PV:n sähköpostit

vehamala

Kenraali
Lehti: Armeija haluaa lukea henkilökunnan sähköpostit

http://elisa.net/uutiset/kotimaa/?id=52563474

Puolustusvoimat haluaa lukea henkilökuntansa sähköpostit, jotteivät tärkeät viestit jää lukematta, jos osoitteen haltija ei ole itse avaamassa jostain syystä postejaan.

Puolustusvoimat haluaa lukuoikeuden henkilökuntansa sähköposteihin, kertoo Hämeen Sanomat. Lehden mukaan armeijan työntekijät saavat kevään aikana allekirjoitettavaksi sopimuksen, jossa pyydetään antamaan lupa sähköpostien tutkimiseen.

Tarkoituksena on taata pääsy organisaatiolle tärkeisiin viesteihin, jos osoitteen haltija ei ole itse avaamassa jostain syystä postejaan.

Hämeen Sanomien mukaan armeijan työntekijällä ei käytännössä ole mahdollisuutta kieltää sähköposteihinsa kajoamista. Aliupseeriliiton puheenjohtaja Petteri Leino arvioi lehden haastattelussa, että harva sotilas uskaltaa kieltäytyä sopimuksen allekirjoittamisesta.

Hämeen Sanomat ei tavoittanut armeijasta ketään kertomaan, voiko työntekijä kieltäytyä sähköpostisopimuksesta ilman jälkiseuraamuksia. Auki jäi myös kysymys siitä, miten viestin lähettäjän oikeus kirjesalaisuuteen aiotaan taata.

Puolustusvoimat ohjeistaa tiukasti, ettei työpaikan sähköpostia tule käyttää yksityiseen viestintään.
 
Yksityisen ja virkasähköpostin raja vaan on aika häilyvä: Jos kysyn vaikka tutulta pv:n henkilökuntaan kuuluvalta vaikkapa henkilkunnan kuntovaatimusten rajoja omia tavoitteita kuntoilulleni asettaakseni, onko kysymyksessä työ-vai yksityisasia ao virkamiehen kannalta...
 
Valtio on asettanut virkamiehilleen ohjeistuksen sähköpostin käytöstä. Siinä sanotaan, että virkamiehen on tarkistettava sähköpostinsa säännöllisesti vähintään puolen vuoden välsin. Jos syynä tuohon lupaan on, että
Puolustusvoimat haluaa lukea henkilökuntansa sähköpostit, jotteivät tärkeät viestit jää lukematta, jos osoitteen haltija ei ole itse avaamassa jostain syystä postejaan.
Niin täytyy ihmetellä kuinka paljon henkilökuntaa on poissa yli vuoden aikoja, jotta hiedän sähköpostiaan pitää tarkastella. Eswimerkiksi rauhanturvatehtävässä olo ei tälläinen peruste ole, koska niiden ajaksi virkapaikalle määrätään sijainen, ja rauhanturvaajana oleva henkilöstöön kuuluva kykenee tarkastamaan sähköpostinsa itse määräajassa.
 
Byhyy! Melko normaali käytäntö isoimmissa "firmoissa" muutenkin. Käytetään sitte jotain muuta mailia, kuin työsellaista omiin rientoihin.
 
Back
Top