Pyöräily

Allekirjoittanut hankki viime kesänä ihan oikean pyörän marketti-Helkaman sijaan ja tänä kesäksi laitoin tavoitteeksi 2000km. Sen verran olen nössö, että pyöräilen vai hyvässä säässä ja kun kelit kylmenee, niin laitan pyörän talvilevolle.

Amatööri kun olen, niin kaikkea en osaa ja yllätti miten pyöräily on muuttunut siitä kun ysärillä viimeksi enemmän sotki Tunturilla 😀. Juuri vaihdoin ketjun pyörääni ja yllätti kyllä kuinka erilaista tietoa saa eri suunnista mitä tulee ketjujen vaihtoväliin. Kaikkien mielipiteiden keskiarvoksi sain 1500-2000km ja vaihdoinkin omani kun oli noin 1800 mittarissa. Tosin kun muuhun asiaan liittyen soitin huoltoon ja ketjun vaihto tuli puheeksi, niin kaveri huokaisi ja sanoi olevan ihan liikaa ja rataspakan olevan nyt sitten vaihtokunnossa?! No kyseinen pakka maksaa varaosana 400€, niin ohitin kommentin. Eipä kyllä uudella ketjulla ole huomannut mitään ongelmia vaihteiden käytöksessä? Mikä sitten on se oikea vaihtoväli? Ei kait nyt hemmetti vieköön ketjuja vaihdeta useita kertoja vuodessa jos on kovempi polkemaan?

Ketjurasvana olen käyttänyt muc off wet lubea, mut tuo sotkee kyllä ihan liikaa ja kerää hirveästi paskaa jokaisen lenkin aikana vaikka menisi vain asfaltilla. Seuraavaksi kokeilen dry lubea jos auttaisi asiaan. En kyllä tiedä miten ketjut ja rattaat pitäisi pestä, että saisi kunnolla puhtaaksi? Ketjuja kun en viitsi olla irrottelemassa ja pesurilla yrittänyt touhuta. Ehkä sitten vääränlainen pesuaine käytössä, kun Motonetistä vain jotain sattui kouraan.
 
Tämä onkin hauska keskustelu, siis se ketjujen kestävyys. Mä ajan vuositasolla 5...6tkm maastopyörällä, suurimman osan ihan maastossa mutta satunnaisesti sorateitä ja asfalttiakin. Puhdistan rätillä ketjut ihan sen mukaan kuinka likaiselta ne näyttävät, voiteluna käytän Squirt ketjuvahaa. Ketjuvaha on varsin juoksevaa mutta hyytyessäänkään ei kerää kauheasti likaa. Olen monen pyöräharrastajan kanssa aiheesta keskustellut ja tullut siihen tulokseen, että ajan ja huollan voimansiirtoa todennäköisesti väärin, koska mulla ketjut ja rataspakka kestävät helposti ajokauden eli edellä mainitun ajomäärän. Ja käytän aktiivisesti myös ketjun venymämittaa. Vaihteistona on käytössä SRAM GX Eagle eli edessä yksi ratas ja pakassa 12 lehteä. Voi olla, että kalliimmalla ketjulla ajomäärä vielä tuon ennakoivan huollon ansiosta kasvaisikin mutta olen tyytynyt tuohon kun GX ketju maksaa suunnilleen 32€.
Sähköavusteisilla pyörillä ajavat valittavat yleisesti, että ketjut on lopussa 500km ajon jälkeen. En ole varsinaisesti tästä yllättynyt kun seuraa miten niillä pyörillä ajetaan. Täysavustus käytössä, raskaimmat vaihteet ja kampikerrokset 50 luokkaa. Voimansiirtoa ei pidetä puhtaana ja voitelunkin kanssa on vähän niin ja näin. Nuo nykyiset 12 ja vielä 11 lehtisten takapakkojen ketjut alkavat olla niin ohuista materiaaleista tehtyjä, etten ihmettele kuinka nopeasti ne saadaan ajettua loppuun kun ei ajatella yhtään mitään. Ja mitä halvempi ketju, sen huonommin se kestää huoltamattomana käyttöä.
 
