Pyöräily

Mikoyan

Ylipäällikkö
Otin vapauden aloittaa uuden ketjun aiheesta pyöräily. Kuten aiemmin totesin, tämä on paras foorumi keskustella ihan mistä aihealueesta tahansa. Pyöräily on varsin edullinen ja tehokas liikuntamuoto ja vauhtia siinä riittää. Lähinnä kaipaisin hyviä neuvoja maantiepyöräily-harrastuksen aloittamisessa. Itse olen pyöräillyt koko ikäni ja teen sillä päivittäin melkein kaikki reissut.

Viime aikoina olen tosiaan suunnitellut maantie-/cyclocrosspyörän hankintaa. Tietoa aiheesta olen koittanut kerätä netistä, harrastajilta ja myyjiltä. Olen tullut siihen tulokseen että hankin cyclocross-pyörän, koska se on maantiepyörää monikäyttöisempi ja sillä kuulemma voi pyöräillä myös talvella kelien niin suosiessa. Mitään täyshiilikuiturunkoista en ole aikeissa ostaa, vaan lähinnä olen katsellut huokeampaa alumiinirunkoista pyörää, jolla pääsisin harrastuksen alkuun.

Olen kuitenkin edelleen hiukan epävarma muun muassa jarrujen suhteen. Myynnissä kun on mekaanisilla- ja hydraulisilla levyjarruilla varustettuja pyöriä. Minulla on aiemmin ollut ainoastaan hydraulisilla levyjarruilla varustettuja hybridipyöriä, mekaanisista jarruista minulla ei taasen ole minkään valtakunnan kokemusta.

Olen katsellut muun muassa seuraavanlaisia pyöriä:

Cube Cross Race Pro
888001_light.jpg


Cannondale CaadX 105
cannondale-caadx-105-2017-cyclocross-bike-dark-grey-other-EV280339-7193-1.jpg

Molemmat ovat aikalailla saman hintaluokan pyöriä n.1600€. Merkittävät erot noissa kahdessa on että Cuben mallissa on hydrauliset levyjarrut ja Cannondalessa ne ovat mekaaniset. Cannondale taasen on hieman kevyempi ja se on ilmeisesti arvostetumpi pyörämerkki.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut cyclocross-pyörä viitisen vuotta ja tykkään siitä kuin hullu puurosta. Kaverina on maasturi kuhmuisempia reittejä varten mutta cyclocrossari sopii oikeastaan kaikenlaiseen käyttöön kevyistä hikilenkeistä 100km ja plus maantiesessioihin. Kulkee hyvin päällysteellä ja sileällä hiekkabaanalla. 1500€:lla saa jo järkevän vehkeen. Lähikioskin lycramiehet ovat kyllä tuominneet pyöräni susipaskaksi leluksi mutta maantiepyörä on minun makuuni liian spartalainen laite. Kannattaa kokeilla erilaisia jos on tilaisuus.

Niin ja mulla on hydrauliset jarrut. Hyvin todennäköisesti vehje pysähtyy sujuvasti myös mekaanisilla.
 
Viime päivinä olen katsellut netistä myös perinteisempää, sileillä renkailla varustettua maantiepyörää. Minulla kun on ennestään paremmin talviajoon soveltuva hybridipyörä ja ostopäätökseen on vielä aikaa, varsinaiset pyöräilykelit kun alkanevat näillä leveysasteilla vasta joskus huhtikuussa. Edullisin pyörä löytynee todennäköisimmin tilaamalla Saksasta esimerkiksi bike-discountista, josta saa hyvillä osilla varustettuja hiilikuiturunkoisia todella edullisesti.

Maantiepyöristä hinta-laatu suhteeltaan houkuttelevin pyörä lienee saksalaisvalmisteinen testivoittaja Radon Sage Carbon, joka painaa n. 7,8 kg ja maksaa Saksassa vain 1100e. Toimitus Suomeen maksaa vaivaiset 34€, siis naurettavan edullisesti. Tosin kuljetus kotipaikkakunnalleni maksanee jo enemmän, lisäksi olen kuullut huhuja joiden mukaan verkkokaupoista tilatut pyörät lähetetään osina, jolloin joutunen pulittamaan paikalliselle pyöräliikkeelle vielä jonkin satasen pyörän kasaamisesta. Itselläni kun ei ole työkaluja, tahi tiloja joissa pyörän voisin kasata.

