Puolustusvoimille tulossa hulppeat pimeänäkölaitteet

deeq

Kersantti
Suomen puolustusvoimat on tilaamassa useiden miljoonien eurojen arvosta uusia lämpökameroita. Kannettavat MATIS HH (Handheld) -laitteet toimittaa Safran-ryhmään kuuluva teknologiayhtiö Sagem. Defpro.com -sivuston mukaan asiasta järjestettiin kansainvälinen tarjouskilpailu Naton alaisen NAMSA:n toimesta (Nato Maintenance and Supply Agency).

Tilaukseen kuuluu merkittävä määrä lämpönäköön perustuvia laitteita. Tilaukseen kuuluu myös laitteiden täydellinen huoltotoiminta Suomeen.

Uudet MATIS HH -laitteet tulevat käyttöön puolustusvoimissa jo käytössä olevien MATIS-laitteiden rinnalle. MATIS HH:n infrapunanäköön on lisätty uusia ominaisuuksia, kuten kuvien tallennus ja laser-etsin sekä GPS toiminnot.

Uudella lämpökameralla voi havaita panssariajoneuvon yli kahdeksan kilometrin päästä ja sotilaan yli viiden kilometrin etäisyydeltä. MATIS HH:n kerrotaan antavan joukoille erinomaiset toiminnalliset mahdollisuudet niin yöllä kuin päivälläkin.

Natojoukoille on jo tilattu useita tuhansia MATIS lämpökiikareita.

MTV3

matishh.jpg
 
Paljonkohan maksanee kappaleelta? Tekeekö näillä militaaripuolen vehkeillä mitään rakennetussa ympäristössä tai tiheissä kuusikoissa?
 
Pullosorsa kirjoitti:
Paljonkohan maksanee kappaleelta? Tekeekö näillä militaaripuolen vehkeillä mitään rakennetussa ympäristössä tai tiheissä kuusikoissa?

Paljon, tekee.

Enemmän olisin huolissani virran riitosta akussa ja varsinkin talvella, menee vähän raskaaksi kanniskella voimakonetta mukana.
 
Trolli kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
Paljonkohan maksanee kappaleelta? Tekeekö näillä militaaripuolen vehkeillä mitään rakennetussa ympäristössä tai tiheissä kuusikoissa?

Paljon, tekee.

Enemmän olisin huolissani virran riitosta akussa ja varsinkin talvella, menee vähän raskaaksi kanniskella voimakonetta mukana.

Virta-asia käväisi itselläkin mielessä. Milläköhän näitä on tarkoitus ladata.

Näkeekö näillä ihmisen seinän, aidan, tms läpi?
 
Trolli kirjoitti:
No ei se nyt mikään Predatorin katse ole. :D

Mikä pettymys!!! Venäjällä näin telsusta jonku dokkarin jossa miliisi piiritti jotain toimistorakennukseen linnoittautunutta miestä ja heillä näytti olevan laitteet joilla näkee...Pitäisiköhän siirtyä suosimaan ylivertaista itätekniikkaa..? :D
 
Kyllä sillä ainakin talvella pj-teltan sisälle näkee. Kuumalla kelillä taas on näkyvyys aika paljon huonompi.

Virta-asia käväisi itselläkin mielessä. Milläköhän näitä on tarkoitus ladata.

Ajoneuvo ja normaalilaturit löytyy joten kyllä tuo aika kenttäkelpoinen on. Ehkä tied. yms. porukoille vähän huonompi jo pelkästään sen kovan käyntiäänen takia.
 
sups kirjoitti:
Kyllä sillä ainakin talvella pj-teltan sisälle näkee. Kuumalla kelillä taas on näkyvyys aika paljon huonompi.

Virta-asia käväisi itselläkin mielessä. Milläköhän näitä on tarkoitus ladata.

Ajoneuvo ja normaalilaturit löytyy joten kyllä tuo aika kenttäkelpoinen on. Ehkä tied. yms. porukoille vähän huonompi jo pelkästään sen kovan käyntiäänen takia.

