Puolustusvoimien organisaatio 2022

StmSvejk

Respected Leader
Nythän ensi vuoden alussa voimaan astuu organisaatio 2015 ja edellinen kierros oli 2008. Millainen on vuoden 2022 organisaatio? Vuosien 2008-2014 opetus oli joukkojen supistaminen nopeasti pienemmäksi. Mitkä ovat nyt tippuvien listalla? PorPr:n ja KaiPr:n kehittäminen taisteluosastoiksi, mahdollisesti AMV:t tstajoneuvoiksi muuttaen olisi minun veikkaukseni.
 
Siis puhutaan vissiin sodan ajan kokoonpanosta?

Eikä rauhan ajan varaskunnista?
 
Suomessa on 20-luvulla sellainen organisaatio, että se toimii saumattomasti muiden NATO-maiden kanssa yhteen.

Meillä on jo vuonna 2015 organisaatio joka toimii saumattomasti yhteen NATO-maiden kanssa. Ennemmin kannattaisi kiinnittää huomiota omiin tarpeisiin!
 
Nythän ensi vuoden alussa voimaan astuu organisaatio 2015 ja edellinen kierros oli 2008. Millainen on vuoden 2022 organisaatio? Vuosien 2008-2014 opetus oli joukkojen supistaminen nopeasti pienemmäksi. Mitkä ovat nyt tippuvien listalla? PorPr:n ja KaiPr:n kehittäminen taisteluosastoiksi, mahdollisesti AMV:t tstajoneuvoiksi muuttaen olisi minun veikkaukseni.

Minä haluan uskoa panssaritekojen hankinnoista ilmoitettavan ennen pitkää. Helvetin kallis projektihan se on, mutta pakko niitä on hankkia, ellei sitten siirretä Mt-Lb -kalustoa pohjoiseen. AMV ei täysin vakuuta minua napapiirin pohjoispuolella toimittaessa. KaiPR:n taisteluosastoksi kutistuminen ei toistaiseksi kuulosta realistiselta minun korviini, mutta mistäs sitä tietää.

PorPr taas ei mitenkään voi kutistua taisteluosastoksi. Kyseessä on kuitenkin Etelä-Suomen iso valmiusyhtymä. Paseja saatetaan joutua liikuttelemaan organisaation sisällä (alueellisilta operatiivisille), mutta Porin prikaati on ja pysyy. 2. AMV-tilaus saattaa tulla, jos rahaa saadaan lisää. Tosin hankintalistalla on paljon muutakin tuiki tarpeellista, että sikäli en pidätä henkeä.

Joukkojen kokonaisvahvuus voi kutistua tai olla kutistumatta. Kolmanneksen leikkaus miesvahvuudesta lienee epätodennäköistä, mutta miksei pientä silottelua voisi esiintyä. Kovin paljoon ei kuitenkaan ole varaa, koska yleinen asevelvollisuus, Ukraina ja koko maan puolustaminen.
 
Tässä ihan minun puhdas veikkausrivi:

Operatiiviset joukot
KARJPR
2 MEKTSTOS
MEKJP(AMV)

Alueelliset joukot
TSTOS(TEKA) taisteluosastot NA-110 ja BV-206 kalustolla
TSTOS(PSAJON) PORJPR passatut Pasit + entiset muodostavat Etelä-Suomen vahvan alueelliset joukot
loput jämät

Eli tiivistysti pähkinänkuoressa, yksi eliittiprikaati, teräksinen keihäs on jäljellä operatiivisissa joukoissa.

Tällaista tänään, hyvää joulun jatkoa!
 
Puolustusvoimien organisaatio 2022?

Näyttänee jotakuinkin tältä:

3 x moottoroitu jalkaväkiprikaati
1 x moottoroitu jalkaväkidivisioona
1 x kaartin moottoroitu jalkaväkidivisioona
1 x kaartin moottoroitu divisioona
1 x kaartin maahanlaskudivisioona
1 x kaartin merijalkaväkiprikaati
1 x spetšnazprikaati
 
Puolustusvoimien organisaatio 2022?