Kyllä ketjulla pitäis heittämällä ajaa pitemmälle - toki paljon riippuu millaista ajoa. Maantiepyörässä ketju kestää varmasti sen 3-4tkm, maastopyörässä sitten vähemmän.
 
Kyllä ketjulla pitäis heittämällä ajaa pitemmälle - toki paljon riippuu millaista ajoa. Maantiepyörässä ketju kestää varmasti sen 3-4tkm, maastopyörässä sitten vähemmän.
Laadukas ketju kestää varmaan tuota luokkaa, mutta joku halpis voi olla hylkyrajalla jo 1500km kohilla. Ketjutulkki ja hyvä voide tärkeitä. Ihte oon käyttänyt nykyään holmenmkollen tekemää voidetta, joka on nykyään uusiutunut. Rexillä on nykyään hyvä kosteuttakin kestävä vaha, vanha ei ollut oikein hyvä sateella. Muuten kyllä ok
 
Allekirjoittanut hankki viime kesänä ihan oikean pyörän marketti-Helkaman sijaan ja tänä kesäksi laitoin tavoitteeksi 2000km. Sen verran olen nössö, että pyöräilen vai hyvässä säässä ja kun kelit kylmenee, niin laitan pyörän talvilevolle.

Amatööri kun olen, niin kaikkea en osaa ja yllätti miten pyöräily on muuttunut siitä kun ysärillä viimeksi enemmän sotki Tunturilla 😀. Juuri vaihdoin ketjun pyörääni ja yllätti kyllä kuinka erilaista tietoa saa eri suunnista mitä tulee ketjujen vaihtoväliin. Kaikkien mielipiteiden keskiarvoksi sain 1500-2000km ja vaihdoinkin omani kun oli noin 1800 mittarissa. Tosin kun muuhun asiaan liittyen soitin huoltoon ja ketjun vaihto tuli puheeksi, niin kaveri huokaisi ja sanoi olevan ihan liikaa ja rataspakan olevan nyt sitten vaihtokunnossa?! No kyseinen pakka maksaa varaosana 400€, niin ohitin kommentin. Eipä kyllä uudella ketjulla ole huomannut mitään ongelmia vaihteiden käytöksessä? Mikä sitten on se oikea vaihtoväli? Ei kait nyt hemmetti vieköön ketjuja vaihdeta useita kertoja vuodessa jos on kovempi polkemaan?

Ketjurasvana olen käyttänyt muc off wet lubea, mut tuo sotkee kyllä ihan liikaa ja kerää hirveästi paskaa jokaisen lenkin aikana vaikka menisi vain asfaltilla. Seuraavaksi kokeilen dry lubea jos auttaisi asiaan. En kyllä tiedä miten ketjut ja rattaat pitäisi pestä, että saisi kunnolla puhtaaksi? Ketjuja kun en viitsi olla irrottelemassa ja pesurilla yrittänyt touhuta. Ehkä sitten vääränlainen pesuaine käytössä, kun Motonetistä vain jotain sattui kouraan.

Juuri pesin omasta pyörästäni ketjun ja rataspakat. Rattaissa ei ole nähtävissä minkäänlaista kulumaa ja pyörä toimii kuin uusi. Yhdeksäs kesä menossa tuolla ja ajettu ehkä tuo 3500-4000 km. Kertaakaan en ole vaihtanut ketjua. Pesu 2-3 kertaa kesässä ja öljyä. En aja sateella enkä talvella. Bikesteristä uusi takapakka kustantaa 23,95 e. Vaihtotyö siihen jonkun kympin.

Naapurissa kaverilla on maantiepyörä ja fatbike. Molempiin sillä on kolme ketjua ja säännöllinen vaihtoväli.

