Pyöräily

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikoyan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Juu kyllä pyöräilyssä laatu maksaa.
Mä joskus innostuin niin että suh hyvään maasturin piti saada parempi etujousto.
Josta läytyis säädöt vaimennukselle ja joustolle. Tein tilauksen yhdestä pyöräliikkeestä ja se tuli paikalliseen postiin.
Postista kun tuota hain niin postineidillä oli jotain ongelmaa paketin kanssa. Tuli sitten multa kyselemään lisää ja totesi ei tällä mitää pyörä ole.
Johon vastasin että yks paketti vain ei koko pyörä.
Sitten neiti tokaisi juu kyllä tällä paketti on mutta hän luuli että tuolla hinnalla saa hyvän koko pyörän. :)
 
Kieltämättä yllätti kuinka paljon laadukkaat pyörät maksavat jos vertaa markettipyörien hintoihin. Mutta kyllähän tuo oma munamankeli on vielä "hinnat alkaen" mallistoa. Tai no ehkä pykälän ylempänä, mutta ei kuitenkaan sellainen jolla oikea spandexi kehtaisi ajaa. Äsken huvikseni katselin saman firman pyöriä ja vastaava pyörä maksaa tällä hetkellä 3200€... Aikamoinen inflaatio ollut. Samaan aikaan kuukausipalkka noussut näiden 3 vuoden aikana ~75€... En tiedä miten kohta kenelläkään on varaa mihinkään.
Reilulla kolmella tonnilla saa kolme hyvää pyörää, joilla tavallinen harrastaja ajaa helposti monta vuotta, kunhan muistaa huoltaa fillarinsa ja säilyttää ne katon alla.


Tuollainen setti on minulla, toki vanhempia vuosimalleja (Trek -15, Insera -16, Kona -17), hyvin niillä on pärjännyt eikä tarvi joka kerta samalla pyörällä lähteä. Ajan huhti-syyskuussa sen 4-5 tuntia viikossa, talvella läskipyörällä satunnaisesti.
 
Käytän munamankelia työmatkoihin ympäri vuoden. Siinä on se hyvä puoli ettei tarvitse kävellä.
Kuten myös. Ja kaikki muutkin menot, kauppareissut yms. mankeloiden. +30C ja -30C, satoi tai paistoi.
 
Tämäkin on vähän sellainen asia että jokainen joutuu itse arvioimaan että mitä laittaa mihinkin. Ihtellä ollut vuosia kesäpyörä kalliimpi kuin auto, eikä nyttenkään ole isoa eroa niiden välillä.
 
Tämäkin on vähän sellainen asia että jokainen joutuu itse arvioimaan että mitä laittaa mihinkin. Ihtellä ollut vuosia kesäpyörä kalliimpi kuin auto, eikä nyttenkään ole isoa eroa niiden välillä.
Itse ajattelin lähinnä helppoa huollettavuutta, mutta nuo nykyajan munamankelit ovat vähän liian huonoista osista. Hienoa pyörää ei viitsi talvella rääkätä.
 
Itse ajattelin lähinnä helppoa huollettavuutta, mutta nuo nykyajan munamankelit ovat vähän liian huonoista osista. Hienoa pyörää ei viitsi talvella rääkätä.
Onhan se niinkin, sopiva pyörä on niin paljon kiinni käyttäjän tarpeista ja haluista ja vielä enemmän pitäisi olla siitä että missä ja minkälaisissa olosuhteissa sillä ajetaan.
Johonkin käyttöön vanha inttipyörä on loistava valinta, tai perus mummopyörä. Toisaalta nämä nykyiset hinnat alkaen / kaupanpäällis kapineet on pelkkää raaka-aineiden ja resurssien tuhlausta, eivätkä juurikaan huoltamalla siitä parane.
Monesti se vähän laadukkaampi kestää olosuhteitakin paremmin ja pysyy säädöissään hyvin. Toki kaikkia joutuu jossain välissä huoltamaan.
Uusimmalla on nyt takana noin 4tkm ja ketjuhuoltojen ja putsausten lisäksi ei ole juurikaan mitään ollut.
 