Kauanko kestää ladata akku autolaturilla? Kuulostaa hankalalta.
 
sups kirjoitti:
Kyllä sillä ainakin talvella pj-teltan sisälle näkee. Kuumalla kelillä taas on näkyvyys aika paljon huonompi.

Virta-asia käväisi itselläkin mielessä. Milläköhän näitä on tarkoitus ladata.

Ajoneuvo ja normaalilaturit löytyy joten kyllä tuo aika kenttäkelpoinen on. ***.

Niinhän on VIRVE-päätelaitteissakin ja silti jos ollaan yhdellä autolla liikkeellä ja on useampia laitteita jaossa, niin koko ajan on laitteita jonossa ladattavaksi.
Autollinen kolleja laitteineen kun heitetään reissuun ja autossa ladataan yhtä lämppärin akkua kerralla edellisen reissun jäljiltä, niin huono on tilanne.
VIRVE-päätelaitteessa on vielä huomattavasti parempi akku virran kulutukseen nähden.

Täytyy varmaan vaan jakaa välineet sellaisille, joiden jakovarustukseen kuuluu verkkovirta...
 
Trolli kirjoitti:
sups kirjoitti:
Kyllä sillä ainakin talvella pj-teltan sisälle näkee. Kuumalla kelillä taas on näkyvyys aika paljon huonompi.

Virta-asia käväisi itselläkin mielessä. Milläköhän näitä on tarkoitus ladata.

Ajoneuvo ja normaalilaturit löytyy joten kyllä tuo aika kenttäkelpoinen on. ***.

Niinhän on VIRVE-päätelaitteissakin ja silti jos ollaan yhdellä autolla liikkeellä ja on useampia laitteita jaossa, niin koko ajan on laitteita jonossa ladattavaksi.
Autollinen kolleja laitteineen kun heitetään reissuun ja autossa ladataan yhtä lämppärin akkua kerralla edellisen reissun jäljiltä, niin huono on tilanne.
VIRVE-päätelaitteessa on vielä huomattavasti parempi akku virran kulutukseen nähden.

Täytyy varmaan vaan jakaa välineet sellaisille, joiden jakovarustukseen kuuluu verkkovirta...

Noinhan se on, mutta onko siinä mitään uutta? Paristojen ja akkujen kanssa oli kauhea rumba jo 90-luvulla, kun panssaritiedustelujoukkueen kalustoon kuului noin seitsemää eri lajia akkua, akkulipasta ja paristoa, joista kaikista oli joku aina tyhjänä.

Vaikka osalle noista oli fiksut laturit, joilla sai monta akkua kerralla ladattua niin tuo akkuhuolto oli monesti se mikä tökki (kaikki akut eivät edes pitäneet varausta joten niiden lataaminen oli ajan haaskausta). Noh, ehkä sodassa sitten a-tarvikkeen ja ruuan saaminen tiedustelijoille on yhtä vaikeaa kuin noiden akkujen, eli siltä osin asia ei korjaannu mutta sentään tasaantuu.

Onko tuon Matiksen osalta asia niin, että sen akkua ei saa irti laitteesta vaan koko lämpötähystin on vietävä laturin luo?
 
Joka ukolle olisi hommattava toimiva sähkölaturi kenkiin.

http://www.freepatentsonline.com/6239501.pdf
 
Heikkilä kirjoitti:
Trolli kirjoitti:
sups kirjoitti:
Kyllä sillä ainakin talvella pj-teltan sisälle näkee. Kuumalla kelillä taas on näkyvyys aika paljon huonompi.

Virta-asia käväisi itselläkin mielessä. Milläköhän näitä on tarkoitus ladata.

Ajoneuvo ja normaalilaturit löytyy joten kyllä tuo aika kenttäkelpoinen on. ***.

Niinhän on VIRVE-päätelaitteissakin ja silti jos ollaan yhdellä autolla liikkeellä ja on useampia laitteita jaossa, niin koko ajan on laitteita jonossa ladattavaksi.
Autollinen kolleja laitteineen kun heitetään reissuun ja autossa ladataan yhtä lämppärin akkua kerralla edellisen reissun jäljiltä, niin huono on tilanne.
VIRVE-päätelaitteessa on vielä huomattavasti parempi akku virran kulutukseen nähden.