Käytin pojan pyörää huollossa joku viikko sitten ja kyselin ketjun vaihdosta. Asentaja sanoi ajavansa samalla ketjulla maastopyörälläkin 10 000 km. Tuumi että useamman ketjun vaihto on vähän turhaa työtä, kun laakerit pitää kuitenkin vaihtaa viimeistään silloin. Kun pyörä on silloin purettava niin samalla vaihtaa rataspakat ja ketjun. Toki jos pakka maksaa oikeasti 400, niin ehkä kannattaa kierrättää kahta tai kolmea ketjua.
 
Jos ketjut ajaa reilusti "venyneiksi" niin voi olla että uudella ketjulla alkaa hyppimään yli kun antaa jalkaa. Yhdellä pyörälläni on noin 30tkm takana ja kerran olen vaihtanut isomman eturattaan ja 2 pakkaa. Ketjuja useammat. Dura-acen pakka kesti n 15tkm ennenkuin alkoi käytetyimmät rattaat hyppimään siinä. Jotkut kierrättää esim kolmea ketjua ja vaihtavat kaikki sitten kun ketjut on loppu.
 
Juuri pesin omasta pyörästäni ketjun ja rataspakat. Rattaissa ei ole nähtävissä minkäänlaista kulumaa ja pyörä toimii kuin uusi. Yhdeksäs kesä menossa tuolla ja ajettu ehkä tuo 3500-4000 km. Kertaakaan en ole vaihtanut ketjua. Pesu 2-3 kertaa kesässä ja öljyä. En aja sateella enkä talvella. Bikesteristä uusi takapakka kustantaa 23,95 e. Vaihtotyö siihen jonkun kympin.

Naapurissa kaverilla on maantiepyörä ja fatbike. Molempiin sillä on kolme ketjua ja säännöllinen vaihtoväli.

Käytin pojan pyörää huollossa joku viikko sitten ja kyselin ketjun vaihdosta. Asentaja sanoi ajavansa samalla ketjulla maastopyörälläkin 10 000 km. Tuumi että useamman ketjun vaihto on vähän turhaa työtä, kun laakerit pitää kuitenkin vaihtaa viimeistään silloin. Kun pyörä on silloin purettava niin samalla vaihtaa rataspakat ja ketjun. Toki jos pakka maksaa oikeasti 400, niin ehkä kannattaa kierrättää kahta tai kolmea ketjua.
itellä kesti maantiekonkelissa takapakka (Shimano Ultegra) 10tkm / 3v - ihan riittävä kesto. Tai kait sillä ois vieläkin ajanut mutta kun tuli vaihdehäikkää niin vaihdoin varmuuden vuoksi koko voimansiirron pl. eturattaat.
 
Toki jos pakka maksaa oikeasti 400, niin ehkä kannattaa kierrättää kahta tai kolmea ketjua.
On näköjään tullut Sramin 12v takapakkojen hinnat alaspäin kun nyt sai reilulla satkulla uuden. Tilasin oman pyörän niistä mitä oli saatavilla nopealla toimituksella ja tarjolla oli vain sähköisellä vaihteistolla olevia. Vasta myöhemmin tajusin kuinka kalliita noiden varaosat on. Seuraava pyörä on kyllä joku perus Shimano jossa rataspakan, puhumattakaan muiden kalliimpien osien vaihto ei vie konkurssiin. Onhan toi sähköinen kyllä kätevä, kun ei tarvitse vaihteita esim. Vaijerien venymisen takia säädellä.
 
Ketjuvaihteissa näyttävät kovasti yleistyneet vain yksi eturatas ja jopa 12-lehtinen takaratas. Onkos tämän säikeen pyöräilijöilä vertailukokemusta esim. kolmen eturattaan pyörään verrattuna? Onko välityksissä käytännön eroa 1-12 vs. 3-9 kesken? Yhdellä eturattaalla päästään eroon etuvaihtajasta, mutta eikös ketjun sivuttaisliike ole aika suuri 12-lehtisellä takarattaalla?
Olen ajanut 12 vuotta Nishiki X-29 maastopyörällä (kesäisin), jossa kolme eturatasta ja 9-lehden takapakka. Vaihtaminen tuntuu näin vanhemmiten melkoiselta peukalojumpalta, mutta kannattaneeko enää vaihtaa modernimpaan pyörään, kun nuo ajotkin ovat koko ajan vähentyneet. Niin, ja talvipyöränä on 3-vaihteinen Helkama, napavaihde ja nastat edessä ja takana. Ilman nastoja en talvella aja.
 
