Pyöräily

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikoyan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Toisen lapsukaiseni BMX-pyörä on "lahja, joka jatkaa antamistaan". Pitää jatkuvasti tehdä jotain pientä säätämistä. Tämän ajokauden jälkeen onkin sitten tiedossa kaikenlaista isompaa: kiekot pitää rihdata, jarrut säätää + uudet jarrupalat, laittaa uusi ketju, tarkistaa kunnolla eturatas ja vapaaratas.

Lapsukaiseni haluaa myös gyron pyöräänsä, joten pitää selvittää saako sellaisen hänen pyöräänsä asennettua. Halusi myös pegit, mutta niitä ei hänen pyöräänsä kannata asentaa, koska kiekoissa on sellaiset akselit, että ne voivat vääntyä.

Onko palstalla muita, joiden lasten pyörät teettävät työtä?
 
Nostan ketjua kyselläkseni, millaista kalustoa täällä pyöräilyä harrastavilla on? Ei tarvitse kertoa yksityiskohtia, vaan kyselen ihan yleisellä tasolla. Kävin ulkoiluttamassa 69er maastosinkulaani, jossa teräsrunko, edessä nelimäntäinen hydraulinen jarru Brembon nesteellä (180mm sirkkelilevy), takana Shimanon hydraulinen kaksimäntäinen jarru Citroenin nesteellä (160mm sirkkelilevy). Kaikki muutkin osat ovat laatua, vaikka pyöräni näyttää maallikon silmään rottaisalta.
14 vuotta vanha 27-vaihteinen Nishiki Bigfoot. Ostin kun ajattelin että nyt ei voi syyttää pyörän ominaisuuksia. Nyt on selvinnyt että ominaisuuksia tuli liikaa. Käytän vain kahta eturatasta kolmen sijasta, yhdelläkin ehkä pärjäisi. Enää en kuitenkaan viitsi uuteen vaihtaa, kun on myös pari vanhaa 3-vaihteista ja yksi 7-vaihteinen. Kaikissa napavaiheet. Toinen kolmivaihteinen Tunturi on talvipyörä nastarenkain. 7-vaihteinen Cetra on asiointipyörä kaupunkiköröttelyyn, tavarakori ja kaikki.
 
14 vuotta vanha 27-vaihteinen Nishiki Bigfoot. Ostin kun ajattelin että nyt ei voi syyttää pyörän ominaisuuksia. Nyt on selvinnyt että ominaisuuksia tuli liikaa. Käytän vain kahta eturatasta kolmen sijasta, yhdelläkin ehkä pärjäisi. Enää en kuitenkaan viitsi uuteen vaihtaa, kun on myös pari vanhaa 3-vaihteista ja yksi 7-vaihteinen. Kaikissa napavaiheet. Toinen kolmivaihteinen Tunturi on talvipyörä nastarenkain. 7-vaihteinen Cetra on asiointipyörä kaupunkiköröttelyyn, tavarakori ja kaikki.
Vaikka kalusto olisi vanhaa, se ei tarkoita huonoa, ja Nishiki oli aikoinaan hieno pyörämerkki. Kun aloitin pyöräilyn uudelleen, harkitsin napavaihteista, jalkajarrullista pyörää. Onneksi tulin järkiini, ja ostin hydraulisilla jarruilla + ketjuvaihteilla varustetun pyörän.

Tuo pyörä on jo manalla, mutta siitä riisutut osat (satula, satulatolppa, takajarru, ja etukiekko) jatkavat "elämäänsä" maasto 69er sinkulassani.

Jalkajarrullisille pyörille on kuitenkin paikkansa, ja sinäkin hyvin hyödynnät sellaisia pyöriä. Tosin omasta kokemuksestani voin sanoa, että napavaihteisten pyörien takakumien vaihto voi olla hermojaraastavaa. Esim. Shimanon 7-vaihteisen navan kohdilleen säätäminen renkaanvaihdon yhteydessä - tai sitten en vaan osaa, ja joudun kiroilemaan 🙃
 
Ah, aamun pyöräilylenkki tehtynä, popparit valmiina, ja ruoat perheelle laitettuna. Nyt kelpaa katsella Il Lombardiaa vanhemman Selinin selostuksella.

Edit: Ja myös nuorempi Selin on selostamassa
 
Toisen lapsukaiseni BMX-pyörä on "lahja, joka jatkaa antamistaan". Pitää jatkuvasti tehdä jotain pientä säätämistä. Tämän ajokauden jälkeen onkin sitten tiedossa kaikenlaista isompaa: kiekot pitää rihdata, jarrut säätää + uudet jarrupalat, laittaa uusi ketju, tarkistaa kunnolla eturatas ja vapaaratas.

Lapsukaiseni haluaa myös gyron pyöräänsä, joten pitää selvittää saako sellaisen hänen pyöräänsä asennettua. Halusi myös pegit, mutta niitä ei hänen pyöräänsä kannata asentaa, koska kiekoissa on sellaiset akselit, että ne voivat vääntyä.

Onko palstalla muita, joiden lasten pyörät teettävät työtä?
En tiedä mikö sellainen gyro on? Sellainen räpätin kuin meillä aikoinaan oli pinnoihin vai? :D
Ostin joskus vanhimmalleni pojalleni hienon kirjan polkupyörän huollosta ja kuvittelin että silloin teini sitä tutkisi, oppisi, huoltaisi, siis aivan kuten minä fillareita, mopoja moottoripyöriä, autoja jne Olin väärässä :D

Huollot menivät aina näin: Mikset aja fillarilla? Seon ihanpaska. Mennäänpä katsomaan; jaa, kumit vajaat, jarruja pitää säätää ym. minäpä näytän. Ajat ovat muuttuneet mutteivät hyvään suuntaan edes tässä suhteessa :rolleyes:
 
En tiedä mikö sellainen gyro on? Sellainen räpätin kuin meillä aikoinaan oli pinnoihin vai? :D
Ostin joskus vanhimmalleni pojalleni hienon kirjan polkupyörän huollosta ja kuvittelin että silloin teini sitä tutkisi, oppisi, huoltaisi, siis aivan kuten minä fillareita, mopoja moottoripyöriä, autoja jne Olin väärässä :D

Huollot menivät aina näin: Mikset aja fillarilla? Seon ihanpaska. Mennäänpä katsomaan; jaa, kumit vajaat, jarruja pitää säätää ym. minäpä näytän. Ajat ovat muuttuneet mutteivät hyvään suuntaan edes tässä suhteessa :rolleyes:
Gyron asennuksesta: https://wildcatmini.com/pages/how-to-install-the-gyro-kit

Lapsukaiseni haluaisi jo tehdä bar spin -temppuja, sekä grindejä pyörällään, joten sellaista. Jos eteen pitäisi jarru asentaa bar spin -temppuja varten, pitäisi tehdä Potts Mod. On "kiva", kuten kirjoitit, hoitaa jälkikasvun pyörien huollot, vaikkei jälkikasvu silloin ymmärrä niiden merkitystä.
 
Vaikka kalusto olisi vanhaa, se ei tarkoita huonoa, ja Nishiki oli aikoinaan hieno pyörämerkki. Kun aloitin pyöräilyn uudelleen, harkitsin napavaihteista, jalkajarrullista pyörää. Onneksi tulin järkiini, ja ostin hydraulisilla jarruilla + ketjuvaihteilla varustetun pyörän.

Tuo pyörä on jo manalla, mutta siitä riisutut osat (satula, satulatolppa, takajarru, ja etukiekko) jatkavat "elämäänsä" maasto 69er sinkulassani.

Jalkajarrullisille pyörille on kuitenkin paikkansa, ja sinäkin hyvin hyödynnät sellaisia pyöriä. Tosin omasta kokemuksestani voin sanoa, että napavaihteisten pyörien takakumien vaihto voi olla hermojaraastavaa. Esim. Shimanon 7-vaihteisen navan kohdilleen säätäminen renkaanvaihdon yhteydessä - tai sitten en vaan osaa, ja joudun kiroilemaan 🙃
Joo, kyllä säätö saattaa aikansa tappeluttaa, mutta lopulta onnistuu. Toivottavasti sitten myös seuraavalla kerralla...
 

Tässä on yksi nuoremman lapsukaiseni idoli. Aiemmin kirjoitin Potts modista, joka olisi mahdollista tehdä tuon rakkaan lapsukaiseni pyörään. Se vaatisi kuitenkin uuden etujarrun, ja uuden stemmin lävitse poratun kiinnitysruuvin + vaijerin. Nykyisellä pyörällä tuon lapsukaiseni pitäisi koon puolesta pärjätä vielä kaksi ajokautta.

Olen kuitenkin vanhempana sitä mieltä, että on parempi opetella ajamaan liikennesääntöjen mukaan, kuin kikkailemalla.
 
Back
Top