Puolustusvoimauudistus ei tuonut toivottuja säästöjä

Hande

Kenraali
Hesarissa tänään:

_________________________________________________

http://www.hs.fi/kotimaa/Armeijan+aseostot+jäävät+tavoitteesta/a1388643378741

Armeijan aseostot jäävät tavoitteesta


Kansainvälisen yhteistyön ei uskota auttavan Puolustusvoimia säästöissä

Puolustusvoimien investoinnit aseisiin ja materiaaliin ovat jäämässä niin kauas suunnitellusta, ettei paljon puhutusta kansainvälisestä yhteistyöstä ole apua, sanoo kenraalimajuri Seppo Toivonen pääesikunnasta.

"Kansainvälinen yhteistyö ei muutos- ja murrosvaiheessa tuo puolustusbudjettiin mitään sellaista pelastavaa, että joku ottaisi jotain meidän tehtävistä tai toisi suoraa rahaa mihinkään."

Toivosen mukaan puolustusvoimauudistus on onnistuttu viemään läpi muuten hyvin, mutta investointien tason ylläpidossa ollaan epäonnistumassa.

Enimmillään armeijan investoinnit ovat olleet 750 miljoonaa euroa vuodessa, mutta uudistuksen jälkeen aseisiin ja materiaaliin kohdistuvat ostot ovat jäämässä noin 500 miljoonaan euroon vuodessa.

_____________________________________________

Uljas uudistus on edennyt ja ydintoiminnot, eli kadettiveljien virat on turvattu. Ja kas kummaa, kiville mentiin kokka kohisten. On tullut aika ajaa nykymallinen puolustus alas, eikun siis tehdä puolustusuudistus...

Uudistuksen virallinen tavoitehan oli investointien turvaaminen muita kuluja leikkaamalla. Toivosen lausunto kertoo, että kenraalien varsinainen tavoite oli jälleen kerran jotain aivan muuta, kuin mitä julkisuuteen kerrottiin.
 
Viimeksi muokattu:
Suomeksi sanottuna, säästöt on toteutettu hankintoja leikkaamalla.

Rakas Watson, huomatkaa ulosteen täydellinen puuttuminen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai kukaan kuvittele että PV uudistus tuottaisi säästöjä siinä vaiheessa kun tavaraa raijataan ympäri maata ja uusia tiloja pistetään pystyyn samaan aikaan kun vanhoista peritään vuokraa?
Säästöjä tulee myöhemmin jos niitä ylipäätänsä tulee.
 
Ei kai tämä ketään hämmästytä. Näinhän se tyypillisesti menee, kun Pv suunnittelee taloudenpitoaan.
 
Onneksi sentään vanha kalusto hävitettiin ennakoivasti, joten investointien uuteen kalustoon voi sanoa puoliksi onnistuneen. Savolainen sanoisi, että talo on tekemistä vaille valmis.
 
Lainaukset:

"Puolustushallinnolla on vuosina 2011-2015 edessä laaja uudistus, joka koskee puolustusvoimien sodan ja rauhan ajan rakenteita ja toimintatapoja.

Uudistuksen tavoitteena on tuottaa kustannustehokkaat ja henkilövahvuudeltaan nykyistä pienemmät, mutta turvallisuusympäristöön nähden suorituskykyiset puolustusvoimat. Yhtenä tavoitteena on varmistaa, että puolustusmäärärahoja voidaan kohdistaa paremmin puolustuskyvyn ylläpitämiseen ja kehittämiseen.

Puolustusvoimauudistuksen perustavoite on varmistaa, että puolustusvoimilla on edellytykset täyttää tehtävänsä sekä ylläpitää Suomen sotilaallinen puolustuskyky 2020-luvulle. Uudistuksessa sopeutetaan puolustusvoimien koko ja toiminta pieneneviin palveluskelpoisiin ikäluokkiin sekä supistuviin rahoituskehyksiin."

Lue; supistamalla, leikkaamalla ja uudelleenorganisoimalla saamme entistäkin uskottavammat puolustusvoimat, jotka selvitryvät itsenisesti koko maan puolustamisesta.

Uskokoon ken haluaa, oheiset evp. upseerit eivät!