Mulla on 11s cyclo 11-43? paikalla ja 2*12s maantiepyörä ja 3*9 hypridi. Tuo 11s on aivan riittävä sora ja kohtuullisen kovaan maastoonkin, mihin vaan 35mm renkaalla on asiaa. Lyhyellä välityksellä meinaa alkaa noustaan keulaa jos vain pitoa on jyrkässä nousussa. Maantiellä siinä on omaan makuun liian suuret vaihteen välit, kun ajetaan pitkästi kohtuu kovilla tehoilla. Vaihteisto on tehty 1*11 vaihteiseksi ja kestää käyttää koko pakkaa, vaikka yleenhän siitä on keskialue käytössä. En maastoon tai City tyyppiseen ajoon kaipaa kuin yhden eturissan.
Maantiellä taas tykkään että on pienet pykälän välit, niin siellä paremminkin saa olla kaksi.
Tokihan ajomaastot ja kuski määrittää sen sopivan setin.
 
Ketjuvaihteissa näyttävät kovasti yleistyneet vain yksi eturatas ja jopa 12-lehtinen takaratas. Onkos tämän säikeen pyöräilijöilä vertailukokemusta esim. kolmen eturattaan pyörään verrattuna? Onko välityksissä käytännön eroa 1-12 vs. 3-9 kesken? Yhdellä eturattaalla päästään eroon etuvaihtajasta, mutta eikös ketjun sivuttaisliike ole aika suuri 12-lehtisellä takarattaalla?
Olen ajanut 12 vuotta Nishiki X-29 maastopyörällä (kesäisin), jossa kolme eturatasta ja 9-lehden takapakka. Vaihtaminen tuntuu näin vanhemmiten melkoiselta peukalojumpalta, mutta kannattaneeko enää vaihtaa modernimpaan pyörään, kun nuo ajotkin ovat koko ajan vähentyneet. Niin, ja talvipyöränä on 3-vaihteinen Helkama, napavaihde ja nastat edessä ja takana. Ilman nastoja en talvella aja.
Tästä oli vasta joku uutinen/artikkeli tältä kesältä, että ihmiset ajaa vain tietyillä vaihteilla. Joten on koettu ylimääräiset vaihteet turhiksi ja kalliiksi ja ne on jätetty pois kustannusten takia.
 
Tästä oli vasta joku uutinen/artikkeli tältä kesältä, että ihmiset ajaa vain tietyillä vaihteilla. Joten on koettu ylimääräiset vaihteet turhiksi ja kalliiksi ja ne on jätetty pois kustannusten takia.
Enpä ihmettele, itsekin käytän lähes pelkästään pienintä ja keskimmäistä eturatasta. Suurinta vain (loivissa) asfalttialamäissä. Kun pyörän ostin, ajattelin etteipä ajaminen ainakaan pyörän ominaisuuksista jää kiinni. Aika pian selvisi, että suurin osa ominaisuuksista osoittautui tarpeettomiksi.
 
