Pyöräily

Erkki

Kenraali
Lähde: Suomalaisia polkupyörämerkkejä
Toveri: N Jalosen Urheilukauppa 1939->
Lahti
Joo, tuo se on. Lapset hävittivät merkkikyltin pyörästä, mutta siinä oli teksti: Urheiluliike Jalonen Lahti. Tuohon aikaan kai jokainen itseään kunnioittava kauppaliike möi omaa pyörämerkkiään, suvusta löytyy myös heinolalaisen rautakauppa Juurikkalan merkillä varustettu "Nopeus." Tuo Adler olisi hienoa saada taas liikenteeseen, se oli meillä jo lapsuudessani, ja vaikka se oli ykkösvaihteellakin raskaanpuoleinen poljettava, ajelin sillä mielelläni sen erikoisuuden takia. Tässä netistä poimittu kuva vastaavasta pyörästä: 28797
 

JR49

Respected Leader
Joo, tuo se on. Lapset hävittivät merkkikyltin pyörästä, mutta siinä oli teksti: Urheiluliike Jalonen Lahti. Tuohon aikaan kai jokainen itseään kunnioittava kauppaliike möi omaa pyörämerkkiään, suvusta löytyy myös heinolalaisen rautakauppa Juurikkalan merkillä varustettu "Nopeus." Tuo Adler olisi hienoa saada taas liikenteeseen, se oli meillä jo lapsuudessani, ja vaikka se oli ykkösvaihteellakin raskaanpuoleinen poljettava, ajelin sillä mielelläni sen erikoisuuden takia. Tässä netistä poimittu kuva vastaavasta pyörästä: View attachment 28797
Siis vaihteet toimivat, superharvinaista. Onnittelut. Samalla kertoo jotain laadusta. Minkä merkkinen napa?
Mielenkiintoinen tuo tieto heinolalaisesta Nopeus-merkistä, sitä ei nimittäin lähdeteos tunne. On Nopeuksia 1930-luvun Perniöstä, määrittelemättömän ikäinen Turusta (Viljo Fonsell) sekä Nopeus Extra Lauttakylästä 30-luvulta.

Tyypillisesti yksi kauppias on koonnut 1-4 merkkiä. Tunnetaan 15-20 merkin yhtiöitä. Yleisin tapa nimetä pyörät on ollut teettää kilvet ulkomailla sarjatyönä, ja näillä erikoistuneille firmoilla on ollut edustajansa Suomessa tyyppisuunnitelmineen ja piirustuksineen. Oli myös kotimaista tuotantoa.
Se tuo lisää kiehtovuutta harrastukseen tuo paikallisuus. Osat on voineet olla Pyrkijän tai Tunturin tai Kone ja Terän, ja niistä on sitten paikalliset liikkeet koonneet takahuoneissaan mitä erilaisimpia merkkejä.
 
Joo, nyt sai nämä museopyörät jonkin paikan kovettumaan.

En muista varmasti valmistajaa, mutta SA-kilvillä ollut yksivaihteinen ja vanhempaa mallia kuin se millä itse varusmiespalveluksessa poljin. Oli helvetin hyvä, painava, vanhat ketjutkin pysyi löystymättöminä vuosia (ts. en niitä koskaan vaihtanut) verrattuna näihin nykyisiin paskoihin, jotka kestävät päivittäistä käyttöä puoli vuotta enintään, rasvasit miten tahansa ja varoit miten niitä ylämäissä venyttämästä.
Mutta joku pölli sen.

Nyt haluttaisi saada Sveitsin armeijan polkupyörä mallia 05 (1905), ja nimenomaan se eikä sitä 1990-luvun mallia. Kellään kokemuksia?

Tuolta https://www.velo-zuerich.ch/velo/typ/militaervelo näyttäis saavan. Vähän kuppasia, mutta ei kai voi muuta odottaakaan.

28824
 
Viimeksi muokattu:

Herman30

Greatest Leader
Kun ostin M05-anorakin Tuntsalta niin huomasin että niillä on myös sopivan värinen anorakki pyöräilyyn.
Niin pakkohan se oli tilata (myös). Vaikka muuten suosin maastokuvioita ja tummia värejä niiin pyörän selässä haluan näkyä mahdollisimman hyvin. Kangas 33/67 puuvilla/polyester.

 

VanhaPate

Kenraali
Kädet hikosivat läppäriä käännellessä... huippumies Kilian Bron asialla, todella kovan luokan alamäkiajoa Alpeilta. 120km/h kovimmillaan huiput tuossa alkuvaiheessa lumella.
Tohon jos vielä meikäläinen hurahtaa niin se on sitten menoa - muutama kaveri treenannut tuota (Suomessa) ja solisluut paukkuneet kotimaassakin ihan säännöllisesti!

