PV:n komentaja vaihtuu 2024

Rannari

Supreme Leader
BAN
Kenestä uusi komentaja? Nykyisten kenraaliluutnanttien voisi ajatella olevan vahvoilla. Tarjolla olisivat tällä perusteella:

Virtanen s.1966 (pääesikunnan päällikkö)
Heiskanen s.1963 (PV:n sotatalouspäällikkö) - 61v taitaa olla jo yli-ikäinen?
Jaakkola s.1967 (PV:n strategiapäällikkö)
Välimäki s.1965 (maavoimien komentaja)
Jäämeri s.1964 (sotilasedustaja EU:ssa ja Natossa)

Kenraaleja voi toisaalta ylentää vaikka kerran viikossa joten taaempaakin ehtii tarvittaessa vielä eturiviin.

Mitään en asiasta ymmärrä mutta joku muu saattaa sen tehdä. Muutaman esiintymisen olen nähnyt herroilta Jaakkola ja Välimäki sekä Jäämeri. Sillä perusteella toinen maavoimien miehistä mutta Jäämeri näyttää uineen sujuvasti poliittisiin piireihin. Sekin voi olla tärkeää.

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se on Virtasen tai Välimäen homma. Perustelu: perstuntuma. Okei, ovat myös kovatasoisimmissa hommissa näistä kaikista ja sopivan ikäisiä ollakseen juuri yhden kauden komentajana.

Niistä kahdesta maaliin asti pääsee Välimäki. Perustelu: muistuttaa olemukseltaan eniten nykyistä komentajaa. :rolleyes:
 
Itse veikkaan Välimäkeä, koska olisi Maavoimien vuoro. Ellei sit katsota kun Hulkko ei halunnut ja Kivisestä tuli PVKOM, että MAAV vuoro meni siinä.
Henk koht mielipide, Kivinen joutaakin mennä ja toivottavasti joku taas vähän nuorekkaampi kehiin.
 
Mielestäni vaihteeksi olisi meriupseerin vuoro. Harjukin siis voisi periaatteessa tulla kyseeseen, mutta vaatisi ylennyksen itsenäisyyspäivänä vara-amiraaliksi.
 
Mielestäni vaihteeksi olisi meriupseerin vuoro. Harjukin siis voisi periaatteessa tulla kyseeseen, mutta vaatisi ylennyksen itsenäisyyspäivänä vara-amiraaliksi.
Puolustushaara ei kyllä voi olla valintaperuste ohi pätevyyden ja sopivuuden. Jos on tasavahvoja ehdokkaita niin sitten voidaan miettiä muitakin perusteluja.
 
Olisi ehkä parempi jos uusi TP tekisi tämän valinnan.

Muutamalla kärkiehdokkaalla lienee jo oma suosikkinsa, tai ainakin henkilökohtaista kontaktipintaa.

Henk.koht. mielipiteenä, ei erityisemmin haittaa, että nykyinen PVKOM siirtyy reserviin.
Jäämeri ei olisi oma valintani, mutta tuskin olen valintaa tekemässä, en edes esittelemässä.
 
Olisi ehkä parempi jos uusi TP tekisi tämän valinnan.

Muutamalla kärkiehdokkaalla lienee jo oma suosikkinsa, tai ainakin henkilökohtaista kontaktipintaa.

Henk.koht. mielipiteenä, ei erityisemmin haittaa, että nykyinen PVKOM siirtyy reserviin.
Jäämeri ei olisi oma valintani, mutta tuskin olen valintaa tekemässä, en edes esittelemässä.
Kuten tuolla ylempänäkin jo kommentoin niin Jaakkolan ja Välimäen esiintymisiä on allekirjoittaneen ohuella otannalla ollut mukava kuunnella. Jäämeri on kuulostanut puuduttavalle byrokraatille jolla on rautakanki hanurissa. Jäämeri on myös jotenkin naismainen. Asiaa ja ihmisiä sen paremmin tuntematta pestaisin Jaakkolan.

Kivisestä kuulee jostakin syystä harvoin positiivisia kommentteja.
 
Maavoimien komentaja Pasi Välimäki sen sijaan viihtyy näkyvästi esillä eikä kaihda nopeita liikkeitä. Johtajana hän kuuntelee myös alaisiaan, mutta viihtyy parhaiten samanmielisten seurassa, kuvailevat STT:n lähteet.

Minulle tulee pelottavasti Hägglund-vibat... viehtymys julkisuuteen ja nopeat liikkeet voivat johtaa uudistamiseen uudistamisen vuoksi. Helikopterihanke 2.0?
 
Olisi ehkä parempi jos uusi TP tekisi tämän valinnan.

Muutamalla kärkiehdokkaalla lienee jo oma suosikkinsa, tai ainakin henkilökohtaista kontaktipintaa.

Henk.koht. mielipiteenä, ei erityisemmin haittaa, että nykyinen PVKOM siirtyy reserviin.
Jäämeri ei olisi oma valintani, mutta tuskin olen valintaa tekemässä, en edes esittelemässä.
Jos nykyinen TP valitsee, niin sitten se on kyllä Jaakkolan virka. Ainakin, jos IS:n jutun kuvaukset ehdokkaista pitävät paikkansa ja ovat yleisesti tiedossa.

"Viihtyy näkyvästi esillä" = Välimäki haiskahtaa Niinistöä ärsyttävältä taskuliinamiestyypiltä. Jaakkolan luonteenpiirteet taas selvästi ylipäällikköä miellyttävää lajia, ahkera ja pätevä, julkisuus jäänyt vähemmälle. Virtanen jo liian väritön tylsimys.
 
Kapteeni Kim Jäämeri, koira ja uudenkarhea lentokone pasteeraa valkosipulivalmisteen mainoksessa Tekniikan Maailmassa syksyllä 1996. 🙄

Selvästi komentaja-ainesta.
Katso liite: 86704
Minulla on kutina että Jäämeri edustaa vahvasti ihmistyyppiä jota Niinistö ei komentajaksi nosta. Tämä ihan huhujen ja omien ennakkoluulojen pohjalta.
 
Välimäki ei ole mikään Some persoona (vs Lindberg), vaikka onkin välitön tyyppi, ainakin omasta kokemuksesta. Kivinen... olen jo sanonut oman mielipiteen ja suksikoon suolle ilman suksia.
 
Samoin. Toisaalta en ole kandidaateista muiden kuin JJ:n alaisuudessa palvellut niin vähän heikko vertailla. Todella hieno johtaja jota moni seuraisi minne vaan.
Pistetäänpä tämän tilin eka viesti mielenkiintoista keskustelua ryydittämään. Todennäköisesti kaikki kolme finalistia ovat hienoja johtajia. Olen itseni aikanaan palvellut alokkaana, jääkärinä ja kokelaana VV:n alaisuudessa, ja oli heittämällä varusmiesajan paras esimies. Reippaan tavoitteellista mutta hyvähenkistä koulutusta alusta loppuun.
 
Back
Top