Pyöräily

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikoyan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Toisen lapsukaiseni BMX-pyörä on "lahja, joka jatkaa antamistaan". Pitää jatkuvasti tehdä jotain pientä säätämistä. Tämän ajokauden jälkeen onkin sitten tiedossa kaikenlaista isompaa: kiekot pitää rihdata, jarrut säätää + uudet jarrupalat, laittaa uusi ketju, tarkistaa kunnolla eturatas ja vapaaratas.

Lapsukaiseni haluaa myös gyron pyöräänsä, joten pitää selvittää saako sellaisen hänen pyöräänsä asennettua. Halusi myös pegit, mutta niitä ei hänen pyöräänsä kannata asentaa, koska kiekoissa on sellaiset akselit, että ne voivat vääntyä.

Onko palstalla muita, joiden lasten pyörät teettävät työtä?
 
Nostan ketjua kyselläkseni, millaista kalustoa täällä pyöräilyä harrastavilla on? Ei tarvitse kertoa yksityiskohtia, vaan kyselen ihan yleisellä tasolla. Kävin ulkoiluttamassa 69er maastosinkulaani, jossa teräsrunko, edessä nelimäntäinen hydraulinen jarru Brembon nesteellä (180mm sirkkelilevy), takana Shimanon hydraulinen kaksimäntäinen jarru Citroenin nesteellä (160mm sirkkelilevy). Kaikki muutkin osat ovat laatua, vaikka pyöräni näyttää maallikon silmään rottaisalta.
14 vuotta vanha 27-vaihteinen Nishiki Bigfoot. Ostin kun ajattelin että nyt ei voi syyttää pyörän ominaisuuksia. Nyt on selvinnyt että ominaisuuksia tuli liikaa. Käytän vain kahta eturatasta kolmen sijasta, yhdelläkin ehkä pärjäisi. Enää en kuitenkaan viitsi uuteen vaihtaa, kun on myös pari vanhaa 3-vaihteista ja yksi 7-vaihteinen. Kaikissa napavaiheet. Toinen kolmivaihteinen Tunturi on talvipyörä nastarenkain. 7-vaihteinen Cetra on asiointipyörä kaupunkiköröttelyyn, tavarakori ja kaikki.
 
14 vuotta vanha 27-vaihteinen Nishiki Bigfoot. Ostin kun ajattelin että nyt ei voi syyttää pyörän ominaisuuksia. Nyt on selvinnyt että ominaisuuksia tuli liikaa. Käytän vain kahta eturatasta kolmen sijasta, yhdelläkin ehkä pärjäisi. Enää en kuitenkaan viitsi uuteen vaihtaa, kun on myös pari vanhaa 3-vaihteista ja yksi 7-vaihteinen. Kaikissa napavaiheet. Toinen kolmivaihteinen Tunturi on talvipyörä nastarenkain. 7-vaihteinen Cetra on asiointipyörä kaupunkiköröttelyyn, tavarakori ja kaikki.
Vaikka kalusto olisi vanhaa, se ei tarkoita huonoa, ja Nishiki oli aikoinaan hieno pyörämerkki. Kun aloitin pyöräilyn uudelleen, harkitsin napavaihteista, jalkajarrullista pyörää. Onneksi tulin järkiini, ja ostin hydraulisilla jarruilla + ketjuvaihteilla varustetun pyörän.

Tuo pyörä on jo manalla, mutta siitä riisutut osat (satula, satulatolppa, takajarru, ja etukiekko) jatkavat "elämäänsä" maasto 69er sinkulassani.

Jalkajarrullisille pyörille on kuitenkin paikkansa, ja sinäkin hyvin hyödynnät sellaisia pyöriä. Tosin omasta kokemuksestani voin sanoa, että napavaihteisten pyörien takakumien vaihto voi olla hermojaraastavaa. Esim. Shimanon 7-vaihteisen navan kohdilleen säätäminen renkaanvaihdon yhteydessä - tai sitten en vaan osaa, ja joudun kiroilemaan 🙃
 
Ah, aamun pyöräilylenkki tehtynä, popparit valmiina, ja ruoat perheelle laitettuna. Nyt kelpaa katsella Il Lombardiaa vanhemman Selinin selostuksella.

Edit: Ja myös nuorempi Selin on selostamassa
 
Toisen lapsukaiseni BMX-pyörä on "lahja, joka jatkaa antamistaan". Pitää jatkuvasti tehdä jotain pientä säätämistä. Tämän ajokauden jälkeen onkin sitten tiedossa kaikenlaista isompaa: kiekot pitää rihdata, jarrut säätää + uudet jarrupalat, laittaa uusi ketju, tarkistaa kunnolla eturatas ja vapaaratas.

