En nyt tiedä osuuko ihan oikealle aijealueelle tämä, mutta kun tässä on käsitelty noita ampumakoulutuksiakin niin laitan tänne.
Eli olen kiinnittänyt useita kertoja huomiota siihen, että sellaisissa joukko-osastoissa, joissa ei ole jonkun sodankäynnin elementin kanssa tekemisissä, koulutetut reserviläiset, eivät myöskään niitä elementtejä juurikaan huomioi ja vastaavasti sellaisissa, joissa jokin osa-alue on korostunut, korostuu tuo myös reserviläisten toiminnassa.
Tuosta ei varmasti kukaan ymmärtänyt juuri mitään niin annetaan esimerkkiä.
Mikäli joukko-osastossa ei ole ilmaelementtiä eli mitään lentävää tai lennätettävää kalustoa tai omaa ilmatorjuntaa, eikä varusmieajan harjoituksissa ole sitä ilmauhkaa konkreettisesti ollut, niin selkeästi siellä koulutetut varusmiehet reserviläisinä unohtavat ilmasuojan käytön, naamioinnin ja maastouttamisen ilmatiedustelun varalta ja ilmatähystyksen.
Samoin sellaiset, jotka eivät ole toimineet panssarivaunujen kanssa milloinkaan, kokevat sangen suuria yllätyksiä niihin ensimmäistä kertaa törmätessään reserviläisinä. Pelkkä teoreettinen opetus ei ole riittänyt vaunujen liikkuvuuden, tulivoiman, lämpötähtäinten havaitsevuuden ja muiden sellaisten tekijöiden sisäistämiseen.
Vastaavasti suojelujoukkojen rinnalla harjoitelleet ovat omaksuneet suojelun opit paremmin. Samoin pioneerien rinnalla touhunneet osaavat varoa miinoitteita ja tietävät paremmin rakennuspioneerien käytöstä.Tykistön kanssa tekemisissä olleilla on selkeämpi kuva tykistön toiminnasta, aikamääreistä ja tulen tehosta. Sissien ja tiedustelijoiden kanssa puuhailleet ovat varoa tiedustelua ja tuhotöitä.
Vastaavia posi- ja negatiivisia esimerkkejä löytyisi hiukan miettimällä lukuisia. Näistä päästäisiin eroon yhteistoimintaharjoituksilla, jotka kysyvät rahaa. Ehkä osin tähän auttaa myös varuskuntein lakkauttaminen, jolloin eri aselajit eivät ole niin hajallaan eri varuskunnissa, vaan varuskunnissa on useampia aselajeja ja yhteisharjoitukset ainakin teoriassa helpottuvat.
Joissakin yksiköissä jopa mainittujen joukko-osastojen sisällä ei näitä ongelmia ole. Se ei kuitenkaan ole tämän aiheen pointti, vaan se, että paljonko on sellaisia elementtejä tai osa-alueita, joita meillä ei ole lainkaan, ja joista eivät varusmiehet saa siten minkäänlaista konkreettista kuvaa?
Seurauksena siis, ettemm siihen osaa varautua myöskään vihollisen toimena. Sun Tzu sanoi "tunne vihollisesi". Tunnemmeko siis kuitenkaan, jos omasta koulutuksestamme puuttuu täysin jotain. Jos miinoja ei enää kouluteta, osaavatko silloin tulevat taistelijapolvet varautua niihin ja toimia niiden vaikutuksessa. "Close Air Support" eli lähi-ilmatuki on puuttunut meiltä oikeastaan tyystin, kun hekoja ei ole ollut siihen aseistettuina eikä myöskään hävittäjiä, niin onko taistelijoilla selkeä kuva niiden käytöstä ja sitltä suojautumisesta. Mitä muita tälläisiä elementtejä siis on? Ja jos liitymme Natoon niin akuanko kestää kouluttaa joukoille, että tälläiset elementit nyt ovat käytössä ja mitä se tarkoittaa?
Eli olen kiinnittänyt useita kertoja huomiota siihen, että sellaisissa joukko-osastoissa, joissa ei ole jonkun sodankäynnin elementin kanssa tekemisissä, koulutetut reserviläiset, eivät myöskään niitä elementtejä juurikaan huomioi ja vastaavasti sellaisissa, joissa jokin osa-alue on korostunut, korostuu tuo myös reserviläisten toiminnassa.
Tuosta ei varmasti kukaan ymmärtänyt juuri mitään niin annetaan esimerkkiä.
Mikäli joukko-osastossa ei ole ilmaelementtiä eli mitään lentävää tai lennätettävää kalustoa tai omaa ilmatorjuntaa, eikä varusmieajan harjoituksissa ole sitä ilmauhkaa konkreettisesti ollut, niin selkeästi siellä koulutetut varusmiehet reserviläisinä unohtavat ilmasuojan käytön, naamioinnin ja maastouttamisen ilmatiedustelun varalta ja ilmatähystyksen.
Samoin sellaiset, jotka eivät ole toimineet panssarivaunujen kanssa milloinkaan, kokevat sangen suuria yllätyksiä niihin ensimmäistä kertaa törmätessään reserviläisinä. Pelkkä teoreettinen opetus ei ole riittänyt vaunujen liikkuvuuden, tulivoiman, lämpötähtäinten havaitsevuuden ja muiden sellaisten tekijöiden sisäistämiseen.
Vastaavasti suojelujoukkojen rinnalla harjoitelleet ovat omaksuneet suojelun opit paremmin. Samoin pioneerien rinnalla touhunneet osaavat varoa miinoitteita ja tietävät paremmin rakennuspioneerien käytöstä.Tykistön kanssa tekemisissä olleilla on selkeämpi kuva tykistön toiminnasta, aikamääreistä ja tulen tehosta. Sissien ja tiedustelijoiden kanssa puuhailleet ovat varoa tiedustelua ja tuhotöitä.
Vastaavia posi- ja negatiivisia esimerkkejä löytyisi hiukan miettimällä lukuisia. Näistä päästäisiin eroon yhteistoimintaharjoituksilla, jotka kysyvät rahaa. Ehkä osin tähän auttaa myös varuskuntein lakkauttaminen, jolloin eri aselajit eivät ole niin hajallaan eri varuskunnissa, vaan varuskunnissa on useampia aselajeja ja yhteisharjoitukset ainakin teoriassa helpottuvat.
Joissakin yksiköissä jopa mainittujen joukko-osastojen sisällä ei näitä ongelmia ole. Se ei kuitenkaan ole tämän aiheen pointti, vaan se, että paljonko on sellaisia elementtejä tai osa-alueita, joita meillä ei ole lainkaan, ja joista eivät varusmiehet saa siten minkäänlaista konkreettista kuvaa?
Seurauksena siis, ettemm siihen osaa varautua myöskään vihollisen toimena. Sun Tzu sanoi "tunne vihollisesi". Tunnemmeko siis kuitenkaan, jos omasta koulutuksestamme puuttuu täysin jotain. Jos miinoja ei enää kouluteta, osaavatko silloin tulevat taistelijapolvet varautua niihin ja toimia niiden vaikutuksessa. "Close Air Support" eli lähi-ilmatuki on puuttunut meiltä oikeastaan tyystin, kun hekoja ei ole ollut siihen aseistettuina eikä myöskään hävittäjiä, niin onko taistelijoilla selkeä kuva niiden käytöstä ja sitltä suojautumisesta. Mitä muita tälläisiä elementtejä siis on? Ja jos liitymme Natoon niin akuanko kestää kouluttaa joukoille, että tälläiset elementit nyt ovat käytössä ja mitä se tarkoittaa?