Näyttänee jotakuinkin tältä:

3 x moottoroitu jalkaväkiprikaati
1 x moottoroitu jalkaväkidivisioona
1 x kaartin moottoroitu jalkaväkidivisioona
1 x kaartin moottoroitu divisioona
1 x kaartin maahanlaskudivisioona
1 x kaartin merijalkaväkiprikaati
1 x spetšnazprikaati
Nyt sie narraat.
 
Tässä ihan minun puhdas veikkausrivi:

Operatiiviset joukot
KARJPR
2 MEKTSTOS
MEKJP(AMV)

Alueelliset joukot
TSTOS(TEKA) taisteluosastot NA-110 ja BV-206 kalustolla
TSTOS(PSAJON) PORJPR passatut Pasit + entiset muodostavat Etelä-Suomen vahvan alueelliset joukot
loput jämät

Eli tiivistysti pähkinänkuoressa, yksi eliittiprikaati, teräksinen keihäs on jäljellä operatiivisissa joukoissa.

Tällaista tänään, hyvää joulun jatkoa!

Onko niin että siitä ihan tavallisesta prikaatista tulee eliittiprikaati sillä perusteella että se on ainoa? Vai ajattelitko siihen kohdistettavan panoksia koulutuksen ja valmiuden parantamiseksi?
 
Onko niin että siitä ihan tavallisesta prikaatista tulee eliittiprikaati sillä perusteella että se on ainoa? Vai ajattelitko siihen kohdistettavan panoksia koulutuksen ja valmiuden parantamiseksi?

Tehtiinhän meille huippuyliopistokin siten, että poliitikot päättivät että tehdään meille huippuyliopisto. Sitten yhdistettiin kolme olemassaolevaa yliopistoa ainakin paperilla yhdeksi ja nimettiin koko hoito tyypin mukaan joka on keksinyt maljakon jossa ei voi pitää kukkia, ruman toimistokuution Itämeren rantaan Stora Ensolle ja akustisesti surkean talon jonka seinät pakotti tekemään materiaalista joka meidän oloissa sopisi korkeintaan sisäverhoiluun...
 
Tässä ihan minun puhdas veikkausrivi:

Operatiiviset joukot
KARJPR
2 MEKTSTOS
MEKJP(AMV)

Alueelliset joukot
TSTOS(TEKA) taisteluosastot NA-110 ja BV-206 kalustolla
TSTOS(PSAJON) PORJPR passatut Pasit + entiset muodostavat Etelä-Suomen vahvan alueelliset joukot
loput jämät

Eli tiivistysti pähkinänkuoressa, yksi eliittiprikaati, teräksinen keihäs on jäljellä operatiivisissa joukoissa.

Tällaista tänään, hyvää joulun jatkoa!
Ihan vaan kysymyksenä mihin meinasit laittaa ne muutama sata just ostettua MT-LB:tä joihin vasta koulutetaan joukkoja?
 
Ihan vaan kysymyksenä mihin meinasit laittaa ne muutama sata just ostettua MT-LB:tä joihin vasta koulutetaan joukkoja?

Varmaan samaan paikkaan kuin Bankut ja Pasit? Alueelliset tst-osastot olisivat looginen osoite. Tai sitten Vekaralle Paseja korvaamaan?
 
Laitetaan hullun visionäärin lasit silmille, kaivetaan kristallipallo kaapista ja ryhdytään manaamaan pahoja henkiä saman pöydän äärelle. Jos kehitys jatkuu edelleen samalla tulokulmalla samaan totuttuun suuntaan, jossa sa-vahvuutta supistetaan, johtoportaiden määrää karsitaan, toimintoja ulkoistetaan ja joukko-osastoja/hallintoyksiköitä vähennetään, niin villinä hieman scifistisenä visiona voi seuraavina steppeinä tapahtua 2020-luvun aikana esimerkiksi alla olevan tyyppinen uudistuminen.

