Rajavartiolaitos sotatilanteessa

Honcho

SMLNKO M/83
Wikipedian mukaan RVL:n liikekannallepanovahvuus on 11600 henkilöä. Mieleen tuli pari tyhmää kysymystä aiheesta:
  • Eikö tämä itse asiassa ole Puolustusvoimien 230000:n hengen päälle tuleva määrä, kun RVL ei kuulu PV:n organisaatioon?
  • Minkälainen rakenne tuossa vahvuudessa on, onko se suurelta osin sissikoulutettua väkeä? Jos näin, niin sehän edustaa itse asiassa merkittävää suorituskykylisää maavoimien sodan ajan vahvuuden oheen.
 
OK, silloin tämä erillään olo on siis vain rauhan ajan kotkotuksia.

Virallisesti kai se menee jotenkin näin

"Rajavartiolaitos valvoo rajarauhaa. Kriisin tai sodan sattuessa osa tai koko Rajavartiolaitos voidaan liittää Puolustusvoimien alaisuuteen. Kriisin alussa RV voi kutsua reserviläisiään avukseen tehostaakseen rajavalvontaa. Niillä alueilla joilla rajarauha jatkuu RV jatkaa normaalia rajanvalvontaa."
 
Rajajoukkojen rooli korostuu nimenomaan sodanuhan aikana. Kuuluisassa harmaassa vaiheessa. Reserviläisiä voidaan kutsua aseisiin esim. tehostettaessa rajanvalvontaa. Sodan sytyttyä rajajoukot liitetään osittain tai kokonaan puolustusvoimiin.

Tämä on 20 vuotta sitten opittua.
 
Se tuli vielä mieleen, että rajajoukkojen reservin vahvuus väheni 20 000:sta ukosta tuohon 10 000:n pintaan muutama vuosi sitten.
 
Kyllä minun käsityksen mukaan, sodan syttyessä RVL:n joukoista muodostetaan sissi/tiedustelukomppanioita/pataljoonia tositoimiin, kuten -39-44.

Villeimmillään 60-luvulla on puhuttu jopa rajaprikaatin perustamisesta.

Itselläni on mielikuvia 80-luvun Rajan valmiuksista kriisiin reagoinneista, mutta tiedä häntä saako vieläkään huudella ja onko edes oikeaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Viime vuosikymmenellä oli sijoitus rajajääkäripataljoonaan. Nykyisistä organeista en tiedä kun olen PV:n ressukka. :)
 
Se tuli vielä mieleen, että rajajoukkojen reservin vahvuus väheni 20 000:sta ukosta tuohon 10 000:n pintaan muutama vuosi sitten.

Itekkin mietin joskus tässä että tuo 20 000 taistelijaa on ollut oikeasti aika hyvä määrä ukkoja. Ainakin kun ite olin lukio iässä, niin Rajalle meni oikeasti ne eräjormat jotka pysyivät vielä eräjormina loppuikänsä.

Tietysti kun rekrytointipohja vähänee kun pienet pitäjät kuolee, niin mistäs niitä ehtii rajan salot ja korvet tuntevia taistelijoita
 
Itse taas metsästin jonkin verran ennen varusmiespalvelusta KR:ssa. Tykästyin Kajjaaniin niin paljon, että intin jälkeen ei ole kiinnostanut metästellä muita kuin punakyntisiä koppeloita. :) . Muu sai jäädä.
 
Virallisesti kai se menee jotenkin näin

"Rajavartiolaitos valvoo rajarauhaa. Kriisin tai sodan sattuessa osa tai koko Rajavartiolaitos voidaan liittää Puolustusvoimien alaisuuteen. Kriisin alussa RV voi kutsua reserviläisiään avukseen tehostaakseen rajavalvontaa. Niillä alueilla joilla rajarauha jatkuu RV jatkaa normaalia rajanvalvontaa."

Näköjään ei pysty enää lukemaan ketjua ennen vastaamista. Melkein sanasta sanaan sama vastaus. :salut:
 
Itse taas metsästin jonkin verran ennen varusmiespalvelusta KR:ssa. Tykästyin Kajjaaniin niin paljon, että intin jälkeen ei ole kiinnostanut metästellä muita kuin punakyntisiä koppeloita. :) . Muu sai jäädä.

Joo kyllähän se monella on tohon aikaan elämässä isoja muutoksia. SIlloin voi jäähä tollaset rehdit harrastukset
 
OT:na tulee mieleen yksi kysymys. Meillä raja-AUKin käynneillä lukee sotilaspassissa kelpoisuutena ryhmänjohtaja tai vähemmän nohevilla partionjohtaja. Miten PV:n puolella jaotellaan nämä? Onko olemassa taisteluparinjohtajaa? :)
 
Jopa paljon parjatuissa maakunnallisissa siltavahdeissa on siirrytty partioryhmitykseen; ryhmän taistelijamäärää ja tulivoimaa sekä muuta kykyä on kasvatettu. Hyvä ratkaisu.

Sisäministeriön porukoissa oli jo silloin vuosikymmeniä sitten vielä palvelusta suorittaessa yksi heppu enemmän/ryhmä kuin nykyisessä PV-mallissa.
 