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kot...uhkia-ei-kartoitettu-eduskunta-syrjaytettiin/
 
Kaikki sellainen joka pakottaa keskittymään nopeaan vasteeseen (Suomea välittömästi koskettavia sotilaallisia uhkia koskien) ja valtaajalle merkittävän hankalaan kansalaisarmeijan suorituskykyyn on hyvästä. Siihen tuossa viitataan. Työ on kesken, mutta alkaa olla aika tulla osoituksia siitä että tuottaa tuloksia.

Kokonaan toinen asia on se, että merkittävä osa onnistumisista jää toivottavasti julkisuuden ulkopuolelle, sekä toimintatapa- että detaljitasolla. Kannatan hallinnon avoimuutta ja operatiivisen sotatoimen / valmistelun suljettuutta. Heti jos tilanne muuttuu niin, että operaatioalue ja vihollinen arvotaan aina uusiksi niin olen valmis vaihtamaan kantani tässä asiassa. Ja "ne tietää kaiken kuitenkin" on ihan yhtä validi kuin käsky pysähtyä Torniojoelle ja tehdä ruotsalaisille kunniaa. Mielellään ruveta hidastamaan ajoissa, ettei mene vauhdilla rynniessä pitkäksi.

Edit: pari sanaa jäi välistä.
 
Hesarissa tänään:
Enimmillään armeijan investoinnit ovat olleet 750 miljoonaa euroa vuodessa, mutta uudistuksen jälkeen aseisiin ja materiaaliin kohdistuvat ostot ovat jäämässä noin 500 miljoonaan euroon vuodessa.

Jos hankintabudjettia leikataan 250 milj euron vuosivauhtia niin ostot on nollassa kahden vuoden kuluttua. Mistäs sitten leikataan?
 
Jos hankintabudjettia leikataan 250 milj euron vuosivauhtia niin ostot on nollassa kahden vuoden kuluttua. Mistäs sitten leikataan?

Asevelvollisuuden sisällöistä, kertausharjoituksista ja ja ja tuota noin.....ulkoistetaan jotain, se tuo säästöjä armotta. Jätetään reservin pääosaan kohdistuvat hankinnat pois?

Ydintoiminnot on turvattava. Näinhän sitä sanottiin kenraalin suulla. Nyt sitten katsotaan real, mitä se tarkoittaa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että armeijamme suorituskykyisin turvattava toiminto-osa käsittää muutaman tuhat upseeria suunnittelemassa rankkoja sotaliikkeitä joukoilla, joita ei ole. Menee se aika niinkin ja liksa juoksee. No, tämä on tietysti rankkaa karrikointia, mutta mutta....
 
Asevelvollisuuden sisällöistä, kertausharjoituksista ja ja ja tuota noin.....ulkoistetaan jotain, se tuo säästöjä armotta. Jätetään reservin pääosaan kohdistuvat hankinnat pois?

Ydintoiminnot on turvattava. Näinhän sitä sanottiin kenraalin suulla. Nyt sitten katsotaan real, mitä se tarkoittaa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että armeijamme suorituskykyisin turvattava toiminto-osa käsittää muutaman tuhat upseeria suunnittelemassa rankkoja sotaliikkeitä joukoilla, joita ei ole. Menee se aika niinkin ja liksa juoksee. No, tämä on tietysti rankkaa karrikointia, mutta mutta....

Tarkoittaa Ruotsin mallia.
 
Tarkoittaa Ruotsin mallia.

Kaikista kuulluista selityksistä ja kiemurteluista huolimatta, niin tarkoittaa de facto. On saatanan onnetonta, että organisaatiota ei kyetty muuttamaan ja rukkaamaan ajoissa, jos ollenkaan. Käytettiin kaikki mahdolliset temput: asevelvollisuuden sisältö, kh:t ja ulkoistukset plus pienemmät temput...organisaatio ei ottanut osumaa. Päättäjienkin haluttomuus tukistaa on ilmeinen: upseeriston lojaalius on päättäjille liian iso asia hukattavaksi. Näin tämä vaan menee. Laiva voidaan luotsata satamaan näköjään monella tavalla.
 