Mulla on vaihteeton on miestenpyörä, reilut 2000 km vuodessa ja ehkä 13000 km takana ja vaihdettu takakiekko (napa meni), poljinkeskiö, polkimet ja lisäksi ketjut vuosittain. Kyllä tolla ajaa. Runko kestää rytyytystä ja painoa on 18 kg.
 
Mielestäni kalliilla, n. 2000 € tarjouksessa, sähköpyörällä nyt seitsemän tai kahdeksan vuotta ja olen ollut todella tyytyväinen käyttöön. Tosin kolme takapakkaa, yksi eteen ja ehkä neljät ketjut. Seuraavakin pyörä tulee olemaan sähköavusteinen, hihnavedolla ja kappavaihteilla. Luultavasti myös ns. läskipyörä ja voin laittaa siihen jopa muutaman tuhatlappusen jos löytyy mieleinen mutta muutama tonni on mielestäni paljon, jopa sähköfillarista.
 
Tuo oma pyörä on siis ihan laatumerkki Canyonin gravel ja vaihteetkin kalliit sähkövaihteet, joten ei voi verrata marketin Tunturiin. Mutta kyllähän mieli vähän vetäisi rehellisen maantiepyörän suuntaan. Niissä vain alkaa hinnat Canyonilla 3500 eurosta jos haluaa sähkövaihteet ja kyllähän minä haluan kun on niin helppokäyttöiset. Periaatteessa täysin huoltovapaa systeemin ja jos nyt jostain syystä pitää säätää, niin sekin hoituu nappia painamalla ellei nyt satu olemaan joku kolhu kyseessä.

Muistan jokunen vuosi sitten nauraneeni työkaverille kun sillä oli 2000€ pyörä kun omat kokemukset pyöräilystä olivat 20 vuotta vanhoja ja olin alkanut katselemaan mankelia työmatkailuun. Ensin hankin 500 euron pyörän, jota tosin en sitäkään marketista ja sitten parin vuoden ajelujen jälkeen hankin tuon Canyonin. Nyt ei enää naurata kalliit pyörät. Tai no vähän naurattaa jos jollakin on 10 000€ pyörä muussa kuin kilpa-ajossa. No jos on syvät taskut ja tykkää polkea tuhansia kilometrejä, niin mikäs siinä. Omat taskut ei ole syvät ja 2000 kilsan vuosiajoon riittää tuo "hinnat alkaen" laatupyörä. Riittihän se 500 euronkin pyörä, mutta laadun kyllä huomaa kun vertailee 500€ vs 2500€. Sitä en tiedä miten laadun sitten enää erottaa jos vertaillaan 2500€ ja 5000€ pyöriä jos nyt puhutaan samasta runkomateriaalista. Puhumattakaan siitä 15 000€ pyörästä.
 
Tuo oma pyörä on siis ihan laatumerkki Canyonin gravel ja vaihteetkin kalliit sähkövaihteet, joten ei voi verrata marketin Tunturiin. Mutta kyllähän mieli vähän vetäisi rehellisen maantiepyörän suuntaan. Niissä vain alkaa hinnat Canyonilla 3500 eurosta jos haluaa sähkövaihteet ja kyllähän minä haluan kun on niin helppokäyttöiset. Periaatteessa täysin huoltovapaa systeemin ja jos nyt jostain syystä pitää säätää, niin sekin hoituu nappia painamalla ellei nyt satu olemaan joku kolhu kyseessä.