Itekkin mietin joskus tässä että tuo 20 000 taistelijaa on ollut oikeasti aika hyvä määrä ukkoja. Ainakin kun ite olin lukio iässä, niin Rajalle meni oikeasti ne eräjormat jotka pysyivät vielä eräjormina loppuikänsä.

Tietysti kun rekrytointipohja vähänee kun pienet pitäjät kuolee, niin mistäs niitä ehtii rajan salot ja korvet tuntevia taistelijoita
Rajan resjoukkoihin rekrytoitiin myös PV-koulutuksen saaneita; sissejä, tiedustelijoita, radisteja/viestimiehiä, pioneerejä, krh-miehiä ym. mitä rajalla ei varsinaisesti koulutettu. Itse sain KAIPR/SISSIK koulutuksen, mutta reservissä alusta asti aina 45v olin sisäministeriön alainen.
Siten tuli kertailtua rajan riveissä. 45v alkaen tullut kutsut/käskyt PV:n puolelta. Rajapitäjissä asuneissa taitaa olla suuri osa Rajalla (tai PV:n sissinä) varusmiespalveluksensa suorittaneita. Aiemmin tehtävätkin periytyi isältä-pojalle (nimim. "tähystäjä AU:n" poika ja JJ:na oli kaukopartiomiehen poika).

EDIT: Olen sitä mieltä että tuo Rajan 20 000 miestä -vahvuus tulee palauttaa, mielellään vielä +10 000 lisää tähän "sisäministeriön valmiusosastoon". "Tehostettuun rajavalvontaan" tarvitaan paljon väkeä ja matalalla hälytyskynnyksellä.
 
Viimeksi muokattu:
OT:na tulee mieleen yksi kysymys. Meillä raja-AUKin käynneillä lukee sotilaspassissa kelpoisuutena ryhmänjohtaja tai vähemmän nohevilla partionjohtaja. Miten PV:n puolella jaotellaan nämä? Onko olemassa taisteluparinjohtajaa? :)
Kyllä aiemmin ainakin oli esim. sinkopartioiden johtajina sissikessuja, ainakin RJP:ssa. Itse jouduin aikoinaan alik arvoisena tiedr vetäjäksi ja toinen alik varaj (sissirad). Toiminta oli pääasiassa partiokoossa (3-4) tai pareina (tähy) mutta aina jompi kumpi aliups TK:ssa. Johtajaksi käskytettiin jompi kumpi parista tai joku partiosta. Aina ei tuo johtajuuskaan mene arvojen mukaan vaan enempi tilanteen/tehtävän perusteella.
Yleensä taitaa tiedr:n johtaja olla vänskä, kuten myös varaj (tj) ..mutta poikkeuksia on jopa päällikkö tasolla. Olen törmännyt sotmest SISSI/KP:öön, tosin oli evp hlö n.23v kouluttajakokemuksella.
 
Rajan resjoukkoihin rekrytoitiin myös PV-koulutuksen saaneita; sissejä, tiedustelijoita, radisteja/viestimiehiä, pioneerejä, krh-miehiä ym. mitä rajalla ei varsinaisesti koulutettu. Itse sain KAIPR/SISSIK koulutuksen, mutta reservissä alusta asti aina 45v olin sisäministeriön alainen.
Siten tuli kertailtua rajan riveissä. 45v alkaen tullut kutsut/käskyt PV:n puolelta. Rajapitäjissä asuneissa taitaa olla suuri osa Rajalla (tai PV:n sissinä) varusmiespalveluksensa suorittaneita. Aiemmin tehtävätkin periytyi isältä-pojalle (nimim. "tähystäjä AU:n" poika ja JJ:na oli kaukopartiomiehen poika).

EDIT: Olen sitä mieltä että tuo Rajan 20 000 miestä -vahvuus tulee palauttaa, mielellään vielä +10 000 lisää tähän "sisäministeriön valmiusosastoon". "Tehostettuun rajavalvontaan" tarvitaan paljon väkeä ja matalalla hälytyskynnyksellä.

Tietyt tehtävät näköjään periytyy.

Mutta ongelmana on se että rajan vieressä olevat kylät tyhjenee.

Vaikka en maahanmuuttoa vastustakkaan, niin en usko että naapuri pitserian kurdi omistajan pojasta olisi Lapin RVn sissiksi
 
Mitenkäs se nyt lakipuolen kannalta menee? Sisäministeriö voi kohottaa valmiuttaan joustavammin kuin Puolustusministeriö? Noin niinkuin lihallisessa mielessä? Ja virka-apu puolustusvoimilta takaa tiettyä volyymia ja materiaalia jne. ? Lukuvahvuutta on turha arvailla, sitä ei tasan varmasti ilmoiteta julkisesti kohdalleen.
 
Mutta luenko nyt rivien välistä oikein, että se Rajan väki ei välttämättä sittenkään ole mukana siinä legendaarisessa 230 tuhannen sankarin luvussa? Eli nämä kiukkuiset rajasissit olisivat vielä siihen päälle.
 
Back
Top