Aikanaan sanoin, että en koskaan aja fillarilla niin kovaa että tarvitsisin vauhdin hillitsemiseen levyjarrut 😁 ja kuinka väärässä olinkaan. Joo onhan 12 lehtisellä takapakalla ketjulinja melko vino pakan ääripäissä. Siksi eturattaan offsetilla on aika paljon merkitystä ja jo aiemmin mainitsemallani voimansiirron puhtaudella sekä hyvällä voitelulla. 12 lehtisen pakan kokonaisleveys on kasvanut vain vähän 9 lehtiseen pakkaan nähden. Tämän vuoksi vapaarattaiden rakennetta on jouduttu muuttamaan, niin Shimanolla kuin SRAM:llakin, ja samaan aikaan ketjusta on ollut pakko tehdä kevytrakenteisempaa.
Ainakin maastossa ajavana koen, että yhden eturattaan kombolla pärjää varsin hyvin. Huollettavia kohteita on vähemmän ja ajossa riittää sopiva keventäminen tiukoissa paikoissa joissa pitää nopeasti saada kevyempää välitystä käyttöön. 3x 9 vaihteistossahan ei todellisuudessa ole hirveän montaa eri välitystä joten ne on käytännössä varmaan kaikki saatavissa helposti 1x 11 ja 1x 12 vaihteistoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä oli vasta joku uutinen/artikkeli tältä kesältä, että ihmiset ajaa vain tietyillä vaihteilla. Joten on koettu ylimääräiset vaihteet turhiksi ja kalliiksi ja ne on jätetty pois kustannusten takia.
Niin ne ajaakin. Mutta kun samaa pyörää myydään erilaisille käyttäjille, niin ne käytetyimmät vaihteet ei ole kaikilla samoja. Minulla on hybridissä 3x9 vaihteet ja maantierenkaat. Ajan pääosin keskialueen vaihteilla, alamäissä ja myötätuulella joskus isoimmalla alueella. Mutta jos laittaisin toisenlaiset renkaat ja lähtisin sorateille, niin varmaan putoaisi käytetyimmät vaihteet 2-3 pykälää alemmaksi. Tai jos laittaisin nastat ja ajaisin talvella, niin vielä alemmaksi.
 
Mulla ketjut pettivät totaalisesti kahden vuoden jälkeen.
Ajan ympärivuotisesti työmatkaa yksivaihteisella pappapyörällä, yli 2000 km vuodessa. Ei tarvitse sääliä tuota ollenkaan.
 
Ketjuvaihteissa näyttävät kovasti yleistyneet vain yksi eturatas ja jopa 12-lehtinen takaratas. Onkos tämän säikeen pyöräilijöilä vertailukokemusta esim. kolmen eturattaan pyörään verrattuna? Onko välityksissä käytännön eroa 1-12 vs. 3-9 kesken? Yhdellä eturattaalla päästään eroon etuvaihtajasta, mutta eikös ketjun sivuttaisliike ole aika suuri 12-lehtisellä takarattaalla?
Olen ajanut 12 vuotta Nishiki X-29 maastopyörällä (kesäisin), jossa kolme eturatasta ja 9-lehden takapakka. Vaihtaminen tuntuu näin vanhemmiten melkoiselta peukalojumpalta, mutta kannattaneeko enää vaihtaa modernimpaan pyörään, kun nuo ajotkin ovat koko ajan vähentyneet. Niin, ja talvipyöränä on 3-vaihteinen Helkama, napavaihde ja nastat edessä ja takana. Ilman nastoja en talvella aja.
Tästä oli vasta joku uutinen/artikkeli tältä kesältä, että ihmiset ajaa vain tietyillä vaihteilla. Joten on koettu ylimääräiset vaihteet turhiksi ja kalliiksi ja ne on jätetty pois kustannusten takia.
Aikanaan sanoin, että en koskaan aja fillarilla niin kovaa että tarvitsisin vauhdin hillitsemiseen levyjarrut 😁 ja kuinka väärässä olinkaan. Joo onhan 12 lehtisellä takapakalla ketjulinja melko vino pakan ääripäissä. Siksi eturattaan offsetilla on aika paljon merkitystä ja jo aiemmin mainitsemallani voimansiirron puhtaudella sekä hyvällä voitelulla. 12 lehtisen pakan kokonaisleveys on kasvanut vain vähän 9 lehtiseen pakkaan nähden. Tämän vuoksi vapaarattaiden rakennetta on jouduttu muuttamaan, niin Shimanolla kuin SRAM:llakin, ja samaan aikaan ketjusta on ollut pakko tehdä kevytrakenteisempaa.
Ainakin maastossa ajavana koen, että yhden eturattaan kombolla pärjää varsin hyvin. Huollettavia kohteita on vähemmän ja ajossa riittää sopiva keventäminen tiukoissa paikoissa joissa pitää nopeasti saada kevyempää välitystä käyttöön. 3x 9 vaihteistossahan ei todellisuudessa ole hirveän montaa eri välitystä joten ne on käytännössä varmaan kaikki saatavissa helposti 1x 11 ja 1x 12 vaihteistoihin.
Entinen pyöräni oli 3x9 Whiten hybridi ja nykyinen 1x12 Orbea etujousto maastofillari. Täällä Keski-Suomen mäkisessä maastossa tippui uudella fillarilla neljäsosa pois työmatkan kestosta, ja viimeinen mäkikin nousee ilman kauheaa hapottamista.