Tuohon saattaisi hieman parempi vertailukohta olla enduro kuin puhdas alamäkiajo. Enduro on viime vuosina ollut kovassa kasvussa ja osallistumiskynnys siihen on paljon alamäkiajoa alhaisempi. Radat ovat helpompia ja kaluston ei tarvitse olla niin kyseiseen lajiin erikoistunutta kuin alamäkiajossa.

Murtuneet solisluut taitaa tosiaan olla alamäkiajajien ammattitauti.

 

JR49

Respected Leader
Ei taida kuitenkaan olla mikään harvinaisuus, koska tänään törmäsin tähän pyöränraatoon retkeillessäni hartolalaisessa metsässä: View attachment 29613
Mielenkiintoinen sattuma. Voinut hyvinkin omalla talousalueellaan olla isokin merkki. Ja kun on päästy kunnanrajoissa vaikka seuraavan Osuuskaupan kinkeripiirin yli, niin merkki on vaihtunut aivan toiseksi. Vaikka osissahan ei ole saattanut olla muuta eroa kuin juurikin tuo lätkä ainoastaan.
 

Herman30

Greatest Leader
Tänään 5.5.

Dok: Pyörät vastaan autot
22:00 - 23:30 Yle Teema
Polkupyörä on upea keksintö, mutta autoilun kasvusta hyötyvät tahot panostavat miljardeja lobbaukseen ja mainontaan. Samalla vastakkainasettelu pyöräilijöiden ja autoilijoiden välillä kärjistyy.
 

Atsomuti

Kersantti
No tämähän kiehtova ketju on. Minulle polkupyörä on lähinnä asiointiliikenneväline. Käytössä on kaksi normipyörää. Mutta enpä ole ollut pitkään aikaan niin innostunut mistään pyöräilystä kunnes satuin vuokraamaan sähköavusteisen fatbiken. Sehän on hirveä hevonen, menee juurakkoisilla ja kivisillä tuntupoluilla sekä vähän suourissakin kuin tyhjää vaan. Tosi hauskaa. Mutta eipä siitä juuri muuhun ole.
 

Maidan

Respected Leader
Vastakaa minulle mitä on hyvä pumppu.
 

Atsomuti

Kersantti
Minulla on mittarilla varustettu jalkapumppu, en nyt muista merkkiä. Letkussa on suuttimet autonventtiiliin ja neulaventtiiliin. Lisäksi poljinvoimassa on kaksi asentoa, raskaalla menee kertapumppauksella ilmaa reilusti, kevyemmällä vähemmän mutta on luonnollisesti kevyempi pumpata. Hinta taisi jäädä alle 50 euron ja ihan hyvin on toiminut. Autonrenkaankin pumppaa vaivattomasti.
 

Fremen

Respected Leader
Tässä on kerrassaan oivallinen analyysi kilpapyöräilyn taktiikasta ja tekniikasta sekä tiimityöskentelystä, minimissään, eli kaksi pyötäilijää samsta tiimistä ja muilla huipuilla ei tukea:
Giro di Lombardia 2015, Vincenzo Niboli voittoon. Tiimikaveri tekee uskomattoman hidastusprojektin!

 

Passi

Ylipäällikkö
Ennestään yksinkertaiset ja kaikille selvät väistämissäännöt pyöräilyssä saa uusia ulottuvuuksia.

"Uusi tieliikennelaki tuo mukanaan uuden liikennemerkin "väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa". Merkki muuttaa olennaisesti autoilijan ja pyöräilijän ajojärjestystä paikassa, jossa risteävä pyörätie ylittää ajoradan.
Normaalisti pyöräilijä väistää autoilijaa, mutta tilanne muuttuu, jos autoilijalla on väistämismerkki. Perinteisten väistämismerkkien eli kärkikolmion ja STOP-merkin rinnalle tulevaa uutta merkkiä käytetään vain korotettujen pyörätienjatkeiden yhteydessä"

"Kesäkuun alusta lähtien pyörätien jatke maalataan vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä pyöräilijöitä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä tai jos kyseessä on valoristeys. Siirtymäsääntö mahdollistaa poikkeavat merkintätavat vielä kahden vuoden ajan lain tultua voimaan"









Pitääpäs nyt heti ruveta opettamaan tokaluokkalaiselle nämä muutokset ja siirtymäajat.
 
Top