Normaaliolojen organisaatio voisi seuraavan kierroksen jälkeen olla vaikka seuraava:

- Puolustushaaraesikunnat ja Pääesikunta lakkautetaan, jonka jälkeen niiden tilalle perustetaan yksi JOINT-esikunta
- MPKK (sis. + MAASK) ja PVTUTKL säilyvät rankasti kevennettyinä JOINTE:n alaisina laitoksina. PVTIEDL ja PVJJK liitetään kevennettyinä osaksi JOINT-esikuntaa.
- Maavoimien normaaliolojen joukko-osastojen (hallintoyksikkö) määrä putoaa 3 - 4 kappaleeseen (sis. esim. 2 - 3 valmiusprikaatia + PSPR tai vast.). Osa nykyisistä joukko-osastoista yhdistetään hallinnollisesti ja osa lakkautetaan kokonaan
- lmavoimien organisaatio säilyy 2 - 3 j-os: ILMASK + KARLSTO + LAPLSTO, F18 ja hawk kaluston elinkaaren loppuun asti
- Merivoimien organisaatiossa rannikkolaivasto ja RANNPR yhdistetään hallinnollisesti sekä UUDPR liitetään lain edellyttämänä ruotsinkielisenä joukko-osastona/-yksikkönä osaksi rannikkoprikaatia. Samalla Dragsvikin varuskunnasta ja sen tiloista luovutaan
- PV logistiikkalaitos ulkoistetaan kokonaisuudessaan PLM:n tai ministeriöuudistuksessa luotavan "superministeriön" alaisuuteen niin sanotun Ruotsin mallin mukaisesti
- PV palvelukeskus ulkoistetaan kokonaisuudessaan
- Eri toimintojen tai niiden osien ulkoistamista strategisille kumppaneille ja yksityisille yrityksille jatketaan
- SA-vahvuus supistuu 100 - 150 tuhanteen mieheen

Samassa yhteydessä henkilötyövuosien määrää leikataan kovalla kädellä ja sotilaseläkejärjestelmää modernisoidaan tai luovutaan siitä kokonaan. Tämän lisäksi myös strategiset kumppanit tekevät omat saneerauksensa ja tehostamistoimenpiteensä heille ulkoistettaviin toimintoihin, viimeistään sovitun suoja-ajan jälkeen.

Lopulta kaikki muutokset riippuvat suuresti poliittisista suhdanteista ja hallituspuolueista sekä näiden maksuhalukkuudesta. Puolueet ovat perinteisesti olleet aina yksimielisiä puolustusmenojen leikkaamisesta, mikä on myös poliittisesti helpompaa kuin esimerkiksi säästöjen kohdentaminen sosiaali- ja terveysmenoihin, mikä on oikeasti ns. kuuma peruna. Valtiontalouden tilanne kiristyy koko ajan ja viimeisistä velkarahoista tullaan käymään vielä kova kamppailu kaikkien niitä tarvitsevien kesken.

Lisäksi jos Suomessa luovutaan poliittisella periaatepäätöksellä esimerkiksi asevelvollisuudesta ja päätetään samassa yhteydessä tarkistaa puolustusvoimien lakisääteisiä tehtäviä, luopua liittoutumattomuudesta, "koko maan puolustamisesta" sekä "uskottavasta itsenäisestä puolustuksesta", niin muutokset puolustusvoimissa ovat pienellä viiveellä todennäköisesti vielä paljon rajumpia.

Jos maailmanpoliittinen tilanne kiristyy ja Suomessa herätään ruususen unesta, voi kehitys kääntyä myös vallan toiseen suuntaan, jolloin menoja on priorisoitava ja on tehtävä valintoja. Hyvinvointiyhteiskuntaan tottunut katajainen kansa voi silloin kurjistua entisestään, mutta ainakin sotaväellä riittää leikkikaluja ja lihaksia, joilla voi kutistuneen paidan kanssa vähän pullistella.
 