Whiten hybridi oli ilmeisesti tehty maantiepyörä-linjalta, sillä 3. eturatasta ei oikein voinut oikeasti käyttää missään kuin alamäessä, ja alamäessä suoratankoinen pyörä ja iso mies saavuttavat rajanopeuden jo suhteellisen äkkiä.

Itse käytin surutta etu- ja takarattaita ristiin, vaikka näin ei saisi tehdä. Kyseessä oli kuitenkin käytännön sanelema seikka, sillä muuten käyttökelpoisia vaihteita olisi ollut suunnilleen 3-4 koko pakassa. Ja kun hieman ennen mäkeä yrität kerätä vauhtia ja fumblata sekä etu- että takarattaan kanssa... Nyt tarvitsee painaa vain yhtä nappia.

Eli vaikka 3x9-vaihteissa on periaatteeessa 27 vaihdetta, jos käyttää sääntöä, että ketjulinjan pitää olla suorassa, jäljellä on 3x3 = 9 vaihdetta, joissa saattaa olla päällekkäisyyksiä setupista riippuen ja käyttökelpoisten vaihteiden määrä tippuu 3-4:ään. Itse tykkään ajaa suht korkeilla kadensseilla (80-90) enkä runtata. Periaatteessa vanhassa miestenpyörässä 1x7 -ketjuvaihteilla on enemmän vaihteita kuin 3x9:ssä, ja 3x napavaihteessa suunnilleen saman verran.

Vanhoihin 3x napavaihteisiin on maailmalla ohjeena vaihtaa isompi takaratas, koska pyörän suunnitteluajankohtana on pyritty kävelyn kadenssiin (50 RPM), mikä tekee 3. vaihteesta käytännössä ylivaihteen. Isommalla takarattaalla siitä tulee käyttökelpoinen vaihde tasamaalle.
 
No ei sillä 1x12 setilläkään saa suoraa ketjulinjaa, ellei käytä vain 3-4 vaihdetta. 3x9:llä voi huoletta käyttää 7 vaihdetta keskialueella ja isoimmalla ja pienimmällä vielä 4-5 vaihdetta lisää. Ainoastaan ääriasennoissa pitkiä aikoja polkeminen ei ole suotavaa. Eikä tuollaisen perushybridin voimansiirron uusiminen ole niin kallista, etteikö sitä voisi tehdä vaikka parin vuoden välein. Ei sen takia kannata jättää vaihteita käyttämättä.
 
Entinen pyöräni oli 3x9 Whiten hybridi ja nykyinen 1x12 Orbea etujousto maastofillari. Täällä Keski-Suomen mäkisessä maastossa tippui uudella fillarilla neljäsosa pois työmatkan kestosta, ja viimeinen mäkikin nousee ilman kauheaa hapottamista.

Whiten hybridi oli ilmeisesti tehty maantiepyörä-linjalta, sillä 3. eturatasta ei oikein voinut oikeasti käyttää missään kuin alamäessä, ja alamäessä suoratankoinen pyörä ja iso mies saavuttavat rajanopeuden jo suhteellisen äkkiä.

