Rajavartiolaitoksen varusmieskoulutus ja uudistus

baikal kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Joitko te alkoholia harjoituksessa?

Voi kuule, kepukkaa vedetään kertauksissa yhtenä sojona.

Että vissiin ole olleet minun kanssa samassa treenissä :D Koka(kola)a on kyllä vedetty. Ja makkaraa.
 
Touhottaja kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Joitko te alkoholia harjoituksessa?

Voi kuule, kepukkaa vedetään kertauksissa yhtenä sojona.

Että vissiin ole olleet minun kanssa samassa treenissä :D Koka(kola)a on kyllä vedetty. Ja makkaraa.

Vaikuttaa siltä, ettet ole ollut kertausharjoituksessa ollenkaan. Kolaa on tarvittu vain lumen puskemiseen, että on saatu lumihankeen kopero juomille. :lanssi:

Hejsan: harvoin Suomessa törmää enää sotilasjuopotteluun, Bresnevin eläessä sitä harjoitettiin vielä runsaasti, mutta siinä on saatu korjausliike aikaan. Yksittäisiä tapauksia on tietysti, mutta mikään maantapa se ei enää ole.
 
Eiku me miehet kerrataan ilman etanolia.. kerran tosin näin muuan MPK-aktiivin ottavan bissen.. mietin tovin, nakkaanko ukon 2. kerroksen ikkunasta alas vai mitä teen. Oli niin P**n tärkeä iteään täynnä oleva heppu, että tulkitsin, ettei koulutus parilla kaljalla huonone, jos ei paranekaan. Annoin olla.

Ja joo, minä olen se pissapää miehen sukupuolielin natsi fasistikommunisti amerikkalainen sotahullu tsetseenisissi, joka alkaa huutaa ja vittuila jos havaitsee etanolituotteita harjoituksissa. Ne tietää varoa, en ole havainnut.
 
En ole nähnyt alkoholia käytettävän kertausharjoituksissa. Meidän viimeisimmän harjoituksen johtaja sanoi, että nyt vedettiin kahden viikon harjoitusohjelma läpi viikossa ja se tuntui. Ei sekuntiakaan luppoaikaa. Kiire vei voiton varusmiesajasta. Ruokailu tosin vei hirveästi aikaa, koska oli järjestetty kenttäruokailu. Ainoastaan harjoituksen korohorolla oli sissimuona?
 
Minä olen (varusmiesajan jälkeen) palvelussuhteessa ollessani nauttinut alkoholia vain tilanteissa, joissa isäntänä toimiva ammattisotilas on tarjonnut. Palvelusvuorokausiin suhteutettuna erittäin harvoin.
 
Onko RoboKoponen sinun tuttuja, näin Immolan näkökulmasta?
 
miheikki kirjoitti:
En ole nähnyt alkoholia käytettävän kertausharjoituksissa. Meidän viimeisimmän harjoituksen johtaja sanoi, että nyt vedettiin kahden viikon harjoitusohjelma läpi viikossa ja se tuntui. Ei sekuntiakaan luppoaikaa. Kiire vei voiton varusmiesajasta. Ruokailu tosin vei hirveästi aikaa, koska oli järjestetty kenttäruokailu. Ainoastaan harjoituksen korohorolla oli sissimuona?
Kuulostaa ihan Rajan tiedustelukoulutukselta :D
Samanlainen kokemus 90-luvun alkupuolella KH Suomussalmen korvessa. Tosin muonitus alkuvaiheen teoriaosuuden jälkeen sissimuonilla.
n.2 viikkoa keskimäärin 2-4h yötorkuilla. Koulutus aluksi 2pv luokkatiloissa ja sen jälkeen maastossa 4-5 aikaan aamulla herätys ja koulutus päättyi n.2 aikaan aamuyöstä. Viimeiset 4vrk "yksillä silmillä, tilanne päällä" ..toimintaa kellon ympäri.
Paljon.. PALJON tiiviimpi rytmi kuin varusmiesaikana.
 
Hejsan kirjoitti:
Joitko te alkoholia harjoituksessa?
Siellä kukaan enää alkoholin kanssa ehdi läträtä. Liian hitaasti vaikutukseen päätyvää tavaraa. Kovempia aineita siellä käytetään nykyään. Kaikista niistä ei oo totaalikieltäytyjä-happopäät vielä kuulleetkaan.
 
edit
 
Rajavartiolaitos on kovien haasteiden edessä Pohjois-Karjalassa. Lähivuosien suuri haaste on sissien ja tiedustelijoiden koulutuksen uudistaminen

Sissien ja tiedustelijoiden koulutuksesta ei aiota jatkossakaan tinkiä. Sen sijaan koulutusta uudistetaan, koska rajajoukkojen suorituskykyvaatimukset kovenevat

Meidän pitää kehittää henkilökunnan osaamista, koulutusmetodeja, välineitä ja koulutusympäristöä niin Onttolassa kuin Hiienvaarassakin. Tämä on vielä erillisenä kehittämishankkeena lähivuosina edessä, sanoo Mikko Karkia.

Jahaa ne kovenevat?

http://m.yle.fi/w/maakunta/pohjoiskarjala/ns-ydmu-c4055a3004264e9740f37bc4875e488b
 
Tietenkin erikoisrajajääkäreiden koulutusvaatimukset kovenevat, kun Pohjois-Karjalastakin poistetaan prikaati. Tulevaisuudessa Jumalan hylkäämillä alueilla pitää pistimellä ja rynnäkkökiväärillä korvata raskas kranaatinheittimistä ja kenttätykistö. Se vaatii extreme-luokan taistelutaitoja ja kuntoa.
 
Back
Top