Radon Sage Carbon 105;
270923_2544811.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Minä haaveilen maastopyöräilyn aloittamisesta. Vinkkejä otetaan vastaan :)
 
Kevyesti maantiepyöräilleenä, cyclocrossit ovat ihan hyviä joo. Nehän ovat käytännössä maantiepyöriä mihin mahtuu vähän paksumpaa maastoystävällistä rengasta alle, joka tietenkin on kätevä jos haluaa eksyä vähän asfaltin ulkopuolelle sekä myös talvella.

Oikeastaan tärkein valintatekijä mielestäni on, että pyörän saa säädettyä itselleen sopivaksi, ja runkokoko on sopiva. Sijoitus kotimaasta ostettuun fillariin voi kannattaa, jos saa myyjäliikkeeltä apua fillarin ja ajoasennon virittämiseen kohdilleen. Parempia maantiefillareita myyvät kaupat yleensä tälläistä palvelua tarjoavat.

Pyörän painoa ei kannata tuijottaa lainkaan, se ei vaikuta harrastelijatasolla käytännössä mitenkään ja on vain turhaa rahanmenoa. Sen sijaan parempi osasarja (vaihteisto ja jarrut) kannattaa ottaa, jos hinta ei nouse mielettömänä. On myös melko tavanomaista, että fillareista tulee vaihdettua penkkiä tai ohjaustankoa itselleen mukavammaksi, ja tietenkin lukkopolkimiin ja kenkiin menee hieman rahaa kans.
 
Meiile rantautui pari fatbikeä, Felt DD 30 5,05 Schwlben kumeilla, mahtava pito kaikilla keleiilä, ja plussana kevyt ajaa.
 
Viimeiset viitisentoista vuotta on mennyt maastopyörällä ja tykkään. Kymmenisen vuotta olen luvannut kavereille että ostan maantiepyörän mutten ole saanut aikaiseksi kun kysyn aina itseltäni miksi. Maastopyörällä pääsee ihan hyvin tasaisellakin ja ainakin saa xtra liikuntoa kun yrittää pysyä vaippahousujen kyydissä. Mainospaidat aina suunnittelevat reitin pilkulleen mutta maastopyörällä tulee aina sovellettua fiilisten mukaan. Ja jos matkanteko tyssää niin sitten kannetaan/talutetaan kunnes taas jatkuu. Pääsee näkemään niin paljon enemmän luontoa ja maastoa. Keväällä tuli tosin heikko hetki kun lähdin huvikseni pitkähkön matkan tapahtumaan mukaan maastopyörällä ja isompi paino, kovempi kitka ja lyhyemmät välitykset rupesivat tuntumaan etenkin ylämäissä. Mutta tulin lopputulokseen että pitää ostaa kaikin puolin parempi/uudempi maastopyörä. Hmm...Cyclocrossi voisi tosin olla ihan jees toisena...

Kuten proileri tuolla jo neuvoi, kannattaa sijoittaa mahdollisimman hyvään tai jopa parhaaseen vaihteistoon. Kannattaa ottaa investointi sijoituksena joka tuottaa iloa monen monta vuotta. On kavereita joiden mukaan alle kolmella tonnilla ei saa mitään hyvää viidellä tonnilla vasta alkaa saamaan parempaa mutta ne vetääkin hampaat irvessä ja kisaavatkin täysjoustopyörillä. Itse investoin toistakytä vuotta sitten pitkälti yli tonnin ovh jäykkäperäiseen pyörään joka lähti syksyn loppuunmyynnistä huomattavasti halvemmalla. Siihen on vaihdettu rattaita ketjuja ja muita kuluvia osia vuosien saatossa ja sillä on sitkuteltu toistaiseksi edelleen kun en suostu uskomaan että ne kalliimmat pyörät on niin paljon parempia. Sitäpaitsi kaikkihan on vain miehestä/naisesta kiinni eiks jeh!
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö täältä läskimiehiä järven selän ylitykseen/kiertoon, pari viikonloppua hyvää aikaa etelässä.
 
Itse olen valmistautunut kesän pyöräretkiin tilaamalla kartan (1:25 000) Haminan ympäristöstä. Kartta kattaa n. 40km x 40km alueen. Siellä kyllä riittää maaseututeitä muutamalle retkelle ja ylikin.