Seuraava leikkauskierros odottaa jo nurkan takana. Liirumlaarumi sen perusteista on sitä samaa huttua mitä meille on syötetty kohta 20 vuotta.
"Ydintoimintojen turvaaminen" eli upseerivirkoihin ei kosketa! Ulkoistaminen luo säästöjä. Varusmiespalveluksen kestoa lyhennetään ja varusmiesten maastovuorokausista karsitaan. Kertausharjoitukset lakkautetaan. "Ikäluokkien pieneneminen" eli valikoivuus senkun kasvaa. Samaa liirumlaarumia uskottavan puolustuskyvyn ylläpitämiseksi.
 
Onko tässä nyt sinällään mitään uutta, soturiluokka siellä vain pitää säilymisestään huolta. Oheistoimintana säästetään kovasti kustannuksista välittämättä ja selitellään kaikki parhain päin siviileille. No, onhan meillä Suomessa tämän sotilasheimon lisäksi muitakin vahvoja heimoja kuten lääkäriheimo.
 
Tällä hetkellä näyttää siltä, että armeijamme suorituskykyisin turvattava toiminto-osa käsittää muutaman tuhat upseeria suunnittelemassa rankkoja sotaliikkeitä joukoilla, joita ei ole.

Siinäpä se pähkinänkuoressa, jos arvion pohjana käytetään tekoja eikä puheita.

Puolustusvoimilla ei ole minkäänlaista tulevaisuutta, ellei kadettiupseerien määrää jokseenkin puoliteta tällä vuosikymmenellä. Samalla ajanjaksolla au-osastoa voisi kasvattaa esim. tuhannella hengellä. Homman olisi voinut hoitaa hieman pehmeämmin, kun olisi hyödynnetty nyt käynnissä oleva uudistus ja ennen kaikkea sotilasläänien lakkautus. Sa-joukkojen määräänhän on kymmenvuotisjaksolla tehty 60% leikkaus, joten viimeaikaiset esitykset kadettikoulun sisäänoton lisäämisestä ovat enemmän kuin outoja.

Nyt on nähty, että Pv:n johto on kyvytön uudistamaan firmaa, joten on aika palkata ulkopuolinen konsultti laatimaan leikkauslistoja. Sitten vain harvesteri hommiin.
 
Eipä tuossa uutisessa ole mitään ihmeellistä. SA-INT pakotettiin tekemään "säästöjä" jotta muille valtionhallinnon aloille voidaan näyttää että armeija ei ole poikkeus säästöissä. Sama juttu lähes kaikissa organisaatiouudistuksissa julkisella sektorilla, säästöt on melko mahdottomia toteuttaa jos tehtäviä ei karsita.

Eräskin A-studion ohjelma parin vuoden takaa muistuu mieleeni, siinä Työterveyslaitoksen tutkija sanoi että heidän tietojensa mukaan alalla kuin alalla tehdyistä organisaatiouudistuksista epäonnistuu 85 %. Yleensä uudistukset luovat epävarmuutta ja pahoinvointia henkilöstölle, eipä juuri muuta. Herrat järjestelevät paikkansa uudelleen ja tittelit uusitaan, samalla kun samat vanhat työtavat ja menetelmät jatkuvat. Näin ainakin noissa epäonnisten osuudessa.
 
Asevelvollisuus meni jo, kertaukset meni jo, siivoojat on ulkoistettu nyt puristetaan euroja siltä viimeiseltä momentilta josta irtoaa riihikuivaa ennenkuin ydintoimintoihin kosketaan. Vattu sentään, nykyinen rakenne takaa sen että joka ikinen lisäeuro joka annetaan kuluu palkka- ja toimintamenoihin eikä riitäkään. Että uudelta "maavoimien vuosikymmeneltä" näyttää.
 
Nyt on nähty, että Pv:n johto on kyvytön uudistamaan firmaa, joten on aika palkata ulkopuolinen konsultti laatimaan leikkauslistoja. Sitten vain harvesteri hommiin.

