Vahaperustainen voitelu vaatii aina sitä että aloitetaan uudesta ketjusta ja puhdistetaan se liotinpesuilla kokonaan valmistajan suojarasvasta.
Muutenhan vaha ei edes tartu ketjun pintaan.
Periaatteessaa sen suojarasvan poistaminen on suositeltavaa muussakin voitelussa koska se kerää valtavasti epäpuhtauksia voimaansiirtoon.
Tämä jätetään kuitenkin ehkä 99% tekemättä.
Yksivaihteisessa ketju kestää huomattavia määriä siitäkin syystä että takarattaassa ketjun tulokulma hampaaseen on paljon edullisempi kuin parallegrammi-vaihtajilla, joissa ketjun rulla törmää epäedullisesti rattaaseen aiheuttaen sen kulumaa. Tämä korostuu etenkin niissä vähäpiikkisissää rattaissa.
Yksivaihteisen etu on vielä se että sekä rattaat että ketjut ovat leveitä.
Jos nyt sitten käytetään tiputusvoitelua, niin silloin on
aivan ehdotonta pyyhkiä voitelun jälkeen kaikki yiimääräinen voiteluaine pois voimansiirrosta.
Pyyhkimisessä tärkeä apuväline on mikrokuituliina johon voiteluaine tarttuu helpolla.
Maastopyöräily on paljon kuluttavampaa ketjuille kuin maantiepyöräily.
Kun puhutaan märästä kelistä niin käyttäisin silloin vahaperusteista Silca Super Secret -tiputusvoitelua mahdollisesti yhdistettynä uppovahaamiseen.
Maastopyöräilyyn suosittelisin käytettäväksi Silca Secret Hot Waxia ja täydentävää Silca Super Secret -tiputusvoitelua.
Kun taas maantiepyöräilyyn Rex Black Diamond Hot Melt on parasta.
Myös uusi graafenilla seostettu Silvan Hot Wax -X on hyvää mutta tolkuttoman kallista.
Mistä sitten tietä miten voitelu soveltuu mihinkin tilanteeseen. Suomessa maastopyöräilyssä useimmiten tulee tilanne jossa ketjut saavat sitä kura- ja mutavelliä ja siksi kehotan tutkimaan silloin
Block-6 saraketta Extrem Conditions.
zerofrictioncycling.com.au
Kannattaako sitten taloudellisesti käyttää kalliimpia voitelua? Mitä kalliiimpia on voimansiirron komponentit sitä enemmän kalliimmat voiteluaineet säästävät.
Dura-ace:n 12-lehtinen takapakka maksaa 290 euroa, Ultegran vastaava on 90 euroa, SRAMin Red kasetti on 380 euroa. Shimano CN M9100 -ketjut maksaa 60 euroa.
Uppovoitelulla pystytään ajamaan Dura-ace -pakalla yli 20 000 km kierrättämällä ketjuja.
Takapakkaa rasittaa se jos ketjut kuluvat nopeammin kuin hampaat.
Miksi sitten vahaperustainen voitelu on parempaa kuin totutut voiteluaineet? Sen takia että ne hylkivät ketjuja kuluttavaa likaa ja kaiken lisäksi ne ovat vähäkitkaisempia.
Perinteisessä voitelussa on aineita jotka päinvastoin keräävät likaa, joka sitten on ketjujen sisällä kuin hiontatahnaa.