Lapsukaiseni haluaa myös gyron pyöräänsä, joten pitää selvittää saako sellaisen hänen pyöräänsä asennettua. Halusi myös pegit, mutta niitä ei hänen pyöräänsä kannata asentaa, koska kiekoissa on sellaiset akselit, että ne voivat vääntyä.

Onko palstalla muita, joiden lasten pyörät teettävät työtä?
En tiedä mikö sellainen gyro on? Sellainen räpätin kuin meillä aikoinaan oli pinnoihin vai? :D
Ostin joskus vanhimmalleni pojalleni hienon kirjan polkupyörän huollosta ja kuvittelin että silloin teini sitä tutkisi, oppisi, huoltaisi, siis aivan kuten minä fillareita, mopoja moottoripyöriä, autoja jne Olin väärässä :D

Huollot menivät aina näin: Mikset aja fillarilla? Seon ihanpaska. Mennäänpä katsomaan; jaa, kumit vajaat, jarruja pitää säätää ym. minäpä näytän. Ajat ovat muuttuneet mutteivät hyvään suuntaan edes tässä suhteessa :rolleyes:
 
En tiedä mikö sellainen gyro on? Sellainen räpätin kuin meillä aikoinaan oli pinnoihin vai? :D
Ostin joskus vanhimmalleni pojalleni hienon kirjan polkupyörän huollosta ja kuvittelin että silloin teini sitä tutkisi, oppisi, huoltaisi, siis aivan kuten minä fillareita, mopoja moottoripyöriä, autoja jne Olin väärässä :D

Huollot menivät aina näin: Mikset aja fillarilla? Seon ihanpaska. Mennäänpä katsomaan; jaa, kumit vajaat, jarruja pitää säätää ym. minäpä näytän. Ajat ovat muuttuneet mutteivät hyvään suuntaan edes tässä suhteessa :rolleyes:
Gyron asennuksesta: https://wildcatmini.com/pages/how-to-install-the-gyro-kit

Lapsukaiseni haluaisi jo tehdä bar spin -temppuja, sekä grindejä pyörällään, joten sellaista. Jos eteen pitäisi jarru asentaa bar spin -temppuja varten, pitäisi tehdä Potts Mod. On "kiva", kuten kirjoitit, hoitaa jälkikasvun pyörien huollot, vaikkei jälkikasvu silloin ymmärrä niiden merkitystä.
 
Vaikka kalusto olisi vanhaa, se ei tarkoita huonoa, ja Nishiki oli aikoinaan hieno pyörämerkki. Kun aloitin pyöräilyn uudelleen, harkitsin napavaihteista, jalkajarrullista pyörää. Onneksi tulin järkiini, ja ostin hydraulisilla jarruilla + ketjuvaihteilla varustetun pyörän.

Tuo pyörä on jo manalla, mutta siitä riisutut osat (satula, satulatolppa, takajarru, ja etukiekko) jatkavat "elämäänsä" maasto 69er sinkulassani.

Jalkajarrullisille pyörille on kuitenkin paikkansa, ja sinäkin hyvin hyödynnät sellaisia pyöriä. Tosin omasta kokemuksestani voin sanoa, että napavaihteisten pyörien takakumien vaihto voi olla hermojaraastavaa. Esim. Shimanon 7-vaihteisen navan kohdilleen säätäminen renkaanvaihdon yhteydessä - tai sitten en vaan osaa, ja joudun kiroilemaan 🙃
Joo, kyllä säätö saattaa aikansa tappeluttaa, mutta lopulta onnistuu. Toivottavasti sitten myös seuraavalla kerralla...
 

Tässä on yksi nuoremman lapsukaiseni idoli. Aiemmin kirjoitin Potts modista, joka olisi mahdollista tehdä tuon rakkaan lapsukaiseni pyörään. Se vaatisi kuitenkin uuden etujarrun, ja uuden stemmin lävitse poratun kiinnitysruuvin + vaijerin. Nykyisellä pyörällä tuon lapsukaiseni pitäisi koon puolesta pärjätä vielä kaksi ajokautta.

Olen kuitenkin vanhempana sitä mieltä, että on parempi opetella ajamaan liikennesääntöjen mukaan, kuin kikkailemalla.
 
Höpisen täällä kenties lämpimikseni, mutta onko täällä kenties kiinteävälitteisillä pyörillä ajelevia? Mulla on mm. 3 vapaarattaista sinkulaa, mutten ole uskaltanut kokeilla kiinteävälitteistä - todennäköisesti teloisin sellaisella itseni.
 
