rukkaskikka
Majuri
Graafinen kalkulaattori välitysten pähkäilyyn. Ohjelma on tehty maastopyöräily mielessä "The gear calculator starts with a typical mountain bike 2x10 setup.", kuten oikeasta yläkulmasta löytyvässä ohjeessa (?-linkki) todetaan. Myös oletuksena tarjottava rengaskoko (27.5 / 57-584) on maastopyörissä käytetty, mutta valikossa on myös esim. maantiepyörän koot. Samoin oikeassa yläkulmassa olevan "rataslinkin" takaa löytyy konfiguraattori, jossa voi muokata mm. rattaiden minimi- ja maksimimääriä, muuttaa oletuksena olevaa 60-120 rpm kadenssialuetta jne.
Valikossa on runsaasti kaupallisia rataspakkoja tai voi valita custom-vaihtoehdon ja raahata hiirellä vasemmassa reunassa näkyviä etu- ja takarattaita sopiviin kohtiin "viivoittimen" päälle. Tosin myös kaupan pakat (ja kampisarjat) ovat muokattavissa.
Ketjulinjan tarkastelua varten on "Max. Chain Angle" -ominaisuus, jossa oletusarvona on jostain syystä 2.6 astetta. Maastopyörän "chainstay length" on luokkaa 440 mm, josta 2.6 asteella sallituksi sivuliikkeeksi tulee sopivasti ±20 mm (440*tan2.6 = 19.98). Tai sitten joku tieteellisempi syy. Ohjelma näyttää "ylitaivutusta" vaativat takarattaat vaaleampina. Pienentämällä arvoa 2.6:sta saa karsittua enemmän ketjulinjan kannalta huonoimpia välityksiä.
Ohjelma tarjoaa napavaihteille "High Torque!" -varoitusta, jos eturatas on liian pieni tai takaratas on liian suuri, jolloin pienelle hammasvaihteelle tuleva vääntömomentti kasvaa liian suureksi. Varoituksen vakavuuteen vaikuttaa mielestäni, onko kuski 50- vai 100-kiloinen, mutta periaatteessa napavaihteisessa pyörässä pitäisi välttää todella pieniä välityksiä.
Valikossa on runsaasti kaupallisia rataspakkoja tai voi valita custom-vaihtoehdon ja raahata hiirellä vasemmassa reunassa näkyviä etu- ja takarattaita sopiviin kohtiin "viivoittimen" päälle. Tosin myös kaupan pakat (ja kampisarjat) ovat muokattavissa.
Ketjulinjan tarkastelua varten on "Max. Chain Angle" -ominaisuus, jossa oletusarvona on jostain syystä 2.6 astetta. Maastopyörän "chainstay length" on luokkaa 440 mm, josta 2.6 asteella sallituksi sivuliikkeeksi tulee sopivasti ±20 mm (440*tan2.6 = 19.98). Tai sitten joku tieteellisempi syy. Ohjelma näyttää "ylitaivutusta" vaativat takarattaat vaaleampina. Pienentämällä arvoa 2.6:sta saa karsittua enemmän ketjulinjan kannalta huonoimpia välityksiä.
Ohjelma tarjoaa napavaihteille "High Torque!" -varoitusta, jos eturatas on liian pieni tai takaratas on liian suuri, jolloin pienelle hammasvaihteelle tuleva vääntömomentti kasvaa liian suureksi. Varoituksen vakavuuteen vaikuttaa mielestäni, onko kuski 50- vai 100-kiloinen, mutta periaatteessa napavaihteisessa pyörässä pitäisi välttää todella pieniä välityksiä.
Ritzelrechner - Graphical Gear Calculator for Bicycles
The bicycle gear calculator displays graphically the gearing of derailleur gears and gear hubs. It can be used to compare different setups to find the optimal gearing for all kinds of bicycles.
www.ritzelrechner.de
Viimeksi muokattu: