisuuden nousta upseerikuntaan.

MUOKS: yksi ongelma on myös se, että naiset sekoittavat myös miesten keskinäisen ryhmädynamiikan. Naisten mukaantulo muuttaa miesten käyttäytymistä oleellisesti, ilman naisia mielestäni miehet käyttäytyvät toisiaan kohtaan ystävällisemmin ja avoimemmin eivätkä yritä vetää niin suurta roolia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei.

Onhan naissotilaat yleensä mukavia ja monet varmasti minua parempia sotilaita. Ja minulla on sodan ajan komppaniassa naisia. Kaikki todella hyviä tyyppejä. Silti en haluasi naisia edes samaan komppaniaan miesten kanssa. Tai jos pitää laittaa samaan komppaniaan niin ei ainakaan taisteleviin joukkueisiin miesten sekaan.
 
Varmasti voi laittaa samaan tupaan. Toki pitää sitten miettiä miten vaatteiden vaihdot jne hoidetaan fiksusti. Usein tässä kohtaa ajatellaan vain sitä että tämä olisi naisille herkkä asia - tosiasiassa se on usein yhtä herkkä asia myös miehille. Ei nuori mieskään välttämättä halua heilua nakuna nuorten naisten edessä.
 
Minun yksikössäni ei ollut naisia, joten ei ole kokemusta. Kertaamassa kerran oli nainen mukana.

Luulisin että varusmies ryhmänjohtajat eivät kehtaa olla ihan niin vittumaisia, jos paikalla on naisia. Se olisi sinänsä hienoa edistystä. Tosin en tiedä millaista kasarmeilla on nykyään.

Millainen mahtaisi olla naisvarusmiesjohtaja (alik tai koksu), en pysty kuvittelemaan. Onko he vittumaisia?

Riippuu luonteesta, ei sukupuolesta
 
Meillä lääkintähuollossa oli jo 90-luvulla yhteismajotukset Veksissä ja sotaharjoitusalueiden leirisairaaloissa.

Ainoat ongelmat olivat ehkä juuri nuo vaatteiden vaihdot.
 
Toki pitää sitten miettiä miten vaatteiden vaihdot jne hoidetaan fiksusti.
No eihän siinä ole mitään muuta mahdollisuutta, kuin asettaa sääntö, että alushousuja pois riisuessa pitää olla rintamasuunta seinää/vaatekoppeja kohti. Ajatus siitä, että toisen paljasta persettä ei saisi nähdä, ei ole armeijaympäristön tiivissä yhteismajoituksessa realistinen. Josta päästäänkin sitten toiseen merkittävään asiaan. On miehiä, joita ei voi laittaa samaan tupaan naisten kanssa ujouden, naisvihamielisyyden, käytöstapojen puutteen tai ylivilkkaan seksuaalisuuden takia ja kaikenlaisia ääripäitä löytyy myös naisten joukosta.

Eli käytännössä jo valintavaiheessa, ennen armeijaa, pitäisi ruksilla merkata, suostuuko yhteistupaan vai ei ja tehdä psykologista karsintaa kuka sopii mihinkin. Minun saapumieserässä oli muuten yksi homoseksuaali-alikersantti(kaapissa) ja hänelle oli oma tupa omasta pyynnöstä.

Sitten muita mielenkiintoisia pointteja, kuten se, että moni varusmies ei ole koskaan edes pitänyt muijaa kädestä(kuten minä 19veenä!) ja nyt samanikäinen neiti asuisi samassa tuvassa, metrin päässä, hmm.
Aiemmin mainittu ryhmädynamiikka menisi toki aivan uusiksi ja soppaa sekoittaisi entisestään se, että osa olisi seksuaalisessa kontaktissa naisvarusmiesten kanssa, tapahtui se varustakunta-alueen ulkopuolella tai ei. Osa miehistä kestää kehnosti rukkasia tai muuten vaan kateus iskee.

On muuten naisia, joita ei kauheasti hätkäytä, jos joku mies näkee heidät alasti ja on sameten miehiä, joita ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku nainen näkee. Väistämättä osa naisista heiluisi rinnat paljaana omassa tuvassa iltaisin miten lystää.

Yleiskäsitykseni on, että osaa naisista ottaa oikeasti isosti päähän erillismajoittuminen, ovat koko ajan joukon ulkopuolella, yleisestä huonosta tiedonkulustasta heille ei mene välttämättä edes tiedonmurusiakaan: "ai huomenna on se?" "ai nytkö?" "ai, ei meille kukaan ole mitään kertonut".

Riippuen ketä henkilöitä tupiin lyödään asumaan keskenää, siitä voi kehittyä ihan mitä vaan, seksuaalisesta ahdistelusta, erinomaiseen viihtyvyyteen ja kaikkea siltä väliltä. Iso kysymys on se, että miten realistinen kuva naisvarusmies-palveluksesta pääesikunnalla ylipäätään on, siellä on vanhaa jermua, joilla ei ole henk.koht kokemusta asiasta.
 