Höpisen täällä kenties lämpimikseni, mutta onko täällä kenties kiinteävälitteisillä pyörillä ajelevia? Mulla on mm. 3 vapaarattaista sinkulaa, mutten ole uskaltanut kokeilla kiinteävälitteistä - todennäköisesti teloisin sellaisella itseni.
Kaverini harrastaa fixejä ja olen muutamia kertoja varovasti kokeillut. Itse pidän sinkulana omani. Jarrutukset ovat jänniä, kumia palaa.
 
Kaverini harrastaa fixejä ja olen muutamia kertoja varovasti kokeillut. Itse pidän sinkulana omani. Jarrutukset ovat jänniä, kumia palaa.
Tuota kumien tuhlausta fixeillä olen aina yksivaihteisiin tutustumiseni jälkeen ihmetellyt. Mä ainakin ajan mieluummin sinkulalla hyvillä ja kevyillä taittuvilla ulkorenkailla (esim. Vittoria Pave Evo, Continental 4 Season), kuin teräslankareunaisilla huonosti rullaavilla raskailla pskoilla (esim. ainakin takavuosien fixuttelijoiden suosikki Vittoria Randonneur).

En silti pidä itseäni minään hifistelijänä, vaan noudatan rengashankinnoissani (kuten muissakin hankinnoissa) vanhaa viisautta: köyhän ei ole varaa ostaa halpaa.
 
Nyt kun tuli uusittua HBO MAX -tilaus täytyi ryhtyä katsomaan kevätklassikoita. Paris-Roubaix-kisan alussa näkyi kalustoesittelyssä mielenkiintoinen rengas: Vittoria Corsa Pro, kenties 30mm leveänä. Säästäisinköhän talven mittaan rahaa noihin.

Nuoremman lapsukaiseni (tällä kertaa) maastopyörä kaipaa rengasremonttia. Varastostani löytyy tarvittaessa uusi ulkorengas (esim. WTB Wolverine), jos tarve vaatii - täytyy tarkistaa vauriot. Laitan tuon rakkaan ipanani korjaamaan vaurioita kanssani - toivottavasti oppii jotain. Vrt. siihen, mitä @tankki-tapsa kirjoitti aiemmin.
 
Eilen tuli gravdalin 60tpi rengas cycloon takarenkaaksi ja testaan taas tubelesointia, kun näiden pitäisi olla siihen sopivat. Siinä oli vanha 120 tpi gravdaali josta petti kylki, eikä siinä kyllä ollut enään juuri pitojakaan.
Tarvi kompuraa ja liukastetta, että sai nousemaan hyllylle, mutta tuntui pitävän jotenkin ilman litkujakin ja tänään laittaa vielä litkut sisään. Onhan tuokin kyllä raskaan tuntoinen, kun taas tottunut maantiepyörää käsittelemään.
 
Eilen tuli gravdalin 60tpi rengas cycloon takarenkaaksi ja testaan taas tubelesointia, kun näiden pitäisi olla siihen sopivat. Siinä oli vanha 120 tpi gravdaali josta petti kylki, eikä siinä kyllä ollut enään juuri pitojakaan.
Tarvi kompuraa ja liukastetta, että sai nousemaan hyllylle, mutta tuntui pitävän jotenkin ilman litkujakin ja tänään laittaa vielä litkut sisään. Onhan tuokin kyllä raskaan tuntoinen, kun taas tottunut maantiepyörää käsittelemään.
Laitoitko Stanin litkua, vai jotain muuta?
 
Laitoitko Stanin litkua, vai jotain muuta?
Tune one shottia löytyi vanha pullo, mutta näyttää toimivan. Pitäisi käydä rautakaupasta hakemassa maatalous käyttöön tehtyä litkua, mitä laitoin mönkijän tukkikärryn renkaisiin, kun tarvii lumilingon renkaaseen laittaa niin voisi jatkossa käyttää sitä pyörässäkin. Ainakin pienillä paineilla toimivaa ja halpaa verrattuna fillarispesifisiin tuotteisiin.
 
Tune one shottia löytyi vanha pullo, mutta näyttää toimivan. Pitäisi käydä rautakaupasta hakemassa maatalous käyttöön tehtyä litkua, mitä laitoin mönkijän tukkikärryn renkaisiin, kun tarvii lumilingon renkaaseen laittaa niin voisi jatkossa käyttää sitä pyörässäkin. Ainakin pienillä paineilla toimivaa ja halpaa verrattuna fillarispesifisiin tuotteisiin.
Tarkoitatko kenties tätä: https://www.hankkija.fi/tarvikkeet-...gcbo6xvHlG8lJX3FpD79Tr_t6CERvcOafrxOtJy7upfyv
 
Back
Top