Muistan jokunen vuosi sitten nauraneeni työkaverille kun sillä oli 2000€ pyörä kun omat kokemukset pyöräilystä olivat 20 vuotta vanhoja ja olin alkanut katselemaan mankelia työmatkailuun. Ensin hankin 500 euron pyörän, jota tosin en sitäkään marketista ja sitten parin vuoden ajelujen jälkeen hankin tuon Canyonin. Nyt ei enää naurata kalliit pyörät. Tai no vähän naurattaa jos jollakin on 10 000€ pyörä muussa kuin kilpa-ajossa. No jos on syvät taskut ja tykkää polkea tuhansia kilometrejä, niin mikäs siinä. Omat taskut ei ole syvät ja 2000 kilsan vuosiajoon riittää tuo "hinnat alkaen" laatupyörä. Riittihän se 500 euronkin pyörä, mutta laadun kyllä huomaa kun vertailee 500€ vs 2500€. Sitä en tiedä miten laadun sitten enää erottaa jos vertaillaan 2500€ ja 5000€ pyöriä jos nyt puhutaan samasta runkomateriaalista. Puhumattakaan siitä 15 000€ pyörästä.
Mulla on talvi käytössä meridan CC ja maantielle Orbean Orca 105di2 johon "joutui" heti vaihtamaan kumet ja nyt vaihtui vielä kiekotkin alumiinista hiilikuituun.
Erot on suurimmat halvemmassa päässä ja mitä hipompiin mennään niin sitä marginaalisempia ne on. Lähinnä pientä painon säästöä. Esim 105 di2 ei saa lisänappeja ainakaan johdotettuina, kun taas di2 ultegra ja d-a ne saa ja niiden toiminta ehkä nopeampaa ja d-a vielä himpun keveämpi. Lisäksi melkein puolet kalliimpi.
Kiekkojen laakeroinnissa taas voi olla enemmänkin eroa, sekä herkkyydestä että myös kestossa. Ja sillä on kyllä jo merkitystä harrastajallekin.
Nuo vanhat mummomankelit oli oikeastaan erittäin hyvillä laakereilla olevia ja herkkä liikkeistä.
 
Juu kyllä halpis pyörilläkin paljon ajetaan esim työmatkoja ja muuta ajelua jotka on pääasiassa hyvillä teillä ajamista. Pitää vaan ketjujen ja rattaiden puhtaudesta huolta. Näin minäkin ens alkuun pyöräilin.
Mutta jos lähdetään maastoon rypemään niin sitten siihen on vähän pakko sijoittaa vähän enemmän. Ei sieltä maastosta montaa kertaa viitsi talutella jotain rikkinäistä peliä takaisin ihmisten ilmoille. Tästäkin on kokemuksia.
Joskus tuli eri pyörillä ajettua vuosittain enemmän kilsoja kuin autolla.
 
Kuten myös. Ja kaikki muutkin menot, kauppareissut yms. mankeloiden. +30C ja -30C, satoi tai paistoi.
Tuota noin, kyllä minäkin pyrin ajamaan pyörällä mahdollisimman monet ajot, mutta kun joku noin kategorisesti sanoo polkevansa kaikki menot, kysyn meneekö sukset, kiväärilaukku ja patruunat tai lautakuorma mökille myös pyörällä? Enkä tarkoita ilkeillä.
 
Tuota noin, kyllä minäkin pyrin ajamaan pyörällä mahdollisimman monet ajot, mutta kun joku noin kategorisesti sanoo polkevansa kaikki menot, kysyn meneekö sukset, kiväärilaukku ja patruunat tai lautakuorma mökille myös pyörällä? Enkä tarkoita ilkeillä.
Tuohon voi kysyä; mikä mökki?
 
Tuota noin, kyllä minäkin pyrin ajamaan pyörällä mahdollisimman monet ajot, mutta kun joku noin kategorisesti sanoo polkevansa kaikki menot, kysyn meneekö sukset, kiväärilaukku ja patruunat tai lautakuorma mökille myös pyörällä? Enkä tarkoita ilkeillä.

Hieman kysymyksen vierestä satunnaishavainto: Fillarin kyydissä kulkee yllättävän iso määrä tavaraa jos tarvis.

Olin 3 pv melontareissulla, kuskasin kaikki henkilökohtaiset varusteet polkupyörällä kotoa lähtöpaikkaan. Vaihtovaatteet, leiriytymisvehkeet, ruoat, vesikanisterit, jne. Matka oli alle 5km ja meno aika verkkaista, mutta hyvin pääsin perille kuitenkin. Perillä naureskeltiin että pakkotilanteessa olisi vielä mukaan mahtunut pelastusliivit, aukkopeitto ja mela, mutta sen kajakin raahaaminen olisi ollut jo vaikeampaa.

Mutta polkupyörän kuormakäytössä tulee rajat vastaan: Kuorma voi olla liian painavaa tai muuten hankalia fillarille, tai etäisyys/olosuhteet voivat olla liian vaativat.