Täytyy varmaan vaan jakaa välineet sellaisille, joiden jakovarustukseen kuuluu verkkovirta...

Noinhan se on, mutta onko siinä mitään uutta? Paristojen ja akkujen kanssa oli kauhea rumba jo 90-luvulla, kun panssaritiedustelujoukkueen kalustoon kuului noin seitsemää eri lajia akkua, akkulipasta ja paristoa, joista kaikista oli joku aina tyhjänä.

Vaikka osalle noista oli fiksut laturit, joilla sai monta akkua kerralla ladattua niin tuo akkuhuolto oli monesti se mikä tökki (kaikki akut eivät edes pitäneet varausta joten niiden lataaminen oli ajan haaskausta). Noh, ehkä sodassa sitten a-tarvikkeen ja ruuan saaminen tiedustelijoille on yhtä vaikeaa kuin noiden akkujen, eli siltä osin asia ei korjaannu mutta sentään tasaantuu.

Onko tuon Matiksen osalta asia niin, että sen akkua ei saa irti laitteesta vaan koko lämpötähystin on vietävä laturin luo?

Akkujen kanssa pelaaminen oli kyllä välillä naurettavuuteen asti menevää touhua. Ihan sama kuinka paljon akkuja oli käytössä kun:

a) alkuperäisen akun käyttäjät eivät muistaneet niitä ladata
b) vara-akku tyhjensi itse itsensä pakkasessa
c) vara-akun vara-akku joka oli säilytetty lämpimässä "unohtui" kalustoautoon, kun ei mahtunut varusteisiin.
d) jne...

Kun sitten sai huollon auton paikalle ja pikalaturin seinään kiinni, oli jonossa käytännössä kaikki mahdolliset akut. Akkujen käytössä korostuu todella paljon omasta varustuksesta huolehtiminen ja se, että korvaava akku löytyy tarvittaessa. Ei se mahdotonta ole, mutta aiheuttaa välillä hammasten kiristystä ja ylimääräisiä juoksuretkiä.

Pattereilla toimineet varusteet yllättäen toimivat huomattavasti paremmalla prosentilla. Jokainen sai kuljetettua paria AAA patteria messissä, joten niistä ei juurikaan ollut puutetta. Ehkäpä se on vaan huikean paljon vaikeampaa saada niitä pattereita sinne joukoille kuin löpöä generaattoriin tai huoltoziliin. Jokainen voi miettiä mielessään montako AAA patteria tarvitaan korvaamaan yksi MATIS:n litium -akku. Oma arvioni on kourallisesta kahteen.. :D
 
sups kirjoitti:
Ajoneuvo ja normaalilaturit löytyy joten kyllä tuo aika kenttäkelpoinen on. Ehkä tied. yms. porukoille vähän huonompi jo pelkästään sen kovan käyntiäänen takia.
Vanhan laitteen hurina on tosiaan sen verran kova että tähystäjältä jää kuulematta lähialueen hiipparit. Nämä on toivottavasti kuitenkin havaittu laitteella jo hyvän matkan päästä ettei ne pääse "iholle".
Toisaalta hurina ei kuulu pariakymmentä metriä kauemmaksi joten paljastumisen riski on pieni hyötyyn nähden.
Mitenköhän mahtaa uusi laite hurista?
 
No sehan on hyvää että tulle uudet laiteet.
Käytentäänko nyt Svetsilaista Wild BIG 3?
*suurin havaitsemisetäisyys tähtikirkas yö yksittäinen mies 500 m , panssarivaunu 1000 m
 
JSP kirjoitti:
sups kirjoitti:
Ajoneuvo ja normaalilaturit löytyy joten kyllä tuo aika kenttäkelpoinen on. Ehkä tied. yms. porukoille vähän huonompi jo pelkästään sen kovan käyntiäänen takia.
Vanhan laitteen hurina on tosiaan sen verran kova että tähystäjältä jää kuulematta lähialueen hiipparit. Nämä on toivottavasti kuitenkin havaittu laitteella jo hyvän matkan päästä ettei ne pääse "iholle".
Toisaalta hurina ei kuulu pariakymmentä metriä kauemmaksi joten paljastumisen riski on pieni hyötyyn nähden.
Mitenköhän mahtaa uusi laite hurista?