Eikö 150000 ukkoa olisi looginen jatkumo valitulle linjalle? Kolmasosa vahvuudesta on kuitenkin lähtenyt kolmella viimeisellä hallituskaudella. (500000+/350000/230000) Noin vuonna 2020 sa-vahvuus olisi 150000 ja 2025 päästäisiin edelleen 100000 ukon vahvuuteen. Tuokin voi olla seuraavan hallituksen tekemän puolustusbudjetin leikkausten jälkeen kunnianhimoinen tavoite. Luulisi rakenteidenkin elävän rajusti tuossa muutoksessa.
 
Varmaan samaan paikkaan kuin Bankut ja Pasit? Alueelliset tst-osastot olisivat looginen osoite. Tai sitten Vekaralle Paseja korvaamaan?
Niin eli ne unohtui listasta. Oletko kuullut joukkotuotannosta? Pitäisiköhän ne MT-LB:t olla Vekaralla jos niillä korvattaisiin Paseja...
 
Tässä ihan minun puhdas veikkausrivi:

Operatiiviset joukot
KARJPR
2 MEKTSTOS
MEKJP(AMV)

Alueelliset joukot
TSTOS(TEKA) taisteluosastot NA-110 ja BV-206 kalustolla
TSTOS(PSAJON) PORJPR passatut Pasit + entiset muodostavat Etelä-Suomen vahvan alueelliset joukot
loput jämät

Eli tiivistysti pähkinänkuoressa, yksi eliittiprikaati, teräksinen keihäs on jäljellä operatiivisissa joukoissa.

Tällaista tänään, hyvää joulun jatkoa!

Eli yhteensä viisi pataljoonaa operatiivisissa joukoissa, ehkä n. viisi alueellisissa joukoissa, sit paikallisjoukot päälle, ehkäpä noin 30 alueellisten joukkojen pataljoonaa. Maavoimien SA-vahvuus noin 100000, asevelvollisuuden ylläpitämiseksi ilmoitetaan noin 1,5 miljoonaksi.

Oma veikkausrivini:

Vaikea nähdä että PorPr:n tai KaiPr:n säilyttämiseen operatiivisena joukkona on varaa, eli ne supistunevat. Samalla myös kriha-operaatiot supistuvat, enää ei lähetellä maailmalle pataljoonia vaan korkeintaan komppanioita. Itse veikkaisin että molemmat supistetaan taisteluosastoiksi, tosin voi olla että Porin Prikaatiin liitetään mektstosastot.

Karjalan Prikaati jatkaa kolmella pataljoonalla, KarPr muodostaa myös ainoan prikaatin johto-osan jollei PorPr:ää vahvenneta.

Mekanisoidut tst-osastot muutetaan mekanisoiduiksi pataljooniksi kun niiden tukiosat vanhenevat eikä niitä ole varaa korvata. Eräs mahdollisuus voisi olla että sodanajan Porin Prikaatissa olisi AMV-pataljoona + kaksi mekanisoitua pataljoonaa.

MLRS-kalusto nykyisillä määrillä.

Epäsuoraa tulta tarjoavat 12 nelitykkistä 155 K 98 -patteria. Patteristoporras poistetaan tarpeettomana.

Eli operatiiviset joukot koostuisivat seitsemästä pataljoonasta, kahdestatoista kt-patterista, yhdestä MLRS-pstosta.

Alueelliset joukot lakkautetaan kokonaan kun uutta kalustoa ei ole, jäljelle jää paikallisjoukkoja noin 30 pataljoonaa, eli 27 sotilaspiirien tms. pataljoonaa plus yksi kaupunkijääkäripataljoona ja kaksi pk-seudun paikallispataljoonaa. Kunkin pataljoonan yksi komppania on maakuntakomppania joka toimii myös ko. pataljoonan kärkenä.

Maavoimien sa-vahvuus ehkä n. 70000 kieppeillä.
 
Back
Top