Itse olisin muuten aikalailla kahden vaiheilla kuten olisin pistänyt aikaisemman ryhmän samaan tupaan mutta en AUK:n porukoita vaikka oli logistinen ongelma koska tietty henkilö, Maakissa on ollut kumpaakin käytäntöä.
(Sekamajoitus ei tarkoita vielä sekasuihkua tai saunaa.)
Mutta koska tämä on ehkä ainoa poliittisestikorrekti tapa seuloa pois tietyt ei toivotut ainekset niin vihreää valoa.
 
Samassa tuvassa asuminen olisi omiaan rikastuttamaan mielikuvitusta varsinkin iltaisin ja todennäköisesti lisäisi ns. tumputusta. Kenties vaikutus olisi parhaimmillaan jopa molemminpuolista. Mutta kaikki tällaiset ovat sinällään mitä luonnollisimpia asioita. Tuskin siitä kovin suurta haittaa olisi kenellekään. Ihmisillä kun on tapana tottua kaikenlaiseen.
 
Samassa tuvassa asuminen olisi omiaan rikastuttamaan mielikuvitusta varsinkin iltaisin ja todennäköisesti lisäisi ns. tumputusta. Kenties vaikutus olisi parhaimmillaan jopa molemminpuolista. Mutta kaikki tällaiset ovat sinällään mitä luonnollisimpia asioita. Tuskin siitä kovin suurta haittaa olisi kenellekään. Ihmisillä kun on tapana tottua kaikenlaiseen.

Itse asuin yhden PV:n kurssin aikana soluasunnossa jossa oli 3 miestä ja yksi nainen. Nainen kun oli vittuuntunut kolleegoihinsa ja koki meidät paremmiksi kämppiksiksi. Joten vaihtoi meille.

Ei koskaan pahaa sanottavaa.

Siinä vaiheessa nais-ammattisotilaat (tämäkin edellä mainittu oli siviili) olivat vielä hieman erikoista. Muutamia oli. Yksi oli aika uupunut jostain treenistä, joten sitten kannoin palomiehen otteella 2 kerrosta ylemmäs...repun kera. Silloin oli voimaa. :D Ja ei lähdetty pistämään asioita vaikeiksi.

En koskaan kokenut naisten läsnäoloa etenkin ammattisotilaiden keskuudessa häiritsevänä. Asialliset hommat on asiallisia.
 
Itse asuin yhden PV:n kurssin aikana soluasunnossa jossa oli 3 miestä ja yksi nainen.
En koskaan kokenut naisten läsnäoloa etenkin ammattisotilaiden keskuudessa häiritsevänä. Asialliset hommat on asiallisia.

Ninno, riippuu varmaan aika paljon elämäntilanteesta (ja testosteronitasosta).
Itse kun olin varusmiehenä niin p**etus oli usein sitä luokkaa että soden 6-kymppiset täditkin aiheuttivat pakotusta puntissa. Ei olisi yhtään helpottanut palvelusaikaa että siellä olisi ollut joku female joukossa pyörimässä. Tupakaveruudesta puhumattakaan. Vielä nykyäänkin yli 4-kymppisenä jos on viikon duunireissulla niin tulee fiilis että miesporukassa on huomattavasti helpompi olla. En siis todellakaan haluaisi naissotilaita lähellekään omaa porukkaa jos tarve on todella keskittyä asiaan.
 
Samassa tuvassa asuminen olisi omiaan rikastuttamaan mielikuvitusta varsinkin iltaisin ja todennäköisesti lisäisi ns. tumputusta. Kenties vaikutus olisi parhaimmillaan jopa molemminpuolista. Mutta kaikki tällaiset ovat sinällään mitä luonnollisimpia asioita. Tuskin siitä kovin suurta haittaa olisi kenellekään. Ihmisillä kun on tapana tottua kaikenlaiseen.

Olen yleensä vapaamielinen näissä jutuissa. Mutta en oikein osaa motivoitua ajatukseen että tuvallinen jätkiä tumputtaisi menemään sen takia että jossa SA-int punkassa olisi naaras nukkumassa. Saati sitten että naaras kiihottuisi hiplaamaan ihteään katsellessaan kun tumput heiluu


:)
 
Olikos varusmiehet ja -naiset Ruotsissa samoissa tuvissa? Ainakin tuttava naisihminen väitti näin ja oli itse sitä mieltä, että olisi mieluummin suorittanut oman varusmiespalveluksensa yhteismajoituksessa.
 
Olikos varusmiehet ja -naiset Ruotsissa samoissa tuvissa? Ainakin tuttava naisihminen väitti näin ja oli itse sitä mieltä, että olisi mieluummin suorittanut oman varusmiespalveluksensa yhteismajoituksessa.

Muistelen että 90-luvulla tuttu rouva reservin kersantti olisi ollut jollain KV-vierailulla kertaamassa Ruotissa ja puhui kai jopa yhteissuihkuista.

Liekkö ollut omat kopit jokaiselle.. Sitä ei tarina kertonut
 
Back
Top