Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos tarkoitat kantahenkulökuntaa, niin sittenhän heidän muut tehtävät jäisi tekemättä. Oletan että Suomessa ei ole yhtäkään turhaa virkaa rajavartiolaitoksessa jotta niitä vois tuolla lailla massoittain lähetellä mihinkään.Lähettäisin mieluusti harmaan vaiheen aikana vaikkapa satoja tai tuhansia rajavartijoita Ahvenanmaalle passintarkastus, meripelastus ym. tehtäviin. Kysehän ei olisi militarisoimisesta.
Juuri näin, ennen ainakin radistit ja krh koulutettiin PV:n puolella.Varusmiespalvelus suoritetaan kuitenkin Puolustusvoimissa, sodan ajan sijoitus voi olla toki rajavartiolaitoksen puolella.
Jos tarkoitat kantahenkulökuntaa, niin sittenhän heidän muut tehtävät jäisi tekemättä. Oletan että Suomessa ei ole yhtäkään turhaa virkaa rajavartiolaitoksessa jotta niitä vois tuolla lailla massoittain lähetellä mihinkään.
Jos taas reserviläisiä tai uutta palkattavaa henkilökuntaa ,niin sehän on ihan sama kuka ne on kouluttanut jos ne vain on rajavartioita sinne mennessään. Tuo temppu ei tuossa vaiheessa paremmaksi/huonommaksi muuttuisi.
Rajavartiolaitos voi kertauttaa ennen kun se on alistettu pv:lle. Ero on hyvinkin merkittävä.
PV voi myös kertauttaa ja niin se tekeekin joka vuosi.
En missään nimessä usko että tämä Ahvenanmaa skenaario olisi mikään syy kenellekään päättäjälle pitää rajavartiolaitos mukana sotilaallisessa maanpuolustuksessa.
En usko että Suomi on niin saamaton että tälläinen järjestely tarvittsisiin tätä varten. Ahvenanmaalle saadaan tarvittaessa miehiä oli niiden koulutustaustansa PV tai Raja. Ei se nyt kouluttajasta voi jäädä kiinni. Monta muuta estettä tulee ensin.
Ehkä näin. Itse en vain näe sillä mitään merkitystä kuka on henkilöt kouluttanut. Rajavartiolaitos voisi saada reserviläisiä avuksi vaikka ne olisi kouluttanut PV.Rvl resursseja voi siirtää Ahvenanmaalle vapaasti, pv:n siirtäminen alueelle on poliittinen akti.
Miksi Rajavartiolaitoksen täytyy muodostaa oma Merivoimista erillinen tilannekuvansa?
Rajan ja PV:n yhteistyö on jatkuvaa monella tasolla. Kaikista asioista ei huudella tarkoituksella julkisuuteen. Rajalla kaikki henkilöstö on sotilasvirassa, mutta omaa huomattavan laajat toimivaltuudet rauhan ja harmaan ajan aikana.
Rajan organisaatio on myös varsin ketterä ja mukautuva jos ajatellaan vaikka valmiuksien ja vasteaikojen näkökulmasta.
Raja myös kouluttaa erittäin laadukasta reserviä niin maalle kuin merelle tätä nykyä.
Kiinteästä yhteistyöstä on pelkästään hyötyä Suomelle monella tasolla.
Rajan ja PV:n yhteistyö on jatkuvaa monella tasolla. Kaikista asioista ei huudella tarkoituksella julkisuuteen. Rajalla kaikki henkilöstö on sotilasvirassa, mutta omaa huomattavan laajat toimivaltuudet rauhan ja harmaan ajan aikana.
Rajan organisaatio on myös varsin ketterä ja mukautuva jos ajatellaan vaikka valmiuksien ja vasteaikojen näkökulmasta.
Raja myös kouluttaa erittäin laadukasta reserviä niin maalle kuin merelle tätä nykyä.
Kiinteästä yhteistyöstä on pelkästään hyötyä Suomelle monella tasolla.
Sen tarkemmin asiaa tuntematta, herää itselle kysymys, mikä on Rajan todellinen arvo itsenäisenä toimijana.
Jos katsoo tuota @Passi laittamaa tuntijakoa yläpuolella on aika selvää, että Rajan hommat jakautuvat lähes yksi yhteen päällekkäin poliisin ja PV:n kanssa.
En oikein ymmärrä, miksi poliisi, joka muutenkin on passiviranomainen ja rikostorjunnasta pääsääntöisesti vastaava taho, ei voisi hoitaa rajamuodollisuuksia ja siihen liittyvää rikosvalvontaa. Ja toisaalta PV joka muutenkin hoitaa metsissä rymyämistä ei voisi hoitaa muuta rajavalvontaa.
Ymmärtääkseni Rajan rikosvalvonnan ja passivalvonnan toiminta perustuu nykyään puhtaasti poliisin järjestelmiin. Passipuolen toiminta on muutenkin 90%+ asiakaspalvelutoimintaa johon ei sotilaspuolen osaaminen tuo mitään lisäarvoa. Ehkä jopa päinvastoin. Taas näreissä rämpiminen ja sensorien kyttääminen on PV:n ydinosaamisaluetta johon taas rikospuolen osaaminen ei tuo juurikaan lisäarvoa. Meripuolella asia voi olla toisin.
Voi toki olla, että Rajalla on jotain erityisosaamista joka ei voisi syntyä tehtävin jaolla ja josta en ymmärrä mitään. Mutta en näe tilannetta samana kuin esim. LP:n osalta asia oli ja jonka lopettamista itse aikanaan kritisoin.
On hienoa, jos yhteistyö toimii. Ei siinä mitään. Mutta 3 organisaatiota on jäykempi kuin 2. Joten jos olisin Suuri Sisäministeriön Keisari, katsoisin tarkalla silmällä mikä arvo Rajalla itsenäisenä organisaationa suomelle on suhteessa siihen, että sen tehtävät ja henkilöstö jaettaisiin PV:n ja Poliisin kesken.
Tämä ei siis ole kritiikkiä rajamiesten työtä kohtaan. Vaan puhtaasti pohdintaa organisatorisesta näkökulmasta.
Tuota samaa palloteltiin viimeksi 90-luvun alussa kylmän sodan päättymisen jälkeen. Lopputulos oli että poliisi muistaakseni mielellään pesi kätensä rajanylityspaikkojen passintarkastuksesta. PV (Rehnin Ellu ?) kaiketi ajoi ainakin ideatasolla Rajan liittämistä itseensä. Kenrl Matti Autio sanoi sitten ääneen ettei millään tykkiveneillä kyllä rajatarkastuksia hoideta. RVL jäi itsenäiseksi organisaatioksi jota alettiin uusien tehtävien ja lainsäädännön myötä kehittää rajapoliisiksi. Maanpuolustustehtäväkin jäi lakisääteiseksi velvoitteeksi ja tästä RVL myös mielellään pitää kiinni.
Aika monessa maassa on nähty hyväksi rajavartioston eriyttäminen poliisista ja armeijasta.