Hurisee ja pärisee kyllä, mutta ei toivottoman paljon. Vanhathan suorastaan huutivat.
 
Hejsan kirjoitti:
No sehan on hyvää että tulle uudet laiteet.
Käytentäänko nyt Svetsilaista Wild BIG 3?
*suurin havaitsemisetäisyys tähtikirkas yö yksittäinen mies 500 m , panssarivaunu 1000 m

Taitaa edelleen olla jakokamaa. Käypää kamaa toiminnaltaan, ei käyttömukavuudeltaan.
 
setämies kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
No sehan on hyvää että tulle uudet laiteet.
Käytentäänko nyt Svetsilaista Wild BIG 3?
*suurin havaitsemisetäisyys tähtikirkas yö yksittäinen mies 500 m , panssarivaunu 1000 m

Taitaa edelleen olla jakokamaa. Käypää kamaa toiminnaltaan, ei käyttömukavuudeltaan.

Kirjassa lukee käyttö: tiedustelijat, tulenjohtajat, spollit, kevyet suora-ammunta-aseet, taisteluajoneuvojen kuljettajat.
 
Hejsan kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
No sehan on hyvää että tulle uudet laiteet.
Käytentäänko nyt Svetsilaista Wild BIG 3?
*suurin havaitsemisetäisyys tähtikirkas yö yksittäinen mies 500 m , panssarivaunu 1000 m

Taitaa edelleen olla jakokamaa. Käypää kamaa toiminnaltaan, ei käyttömukavuudeltaan.

Kirjassa lukee käyttö: tiedustelijat, tulenjohtajat, spollit, kevyet suora-ammunta-aseet, taisteluajoneuvojen kuljettajat.

Jep jep.. löytynee myös muilta nykyään. Ainakin PV:n sivujen päivitys on tapahtunut valonvahvistimien osalta viimeksi... *kröhöm* Viimeksi päivitetty: 12.11.2003 klo 17:38 :exclamation:

http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/00016.dsp
 
JSP kirjoitti:
sups kirjoitti:
Ajoneuvo ja normaalilaturit löytyy joten kyllä tuo aika kenttäkelpoinen on. Ehkä tied. yms. porukoille vähän huonompi jo pelkästään sen kovan käyntiäänen takia.
Vanhan laitteen hurina on tosiaan sen verran kova että tähystäjältä jää kuulematta lähialueen hiipparit. Nämä on toivottavasti kuitenkin havaittu laitteella jo hyvän matkan päästä ettei ne pääse "iholle".
Toisaalta hurina ei kuulu pariakymmentä metriä kauemmaksi joten paljastumisen riski on pieni hyötyyn nähden.
Mitenköhän mahtaa uusi laite hurista?

Tarkoitatko vanhalla niitä jotain Thompsoneita vai onko tuosta Matiksesta useampaa versiota PV:llä käytössä? Se Thompsoni hurisi kyllä aika mahtavasti.

Onko tuon Matiksen osalta asia niin, että sen akkua ei saa irti laitteesta vaan koko lämpötähystin on vietävä laturin luo?

Kyllä ne akut saa irti ja voi liittää pelkät akut laturiin. Itse en kyllä henk.koht koskaan lataillut niitä, mutta pannusta siihen laturiin aina otettiin virtaa kun päivisin ladattiin seuraavaa yötä varten.
 
Heikkilä kirjoitti:
Noinhan se on, mutta onko siinä mitään uutta? Paristojen ja akkujen kanssa oli kauhea rumba jo 90-luvulla, kun panssaritiedustelujoukkueen kalustoon kuului noin seitsemää eri lajia akkua, akkulipasta ja paristoa, joista kaikista oli joku aina tyhjänä.

Onko akkujen osalta ollut pyrkimystä mahdollisimman suppeaan määrään tyyppejä? Vai onko juttu ollut täysin tuuliajolla?
 
Back
Top