En ole todellakaan mikään taloushallinnon asiantuntija mutta itse peräänkuuluttaisin ihan perinteistä keskitettyä prioriteettien asettamista (poliittisen) johdon toimesta. Konsulttien armeijaa tuskin tarvitaan kertomaan että sotalaitoksen henkilöstö- ja kulurakenne on vinoutunut. Avoin ja keskitetty prioriteettien asettaminen tietenkin vaatisi että jonkun pitäisi tehdä ikäviä päätöksiä jonka seurauksia ei voi täysin ennakoida. Lisäksi jonkinlainen poliittinen keskustelu vaihtoehdoista kuuluisi demokraattisessa maassa asiaan.

Tässä ei paljon auta jos seuraava hallitus mahdollisesti nostaa puolustusbudjettia muutamalla miljoonalla muutamaksi vuodeksi kun hankintamenojen lasku nyt vaatinee entistä enemmän invostointeja tilanteen korjaamiseksi. Tähän mennessä säästäkeinoista on kokeiltu juustohöylää huonoin tuloksin kun upseeristo on suojellut omaa persettään. Tehokkuutta taas on yritetty parantaa ainakin ulkoistamalla, tietotekniikalla, organisaatiomuutoksilla ja kehittämällä taistelutapaa. Kaksi ensiksi mainittua keinoa on mennyt täysin perseelleen, kaksi viimeksi mainittua voivat mahdollisesti tuoda säästöjä pidemmällä aikavälillä. Ilmeisesti nykymenollla jatkaminen kuitenkin tarkoittaa että laiva karahtaa Suomessa kiville ennemmin tai myöhemmin.
 
En ole todellakaan mikään taloushallinnon asiantuntija mutta itse peräänkuuluttaisin ihan perinteistä keskitettyä prioriteettien asettamista (poliittisen) johdon toimesta. Konsulttien armeijaa tuskin tarvitaan kertomaan että sotalaitoksen henkilöstö- ja kulurakenne on vinoutunut. Avoin ja keskitetty prioriteettien asettaminen tietenkin vaatisi että jonkun pitäisi tehdä ikäviä päätöksiä jonka seurauksia ei voi täysin ennakoida. Lisäksi jonkinlainen poliittinen keskustelu vaihtoehdoista kuuluisi demokraattisessa maassa asiaan.

Tässä ei paljon auta jos seuraava hallitus mahdollisesti nostaa puolustusbudjettia muutamalla miljoonalla muutamaksi vuodeksi kun hankintamenojen lasku nyt vaatinee entistä enemmän invostointeja tilanteen korjaamiseksi. Tähän mennessä säästäkeinoista on kokeiltu juustohöylää huonoin tuloksin kun upseeristo on suojellut omaa persettään. Tehokkuutta taas on yritetty parantaa ainakin ulkoistamalla, tietotekniikalla, organisaatiomuutoksilla ja kehittämällä taistelutapaa. Kaksi ensiksi mainittua keinoa on mennyt täysin perseelleen, kaksi viimeksi mainittua voivat mahdollisesti tuoda säästöjä pidemmällä aikavälillä. Ilmeisesti nykymenollla jatkaminen kuitenkin tarkoittaa että laiva karahtaa Suomessa kiville ennemmin tai myöhemmin.

Eihän konsultteja yleensäkään käytetä siksi, ettei tiedetä mitä pitää tehdä, vaan siksi, ettei haluta itse tehdä ikäviä päätöksiä. Konsulentin leikkurilistoista voi se laajalti ylistetty Suuri Suomalainen Ammattijohtaja sujuvasti pestä kätensä. Se on kyllä huolestuttavaa, jos meillä on liuta kenraaleja ja everstejä, mutta porukasta ei löydy yhtään, jolla olisi valmius antaa alaisilleen niitä ikäviäkin määräyksiä. Aika paljon sottaisempia hommia pitäisi kuitenkin saada teetettyä, jos paha paikka tulee.

Suurena periaatteena pitäisi jo puolustusvoimien omankin edun takia luonnollisesti olla se, että henkilökunnan määrä seuraa automaationa sodanajan vahvuutta. Ei välttämättä yksi-yhteen, eikä viiveettä, mutta karkealla tasolla. Muuten käy niin kuin nyt on käymässä ja resurssit hukkuvat kiihtyvällä tahdilla koneiston itsensä pyörittämiseen.
 
Back
Top