PS. On muuten pirusti soita Suomenlahden ja Vt6 välillä eli Virolahti/Luumäki/Hamina-kolmion sisällä. Niin että aika pitkälti on veli venäläisen panssarikolonnat pakotettu pidättäytymään teiden varsille
 
Itse olen valmistautunut kesän pyöräretkiin tilaamalla kartan (1:25 000) Haminan ympäristöstä. Kartta kattaa n. 40km x 40km alueen. Siellä kyllä riittää maaseututeitä muutamalle retkelle ja ylikin.

PS. On muuten pirusti soita Suomenlahden ja Vt6 välillä eli Virolahti/Luumäki/Hamina-kolmion sisällä. Niin että aika pitkälti on veli venäläisen panssarikolonnat pakotettu pidättäytymään teiden varsille

Teillä on aivan liikaa mäkiä siellä :D Toista se on täällä tasasella kun pääsee hyvällä tuulella polkematta naapuripitäjään ;)
 
Teillä on aivan liikaa mäkiä siellä
No se on kyllä totta. Minun kunnolle osa ovat suorastaan tappajamäkiä, jalat menee niin hapoille ettei mitään rajaa. Mutta pitää ajatella positiivisesti, se tekee vain hyvää kunnolle ja sydämmelle että välillä rasittaa itseään.
 
No se on kyllä totta. Minun kunnolle osa ovat suorastaan tappajamäkiä, jalat menee niin hapoille ettei mitään rajaa. Mutta pitää ajatella positiivisesti, se tekee vain hyvää kunnolle ja sydämmelle että välillä rasittaa itseään.

Ja onhan se vastasen jälkeen yleensä myötänen. :) Hyvää liikuntaahan se on, hyvälle pyörälle ihan mukavaa ja kun ei ota liian tosissaan ja naattii niin mikäs kesäaamuisin mukavampaa.
 
3v Helkama T3 on pyöräni.
2_352943-600x380.jpeg
 
Kaikkea sitä sawolaisille nurkkiin kertyy :) Hieno pyörä kyllä, kuinka paljon on ikää?
Noo, juuri tuo ei ole miun, vain netistä nopeasti googlattu.
Mutta 20-30 -luvun pyöriä on kuusi, 40-50-lukua noin kymmenen ja loput 60-lukua. 70-luvulle päättyy kiinnostus, mutta niistä saa vielä hyviä varaosia muun muassa vanteita vähän vanhempiin.
Kuvan pyörä on jostain 20-30-luvun taitteesta about.

Edit: siis ihan vastaavia kuin tuo löytyy. Pyrkijä, Jaguar, Hermes, Oiva, Crescent, Husqvarna, Toveri, Aino, Peto, Comet, Raketti nyt äkkiä muisteltuna.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole mikään kyykkypyörä tuo.(y)
Ei ole ei :)
Usein minua hämmästyttää noiden laatu. Ei ole ollut suunnitelmallinen hajoaminen ajatuksissa tuolloin. Voi olla, että pyörä on ollut ulkona säilytyksessä 20 vuotta ja lähtee rasvan avulla kuin palmun alta, toki ketjut pitää silloin vaihtaa. Rullaavat hyvin, ovat kestäviä ja jykeviä ja ennen kaikkea tyylikkäitä.
Nyt menee ulkomuistista osa, mutta tiesittekö, että PV pakko-otti huomattavan määrä polkupyöriä Talvisodan ja välirauhan välillä käyttöön, ja liian suuri osa niistä hajosi. Ratkaisu oli määrätä lailla standardit kotimaiselle pp-teollisuudelle laadusta mm. runkojen suhteen. Eli käytännössä pyörät tehtiin kestämään rintamakäyttöä.
Sama laki, tai ainakin käytäntö, oli voimassa pitkälle 50-lukua ennen kuin purettiin. Selittää osaltaan vanhojen pyörien kestävyyttä, vaikka sutta on toki osattu tehdä aina.
Onko joku nähnyt vanhoja mainoksia, jossa runkoja yritettiin venyttää junien välissä? :D No, mainos, mutta kestävyydellä myös ylpeiltiin. Säilytän omalta pieneltä osaltani katoavaa kansanperinnettä.
 
Back
Top