Itse käytin surutta etu- ja takarattaita ristiin, vaikka näin ei saisi tehdä. Kyseessä oli kuitenkin käytännön sanelema seikka, sillä muuten käyttökelpoisia vaihteita olisi ollut suunnilleen 3-4 koko pakassa. Ja kun hieman ennen mäkeä yrität kerätä vauhtia ja fumblata sekä etu- että takarattaan kanssa... Nyt tarvitsee painaa vain yhtä nappia.

Eli vaikka 3x9-vaihteissa on periaatteeessa 27 vaihdetta, jos käyttää sääntöä, että ketjulinjan pitää olla suorassa, jäljellä on 3x3 = 9 vaihdetta, joissa saattaa olla päällekkäisyyksiä setupista riippuen ja käyttökelpoisten vaihteiden määrä tippuu 3-4:ään. Itse tykkään ajaa suht korkeilla kadensseilla (80-90) enkä runtata. Periaatteessa vanhassa miestenpyörässä 1x7 -ketjuvaihteilla on enemmän vaihteita kuin 3x9:ssä, ja 3x napavaihteessa suunnilleen saman verran.

Vanhoihin 3x napavaihteisiin on maailmalla ohjeena vaihtaa isompi takaratas, koska pyörän suunnitteluajankohtana on pyritty kävelyn kadenssiin (50 RPM), mikä tekee 3. vaihteesta käytännössä ylivaihteen. Isommalla takarattaalla siitä tulee käyttökelpoinen vaihde tasamaalle.
Mielenkiintoista pohdintaa. Jos tässä vielä uuden pyörän hankkisi, valinta pitänee tehdä 1x12 ja sähköpyörän välillä. Itsekin olen muuten miettinyt tuon kolmivaihteisen takarattaan vaihtamista suurempaan
 
Eli vaikka 3x9-vaihteissa on periaatteeessa 27 vaihdetta, jos käyttää sääntöä, että ketjulinjan pitää olla suorassa, jäljellä on 3x3 = 9 vaihdetta, joissa saattaa olla päällekkäisyyksiä setupista riippuen ja käyttökelpoisten vaihteiden määrä tippuu 3-4:ään.
Mun maantiepyörä on 2*12 vaihteinen sähkö vaihtajilla. Jos se on semisyncro tilassa niin käytännössä siinä on 16 välitystä käytössä. Kun vaihtaa hitaammalla päin niin toiseksi suurimmalta takarissalta pienentäessä se pudottaakin edestä pienemmälle ja takaa 2 pykälää nopeammalla ja välitys muuttuu sopivasti. Sitten jos siitä lähtee laittamaan nopeampaa vaihdetta niin jossain takapakan puolenvälin jälkeen se vaihtaa edestä ison ja korjaa takaa hitaammalla ja taas välitys muuttuu ikään kuin yhden napsun verran.
 
No ei sillä 1x12 setilläkään saa suoraa ketjulinjaa, ellei käytä vain 3-4 vaihdetta. 3x9:llä voi huoletta käyttää 7 vaihdetta keskialueella ja isoimmalla ja pienimmällä vielä 4-5 vaihdetta lisää. Ainoastaan ääriasennoissa pitkiä aikoja polkeminen ei ole suotavaa. Eikä tuollaisen perushybridin voimansiirron uusiminen ole niin kallista, etteikö sitä voisi tehdä vaikka parin vuoden välein. Ei sen takia kannata jättää vaihteita käyttämättä.
Ei saakaan, mutta se onkin suunniteltu siihen (käsittääkseni erilainen hammasgeometria) vs tavallinen 3x9.

Lisäksi se, että yrität nopeasti saada ne optimivälitykset päälle (vaihdat eturatasta, väännät siinä pari pykälää takaa jne) niin 1x tuntuu siihen nähden todella helpolta. Teoriassa siinä häviää joitain prosentin osia taloudellisuudessa vs käytät suoraa linjaa 3x9:ssä. Mutta itselleni helppokäyttöisyys voittaa tässä pelin.
 
Back
Top