Kuvaavaa on että kotimatkalle pakkaaminen oli hankalampaa vaikka kuorma oli vähemmän. Vähän väsytti niin ei vaan meinannut jaksaa pakata jokaista esimettä yhtä huolella kuormaan.
 
Itse hommasin työsuhdepyöränä kuvan Helkama eJääkärin. Todella mukava ajella, ajoasennon saa mieleseksi. Nyt viikon oon vetänyt työmatkat 10km suuntaansa. Siirtymisvälineeksi tuon hankin, en kuntoilumielessä. Hapenhaukkausta ja jonkinlaista peruskuntoa. Keskisykkeellä 100 menään. Kunnon rakennan muilla tavoin.
Inttipyörän tavoin renkaissa kun on maksimipaineet, rullaa todella hyvin. Hiekkateillä ja poluillakin olen käynyt ja hienosti menee sielläkin. Renkaina Helkaman Walrus.

Vahva suositus jos hieman erilaista sähköpyörää haluaa pienellä retro- ja inttihenkisyydellä. Kyseiseen pyörään saa Kaukopartio-lisävarustesarjan joka sisältää laukkuja, etutarakan ja jykevämmät polkimet.

Ainut pieni miinus on välitykset. Avustuksella alkaa vauhti joskus olemaan sellainen että tuo 7s vaihdekin tuntuu hiukan pieneltä. Toki ratkaistavissa niin että ottaa avustuksen kokonaan pois.
 

Liitteet

  • IMG_4779.webp
    IMG_4779.webp
    203.6 KB · Luettu: 22
Semmoinen jokamiehen puuhamaa jossa toteutetaan luovia ideoita ja tehdään velvollisuushommia.
Nii, siinä lähinnä viitattiin siihen, että ei ole ongelmaa logistiikassa, jos ei ole sitä mökkiä jossa puuhastella kesäisin. Sukset on hyvin kulkeneet yläasteella pyörällä mukana liikuntatunnille ja kiväärejä ei ole tarvinnut paljoa kanniskella. Useamman kaupan ostosreissut pitää suunnitella tarkoin tai jakaa useammalle kerralle, koska jopparille asennettavaa kuormaa ei viitsi jättää kaupan ulkopuolelle valvomatta. Reppuun mahtuu paljon ja sarviin pussissa loput.
 
Itse hommasin työsuhdepyöränä kuvan Helkama eJääkärin. Todella mukava ajella, ajoasennon saa mieleseksi. Nyt viikon oon vetänyt työmatkat 10km suuntaansa. Siirtymisvälineeksi tuon hankin, en kuntoilumielessä. Hapenhaukkausta ja jonkinlaista peruskuntoa. Keskisykkeellä 100 menään. Kunnon rakennan muilla tavoin.
Inttipyörän tavoin renkaissa kun on maksimipaineet, rullaa todella hyvin. Hiekkateillä ja poluillakin olen käynyt ja hienosti menee sielläkin. Renkaina Helkaman Walrus.

Vahva suositus jos hieman erilaista sähköpyörää haluaa pienellä retro- ja inttihenkisyydellä. Kyseiseen pyörään saa Kaukopartio-lisävarustesarjan joka sisältää laukkuja, etutarakan ja jykevämmät polkimet.

Ainut pieni miinus on välitykset. Avustuksella alkaa vauhti joskus olemaan sellainen että tuo 7s vaihdekin tuntuu hiukan pieneltä. Toki ratkaistavissa niin että ottaa avustuksen kokonaan pois.
MInä käytän Tunturissa vain pienintä avustusta, mutta käytännössä suurimmilla vaihteilla 7 ja 8 ei tee mitään ellei tulla alas jotain laskettelurinnettä. Ainakin 80% ajoista menee 4. vaihteella ja varmaan 97% vaihteilla 3-5.
 
MInä käytän Tunturissa vain pienintä avustusta, mutta käytännössä suurimmilla vaihteilla 7 ja 8 ei tee mitään ellei tulla alas jotain laskettelurinnettä. Ainakin 80% ajoista menee 4. vaihteella ja varmaan 97% vaihteilla 3-5.
Itsellä taas käytössä melkeinpä 6 ja 7, koska käytän avustusta paljon.
 
Back
Top